Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 00:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Gammel hjemmebygget(?) pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hjaltebjo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2011 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har det sidste års tid brugt en pladespiller jeg har arvet fra min far. Så vidt jeg har forstået, så er boksen en han selv har bygget og det gør det derfor vanskeligt for mig at søge svar på nettet.

Mit problem er, at pladespilleren larmer utroligt meget. Skiven pladen ligger på, bliver ført rundt af en gummisnor som sidder fast omkring en plastic/gummi ting der cirkulerer rundt. (ses her http://www.gratisimage.dk/image-2AFE_4D24AF95.jpg
 den kan også ses fra bunden, hvis det skulle gavne
http://www.gratisimage.dk/image-68D7_4D24AF6F.jpg )
Jeg har ikke umiddelbart kunne finde nogle spor på støv eller andet der skulle kunne genere og forårsage denne indhaverende støj. Jeg forestiller mig muligvis at lidt olie måske kunne løse problemet, i sårfald hvilket olie og hvor meget?

Her et billede af hele pladespilleren, hvis det skulle hjælpe.

Jeg undskylder meget de dårlige og store billeder.
Jeg håber I har nogle løsninger.

Mvh. Hjalte

Til top Vis hjaltebjo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hjaltebjo

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Januar 2011 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

hjaltebjo skrev:
Hej.

Jeg har det sidste års tid brugt en pladespiller jeg har arvet fra min far. Så vidt jeg har forstået, så er boksen en han selv har bygget og det gør det derfor vanskeligt for mig at søge svar på nettet.

Mit problem er, at pladespilleren larmer utroligt meget. Skiven pladen ligger på, bliver ført rundt af en gummisnor som sidder fast omkring en plastic/gummi ting der cirkulerer rundt. (ses her http://www.gratisimage.dk/image-2AFE_4D24AF95.jpg
 den kan også ses fra bunden, hvis det skulle gavne
http://www.gratisimage.dk/image-68D7_4D24AF6F.jpg )
Jeg har ikke umiddelbart kunne finde nogle spor på støv eller andet der skulle kunne genere og forårsage denne indhaverende støj. Jeg forestiller mig muligvis at lidt olie måske kunne løse problemet, i sårfald hvilket olie og hvor meget?

Her et billede af hele pladespilleren, hvis det skulle hjælpe.

Jeg undskylder meget de dårlige og store billeder.
Jeg håber I har nogle løsninger.

Mvh. Hjalte

Ligner meget et gammel connoisseur værk, der bestemt ikke var noget at prale af,  men de larmede da ikke så pokkers igen

Du må finde ud af hvad der larmer - pil eventuelt remmen af , og hør om det er motoren

Desværre er reservedele vist længe væk til sådan en fætter

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Januar 2011 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Din tonearm er en SME 3012 pas godt på den - den er rigtig god og går højt (op til 5-6000 kr på ebay)

Værket er et Connoisseur værk - du kan download manual til det her;
http://www.vinylengine.com/library/connoisseur/bd1.shtml

Du skal bar være medlem først - det er gratis - jeg tror du kan se alt hvad du skal bruge i den manual - og i hvert fald vil det være nemmere for dig at spørge når du har set hvad delene hedder

Det blev lavet i forskellige udgaver og kunne købees samlet eller som samlesæt

Din arm er bedre end din pladespiller men din pladespiller kan med lidt fintjuning godt komme til at spille helt fint og det er jo dejligt at vide at din far har bygget den

Armen kan bedst lide lidt stiv pickupper da den er relativ tung  - en Denon dl 103 eller en Ortofon SPU er guff

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Januar 2011 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Ej et udbygget connoisseur værk. Det har jeg dælme aldrig set før. Også ærgeligt at jeg lige har kaseret et ditto værk for nyligt.

Jeg tror også du vil få problemer med reservedele, men måske du skulle søge på Ebay.

Endelig kunne du pille den fine arm af og sætte på en anden pladespiller, hvis du ikke kan få pladespilleren til at fungere igen. Du vil blive meget overrasket over den gode lyd armen kan præstere.

Venligst

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2011 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jeg tror godt man kan finde reservedel på engelsk ebay

Der4udover tror jeg at PQR som ikke er medlem her mere men på www.vintagehifi.dk har rodet med nogle værker og måske har han nogle stumper - prøv at skrive en PM på det andet forum

Men elles - som jesper skriver - med et andet værk - så er den arm guf - måske der kunne lirkes et lenco værk ned i den kasse din far har bygget - et sådan kan fåes for c. 300 kr.

Vi følge spændt hvad du hitter ud af og kommer gerne med råd undervejs

hjaltebjo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2011 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Da det er det eneste jeg har tilbage som minde af min far, har jeg meget svært ved at få mig til at ændre noget på den mht. til udseende.

