| Forfatter |
|
jrask Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 13 April 2010 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Thorens TD 810 monteret med en Ortofon AS-212-S arm og Rondo PU. Jeg døjer en del med rummel og kan ikke finde en forklaring. Rummellen er en fast rytme som stiger og falder i intensitet ca. 1 gang per runde på pladetallerknen. Hvis jeg monterer headshell på min gamle Pioneer er der ingen problemer. Så jeg regner med at kunne udelukke headshell. Det er ejheller fordi pladen er off center eller skæv. Det er ens på alle plader og meget let at høre. Hvis jeg optager det som en lydfil er det også let at spotte. Er der nogen som har erfaringer med rummel og hvad det kan skyldes. Alle forslag er meget meget velkomne.
Vh/John
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 13 April 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
er evt. transport skruer løsnet ?
et den flyden opængt - i givet fald står den 100% i vater?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
jrask Forum Bruger

|
| Sendt: 13 April 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er desværre ingen transportskruer på en TD 810. Den er ikke flydende ophængt og er 100% i vater. Flere bud er mere end velkomne.
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 14 April 2010 kl. 04:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
motoren rammer chassis, er ikke afkoblet godt nok.
det vil give godt med rummel på sådan en fætter, direkte over i hovedlejet og op i pladetalerkenen.
Pil remmen af, sæt pu'en ned på en plade, på den stillestående pladetalerken, og se om der stadig er rummel. så er det motoren __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
jrask Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2010 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
BINGO!!! Den larmer når den står stille. Tusind tak for hjælpen. Jeg poster resultatet når engang jeg får det løst.
Vh/John
|
| Til top |
|
| |
jrask Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2010 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Er kørt fast i problemet. Det er korrekt at det er motoren der sender svingningerne ud i plinten, men jeg tror at den er afkoblet med en gummipakning mellem selve motoren og den plade som er skruet fast i plinten. Armen er derimod ikke afkoblet overhovedet idet den sidder direkte på en metalskive som også er skruet direkte på plinten og vil derfor opfange den mindste vibration i plinten eller underlaget. Hvis jeg f.eks. slår let på hylden lyder det lidt som en tromme. Det burde det ikke. Min gamle Pioneer PL-530 reagerer stort set ikke på slag på underlaget. Jeg vil f...... gerne have løst problemet da både værk og arm er super at arbejde med. Hvis jeg løser motorproblemet vil jeg stadigvæk have problemet med manglende afkobling af armen. Det kan godt være at motoren støjer men som jeg ser det er armen et større problem. Hjælp vil blive modtaget med kyshånd. Hvis jeg vrøvler så sig til.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 20 April 2010 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jrask skrev:
| Armen er derimod ikke afkoblet overhovedet idet den sidder direkte på en metalskive som også er skruet direkte på plinten og vil derfor opfange den mindste vibration i plinten eller underlaget. |
|
|
Så vidt som jeg kan anskue det er det meget normalt at der ikke er nogen speciel dæmpning af arm vs. plint. Der er mange konstruktører der anser en "fast" tilkobling af armen som bedre end en afdæmpet kobling, min Roksan Xerxes 20plus / Artemiz gør det også sådan - og her kan jeg også slå på plinten og høre lyde i højttalerne.
Til gengæld sørger man så for at motoren er isoleret fra selve værket - på min Roksan ved at motoren sidder på en del af plinten, mens leje og arm sidder på en anden del, typisk afkoblet på en eller anden måde. Det er vel også det Thorens gør / har forsøgt på TD-810.
Måske er alt ikke som det skal være på din Thorens? Jeg tror det bedste ville være at få den afleveret til et check hos en autoriseret Thorens forhandler, for at få fastslået om den opfører sig som den skal - hvilket alt tyder på at den ikke gør. Skulle der være konstruktionsfejl på netop din pladespiller tror jeg at det vil blive lavet uden beregning (det bør de gøre).
|
| Til top |
|
| |
jrask Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2010 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak wymax. En TD 810 er en drabelig tung pladespiller som er bygget omkring en træramme hvor der så er fastspændt stålplader over og under. Både motor og arm er fastspændt til den samme træramme. Derfor bliver de mindste vibrationer forstærket af armen. Den er født med RB 250 rega arm, som jeg har udskiftet med en Ortofon AS 212S arm og jeg synes det er blevet meget værre med den nye arm. Ortofon har jeg valgt fordi den er udstyret med en gammeldags headshell og det gør det nemmere at udskifte pick-up. Armen er meget tung i forhold til Rega armen. Kunne vægten være skyld i problemets omfang.
Jeg tvivler på at Thorens vil føle ansvar når den er monteret med en anden arm.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 April 2010 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jrask skrev:
| Jeg tvivler på at Thorens vil føle ansvar når den er monteret med en anden arm. |
|
|
Det kan du have ret i - selv om deres værk burde kunne supportere de fleste arme, og Ortofon'en er jo ikke af et grundlæggende andet princip end en Rega. Jeg aner ikke om Ortofon'ën er et decideret dårligt match - jeg har svært ved at se at den skulle være det. Hvis værket nu var flydende ophængt, så skulle du i hvert fald kompensere for den øgede vægt - men det er jo en fast plint. Hvad med manualos - ingen hints heri omkring motor-justering?
Kigger man på f.eks. en Rega P3 er den jo konstrueret nogenlunde på samme måde - altså plint og arm uden dæmpning, mens man så har sørget for at motoren afkobles fra plinten på en eller anden måde. Hermed synes jeg at det tyder på at denne motor-afkobling ikke er lykkedes, enten kun på din pladespiller eller grundlæggende på modellen.
Har du prøvet at spænde noget imellem arm og base? Et stykke gummi, kork eller vaskeskind? Du skal bare være sikker på at det ikke får armen til at hælde til den ene eller den anden side. Og der skal måske også kompenseres på armens højde, hvis det er muligt.
En anden mulighed er at mail'e direkte til Thorens og forelægge dem problemet. De fleste producenter svarer heldigvis gerne på diverse problemstillinger, og det er jo helt uforpligtende både for dig og dem.
|
| Til top |
|
| |
jrask Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2010 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en god ide at prøve med noget dæmpning på arm og motorophæng. Armens højde er ingen problem. Den er nem at justere i højden. Jeg tror dog at jeg vil kontakte Thorens først som du foreslår. Jeg kunne dog fornemme på et andet svar jeg fik her i forum at denne model måske har et problem med afkobling. Hvis der er nogen som har erfaring i den retning vil jeg meget gerne høre om det.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 April 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jrask skrev:
| Det er en god ide at prøve med noget dæmpning på arm og motorophæng. Armens højde er ingen problem. Den er nem at justere i højden. Jeg tror dog at jeg vil kontakte Thorens først som du foreslår. Jeg kunne dog fornemme på et andet svar jeg fik her i forum at denne model måske har et problem med afkobling. Hvis der er nogen som har erfaring i den retning vil jeg meget gerne høre om det. |
|
|
Problem med afkobling - menes der her ikke at hele pladespilleren ikke er særlig godt afkoblet fra dens omgivelser? Det vil jeg godt kunne følge... Ser man på udseendet virker det som om at der er hårde fødder under plinten og intet flydende ophæng, dvs. den kobler hårdt til underlaget. Ser man f.eks. på en Rega P3 har den bløde afkoblende fødder. Løsningen her kunne være at lave den bløde afkobling, måske en træplade med SD-fødder e.l. nedenunder, og så pladespilleren på denne.
Jeg har svært ved at forestille mig at dit problem, i det omfang, er normalt for en TD810 - det er jo ikke nogen billig pladespiller.
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 20 April 2010 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan anbefale et mekaniker stetoskop til alle der roder med pladespillere. Man finder hurtigt en evt. mislyd.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3596772144&n=1199168 108&pn=-1226761714
Jeg tror ikke det på nogen måde har noget med din arm at gøre idet frekvensen passer med én omgang. Din motor må ikke være for stramt koblet til plinten - har du strammet noget?
Det lille svinghjul - drejer det perfekt uden slør? Kan det have fået et stød? Prøv at holde en legoklods plant ned mod plinten og så sæt den op mod hjulet - dette afslører om den er skæv.
Pøj pøj!
|
| Til top |
|
| |