| Forfatter |
|
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej analoge enthusiaster!
Jeg har i længere tid været på udkig efter en godt pladespiller, og har imens forsøgt at knække koden til at finde den rigtige
pladespiller. Jeg må ærligt indrømme at jeg endnu ikke, har kunnet regne den helt ud for der er så mange faktorer, med lige
præcis pladespillere! Hvad jeg dog indtil videre har forestillet mig ang. pladespillerens features, har været rettet mod
holdbarhed samt brugervenlighed, da jeg ikke ønsker at have en dårlig oplevelse, med den første pladespiller, måske vil jeg
så senere have overskuddet til at anskaffe en grammofon med størrevægt på den ukomprimenterende lyd.
- Direct-Drive (Da disse skulle være de mest vedligeholdelses fri)
- Fast ophæng (Det skulle være lettere at finde TT'er med minimal vedligeholdelse)
- Fuld-automatisk (Syntes også kæresten skal have en mulighed for at benytte den, halv-automatisk kan også accepteres)
- Billig! (Jeg har selvfølgelig den ide at den første pladespiller skal lyde som våd drøm, men kun koste håndøre, derudover
vil jeg ikke investere stort i et projekt, jeg ikke ved om jeg vil beholde, og SU er også en begrænsende faktor)
Jeg vil gerne høre hvad i syntes om mine kriterier til pladespilleren, især den økonomiske del da jeg tror dette er den størst
begrænsende faktor, er det realistisk at få en god gammel pladespiller til under 500,-? Jeg kigger pt. f.eks. på Technics SL-5,
som vil kunne erhverves inden for mit budget område. Hvis det har rigtig meget at sige, må jeg jo blot vente indtil jeg har
indsamlet nok penge, evt. efter en tiggerunde i familien ;)
Evt. forslag modtages med kys-hånd!
Mvh
Jacob
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der forresten nogen der kan fortælle om en pladespiller ved navn Dansk HiFi SD 1702-1, som evt. er en Scan-Dyne?
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
direkte drev:
Numark har også en (mindst) Technics 1210 - har sine fans også herinde - relativ billig, kan også findes brugt + andre gamle Technics 1100 og 1200 + SP10/SP1000 (som er dyrere) - brugt Luxman - brugt Sony - brugt Pioneer - brugt Denon - brugt osv brugt Brinkman - Bardo hiend drev til 40k Monaco Grand PRix er über kill og f**** dyrt (nej ikke en racerbil)
Andre kan supplere med flere fabrikater
Du kan Google på direct drive turntable for modeller og fabrikater og prøve eBay ell. lign. samt dba.dk osv.
God jagt
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Dine ønsker kunne for eksempel rime på Denon, vil jeg mene. Der er et par stykker her:
DP57L (måske prissat lidt for højt??)
DP37F
DP35F
Eventuelt kunne en Technics 1210 også være en mulighed, men jeg er usikker på om den er halv/fuldautomatisk?
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2010 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for budene!
Kan da se at jeg skal oppe mit budget, efter hvad Præsten foreslår, at jeg skal oppe mit budget.
I øvrigt har jeg ellers en idé om at Numark er noget supermarkeds pladespiller helvedes noget, men det er måske ikke helt
korrekt?
Brinkman og Monaco ser også ud som noget jeg gerne ville have inden for døren, men prisen ligner da en facer bils
Havde håbet på at man kunne få et fornuftigt startersæt for under 1000,- da jeg også har set nogle RIAA til f.eks. 300,- (Dali
RIAA og NAD PP2) og det kan da godt være det er muligt, hvis noget som DP35F er af ok kvalitet.
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 14 September 2010 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kvalitet på budget er altid en besværlig størrelse. Men som udgangspunkt pladespilleren er jo den del som bærer den største byrde iforhold til pickup og riaa. Så hvis du starter med en en brugt Technics SL 1200, og en billig MM pickup. Og en evt. indbygget riaa i forstærkeren.
Så kan du altid opgradere hen af vejen. Nye kabler, bedre pickup (der kan man nå langt inden for 1-2000,- Dvs. man kan mærke forskel), bedre outboard Riaa. Bedre forstærker osv....
Men som udgangspunkt smid hellere lidt mere efter en reelt gedigen grammofon. Og så er det ligemeget hvorvidt den er rem, mellemhjul eller direkte drevet. Det kræver ikke det vilde at få skidtet til at fungere. Og SU er en røver.... lever selv af det nu.... Men jeg har måske en løsningsmodel... smid en mail.... Til en fornuftig pris.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 14 September 2010 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
1000 kroner til en komplet pladespiller vil jeg mene er i underkanten. Måske brugt, men så kan du risikere at løbe ind i andre problemer.
Se evt. lidt mere om hvad man skal tænke over her: LINK __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
| Sendt: 14 September 2010 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
Eventuelt kunne en Technics 1210 også være en mulighed, men jeg er usikker på om den er halv/fuldautomatisk?
mvh
Præsten |
|
|
Den er fuld manuel, men en fed pladespiller. (måske er jeg lidt biased med 2stk. SL1210ére i stuen )
Hold dig langt væk fra Nad´s PP2, så ryger interessen for lpér igen. Dalien har jeg ikke hørt, men det må være muligt at finde en brugt til fornuftige penge.
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2010 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for rådene, jeg sidder og overveje jeres forslag.
God side du linker til janils, din egen?
@Lencofyn PM sendt.
Ser også ud til at jeg har købt en Rega MiniFono i går, skulle være ved at blive hentet lige nu.
Hvad menes om ideen at købe en middelmådig brugt spiller nu, til f.eks. 500,- og senere når jeg finder lidt råderum, købe
f.eks. en SL1200 eller anden god spiller?
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 17 September 2010 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes du skal finde dig en god spiller du har lyst på første gang du køber. Den kan godt koste 500,- hvis du er lidt heldig. Køber du noget l**t har du spilt dine penge og købt dig en dårlig opplevelse. Hold øye med dba.dk, genbrugsforretninger og loppemarked. Når du kommer over en kan du jo spørre om råd her. Hvis du ikke finder noget til 500, vil jeg anbefale dig at samle lidt sammen. Kommer du opp i 1500+ får du en god spiller. Og så prøv om du kan legge fra dig ideen om at det skal være direct drive og fast ophæng. Der findes mange super gode spillere både med mellemhjul, remdrift og flydende opheng. Det er ikke mer vedligehold end på en DD/fast ophæng. Dessuden er jeg sikker på at hvis din kæreste har et ønske om at bruge spilleren så skal du nok klare hende at bruge en manuell type som f.eks Rega 2. Jeg mener, det er ikke sværere end at fylde en opvaskemaskine  Så udvider du mengden af aktuelle spillere meget. Puma
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 17 September 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.dba.dk/pladespiller-denon-dp-37f/id-68369773/
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 17 September 2010 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tag også et kig på Technics SL-10 og SL-7, som er i en het særlig kategori hvad angår komfort og faktisk gør mange ting
glimrende på lydsiden. Essentielt er det en SL-1200 kombineret med sexet form faktor, komfort og en tangential arm. Jeg har
begge, og der kan gerne lyttes hos mig.
Derudover kan du prøve en af de gamle Thorens klassikere. Her vil jeg mene at f.eks. TD-150 og TD-160 kan give god ydelse
kontra pris. TD-150 kan høres hos mig.
Derudover har jeg prøvet Sony ps-x555es og pioneer pl-505 og de er ikke bedre end f.eks. de omtalte technics.
|
| Til top |
|
| |