Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 21:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Micro Seiki kvalitets trin. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 30 September 2010 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt tosset med MS's design og lyden i min MR 111.

Men det er jo sparsomt hvad jeg kan finde på nettet, det er for det meste blandede egne erfaringer.
Og de virker til tider så blandede at det bliver selvmodsigende.

Men som jeg har kunnet finde ud af er de indelt således: MR, MB, DD, DQ, BL, RX, SX/AP.

Men hvad klasse er de? Er det noget hø indtil man når BL 91? Det er dem der topper prismæssigt på Ebay.
Mange steder kaldes MR og MB og de lave numre i BL serien 'entry models'.
Det er en betegnelse som i mine ører lyder som "billig/discount".
Eller kan det betegnes som indgangs modeller til kvalitets hifi verdenen?

I min verden er discount pladespillere det man kan købe i bilka, netto, harald nyborg. Kort sagt alt plastik møget der koster 500,-
Og almindelig kvalitet vil jeg betegne som det bla. Hifiklubben og lignende butikker sælger til omkring 2000,-
Hvis man vil have lidt mere er feks. 4-6000,- klassen næste skridt, men dog ikke high end.
Et godt bud på denne klasse er SL 1200'eren.

High end har jeg ikke haft råd til endnu, så jeg har faktisk ikke hørt endsige prøvet noget. Det eneste jeg ved er at det er dyrt. Om det er retfærdig gjort dyrt, eller om det til tider er fordi der skal være udstyr til alle tegnebøger.

Så summa summarum. Hvor ligger Micro Seiki henne? Det er Kvalitet, uden tvivl. Men hvordan kan man sammenligne det med nutidige produkter??? Og husk ikke high end tænkt med deres såkaldte 'entry models'.

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 September 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

jeg har har haft dette værk RX 1500 og det kaler jeg da for high end selv til prisen dengang på 4600kr med 505 MK III arm, Denon 103 og ligeledes MC Denon HA-500, og det var sku da det rene guf den gang i mit 80´erne, sener kom der en SME 12" til, sølv kabler og en Decca nål og det var noget der kunne rykke i n****rne

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 September 2010 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Micro model Mr+MB er de billige udgaver er mindre interessante og det afspejler priserne også.

BL udgaverne skal du helst op i BL 91 , 99 ,101 og 111. Sidste er særdeles interessant men det er nuværende priser også.

DD er det kun model DD 1000 og dd 1500 der er ok, ´direkte drevet og hedder den DQX 1000 er den direkte drevet og quartz styret.  Mindre versioner er 500 modellen, egentlig ok til prisen.

RX er noge sjovere så som rx 1500 som fås i div versioner, desvære er priser mindst dobbelt så høje som fra da de var nye.  RX 2000(et mix fra bl 91) + 3000 er også blevet kostbare.

SX modellerne er rigtig kostbare, mange versioner, 555, 777, 111, 5000 og 8000

De bedre udgaver fås med og uden vaccum.

Som altid med gamle pladespillere skal lejet checkes ordentligt, men Micros er generelt bedre end mange andre fra den tid.

Det var for tiden særdeles godt håndværk Micro fremstillede. Lydmæssigt er nogen udgaver stadig på højt niveau, men nogle nyere pladespillere kan være et bedre valg især hvis slid er indtruffet på de gamle, ikke alle kan blive repareret igen grundet mangel på stumper.

Hilsen analog mand gennem 35 år og ejer af uffatteligt mange Micro gennem årene.

Til top Vis rainman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rainman

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 30 September 2010 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:

Det var for tiden særdeles godt håndværk Micro fremstillede. Lydmæssigt er nogen udgaver stadig på højt niveau, men nogle nyere pladespillere kan være et bedre valg især hvis slid er indtruffet på de gamle, ikke alle kan blive repareret igen grundet mangel på stumper.

Hilsen analog mand gennem 35 år og ejer af uffatteligt mange Micro gennem årene.

Hvad ville du forslå i stedet for en rx1500?

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 September 2010 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:

Hej

Micro model Mr+MB er de billige udgaver er mindre interessante og det afspejler priserne også.

BL udgaverne skal du helst op i BL 91 , 99 ,101 og 111. Sidste er særdeles interessant men det er nuværende priser også.

DD er det kun model DD 1000 og dd 1500 der er ok, ´direkte drevet og hedder den DQX 1000 er den direkte drevet og quartz styret.  Mindre versioner er 500 modellen, egentlig ok til prisen.

RX er noge sjovere så som rx 1500 som fås i div versioner, desvære er priser mindst dobbelt så høje som fra da de var nye.  RX 2000(et mix fra bl 91) + 3000 er også blevet kostbare.

SX modellerne er rigtig kostbare, mange versioner, 555, 777, 111, 5000 og 8000

De bedre udgaver fås med og uden vaccum.

Som altid med gamle pladespillere skal lejet checkes ordentligt, men Micros er generelt bedre end mange andre fra den tid.

Hvad er det for stumper som skulle gøre at en Micro Seiki ikke kan repareres? Naturligvis skal lejet være i orden. Men skulle det være ødelagt kan det naturligvis repareres. Man kan stadig få de rette kugler...
En Micro Seiki går kun stykker hvis du transporterer den 200 kilometer på en uaffjedret trailer, med påmonteret pladetallerken...

Det er især de tungere modeller jeg tænker på i ovenstående.

Mvh.
Niels

PS. Se evt. info på: http://my-micro.de/micro_bl.htm
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 September 2010 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

De affjedrende fødder der sidder under motorbasen på min RX 1500, Er fuldstændig mørnet i gummiet. Nogen der har et forslag til hvad jeg ellers kan bruge?

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
De affjedrende fødder der sidder under motorbasen på min RX 1500, Er fuldstændig mørnet i gummiet. Nogen der har et forslag til hvad jeg ellers kan bruge?

Jeg bruger selv nogle gamle Audioquest Sorbothane-fødder, men hvad som helst 'fornuftigt' kan vel bruges...

De skal bare være afstemt efter motorens vægt.

Mvh.
Niels L.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 September 2010 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
sigma6 skrev:

Jeg bruger selv nogle gamle Audioquest Sorbothane-fødder, men hvad som helst 'fornuftigt' kan vel bruges...

Mvh.
Niels L.

Jeg tænkte mere på nogen med gevind?

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:

Nilau skrev:
sigma6 skrev:

Mvh.
Niels L.

Har du ikke motoren stående separat?

MVH.
Niels

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
sigma6 skrev:

Nilau skrev:
sigma6 skrev:

Mvh.
Niels L.

MVH.
Niels

Nej. Jeg synes de baser man kan købe, er alt for dyre.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
Nilau skrev:
sigma6 skrev:

Nilau skrev:
sigma6 skrev:

Mvh.
Niels L.

MVH.
Niels

Nej. Jeg synes de baser man kan købe, er alt for dyre.

Så har jeg en løsning til dig!

Motorblokken står ganske fremragende uden den motorbase, du tænker på. No problem!
En passende fod i hvert hjørne - og du er kørende. Afstanden til selve 'pladespilleren' er ikke så afgørende. Køb passende fiskeline, eller splejs et gammelt spolebånd. Hvad du end vælger, skal det ikke være for stramt. Hvis tallerkenen er oppe i fart næsten med det samme...er tråden for stram. Tråden må godt glide lidt. Opstartstid på mellem 5  og 10 sekunder plejer at være en god rettesnor (!). Køb nogle forskellige stumper fiskeline, og føl dig frem til den du tror er bedst egnet.
Ikke for tyk, ikke for tynd og ikke for stiv. Vær forberedt på, at ekspedienten i fiskeriudstyrsforretningen tror du er på stoffer!

Eksperimenter!

Husk at justere føddernes eftergivenhed, når du fjerner motoren fra værket. Du véd hvordan?

Mvh.
Niels L.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 05:45 | IP-adresse registreret  

her kan du se hvordan jeg har gjort, to skiffer plader under motoren så passer det og det hele stod på en stor tyk skiffer plade, det gav ro og dynamik

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

her kan du se hvordan jeg har gjort, to skiffer plader under motoren så passer det og det hele stod på en stor tyk skiffer plade, det gav ro og dynamik

Hehehe....Jeg ville gerne ha' det var lidt pænere ;-)

rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Kun få Micro har drejede pladetallerkner ellers er de støbte og det er særdeles skidt lydmæssigt da de ringer som en kirkeklokke, men det problem havde  mange pladespillere fra dengang.

Jeg er normalt ikke til modfikationer, men i de tilfælde så få fremstillet en massiv pladetallerken af en dygtig maskinarbejder. Det er en kæmpe forbedring på feks en rx 1500. (som dog i nogle versioner kan fås med broncetallerken originalt) Desuden får man også et større inertimoment.

Hilsen

Ole  vinylmand i 35 år og ejer af uffattelig mange Micro Seiki.

Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvordan kontrollerer man så sit leje om det er HELT OK ?? sådan rent praktisk ??

Er det at checke om der er sideværts slør i lejeakselen uden pladetallerken på, eller med denne monteret, så forsigtigt trykke i yderkanten af pladetallerkenen.

Jeg er så heldig, at ha en RX 1500, hvor Oles kammerat har drejet en 10 kg. massiv alutallerken til, og jeg kan KUN sige det er en KLAR forbedring, min er så monteret med en RecordInterfaceMat på toppen.

Så Ole,  hvis din kammerat endnu har drejebænken, så er der måske et par stykker til eller flere herinde, der kunne være interesseret.

MVH
Jan

Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:

Kun få Micro har drejede pladetallerkner ellers er de støbte og det er særdeles skidt lydmæssigt da de ringer som en kirkeklokke, men det problem havde  mange pladespillere fra dengang.

Jeg er normalt ikke til modfikationer, men i de tilfælde så få fremstillet en massiv pladetallerken af en dygtig maskinarbejder. Det er en kæmpe forbedring på feks en rx 1500. (som dog i nogle versioner kan fås med broncetallerken originalt) Desuden får man også et større inertimoment.

Hilsen

Ja du har ret i at pladetallerknen på en DDX 1500 har tendens til ringning, jeg har en sådan. og har i yderkanten "presset" en kvalitets ½ tomme  gummi vandslange ned, der er fint med plads, det tager ringningen, pres slangen ned og mærk hvor den skal skæres, skær den 7 - 8 mm længere så den presser ud mod kanten. Nogen vil gøre anmærkninger mod afbalanceringen, men her har jeg ikke haft problemer , det har fungeret siden 90erne

VH. Madsen

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:

Hilsen

En ting mere, hvad med smøring af lejet. min DDX 1500 har kørt siden 1989 uden problemer, der er ikke i brugsanvisningen nævnt noget om smøring, hvad er dine erfaringer med service på modellen, hvor lejet jo ifølge Micro så vidt jeg husker skulle den kunne holde i 80 år ved 5 timer daglig brug

VH. Madsen

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

melder mig som køber til en 10kg`s alutallerken
Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Hej

Har haft en del MS udstyr, men intet af det var særlig interessant...

Jeg synes helt ærligt, at det er meget opreklameret.

Deres design er ret cool, men lyden er generelt kedelig og livløs.

Jeg hælder mest til DD og mellemhjul. Den eneste TT med bælte jeg kan lide, er Forsell.

Selv små DD TT kan lyde ret godt, Sony PX serien, Technics, Kenwood osv.

Men smag og behag som man siger, så du må jo prøve dig frem. Ord er taknemmelige, det er jo dine egne ører, som bestemmer.

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hej

At benytte en gummislange som du beskriver kan muligvis afhjælpe lidt, ligeledes kan dæmpeasfalt/blygummi bruges på indersiden af tallerken men begge dele afhjælper ikke helt problemet og et større inertimoment fåes ihvert fald ikke og ukorrekt balance kan hænde dog sjældent et problem, der skal MASSE til og det giver samtidig ro og mere konstant gang.

Har rent faktisk aldrig personligt haft problemer med Micro lejer, de store modeller er særdeles kraftig bygget og måske holder Micro´s egen forudsigelse om 80 års holdbarhed, dog tvivlsomt og deres garanti er jo ligesom ikke relevant a firmaet gik konkurs ca 1990-92.(også dengang var der kriser til stede) De eneste reele problemer jeg kender til på Micro´s forskellige udgaver er dæmpeproblemer i de monterede fødder, de går til med årene og man må selv opfinde noget. Ligeledes kan deres arme blive slidte, men generelt er de nu ikke noget at råbe hura for. Der bør vælges noget andet.

Micros store udgaver er særdeles godt håndværk uanset om det er dengang eller nu der sammenlignes, lydmæssige diskussioner er jo en smagsag og min erfaring siger mig at den måde folk sammenligner på ikke er så brugbar. Hvis en pladespiller skal sammenlignes med en anden så er det for mig ET MUST at samme armo g pickup/riaa benyttes og helt samme plademateriale, ellers holder sammenligning ikke.

Hilsen Ole

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum