Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 19:34   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladespiller - hvordan får jeg noget lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Raakjaer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 23 April 2010 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Godaften

Jeg har fået foræret en gammel B&O pladespiller, men har absolut intet forstand på, hvordan man sætter sådan en fætter til, så derfor søger jeg jeres hjælp.

Der skal selvfølgelig en eller anden forstærker til, for at få noget lyd. Kan jeg evt. bare bruge min DVD-afspiller og surround sound?
Kablet der går fra pladeafspilleren og som nok skal ind i forstærkeren, er rund, og der er 5 "små pinde" inden i. Kan tage et billede senere.
Jeg har intet den kan gå ind i, så skal jeg købe et eller andet kabel, som konverterer den?

Og læste noget med at det skal køre på en speciel frekvens eller noget, og noget med RIAA? Eller?

Så ja, søger sgu noget hjælp, gutter

På forhånd tak.
Til top Vis Raakjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raakjaer
 
Ole N 84
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 23 April 2010 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Du skal bruge sådan et kabel fra din pladespiller og over til din forstærker http://www.av-connection.dk/?PGr=2126&ML=421

Hvis din forstærker ikke har en phono indgang (det skulle grene stå bag på din forstærker et sted) skal du ud og have fat i en riaa (en riaa er en forforstærker til en pladespiller) den skal så sættes imellem din pladespiller og forstærker. Her kan du lige se en http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/pladespiller/na d_pp2_riaa_forforstaerker.htm

Hilsen Ole Nielsen

Til top Vis Ole N 84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole N 84
 
Raakjaer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 23 April 2010 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Okay, tak.

Sådan et kabel kan jo altid købes.

Nu har jeg kun en dvd-afspiller til surround sound. Kan jeg godt bare købe det kabel du linker til, og sætte det ind i min dvd-afspiller. Altså det hvide og røde. Hvad er det sidste til?

Eller skal jeg ud og have en riaa forstærker som skal sidde imellem pladeafspilleren og dvd-afspilleren?
Til top Vis Raakjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raakjaer
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 23 April 2010 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Er der indbygget forstærker i din DVD? (Har den højttalerudgange).

Hvis ikke, så er alle stikkene på din DVD nok UDgange og kan under ingen omstændigheder sættes til en pladespiller. Pladespilleren er jo en signalkilde lige som din DVD. Hvor har du sluttet din DVD til?

Lidt mærker og navne på dine produkter ville hjælpe rigtigt meget.

Det der med pladespillere kan være lidt svært - kig evt.  ind her og få svar på nogle af de mest stillede begynderspørgsmål:
http://www.pladespilleren.dk/Begynder/Hvor%20skal%20jeg%20be gynde.htm



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Raakjaer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 23 April 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Altså min dvd-afspiller er surround sound anlæg. Jeg bruger den tit til min computer, altså sætter jackstick i min com, de almindelige små der, og så i dvd-afspilleren sidder der det røde og hvide stik som her:
http://www.av-connection.dk/?PGr=2126&ML=421
dog uden den sidste. Og så er der 5 højttalere samt en subwoofer sat til.
Mærket er Philips HTS3100/12

Så vidt jeg kan se er B&O afspilleren en der hedder GR1700, kan det passe? Den er ret gammel. Type 5731 står der også.

Kan det hjælpe på noget? Hvad jeg skal anskaffe mig?

Til top Vis Raakjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raakjaer
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 23 April 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Det er denne flotte pladespiller, som desværre ikke har indbygget RIAA-forstærker :

http://www.beocentral.com/products/bg1700

Du skal bruge en RIAA-forstærker. Hifiklubben har et par forskellige typer. Den NAD som Ole N nævner og en Cambridge. Du kan også købe en billigere model her :

http://www.av-connection.dk/?PNo=21-020


Så skal du bruge en connector til at omsætte det 5polede stik (DIN-stik) til RCA-stik, f.eks. denne :

http://www.av-connection.dk/?PGr=2126&ML=421

Endelig skal du bruge et RCA-kabel til at forbinde RIAA-forstærkeren med dit surroundanlæg f.eks. dette :

http://www.av-connection.dk/?PGr=77&ML=308

 

Og så skal du selvfølgelig bruge en stak plader.

Ovennævnte fra Av-connection er billige typer, som du evt. kan starte med. Så kan du evt. opgradere senere, hvis du får lyst ( og penge ) til det.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Raakjaer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 23 April 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Okay, mange tak for det!! :)

Jeg vil ud og anskaffe mig de ting så. Og mht. plader, så har jeg lidt over 100 stk, så der er noget at starte med.

Og bare lige for at være sikker, tror du at mit surround sound anlæg/dvd-afspiller, hvis model jeg nævner i en tidligere post, kan afspille det? Altså så jeg ikke køber de forskellige ting, og det så er dvd-afspilleren/surround sound anlægget, som ikke fungerer som det skal.

Kan I sige det?

Til top Vis Raakjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raakjaer
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 23 April 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Raakjaer skrev:
Okay, mange tak for det!! :)

Jeg vil ud og anskaffe mig de ting så. Og mht. plader, så har jeg lidt over 100 stk, så der er noget at starte med.

Og bare lige for at være sikker, tror du at mit surround sound anlæg/dvd-afspiller, hvis model jeg nævner i en tidligere post, kan afspille det? Altså så jeg ikke køber de forskellige ting, og det så er dvd-afspilleren/surround sound anlægget, som ikke fungerer som det skal.

Kan I sige det?

Ifølge http://download.p4c.philips.com/files/h/hts3100_12/hts3100_1 2_pss_dan.pdf  skulle der være en lydindgang på tingesten der kan bruges



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Raakjaer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 23 April 2010 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Super :)

Jeg siger tusind tak for god og hurtig hjælp.

Fortsat god aften.
Til top Vis Raakjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raakjaer
 
P. M. Hedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Februar 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 24 April 2010 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Raakjaer skrev:
Hvad er det sidste til?


Det sidste er "jord" som skal forbindes til skruen mærket "Ground" bagpå forforstærkeren.



__________________
Venlig hilsen

P. M. Hedegaard
Til top Vis P. M. Hedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P. M. Hedegaard
 
Raakjaer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 24 April 2010 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

I riaa-forstærkeren?
Og hvad hvis der ingen "ground" er? Sker der noget ved det?
Til top Vis Raakjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raakjaer
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 24 April 2010 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Så løsner du bare en skrue på riaaens kasse, og skruer ledning fast der. Det giver det samme. Det du gør via den ekstra
ledning, er at du reducerer brum fra de metaldele, der sidder omkring pickuppen og dens ledningsføring.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
Raakjaer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 24 April 2010 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Okay :)

Men fandt ud af, at der er en der hedder ground, så det super.
Til top Vis Raakjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raakjaer
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 24 April 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Man kan få RIAA-forstærkere med DIN indgang og DIN/phono udgang, så der ikke skal adapterkabler til. Hvor gode de er ved jeg ikke, men de er billige (under 200 kr.).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes