Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Emner til pick-up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 11 September 2010 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Hej alle vínylfreaks, da jeg skal ud og købe ny pick-up kunne jeg godt tænke mig at høre om der var nogle som kunne give mig et fif om vad jeg måske skal se efter, det skal helst være MM da jeg har kørt med MC før, jeg syntes bare at nye MM pick-upper sparker r.. til det musik jeg spiller og det er alt fra country til countryblues og rock-pop og alt andet af det gode. Pladespilleren er en Thorens TD 2001 m en TP 90 arm og med en rør riaa fra Thorhauge, skulle der sidde nogle flinke menesker derude som måske kunne give mig nogler emner til vad min nye pick-up skal være ville jeg blive meget glad, Ps. Det skal ikke være i den helt dyre ende. MVH.1966.Wink
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 September 2010 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

hvis denne ortofon en er for dyr, fås den også i andre "farver"...

jeg har selv en virtuoso - det kunne måske også være en mulighed. (men det er vel i den dyre ende?)

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 September 2010 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Ortofon 2m Bronze virker overbevisende hos mig, og så kan jeg glæde mig tl den dag hvor jeg føler mig gavmild nok til en sort
nål
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2010 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Hvad ang lyd hvordan spiller de nye fra ortofon da jeg spørger er fordi jeg før har haft om30 og om40 som jeg aldrig helt blev tilfreds med,den ortofon jeg har været mest glad for var en VMS20mk2, er der andre gode forslag så kom endelig med dem det behøver ikke kun at være mærker som ortofon.MVH 1966
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted

KOSOW
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sound eScape of KoSoW/Dobb.profil Kennsw

Bruger siden: 03 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 September 2010 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Jeg ville se mig om efter Goldring 1042 eller søskende der er tunet ud af denne konstruktion, Reson Reca, Roksan Corus
Silver,
Linn Adikt og Audio Note, disse er i mine ører bland de mest spilleglade MM pickupper på markedet, Roksan og Reson
udgaverne de bedste efter mine personlige præferencer, også musikalsk præferencer der ikke ligefrem divergerer med dine.
Jeg synes det er længe siden Ortofon har haft gode skud i bøssen...Har haft 2M Black der ikke stod konkurrrencen mod en
Linn Adikt i en Kuzma.
Thorens TD2001 og TP90 kender jeg særdeles godt

Mvh Kenn

http://www.kosow.dk
Til top Vis KOSOW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOSOW

KOSOW
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 September 2010 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

lige en ekstra, der er ligeledes et par fine Clearaudio i den dyre ende hvoraf den ene er nævnt den anden er Maestro, men
hver lige opmærksom på at deres udgangspænding er i den lave ende for en MM......og så er de lidt "pæne" og "generte" ----
nye Hi-Fi udtryk

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Sendt: 11 September 2010 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

KOSOW skrev:
Jeg ville se mig om efter Goldring 1042 eller søskende der er tunet ud af denne konstruktion, Reson Reca, Roksan Corus
Silver,
Linn Adikt og Audio Note, disse er i mine ører bland de mest spilleglade MM pickupper på markedet, Roksan og Reson
udgaverne de bedste efter mine personlige præferencer, også musikalsk præferencer der ikke ligefrem divergerer med dine.
Jeg synes det er længe siden Ortofon har haft gode skud i bøssen...Har haft 2M Black der ikke stod konkurrrencen mod en
Linn Adikt i en Kuzma.
Thorens TD2001 og TP90 kender jeg særdeles godt

Mvh Kenn

http://www.kosow.dk

Desværre er de fra den familie, du anbefaler, desværre ikke optimale, dersom man vægter, at gengivelsen skal forblive rolig og præget af autoritet ved alle musikformer.

F.eks er goldring 1042 lyttetrættende ved mere kompleks musik. Det klarer den ikke overbevisende.

Derudover er diskantgengivelsen i selv samme noget præget af nogle "hævninger", der ikke er korrekte. I det hele taget er denne såkaldte familie ikke helt iorden. Goldring 1042 er også en meget gammel konstruktion og der findes i dag bedre alternativer.

Jeg vil umiddelbart pege på nagaoka mp 50 eller 500 eller Garrott p77 i i udgaven, alternativt clearaudio (der er dyre) eller audio technica samt en del NOS pick upper.

Jeg er ikke sikker på, jeg er enig i, at en 2m black skulle klare sig dårligt imod  goldring 1042 familien. Tværtom vudererer jeg på baggrund af folks udtalelser rundt omkring på engelske og amerikanske fora, at 2m black er en klar bedre pick up end de pick upper, der kommer fra goldring 1042 familien

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

KOSOW
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 September 2010 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

"Familie" medlemmerne er som tidligere beskrevet bestemt ikke ens....

Jeg vurderer aldrig grejer udfra andres omtale, ej heller amerikanske og engelske fora, men udfra egne oplevelser. Derudover
kender jeg den omtalte pladespiller og tonearm særdeles godt, en parameter der er ikke er uvæsentlig i forhold til hvad der
fungerer.
Nagaoka pickupperne holder ikke så længe som Garrott P77 eller Tekni-Fi´s gamle søster der ikke laves længere er
udmærkede
pickupper..

Ovenstående viden har jeg ikke læst mig til..., MEN og her bliver det lidt alvorlig - det er jo trådstarter der skal se ind i
alternativerne og få en på opleveren.. og selv træffe det afgørende valg

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 11 September 2010 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

KOSOW skrev:
"Familie" medlemmerne er som tidligere beskrevet bestemt ikke ens....

Jeg vurderer aldrig grejer udfra andres omtale, ej heller amerikanske og engelske fora, men udfra egne oplevelser. Derudover
kender jeg den omtalte pladespiller og tonearm særdeles godt, en parameter der er ikke er uvæsentlig i forhold til hvad der
fungerer.
Nagaoka pickupperne holder ikke så længe, Garrott P77 eller Tekni-Fi´s gamle søster der ikke laves længere er udmærkede
pickupper..

Ovenstående viden har jeg ikke læst mig til..., MEN og her bliver det lidt alvorlig - det er jo trådstarter der skal se ind i
alternativerne og få en på opleveren.. og selv træffe det afgørende valg

Nu er der altid personer på andre fora, man kan have tillid, da de har stor viden og set i det lys er der intet forgjort i at læse sig til, hvad andre kompetente personer måtte mene, særligt når det er ret så sammenfaldende vurderinger.

Teknifi p77 (garrott!) laves fortsat. Så der tager du fejl. Den laves i en i udgave nu.

Jeg har aldrig set noget som helst om, at nagaoka pick upper skulle holde kort. Så det var en underlig kommentar.

Pick upper fungerer i reglen ganske glimrende på de fleste værker/tonearme. Særligt når vi taler MM pick upper, hvor der i regeln er en relativ høj compilance, hvorefter vurdering af pick upperne sagtens kan foretages uden at man specifik tager højde for et særligt værk.

Jeg fastholder min vurdering. Linns har jeg hørt. Den er alt for dyr i forhold til ydelse. Den burde koste det samme som Goldring 1042, der da er en relativ udmærket pick up, men så heller ikke mere. Dog ser det ud til, at der er relativ enighed om, at 2M black overgår de af dig nævnte.

Jeg anser 2m black, Nagaokerne, teknifi p77 for at være en klasse over de pick upper , du nævner, hvilket understøttes massivt at omtaler i test og i fora

Goldring 1042 ejer jeg selv og den er rent faktisk ganske ordinær. Så ordinær at jeg end ikke gider overveje en ny nål til den.

Jeg er dog enig i, at det er trådstarter selv, der skal vurdere, men han spørger jo til råd om det og det synes jeg er klogt, da det kan være svært at låne pick upper.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 11 September 2010 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Nogen der så ved hvor man kan købe en Tekni fi p77 ?

Eller nogen der har erfaringer med Audio-Technica 150 MLX, den ser spændende ud....

Mvh
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 September 2010 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Grados reference serie passer fint til Thorens 2001, har selv prøvet både platinum, og sonata, de virkede fantastisk til rock og blues

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 11 September 2010 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:

Eller nogen der har erfaringer med Audio-Technica 150 MLX, den ser spændende ud....

Mvh

Du er desværre nok nødt til at købe den i australien.Den hedder Garrott p77 i. Med told og fragt har jeg beregnet prisen til 3500 kr.

Det er et fremragende køb til den pris. Og man får en meget bedre pick up end goldring 1042, linn adikt og de andre af kosow nævnte pick upper.

Den legendariske Raul anbefaler både Teknifiy og Nagaoka iøvrigt. Og det er altså et kvalitetsstempel

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 11 September 2010 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:

Pingel skrev:

Mvh

Du er desværre nok nødt til at købe den i australien.Den hedder Garrott p77 i. Med told har jeg beregnet prisen til 3500 kr.

Det er et fremragende køb til den pris. Og man får en meget bedre pick up end goldring 1042, linn adikt og de andre af kosow nævnte pick upper.

Den legendariske Raul anbefaler både Teknifiy og Nagaoka iøvrigt. Og det er altså et kvalitetsstempel

Du skal da også have et link til denne frenragende pick up :

http://www.decibelhifi.com.au/prod736.htm

Jeg overvejer selv at købe den. 454 dollars koster den. Gang prisen med cirka 1,3 og du har den danske pris. Du kan være heldig at den smutter igennem tolden. Gør den det har du gjort en sindsyg god handel.

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 11 September 2010 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:

Mvh

Audio technica at 150 er jeg - for at sige det lige ud - i tvivl om kvaliteten af.

Mange er dog glade for den.

Jeg er sikker på det er en udmærket pick up. Jeg er dog i tvivl om om den kommer i nærheden af 2m black, Garrott p77i og Nagaoka. Jeg tror perspnligt den ikke gør det og dermed skal rangeres sammen med goldring, reson, Roksan og linn pick upperne, der er nævnt i denne tråd

Konkret frygter jeg den er for lys og slank.

1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2010 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Tak for respons, hvad med pick-upper som SHURE MR97xE og AT440ML eller SUMIKO PEARL som er billige MM pick-upper men som ikke behøver at være dårlige pågrund af prisen, er der nogle der ude som har kendskab til disse 3 mærker, vil jeg gerne høre lidt om dem. MVH.1966

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 11 September 2010 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

1966 skrev:
Tak for respons, hvad med pick-upper som SHURE MR97xE og AT440ML eller SUMIKO PEARL som er billige MM pick-upper men som ikke behøver at være dårlige pågrund af prisen, er der nogle der ude som har kendskab til disse 3 mærker, vil jeg gerne høre lidt om dem. MVH.1966

Se om du kan få fat på Tweaker. Han ejer både shure og sumiko pearl. Og en helt ny relativ billig Audio technica, der vistnok skulle være en ren killer

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 September 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Shure M97xe er der en hel tråd om her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76963&P N=3

En rimelig neutral og behageligt lydende pickup. Nogen mener at den er lidt kedelig. Med en Jico SAS nål, vokser den gevaldigt i kvalitet. Masser af detaljer og dynamik.

Sumiko Pearl er udmærket. God stereoseperation, og virkelig god bas. Lidt mørk i det, og mangler lidt transparens og detaljer. Men underholdende er den. Hififreaks priser er blandt de bedste, så ingen grund til at surfe for bedre pris.

Denne har været forbeholdt det japanske marked, og kan vist kun fåes hos denne forhandler i europa http://www.williamthakker.eu/Audio-Technica-AT-7V-Tonabnehme r_c32-384-388_p8571_x2.htm

Meget fin nøgen nål. Er lidt "Audio-Technica lys", men normaliserer sig en del med tilspilning. Men meget transparent, detaljeret, og lynhurtig.

Der er også denne, som sælges til en meget fornuftig pris https://shop.mantra-audio.co.uk/acatalog/Sontra_Cartridges.h tml

Huset er identisk med Tkni-Fi K1, men med meget bedre nålerør og nål. Lyder helt anderledes end K1. Også lidt lys i starten, men normaliserer sig med tilspilning. Rytmisk og underholdende, med ok transparens og detaljering. Til de penge er den fund, efter min mening.

OBS: Det er en NOS pickup, så originale nåle kan være vanskelige at få, men Jico laver en fremragende Shibata nål til den.

Men der er andre muligheder, og blandt dem vil jeg også pege på Nagaoka. Dem kan du også få hos Williamthakker, som jeg linkede til mht AT7V.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2010 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Tak herfra jeg tror jeg vil kigge lidt på SHURE-SUMIKO og AUDIO TECHNICA da jeg syntes ved de 3 mærker at man får meget for sine penge,til de priser kunne jeg godt finde på at købe disse 3 pick-upper og have lidt sjovt med dem jeg tror nok at jeg får et mindre chok hvad angår lyd og pris,men jeg vil vende tilbage med responsWink MVH.1966

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 11 September 2010 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Kosow

ER du ikke branchemedlem. Du linker jo tilsyneladene til en hjemmeside, der har samme navn som dit nick her.

Hvis du er branchemedlem, så er det meget lidt ædelt at svine nagaoka pick upper ved at helt uberettiget at så tvivl om deres nåles holdbarhed.

Hvis du er branchemedlem, så synes jeg du skal få ordnet det med administrationen her.

Men kan du ikke ultrakort redegøre for det uden at vi hijacker tråden.

Det er jo sådan at branchemedlemmer helst ikke skal tale dårligt om konkurrenter

Alt gr
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil - Heltny!

Bruger siden: 11 September 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 September 2010 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas - Heltny...

Farvel Thomas - Heltny!

Mvh, Mikkel - Redaktør...

Til top Vis Alt gr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alt gr