| Forfatter |
|
broelling Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 427
|
| Sendt: 07 April 2010 kl. 07:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj
Jeg er den lykkelige ejer af en Denon DP67L plov, som jeg erhvervede mig brugt for 25 år siden. Den har kørt upåklageligt lige siden, og spiller rigtig rart! Men. Oprindeligt blev den solgt med både en lige arm og en s-arm, og jeg fik den kun med den lige arm.
Jeg synes engang at ha' hørt at s-armen skulle give bedre lyd, men er det korrekt, og afhænger dette af hvilken PU den kører med??
Min nuværende PU er en forholdsvis nyerhvervet Denon DL103D, som har gjort meget godt ved lytningen efter at ha' kørt med en 160'er i mange mange år.
Og. Hvis s-armen er bedre, kan man så overhovedet erhverve sig en sådan idag? Og hvor?
MVH Steen
__________________ Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 07 April 2010 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
den s-formede arm er set i ny og næ på ebay
ud fra sund ingenør fornuft er den lige arm den bedste - alle toparme i dag er lige - nogle laver dog stadig s og j formede arme - lidt nostalgi - lidt design - og lidt at hvis man laver det godt nok er forskellen måske knap så stor
det s-formede rør til denons pladespiller beregnede til tunge pickupper med lidt lavere kompliance der havde brug for en tungere arm - hvis din kombination af arm og pickup give en armresonans inden for det rigtig område skulle du ikke vinde noget som helst med det s-formede rør
4-15 gram inkl headshell, pu og skruer - bruges det lige armrør 11-15 gram inkl headshell, PU og skruer - bruges med s formet arm og medium stort ekstra lod 15-20 gram in. headshell, PU og skruer - bruges med s formet arm og stort ekstra lod
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
broelling Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2010 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker
Det ser ud til at jeg bare skal blive ved at anvende den lige arm jvf. dine oplysninger, og s-armen kan jeg alligevel heller ikke finde nogen steder. Tror jeg. Har kigget på e-bay gennem flere måneder uden resultat.
MVH Steen
__________________ Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 07 April 2010 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
den s-formede arm er set i ny og næ på ebay
ud fra sund ingenør fornuft er den lige arm den bedste - alle toparme i dag er lige - nogle laver dog stadig s og j formede arme - lidt nostalgi - lidt design - og lidt at hvis man laver det godt nok er forskellen måske knap så stor
det s-formede rør til denons pladespiller beregnede til tunge pickupper med lidt lavere kompliance der havde brug for en tungere arm - hvis din kombination af arm og pickup give en armresonans inden for det rigtig område skulle du ikke vinde noget som helst med det s-formede rør
4-15 gram inkl headshell, pu og skruer - bruges det lige armrør 11-15 gram inkl headshell, PU og skruer - bruges med s formet arm og medium stort ekstra lod 15-20 gram in. headshell, PU og skruer - bruges med s formet arm og stort ekstra lod
|
|
|
Den væsenligste forskel er at den S-formede arm kan tage alle PU'er med SME fatninger, herunder Ortofon's SPU'er eller hvis man besidder en større samling PU'er og alle monteret på headshells. Her et lånt billede fra nettet af en SPU gold som jeg selv har monteret på min DP59L med s-arm.

Udover at headshell'et er fastmonteret (limet og skruet) på det lige armrør så har det også en forkert geometri på visse PU'er grundet skruernes placering.
DL-103D er skabt til Denon's pladespillere og blev leveret som standard på mange modeller.
Hvad bruger du forstærkning på DL103D'eren? Hvad syntes du om den?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 07 April 2010 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er da ikke den væsentligste forskel - jævnfør denons egen manual er det pickupéns vægt som spiller ind på valg af armrør - men fedt selvfæølgelig at den har standard SME fatning
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| det er da ikke den væsentligste forskel - jævnfør denons egen manual er det pickupéns vægt som spiller ind på valg af armrør - men fedt selvfæølgelig at den har standard SME fatning |
|
|
Denon snakker alene vægt i deres manual og ikke complaince. Jeg kan regulere massen på s-arm ved at anvende forskellige headshells og derved spille med et ret bredt udvalg af PU'er.
Men ja den lette og lige arm kan bedst lide lette og high compliance PU'er da jeg ikke kan distribuere vægten ligeligt.
|
| Til top |
|
| |
broelling Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2010 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg kører den bare direkte i min NAD 116 forforstærker + 218 effektforstærker, og har altså ikke nogen seperat RIAA til den. Hvis det var det du mente, Martin?? Men jeg synes at denne PU lyder virkelig godt.
Jeg ved ikke engang hvad SME betyder, og har ikke ret megen forstand i det hele taget på alle de grundliggende fysiske ting bag ordentlig HiFI. Jeg ved bare hvad jeg synes der lyder godt :)
Men tak for hjælpen.
MVH Steen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2010 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
broelling skrev:
Hej
Jeg kører den bare direkte i min NAD 116 forforstærker + 218 effektforstærker, og har altså ikke nogen seperat RIAA til den. Hvis det var det du mente, Martin?? Men jeg synes at denne PU lyder virkelig godt.
Jeg ved ikke engang hvad SME betyder, og har ikke ret megen forstand i det hele taget på alle de grundliggende fysiske ting bag ordentlig HiFI. Jeg ved bare hvad jeg synes der lyder godt :)
Men tak for hjælpen.
MVH Steen
|
|
|
OK..der er mange der loverpriser phono-delen i NAD 116'eren, men kan NAD 116 spille low output MC Pu'er ? Det må den jo kunne..
Ja brug ørene:-)
SME er en toneangivende producent. http://www.sme.ltd.uk/content/History-1307.shtml
Blandt andet den fatning der gør at man kan skifte headshells på en tonearm blot ved at dreje en skrue. Helt så nemt er det alligevel ikke for så kommer Kontravægten, VTA, tracking, nåletryk etc.
Herligt ikke...altid noget at hygge med
|
| Til top |
|
| |
broelling Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2010 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Martin
Ja det kan den - 116'eren. Og jeg er i hvert fald ikke utilfreds :)
Før, da jeg brugte en Denon PMA 1560 int. forstærker var der vildt meget forskel på outputtet (lydstyrken) fra CD til LP, men nu - på min 116'er - er der ingen (eller i hvert fald meget lidt) forskel på outputtet mellem CD og LP. Nu bruger jeg samme volumen fra begge afspilningstyper, hvor jeg førhen skulle regulere en hel del når jeg skiftede imellem dem. Og det er også rart!
MVH Steen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 April 2010 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
broelling skrev:
Hej Martin
Ja det kan den - 116'eren. Og jeg er i hvert fald ikke utilfreds :)
Før, da jeg brugte en Denon PMA 1560 int. forstærker var der vildt meget forskel på outputtet (lydstyrken) fra CD til LP, men nu - på min 116'er - er der ingen (eller i hvert fald meget lidt) forskel på outputtet mellem CD og LP. Nu bruger jeg samme volumen fra begge afspilningstyper, hvor jeg førhen skulle regulere en hel del når jeg skiftede imellem dem. Og det er også rart!
MVH Steen
|
|
|
Ja så har du godt nok spillet uden en MC-del 
|
| Til top |
|
| |
broelling Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det ved jeg nu ikke...
På Denon forstærkeren er der en MM/MC knapvælger, og den har altid stået på MC, men der var stadig den store forskel i output.
MVH Steen
|
| Til top |
|
| |