| Forfatter |
|
Møffe-manden Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 09 September 2010 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der en som har oprettet en tråd ang hvilke ikke unipivot tonearme han skal kigge efter.......
Men jeg er lige modsat Jeg er ude efter en unipivot tonearm, men har lidt svært ved at finde ud af hvilke der er og ikke er unipivot. Så findes der en liste over det? For syntes sjældent at det fremgår ud af producentens hjemmeside 
Ortofon hvilken type er det for eksempel 
Jeg har en gammel Pink T. som jeg desværre nok har fået foræret til min lille bror, det mener han ihvertilfæld at jeg skal Så jeg er på udkig efter et ikke flydende ophængt værk og der syntes jeg at en unipivot høre sig til 
Så hvad kan i anbefale. Jeg har i mange år brugt Benz pu`r og det bliver jeg nok ved med lidt endnu.
Møffe
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 09 September 2010 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roksan Nima --> RoksanMoerch UP-4 --> MørchOrtofons nyere arme er lavet med et gimbal leje. Unipiv kun har et punkt i midten, hvor den hviler med armens "center".
__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
KOSOW Udelukket fra forum

Sound eScape of KoSoW/Dobb.profil Kennsw
Bruger siden: 03 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 09 September 2010 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Unipivot hmmm der er mange, til ovennævnte kan bla. tilføjes:
Kuzma Stogi S
Graham Phantom
Hadcock 228/242
Morsiani
Naim Aro
Schroeder
Musical Life
Clearaudio Unify etc
Der er mange også lettere hobby baserede Unipivot så mange at vælge fra, jeg er dog ikke ubetinget enig i at et flydende
ophæng og Unipivot arme skulle have nogen for for synergi i forhold til et gimbal leje.
Begge armtyper har deres respektive fordele og ulemper, udfra bland andet den opgave en tonearm skal løse.
En tonearm skal være MEGET præcis i sin aftastning (ingen slup), og SAMTiDIG have lav friktion i de bevægelige plan, 2
lettere modsatrettede egenskaber....som altid kompromiser..
Held og lykke med The Pink Lady og den eneste ene "enlejrede) ;-)
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 09 September 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nottingham Analog laver også fede unipivotarme.
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 09 September 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg tror nu, at Møffe skrev "ikke flydende ophængt". Unipivot arme største fordel er, at det er relativt let og billigt,at lave lejet med små tolerancer. For brugeren er det dog ofte fulgt af en noget mere omstændig brug, som ganske rigtigt, ikke er så fed i kombination med flydende ophængte pladespillere. __________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 September 2010 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
|
Hej
Jeg tror nu, at Møffe skrev "ikke flydende ophængt". Unipivot arme største fordel er, at det er relativt let og billigt,at lave lejet med små tolerancer. For brugeren er det dog ofte fulgt af en noget mere omstændig brug, som ganske rigtigt, ikke er så fed i kombination med flydende ophængte pladespillere.
|
|
|
Min erfaring er også at unipivot arme ikke går ret godt sammen med et flydende ophæng. Det hele bliver simpelthen alt for vogelig vogelig Så derfor var det jeg tænkte at nu når jeg vil have et "fast" værk så bør en unipivot vel være at fortrække. Det var ihvertilfæld hvad min "logik" sage mig 
|
| Til top |
|
| |
KOSOW Udelukket fra forum

Sound eScape of KoSoW/Dobb.profil Kennsw
Bruger siden: 03 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 09 September 2010 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
my fault, der står ikke flydende ophængt....er enig i ovenstående. Der er dog forskel også blandt Unipivot arme, de silicone
dæmpede er meget uskyldige og rolige i brug såsom Kuzma Stogi S...som fungerer godt sammen med Benz pickupper, jeg har
flere gange monteret denne tonearm på forskellige pladespillere, både Kuzma´s egen Stabi men også på Phonosophie
n.3.(flydende ophængt). Den bruger Linn Mount 212mm eff.længde og 25mm hul til montering.
Hvis det er MM pickupper eller høj kompliante MC pickupper ville jeg kigge på en af de mange andre....
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 09 September 2010 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan finde en af de gamle Stax arme brugt (nok svært). Hvis ikke du vil købe den, så giv mig et praj!  Ellers er der Formula 4 også kaldet Mayware. Den er vist nok sat i produktion igen, men var noget af det hotte tilbage i 70'erne. De nye arme fra Scheu er også unipivot.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 09 September 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hov havde Stax ikke knivleje ligesom SME 3009 og Lenco's tonearme?
|
| Til top |
|
| |
Jesper_K Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 09 September 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wilson-Benesch Act armene er unipivot.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 September 2010 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen det ruller jo ind med forslag 
Skal egenligt lige høre om min "tereori" ikke er rigtig nok.......... Til et fast vært så er en unipivot arm eller ligende at fortrække. Eller tager jeg fejl og begge typer kan være lige gode 
Hvad med VPI, er der nogle der kan sige noget god om dem. Deres pladespillere er jo vældige populære, men hvordan er deres arme?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 September 2010 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbalance skrev:
Roksan Nima --> Roksan
Moerch UP-4 --> Mørch
Ortofons nyere arme er lavet med et gimbal leje. Unipiv kun har et punkt i midten, hvor den hviler med armens "center".
|
|
|
Hvad er et gimbal leje 
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 09 September 2010 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg installerede en Stax arm på en vens Thorens en gang i 80'erne. Den var 100% unipivot med vægte på siden for stabilitet.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
stiften Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 09 September 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brugte i mange år med stor fornøjelse en Hadcock GH228 med bl.a. Shure V15/III, Ortofon LM, OM og Linn på en svensk Inertia pladespiller. Der skulle da ind imellem rettes lidt på den lidt dalrede arm, især hvis den fik et uautoriseret skub - typisk ved afstøvning. Men i det store hele var det en dejlig arm, som jeg jo nok en dag skal prøve igen med en moderne pickup. Min faible for 78-plader og andre gamle plader bevirker, at jeg for tiden mest bruger ret tunge arme til monohovederne fra Ortofon og diverse andre pickups, som der skal kunne skiftes hurtigt imellem. Dér duer Hadcock ikke. Den kan tage en halv time eller mere at sætte bare nødtørftigt op, og det passer ikke til min utålmodighed, når jeg spiller plader. Der skal kunne skiftes pickup på 30 sekunder. I 1970'erne var Decca og Formula 4 på mode. Og var det Keith Monks, der lavede én med signaloverføring via kviksølvbade??? Det var før vi snakkede så meget om miljøet, bæredygtighed og dén slags... Anyway de enkeltpunktede tonearme har charme, personlighed - og sat rigtigt op også megen vellyd, men om de nævnte står distancen i dag skal jeg ikke kunne sige. I dag bruger jeg primært gamle Technics og Ortofon arme til mono/lak og en SME 3012 til stereo. Sikkert heller ikke state of the art - men godt nok til mit brug. Held og lykke med valget og god fornøjelse med eksperimenterne.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 10 September 2010 kl. 02:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Hvis du kan finde en af de gamle Stax arme brugt (nok svært). Hvis ikke du vil købe den, så giv mig et praj! 
Ellers er der Formula 4 også kaldet Mayware. Den er vist nok sat i produktion igen, men var noget af det hotte tilbage i 70'erne.
|
|
|
Hej Jan... Weird..! Dem har jeg begge to... (Formula-4 og STAX UA7cf). Vi ses! :-) Mvh. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 10 September 2010 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var stax UA-9 med de der stabiliserende lodder, som stak ud til hver side ved lejet. Den var lige, og der kunne skiftes armrør med en SME-fatning tæt på lejet. Den var meget smukt lavet, og spillede så vidt jeg husker vældig godt. Jeg havde den selv i 80'erne.
Unipivot'erne har jo den fordel at de aldrig skal justeres i lejerne, og de har derfor altid særdeles god kontakt gennem armen og basen ned i selve værket. Om transmissionen af energi fra f.eks. en af de ældre, tunge og stive MC-pickupper er lige så effektiv som fra en veljusteret arm med et kugleleje i hver side ved jeg så ikke. Der må man lytte.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |