Forfatter |
|
a-sbjoern Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 55
|
Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej drenge.
Som sagt har jeg en gammel Beogram 2202 pladespiller der er lidt defekt.
defekten går på at der kun bliver sendt lyd til den ene højtaler, den anden er stort set død.
kun hvis man skruer helt op på forstærkeren, og stiller på balancen så det kun er den ene højtaler der spiller,
så kan man høre musikken ved lav og skrattende volume.
jeg har udelukket at det er noget med forstærkeren, og det virker heller ikke til at være en løs forbindelse
hverken indvendigt eller i stikket.
kan det det være pickup'en der skal skiftes?
P.S det skal lige siges at idet jeg trykker på stop eller pause knappen, så kommer lyden i begge højtalere,
dog kun i et tiendedel sekund
|
Til top |
|
|
a-sbjoern Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke én eneste der kan sige mig hvad der kan være galt?
Der er trods alt 53 medlemmer der har læst mit indlæg pt..
På forhånd tak
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener der er et relæ, der lukker for pickupsignalet ved stop. Måske skal det skiftes eller have kontaktrens?
|
Til top |
|
|
a-sbjoern Forum Bruger

|
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tager nok pladespilleren med op til min svigerfar. Han har rimelig godt styr på på elektronik, og har lovet mig at kigge den
igennem. Men dit råd er da i hvert fald noget jeg kan tage med og fortælle ham. tak for det.
P.S Andre må stadig komme med bud på hvad der kan være galt ;)
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Jeg mener der er et relæ, der lukker for pickupsignalet ved stop. Måske skal det skiftes eller have kontaktrens? |
|
|
Nej desværre. Mutingfunktionen virker ved en "glidekontakt" der sidder i forbindelse med automatikken til pickuparmen. Idet armen løftes lægges de to kanaler sammen og derefter til stel. Kontakterne er afbrudte under afspilning og kan derfor udelukkes som fejlårsag.
Iagttagelsen siger derimod at kabel, stik og forstærker er ok. Tilbage er kun pickuppen og de interne ledninger i armen. Mest sandsynlig fejlårsag er pickuppen.
|
Til top |
|
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har Du mulighed for måle om der er gennemgang imellem ledningerne til selve Pick-Up en?
__________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
a-sbjoern Forum Bruger

|
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke selv mulighed for at måle det efter, men min svigerfar har.
Jeg skal sørge for at det bliver tjekket når den kommer op til ham.
Det ender nok med at jeg må ud og finde en ny afspiller..
pickup'er går som regel for næsten det samme som man kan få en hel afspiller for,
så det ville da være dumt ikke at tage det hele med ;)
I den sammenhæng vil jeg lige høre, om der er stor forskel i lyd på de forskellige afspillere?
Der er flest B&O pladespillere til salg, men også et par andre mærker som thorens.
Er der noget bestemt jeg skal gå efter?
|
Til top |
|
|
HRRB Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 16
|
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en pickup, der lyder på samme måde (en MMC1 jeg købte af en uærlig sjæl på QXL). Jeg har hørt fra flere sider, at inde i pickuppen sidder der noget fleksibelt gummiagtigt ophæng, som holder selve "røret" med diamanten. Dette gummiagtige materiale kan blive fuldstændig stift med tiden og give resultatet, som du beskriver. Eneste udvej er en ny pickup!
Prøv evt at låne en anden pickup (hvis du kender en med en B&O-pladespiller med samme type pickup). Hvis det lyder på samme måde, er det pladespilleren. Lyder det normalt med en anden pickup, er det jo så pickuppen, der er defekt.
mvh HRRB
|
Til top |
|
|
a-sbjoern Forum Bruger

|
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har desværre ikke mulighed for at låne en anden pickup.
jeg er 19 år så det er ikke lige plader der er det helt store blandt mine bekendte ;)
Mht drivremmen på en B&O pladespiller, er det så standard størrelse eller er der forskellige remme til hver spiller?
jeg kan se at der er en der sælger en beogram 3000 som mangler en drivrem, vil jeg kunne bruge den jeg har
fra min 2202?
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 05:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
a-sbjoern skrev:
Mht drivremmen på en B&O pladespiller, er det så standard størrelse eller er der forskellige remme til hver spiller? jeg kan se at der er en der sælger en beogram 3000 som mangler en drivrem, vil jeg kunne bruge den jeg har fra min 2202? |
|
|
Nej, drivremmene er ikke ens.
|
Til top |
|
|
a-sbjoern Forum Bruger

|
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej okay, det ville også være for let hvis det hang sådan sammen.
Hvis jeg skal ud og kigge på en ny brugt spiller, er der så nogle gode tricks til at teste,
om det virker som det skal?
specielt vil jeg gerne høre gode råd til at tjekke pick-up'en
og tak for svarende jeg har fået indtil videre. jeg ser frem til flere af dem ;)
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skulle ret let kunne finde ud af, om det er pick-up eller kabler og stik. Hav en papirclip parat, rettet ud så du har et tyndt ben. Du kan også bruge en knappenål eller noget andet tyndt af metal. Træk forsigtigt pick-uppen ud af tonearmen. Nu skulle du kunne se fire små kontakter/bøsninger i enden af tonearmen. Jeg kan forstå på nogen af de andre, at apparatet måske lukker for signalet, når den ikke spiller. Derfor må du starte afspilning, men holde på armen, som jo ikke har pick-up på.
Nu kan du skrue en lille smule op for din forstærker (kun lidt, da der vil komme en kraftig brummetone om lidt). Med din lille metalspids rører du nu ved de fire kontakter, den ene efter den anden. To af dem er minus, og vil højst give et lille skrat, men de to andre er plus/signal, og skal afgive en meget kraftig brummetone ud i højttalerne.
Hvis du kan få brum ud af begge kanaler, er der ikke noget i vejen med hele kæden fra pick-up og ud til højttalerne. Så skal du have en ny pick-up.
Kan du kun få brum i den ene kanal (som jo nok er den, der spiller i forvejen), så er der en fejl mellem tonearmsstikket og højttalerne. Men du kan stille og roligt fortsætte denne fejlfinding på samme måde, både direkte i forstærkerens grammofonindgang og i grammofon-enden af det kabel, som går mellem grammofon og forstærker. Det forudsætter dog at kablet kan tages ud af grammofonen.
En hurtig test er også at bytte om på højre og venstre kanal på grammofonens stik ind i forstærkeren. Så skal fejlen jo skifte kanal, hvis forstærker og højttalere er i orden. Men det er jo ikke muligt, hvis du har fembenede DIN-stik i enden af grammofonledningen og også i forstærkeren.
God vind med det.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Drivremme forhandles bl a af Elektronik Lavpris i Århus. Og jeg mener en firkantet rem kan anvendes i stedet for en rund __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
klogesen skrev:
Du skulle ret let kunne finde ud af, om det er pick-up eller kabler og stik. Hav en papirclip parat, rettet ud så du har et tyndt ben. Du kan også bruge en knappenål eller noget andet tyndt af metal. Træk forsigtigt pick-uppen ud af tonearmen. Nu skulle du kunne se fire små kontakter/bøsninger i enden af tonearmen. Jeg kan forstå på nogen af de andre, at apparatet måske lukker for signalet, når den ikke spiller. Derfor må du starte afspilning, men holde på armen, som jo ikke har pick-up på.
Nu kan du skrue en lille smule op for din forstærker (kun lidt, da der vil komme en kraftig brummetone om lidt). Med din lille metalspids rører du nu ved de fire kontakter, den ene efter den anden. To af dem er minus, og vil højst give et lille skrat, men de to andre er plus/signal, og skal afgive en meget kraftig brummetone ud i højttalerne.
Hvis du kan få brum ud af begge kanaler, er der ikke noget i vejen med hele kæden fra pick-up og ud til højttalerne. Så skal du have en ny pick-up.
Kan du kun få brum i den ene kanal (som jo nok er den, der spiller i forvejen), så er der en fejl mellem tonearmsstikket og højttalerne. Men du kan stille og roligt fortsætte denne fejlfinding på samme måde, både direkte i forstærkerens grammofonindgang og i grammofon-enden af det kabel, som går mellem grammofon og forstærker. Det forudsætter dog at kablet kan tages ud af grammofonen.
En hurtig test er også at bytte om på højre og venstre kanal på grammofonens stik ind i forstærkeren. Så skal fejlen jo skifte kanal, hvis forstærker og højttalere er i orden. Men det er jo ikke muligt, hvis du har fembenede DIN-stik i enden af grammofonledningen og også i forstærkeren.
God vind med det.
|
|
|
Udmærket fejlfindingsmetode som ofte er brugbar.
Den hjælper dog ikke så meget i dette tilfælde, da han selv har konstateret dette :
a-sbjoern skrev:
P.S det skal lige siges at idet jeg trykker på stop eller pause knappen, så kommer lyden i begge højtalere, dog kun i et tiendedel sekund |
|
|
Dermed ved vi at der er "hul igennem" hele signalvejen fra pickuparm til højtalere i begge kanaler.
Din metode kan dog bruges til at afgøre om det er pickuppen eller de tynde ledninger i armen det er galt med. Men det er dog meget sjældent ledningerne og selv om det skulle være tilfældet vil det nok ikke ændre hans beslutning om at finde en anden pladespiller.
|
Til top |
|
|
a-sbjoern Forum Bruger

|
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er fejlen fundet!
jeg var lige oppe hos min svigerfar og han målte det hele igennem, uden at finde fejl på hverken pick-up eller stik.
efter noget tids undren prøvede vi at hive hovedet af armen for at tjekke om alle stel-ledere var i orden,
og her var det så at vi fandt fejlen. en af lederne var knækket af, hvordan det så end kan være sket,
men svigerfar fik i hvert fald småtteriet loddet sammen og nu spiller det hele som det skal.
mht at den spillede lynhurtigt i begge højtalere når jeg trykkede på stop forstår jeg stadig ikke.
men i hvert fald virker det nu. i skal alle have tak for at give jer tid til at sætte jer ind i mit indlæg
og give kvalificeret hjælp.
|
Til top |
|
|