| Forfatter |
|
j_mil Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har besluttet at det er nok er på tide at skifte min Ortofon MC30 II super med noget nyt. Efter at have studeret hvad jeg har kunne finde er min konklusion: Ortofon Rondo Bronze, noget der ligner et best buy i 5000,- kr klassen. Cadenza Red lyder dårligere end Rondo'en skulle dog have et bedre 3D perspektiv. Cadenza Blue bedre end Rondo Bronze på alle områder, Cadenza Bronze bedre end Cadenza Blue dog uden rigtig kunne finde ud af hvad den gør bedre. Så mit udmiddelbare bud er en Cadenza Blue. Lyder det fornuftigt eller vinder man noget ved at købe storebroderen ?
mvh J_Mil
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil foreslå at du oplyser hvilken arm pladespiller og riaa, samt hvilke impedanser og forstærkning du kan vælge. Samt hvilken type musik/ plader du spiller
Så får du måske et seriøst svar fra nogen der ved noget om pickupper.
Men umiddelbart er der for mig ikke nogle af de overnævnte pickupper der er af interesse hvis du har 5000kr at lege med. Eller er du udelukkende til Ortofon.?
|
| Til top |
|
| |
Janop Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 15 Januar 2011 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at kontakte Gert fra High-end sound i Vodskov, han forhandler Ortofon og kan sikkert rådgive dig med hvilken pu du bedst kan bruge, og his du er oppe i prisniveau som Cadenza bronze, vil en Shelter pu som Gert også forhandler måske være et alternativ
__________________ Jan O. Pedersen
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2011 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene. Det er en Ortofon Cadenza Blue eller Bronze jeg går efter så det kunne være rart at høre om der var nogen der havde dem og hvordan de er tilfredse med den. Jeg er godt klar over at det meget subjektivt vurdering. Det er pokkers ved pickupper at det er ikke noget man kan låne med hjem og lytte på, så man er nødt til at træffe en beslutning baseret på den informationm man kan skrabe sammen så man ikke laver et fejlkøb, hvad der jo ikke vil være så sjovt når man kigger på pickupper i de prisklasser.
mvh J_mil
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 16 Januar 2011 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 16 Januar 2011 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en djævelsk ting. Man kan høre en type pickup på et anlæg og så høre den på et andet, der kan være en verden til forskel.
Jeg er glad for at min næste opgradering af pickup kun kommer den dag jeg opgradere armen på min Technics.
Indtil da er jeg udemærket godt tilfreds med min DL-103. Har dog en trumf jeg er sikker på og der er en opgraderings udgave af 103'eren. Og der er til alt held flere muligheder inden for 3-4000 kr klassen.
Men er lidt ængstelig ved at smide samme slags penge efter en anden højkvalitets pickup som jeg ikke har nogen reference til.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 16 Januar 2011 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
umiddelbart vil jeg mene at Ortofon p.t. giver mest value for money. Det er megasvært at vælge PU´er man ikke har hørt, men
Rondo Bronze får megen ros. Min Rondo Red er jeg glad for.
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 17 Januar 2011 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit råd, for hvad det er værd. Vælg den med den bedste nål. Altså en Rondo Bronze frem for de mindre modeller i Cadenza serien. Vil du ofre mere, så gå efter Cadenca Bronze eller Black. Den skarpere og bedre nål holder MEGET længere, og giver mindre pladeslid.
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2011 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 18 Januar 2011 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lencofyn skrev:
Det er en djævelsk ting. Man kan høre en type pickup på et anlæg og så høre den på et andet, der kan være en verden til forskel.
Jeg er glad for at min næste opgradering af pickup kun kommer den dag jeg opgradere armen på min Technics.
Indtil da er jeg udemærket godt tilfreds med min DL-103. Har dog en trumf jeg er sikker på og der er en opgraderings udgave af 103'eren. Og der er til alt held flere muligheder inden for 3-4000 kr klassen.
Men er lidt ængstelig ved at smide samme slags penge efter en anden højkvalitets pickup som jeg ikke har nogen reference til.
|
|
|
Nu da du er glad for DL-103, hvorfor vælger du da ikke at få den retippet med Van Den Hul eller den dur. Måske hellere med en af de fineste eliptiske typer.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er valget truffet til fordel for en Cadenza Bronze. Jeg er enig i det med at gå efter de bedre nåleslibninger, har fra flere sider hørt at det også har en gavnlig virkning på nålestøjen fra pladerne. Man må nok sige at Ortofon har et stor udvalg at vælge imellem, jeg syntes heller ikke det gør det nemmere at der næsten er prismæssigt overlap mellem Rondo Bronze og Cadenza Red. Cadenza Bronze har jeg kun hørt / læst godt om så mon ikke det er en værdig afløser for MC 30'eren. Tak for de interessante indlæg, der har været.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 21 Januar 2011 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende! Husk at skrive hvordan den lyder.
Hvor køber du og til hvor meget?
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er 1 stk Ortofon Cadenza Bronze bestilt. Så bliver det spændende om det bare er sagen.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor?
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Expert Varde, det er sted hvor jeg normalt køber den slags grej.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er en fin butik Benno har der - godt udvalg og kompetent vejledning er værd at køre efter. Helt fin pickup du har kastet dig ud i der. Har dog ikke hørt den, så meldt endelig tilbage om dine indtryk.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 06:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis Expert i Varde oven i købet har ansatte der har fejret deres 25 års fødselsdag, er I da heldige i sydvest!
Hvad kostede den?
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er 1 stk. Cadenza Bronze ankommet og monteret. Efter at have lyttet til 1 stk plade fornægter det lydmæssige slægtskab med MC30II sig ikke heldigvis er den forvrængning jeg havde i nogle passager forsvundet så den trængte nok til udskiftning. Ellers er førstehåndsindtrykket positivt, men der skal noget mere lytning til (og den skal ganske givet spilles til, jeg bildte mig ind at gennem den ene times tid jeg lyttede på den åbnede den sig mere og mere).
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har impedans omskifter på din riaa, kan du jo prøve at ændre den og se om du opnår en klangbalance, der lyder optimalt i dine ører. Det kan godt betale sig at lege lidt her. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2011 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan med fordel sætte den op til max tilladte nåletryk, de første ca. 50 timer du tilspiller den. Derefter kan du sætte den til anbafelet nåletryk, og foretage de sidste finjusteringer.
|
| Til top |
|
| |