@jan_stevns jeg er meget sikker på at det er motoren der forårsager støjen og min banale viden gør at jeg selv tænker på at smøre den med olie. Ville det overhovedet være en mulighed eller lyder det helt sindsygt?

For tiden bruger jeg en Grado pickup jeg har smidt en 500las efter. Tidligere har der dog siddet en Shure Super Track Plus pickup på. Er det overhovedet muligt at finde sådan en længere?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Januar 2011 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

hjaltebjo skrev:
Da det er det eneste jeg har tilbage som minde af min far, har jeg meget svært ved at få mig til at ændre noget på den mht. til udseende.

@jan_stevns jeg er meget sikker på at det er motoren der forårsager støjen og min banale viden gør at jeg selv tænker på at smøre den med olie. Ville det overhovedet være en mulighed eller lyder det helt sindsygt?

For tiden bruger jeg en Grado pickup jeg har smidt en 500las efter. Tidligere har der dog siddet en Shure Super Track Plus pickup på. Er det overhovedet muligt at finde sådan en længere?

Næeh - det lyder da ikke spor sindssygt at ville smøre den - men støjen kan jo have flere årsager

rustne lejer f.eks - så skal man lige have motoren skilt ad først -  mener at huske de havde bronzelejer de der motorer -  uanset hvad er den arm fejlplaceret i et så ringe værk, den fortjener langt bedre !   ( uanset herkomst )

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 05 Januar 2011 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

hej hjalte

skriv til mig privat så ringer vi sammen og jeg vil guide dig
mvh johnny
Til top Vis mesi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesi

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

hjaltebjo skrev:

respekt for det

Nye remme kan du få her

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Den ligner lidt den SME Plinth 2000 jeg sin sin tid havde ( godt 30 år siden ), dejlig arm.
http://www.vinylengine.com/library/sme/2000-plinth-system.sh tml

Desværre ligner det lidt for meget, idet jeg havde voldsome problemer med støj fra værket, og akustisk tilbagekobling - det hele gik i selvsving når jeg skrude lidt op for musikken, og stille passager var alt andet end stille. Problemet var dels støj fra motor, fra plinten selv, kombineret med ringe ophæng og akustisk tilbagekobling.

Udgangen for mig i sin tid var at jeg solgte. Efter 3 mere forsøg med andre vinylspillere satte jeg pladerne i kælderen og gik over til CD. Ikke fordi det er hvad jeg vil anbefale. For et par år siden fik jeg lysten tilbage - og brugte meget tid på at finde en spille der virker - og er nu en glad vinyl spiller igen - alle problmer løst.

Derfor - pas på med nostalgien, hvis det går ud over lytteglæden, eller måske værre at man mister lysten til vinyl - eller tror vinyl bare er sådan - det ER muligt at afspille vinyl problemfrit med volumen sat i det røde felt uden nogen form for støj også i de stille passager.

Mht hvad du kan gøre - først "fejlsøge". Stil højttalerne i et andet rum, og se om problemet består. Har du stadig støj er det fra værket - eller fra pladens skæring ( subsonisk rummel ). Udskiftning eller rep af motor er et lidt større hobby projekt. Evt put en pose med sand ind i plinten er en god start uden det koster at prøve.

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

hjaltebjo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2011 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Som problemet ser ud for mig lige nu, så støder motoren på kanten når bæltet sidder fast omkring motoren. Eftersom motoren ikke larmer synderligt når bæltet ikke sidder fast omkring den, virker det for mig som om at bæltet simpelthen er for stramt? Kunne løsningen måske være et lidt løsere bælte?

Som jeg nu har nævnt flere gange, er jeg utroligt interesseret i at bibeholde udseendet som da jeg fik den. I den sammenhæng vil jeg meget gerne høre hvordan jeres indtryk er af sådan en Shure super track plus pickup med dertilhørende hoved(se link). Og til sidst, hvor er det muligt at købe sådan en pickup?
http://www.saturn-sound.com/images%20-%20hi-fi/shure%20v15mk 3%20in%20unipivot%20arm.jpg

Jeg er meget taknemmelig for de mange gode svar.

Mvh. Hjalte

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Er det remmen der trækker motoren lidt ud af posistion ? Hvis ja - er det motorens ophæng der er for frit - eller som du selv nævnet evt remmen der er for stram ?
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

hjaltebjo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2011 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Er det remmen der trækker motoren lidt ud af posistion ? Hvis ja - er det motorens ophæng der er for frit - eller som du selv nævnet evt remmen der er for stram ?

Det tror jeg netop er problemet.
Motoren hænger fast i elastikker. det må jeg heller få set på. :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes