Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Tonearmen på Lenco L75 dårlig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mikeaarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 August 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Hej Nørder (ment som en ros)

Jeg har spillet vinyl, som dj, i godt og vel en dekade nu. Jeg synes det er en fantastisk format- intet mindre.. ligeså finder jeg også vintagegrej åh så fantastisk!

Dette er skyld i at jeg har et par Lenco 78'ere og en 75 (og en Rega Planet), som jeg godt kunne tænke mig at "gejle lidt op". Inde på Lencoheaven og vinylengine er der mange DIY, men de fleste ligger over min forstand og mekaniske evner..

MEN:

Er tonearmen på en L75 så ufattelig dårlig, som nogen påstår- og dårlig på hvilken måde? og headshell'et, er det også dårligt, og vil man gaine noget ved den "dårlige tonearm" ved kun at skifte denne, og til hvad?

I så fald dette skulle skiftes, til hvilket kan i så anbefale? Jeg tænker et budget på 3-500 kr, da jeg ikke er SÅ high fidelity på resten af mit gear (Denon PMA 1560 med et par POA blokke til, Sony XA50es og en Rega Planet med en Ortofon X3 MC- Før Grado Gold, Denon DL 103 + 2vejs DIY tøjhaler)

Håber i vil hjælpe- hvis ikke kommer der en håndfuld Lencoer på markedet:-)

Fortsat god aften

/Mike

Til top Vis mikeaarup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikeaarup

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 09 August 2010 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Ja, en L75 arm er meget elendig. Lejerne er en katastrofe. Giver forfærdelig ringe sporing.

Men værket er jo som bekendt suverænt

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 August 2010 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Jeps, der skal en ny arm på – det fortjener værket. I samme ombæring bør du lave en ny plinth, det er det værd og ikke så
svært. Metoden med finsk birke-krydsfiner er jo let at gå til. PTP3 systemet er smart nu hvor man er igang. Spørg på Lenco
Heaven hvilke tonearme der kan sættes på en L75 uden modifikation – jeg ved der er et par stykker der kan.
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 August 2010 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Plinth/kass er nem at lave

De ydre mål bliver jo skåret pænt til på det lokale byggemarked - så skal du bare låne en stik sav til de indre huller så der er plads til mekanikken - det kræver ikke så meget da de huller er skjulte og ikke behøver at være fineste møbelsnedkeri

en alm raga rb 300/250 passer ikke direkte i hullet fra lenco armen men det kan tilpasses - du kan save et større hul med en stiksav med metalklinge - og så kan du lave en træplade i den rette tykkelse så højden bliver rigtig - en brugt rega arm kan du få for omkring 750 kr.

krydsfiner eller billigere mdf plade eller en lag delt kombi af begge får du for mellem 350  og 800 kr udskåret

lav projektet med en kammerat -så i får en hver - så får i en weekend til at gå på en hyggelig måde og bruger ikke flere penge på materiale end en druktur i byen koster :-)

mikeaarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for jeres svar- jeg vil lige skynde mig og rette mit budget. Jeg mente 3-5000.

Jeg har også været ved at søge lidt i noget skifer og fedtsten, for at gøre drt lidt mere
BLING.

En rega tonearm er også til at få fat på, på ebay. Modsat decca og Linn, som skulle passe i
det originale hul. Hvis jeg alligevel skal til og skære i lencoen, er der så andre tonearme
som måske er mere kompromisløse? Stadig i prislejet 0-1,5/2000 kr? Hvad skal jeg bære
obs på? Effektiv længde, højde og vægt(i forhold til hvilken oickup der skal på.

Mvh
Mike

mikeaarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2010 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
Jeps, der skal en ny arm på – det fortjener værket. I samme ombæring bør du lave en ny plinth, det er det
værd og ikke så
svært. Metoden med finsk birke-krydsfiner er jo let at gå til. PTP3 systemet er smart nu hvor man er igang. Spørg på Lenco
Heaven hvilke tonearme der kan sættes på en L75 uden modifikation – jeg ved der er et par stykker der kan.

PTP3 systemet? Jeg er ikke helt inde i de faglige termer heller- hvad er dette?

MVH
Mike

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2010 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

PTP3 systemet er en topplade i stål der erstatter den tynde eksisterende Lenco topplade. Den koster omkring €100. Alle
smådimser medfølger. http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=56.0

Hvis du vil have en fed skiffer plinth har jeg fået tegnet en der måler 60x50x8 cm. Den er så stor fordi der er plads til 2 12"
arme – altså de lange tonearme. Jeg har fået et tilbud på 4000,- dKr pr. styk udskåret med vand-jet og poleret på begge sider.
Den passer så til en SME 12" arm, men der kan monteres adapter til andre arme + der er plads til at bore til en sekundær arm.
Denne udskæring er lavet til en PTP3 plade. Jeg har ikke bestilt endnu, men hvis du er interesseret så sig til.

mikeaarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hej Eggers!

Det skal jeg dog bestemt ikke afvise kunne blive aktuelt- dog begynder dette projekt dog at blive lidt mere high-end end jeg
havde forestillet mig- har nemlig også et gammelt modkoblingsfri forstærker projekt som har ligget grint af mig af mig siden
jeg blev udlært i 06 (det skal også gøres færdigt "$$")..

Jeg har godt nok set på nogle 12 tommer arme i ibenholt, som jeg synes er rigtig flotte, og nogle ultralette arme fra Japan..
Men igen, skal nok starte lidt forsigtigt ud, for synes ikke mit argument "fordi det er flot" virker så godt for at bruge "så
mange penge", når jeg ikke er klogere end jeg er (endnu)...

MEN BESTIL ENDELIG EN PTP3 (ikke i børstet) plade til mig (findes der nogle hjælpeværktøjer til at stille vinklen motoren,
ved opsætning i PTP3)

MVH

Mike

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2010 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Nu mente jeg skiffer plinten. Hvis du er interesseret så sig til på den. PTP3 må du selv købe via det link jeg postede
ovenstående. PTP3 virker på den måde at du afmonterer motor, mellemhjul og centerleje fra din Lenco L75 og skruer det fast
på PTP3 pladen. PTP3 pladen bolter du så fast på plinten. Plinten kan være lavet af træ eller skiffer osv. Fordelen er at pladen
er solid og ligger plant på plinten så vibrationer ikke står og resonerer. Man ofrer så 16 og 78 RPM, men de bruger man jo
heller ikke alligevel.

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 10 August 2010 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Mit bedste bud er en Jelco arm. Jelco er husmærket for det firma der har lavet mange af de rigtigt dyre arm (Linn, Mission osv.)De fås i både 9 og 12" til rimelige priser.
Prøv at kigge på Troels Gravesens hjemmeside under Jelco.
De kan findes på fleabay for ca usd 400,-, men der er også en forhandler i England.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 12 August 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Før man skyder mange penge efter en ny arm skal man jo lige gøre op med sig selv om man har behovet.

Jeg har læst side op og side ned om hvor dårlig lenco armen er.
Men det er så også blandt folk der uden at blinke smider 3-4000 tusser efter en arm.
Jeg er desværre ikke så økonomisk priviligeret, så jeg nøjes med det ultimative fattigmands tweak.

Nye V blocks. Og stiv armen af på det punkt hvor der er gummi samling.

De to ting gav en stiv arm, det ikke var vippende men gjorde som den skulle.
Og det gav en klar forbedring i lyden.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 12 August 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Lencofyn

Lige meget hvad du gør,så er det en skod arm.Skift den ud med f.eks.en SME 3009 R.

Det har jeg hørt med gode resultater.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

kvaal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 12 August 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Lencoarmen dårlig? Jeg har nettopp demontert min, og ble positivt overrasket. Kulelagre i horisontalplanet og knivleier i
vertikalplanet, akkurat som på SME 3009. Det holder høy sveitsisk kvalitet. V-blokkene er som nye - jeg fikk tak i et godt
eksemplar.

Jeg beholder armen og finner en mere passende pu enn Shure M 75. En lavkompliant Denon DL 110 kanskje?

En ven av meg har flere gamle Lenco. Han har byttet arm på enkelte, men gjør det ikke mere. Han mener armen er
undervurdert, og egentlig ganske god.
Til top Vis kvaal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvaal

mikeaarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2010 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

kvaal skrev:
Lencoarmen dårlig? Jeg har nettopp demontert min, og ble positivt overrasket. Kulelagre i horisontalplanet
og knivleier i
vertikalplanet, akkurat som på SME 3009. Det holder høy sveitsisk kvalitet. V-blokkene er som nye - jeg fikk tak i et godt
eksemplar.

Jeg beholder armen og finner en mere passende pu enn Shure M 75. En lavkompliant Denon DL 110 kanskje?

En ven av meg har flere gamle Lenco. Han har byttet arm på enkelte, men gjør det ikke mere. Han mener armen er

Jeg starter også ud med at tweake den originale arm- har nemlig ikke kunnet finde nogle SME, Jelco eller Linn arme, som
har været til at komme til for menneskepenge... Men hvad er det for noget med at stive den af?

Hvilket headshell passer på den originale Lencoarm- hvad "hedder" den bøsning?

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 13 August 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

mikeaarup skrev:
kvaal skrev:
Lencoarmen dårlig? Jeg har nettopp demontert min, og ble positivt overrasket. Kulelagre i horisontalplanet
og knivleier i
eksemplar.

Jeg starter også ud med at tweake den originale arm- har nemlig ikke kunnet finde nogle SME, Jelco eller Linn arme, som
har været til at komme til for menneskepenge... Men hvad er det for noget med at stive den af?

Det med at stive armen af går ud på flg. (et billede siger mere end tusind ord. Men kan ikke finde et billede pt. Har afmonteret det på min da jeg er ved at opgradere det pågældene tweak)

Men der hvor kontravægten sidder på er der et gummi indlæg som gør armen flexibel på det pågældene sted. Det gør at kontravægten hænger en smule.

Man montere så et stykke lige fast materiale, jeg brugte en rundstok fra en tynd 5 mm diameter fra en pensel. Som jeg så spændte fast med strips. Så "hængedelen" blev mere en fast forlængelse af armen.

Er det forståeligt??
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

mikeaarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2010 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Lencofyn skrev:

mikeaarup skrev:
kvaal skrev:
Lencoarmen dårlig? Jeg har nettopp demontert min, og ble positivt overrasket.
Kulelagre i horisontalplanet
og knivleier i
eksemplar.

Det med at stive armen af går ud
på flg. (et billede siger mere end tusind ord. Men kan ikke finde et billede pt. Har afmonteret det på min da jeg er ved at
opgradere det pågældene tweak)Men der hvor kontravægten sidder på er der et gummi indlæg som gør armen flexibel på
det pågældene sted. Det gør at kontravægten hænger en smule.Man montere så et stykke lige fast materiale, jeg brugte en
rundstok fra en tynd 5 mm diameter fra en pensel. Som jeg så spændte fast med strips. Så "hængedelen" blev mere en fast
forlængelse af armen. Er det forståeligt??

Har godt nok lagt mærke til at det hang lidt på den 78'er jeg har.. men vil virkelig gerne se et billede af det med den pensel..
Jeg havde godt nok forestillet mig at få drejet et stykke rustfri og så sat det på evt med gevind- men vægten er vel ikke
ligegyldig

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 13 August 2010 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Det er en tung slasket skodarm! En passende armresonnans kan nok ikke opnås med andet end en gammel stiv krystal pu!
Et BILLIGT alternativ er at købe en Technics arm som reservedel i USA. Jeg mener at kunne huske at prisen starter omkring usd 70! Så kniber det med finanserne er dette et seriøst alternativ til de dyrere arme. Så mit råd kig på fleabay!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 13 August 2010 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en Technics arm fra min SL 1200,hvis nogen skulle være intererseret.

Den har kedet sig i +25 år siden den blev skiftet ud med en SME 3009R,så jeg ved ikke lige med liften,hvordan olien er,men armen fejler ikke noget.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

mikeaarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2010 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Nu er den gal igen:-)

Nu er plinten sat i pres, og jeg venter spændt på at limen tørrer:-)

Imens sidder jeg igen og surfer på vinylengine, og ingen af de foreslåede arme
passer i pivol-center mål- så jeg er på bar bund igen- hvor store må tolerencerne
være? Hvor meget af "for lang" pivol-center længde, kan man kompensere for i
headshellet?

Eller, nu er plinten lavet sådan, at jeg kan lave et hul til tonearm, er jeg så free to go
på hvilken somhelst tonearm?

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

mikeaarup skrev:
Nu er den gal igen:-)

Nu er plinten sat i pres, og jeg venter spændt på at limen tørrer:-)

Imens sidder jeg igen og surfer på vinylengine, og ingen af de foreslåede arme
passer i pivol-center mål- så jeg er på bar bund igen- hvor store må tolerencerne
være? Hvor meget af "for lang" pivol-center længde, kan man kompensere for i
headshellet?

Eller, nu er plinten lavet sådan, at jeg kan lave et hul til tonearm, er jeg så free to go
på hvilken somhelst tonearm?

Du kan jo bare bore et hul til den arm du nu finder. No problem. Hvilken slags plinth laver du? Billeder?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes