Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 22:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Lenco l59 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Hej allesammenSmile

Igår købte jeg en Lenco l59 med en ukendt arm - ikke lenco - og pickup for kr. 300.  Da jeg kom hjem satte jeg den til anlægget. På med en gammel slidt plade og den spillede som i min glade ungdom - det bedste ved de gode gamle dage er en dårlig hukommelse- masser af bas og gang i i den med roderi i lyden.

Jeg har sat en garrard 401 istand som spiller som en drøm, stor massiv finsk finerplint ,ekstern tonearm og med variotrafo og alskens tweaks for at få den til at spille ud over min forventning.

Jeg har besluttet mig at gøre det samme med lenco l59  som er i virkelig god stand indvendig og udvendig. Derfor er I læsere velkomne til at komme med forslag til hvordan.
Ouch
Ja der kommer billeder senere.
Sleepy
Venligst Ole
Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio

sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2010 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Her er som lovet billeder af min Lenco l59 og hvad den skal op imod min Garrard 401. Jeg har været nede og bestille Finsk birkefiner til en plint på 48 x 48 x 21 cm så kom bare med forslag hilsen Ole

sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Den klassiske måde at lave en skabelon til en plint eller er der andre måde, Skærer så godt man kan lærte ikke så meget i sløjt of så tilfører man små labber pap så det passer bedst muligt. Hellere lave fejl i pap og skapelon end i birkefiner.
Confused

sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Så er plinten skåret ud og limet. Tale om hårdt arbejde - ud fra devisen hellere skære for lidt end for meget- måtte jeg skære af mange gange Dead Hårdt arbejde. Heldigvis havde jeg besluttet mig for at samle den oppe i køkkenet og ikke nede i værkstedet. Havde nok ikke kunne bære den op. Det lille hul foran er  til netbrønd så der er mulighed for at eksperementere med netledninger.
hilsen OleCry

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

husk at skifte mellemhjulet hvis det er af plastik - det er ikke til at få til at spille stille uanset hvor tung en plinth du laver .... som regel er det nemmest at skifte mellemhjul inkl. den metalarm det sidder på

sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Hej R-l-b

Tak for din henvendelse. Jeg var lige ved at tro jeg var helt alene i verden. Jeg har et spørgsmål er der også problemer med metalarmen ? skal den evt dæmpers eller udskiftes hvis mellemhjulet er af gummi - hvilket det er.
Noget andet jeg har gjort er at bruge en gammel gummimåtte til at klistre på indersiden/undersiden af plade tallerkenen til at dæmpe denne da den ringer som en kirkeklokke. Den er lidt langsommere med at starte op men ellers ingen problemer.

Jeg tager gerne imod gode råd og ideer hvis I vil dele. Ja der kommer flere billeder.

Hilsen Ole

sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu har jeg fået den op og køre.  ja der kommer billeder. Som arm bruger jeg en der  ligner den anden dvs en hybrid imellem schroeder og well tempered og en Ear 834p riaa og en stepup fra Quiecksilver med en Ortofon kontrapunkt A. Jeg prøvede at dæmpe metalarmen med dobbeltkæbende tape hvilket er en god ide.

Jeg vender tilbage med en længere udredning af lyd senere.

hilsen Ole

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

ja mellemhjuls belægningen skulle gerne være af gummi, men hvad med resten af hjulet - er det metal eller gå plast? - Dem med grå plast er ofte så gamle at gummiet er blevet hårdt og selve plastmellemhjulet er ikke særligt godt balanceret - det får tallerkenen til at runge og nedsætter trækkraften

Hvis du løber panden med en mur med mellemhjulet har jeg nok et du kan få

Ja det kan være en god idé at bevikle armen der holde mellemhjulet så den ikke rasler - men med sådan en tung plint du bygger tror jeg ikke det bliver det store problem

Da mellemhjulet trækker på undersiden af tallerkenen og ikke i kanten som på Thorens og Garrard kan det være svært at dæmpe den nedefra da det er yderst den runger mest og det er næsten yderst at hjulet står når der spilles 33-1/3 hastighed

Du kan glæder dig til slibearbejdet på den plinth - ligemeget hvor præcist man limer ligger de aldrig helt plan med hinanden de plader :-)

Santashooter, gorm og LouisBP har vist også rodet med Lencoer - mon ikke også der står noget på vintagehifi(punktum)dk  og lencoprojekter

Det er glædeligt at du giver lencoen noget godt at spille sammen med - det fortjener den - Nu ahr jeg stadig til gode at høre din Riaa - men EAR produkter er jo dejlige (spiller selv på to 549ere)

Kontrapunkt er jo en ret forfinet sag - glæder mig til at høre om dine lytte indtryk sammen med lencoen - nu er du jo med garrard 401 jo vandt til mellemhjul

Jeg er selv i gang med en Garrard 401 - er på 7 lag rød hammerite lak (uden hammereffekt - skulle gerne ende med at ligne en rød emaljeret brandbil) - det kommer til at tage tid

sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Hej R-l-p

Jeg vedhæfter på et tidspunkt et billede af mellemhjul - som er af metal -  Jeg har dæmpet dem nedenunder og på siden indeni. Dette har fjernet meget af pladetallerkenens ringen. På siden brugte jeg noget tykt gummi dobbeltklæpende tabe og nedenunder den gamle lenco plade måtte som var plan på begge sider.

Jeg har gjort meget ud af min Garrard.  Jeg kan anbefale at du fjerner magnet styringen og erstatter denne med en ekstern vario trafo. Et must. Den fjeder som ledninger hænger i skal væk. Brug et ordentlig netkabel. En kraftig og bred bukse elastik på ydersiden af pladetallerkenen. Dæmpning af pladetallerkenen på indersiden hvor mellemhjulet kører. Ekstern placering af tonearm. Dette var lidt til at starte på.

Venligst Ole

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Er det magnetstyringen eller fjederen på netkablet som er et must at fjerne?

Jeg er ved at skaffe nogle store O-ringe til pladetallerkenen som skal sidde ind i mellem strobo prikkerne

Jeg regner med at lave en tung plinth som den jeg lavede til min 301er men denne gang med en delvist  særskilt plinth til tonearmen - efter 6 lag x-finer - får de et fælles gummilag og 2 lag x-finer - så skulle der ikke være meget bulder fra motor der går over i armen.

Jeg vil så prøve at lave en større bund der er hængt op i måske 20-30 O-ringe (som en trampolin) for at afkoble fra påvirkning via højtaler-gulv-reol-pladespiller da den skal stå et sted hvor der ikke er mulighed for væghylde

Det jeg skal finde ud af er hvordan jeg får vægten så jævnt fordelt som muligt og hvordan jeg kan stramme nogle o ringe mere end andre så at jeg kan få det hele i vatter

Når alt det er gjort -( jeg har god tid for en gangs skyld da jeg har både Lenco, td 124 og 301eren der spiller super godt på hver deres måde) så vil jeg se mig om efter en arm - eller måske tage min UP4 arm hvis jeg kan skaffe et 12" rør

Men foreløbig male processen -:-)

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

ps - har du nogle store billeder af din garrrard og den arm du bruger?

sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Hej Ruben

Det er hele magnetstyringen som du skal fjerne og fjederen på netkabel. De o ringe  som du køber på ebay til sætte uden på pladetallerken er ikke særlig gode, har prøvet dem. En bred bukseelastik er meget bedre og langt billigere.

Jeg bruger selv magnetfødder til at stille grammofonerne på. Derved hviler de på selve magnetfeltet og bliver isoleret fra omgivelserne, langt de bedste fødder jeg nogensinde har fremstillet. Det er også lettere at lave en opstilling.

Jeg skal nok sætte billeder ind af tonearme.

Hilsen Ole

sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Så har jeg fået lenco l59 op og køre. Det er virkeligt besværet værd. Som plademåtte bruger jeg en kulfibermåtte nederst og en rondel skåret i Birkefiner herved kan jeg undgå kontakt med centerleje  ved at bore et større hul og derefter dreje en ny som ikke har kontakt med den nederste. Som afslutning bruger jeg en lædermåtte.

Hele herligheden er anbragt på magnet isolations fødder, således at pladespilleren faktisk svæver  på et magnetleje i luften uden kontakt med omgivelserne andet end luften.

Ja der kommer flere billeder af hele herligheden.

Lyden er god og der kommer en længere og mere detaljeret redegørelse senere med sammenligning af lenco og garrard.

Hilsen Ole

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

det lyder herligt - glæder mig til billeder - er ikke helt med på hvordan det mon ser ud 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes