Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 13:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Lidt hjælp pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lisborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Hej har søgt lidt på tråde herinde og har også været på pladespilleren.dk men synes ikke jeg fik helt svar på hvad jeg søgte
Så nu vil jeg spørge jer andre lidt til råds.

Det står således til at det svageste led i mit setup er kilden, det er en gammel gammel harman kardon hd 7225

nu overvejer jeg kraftigt at sætte igang med noget vinyl, og da min cd samling ikke er gigantisk føler jeg ikke at jeg taber
for meget.

Men så til spørgsmålet, hvor meget skal jeg ca. ligge for at få bedre lyd end min nuværende harman kardon. vil højst op
omkring 3 til at starte med og så evt opgradere med ny arm osv. skal siges jeg er ny så råd til opgraderinger må da os
meget komme :D

Mvh.
Alexander Lisborg

Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale dig at købe et album både på cd og vinyl. Tag derefter skiverne samt din Harman Kardon under armen, og gå ind i en seriøs forretning hvor de handler med pladespillere i den prisklasse du er ude efter.

Så kan du få en demo og dermed en god fornemmelse af hvad du kan opnå med vinyl, i forhold til din cd-afspiller.

Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1

clauskok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Jeg er super glad for min Pro-Ject RPM 1.3 min model koster 2700.- fra ny med en Ortofon 2M Red pick-up. Men den fås i en udgave men Ortofon OM-3e pick-up til 2295.- Her får du altså i følge mig en super pladespiller med en udemærket pick-up du får en sprit ny pladespiller med garanti, ny pick-up osv. Det var bare mine gode råd. Held og lykke glæd dig til vinyl! Det var iøvrigt også min første pladespiller så det er en god "begynder model"

Jeg kan iøvrigt også tilslutte mig Buyer No 1` råd.

Her er et link til Tape Connection

Med venlig Hilsen Kokken

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Det er vel ikke et valg mellem LPer eller CDer. Det er vel et spørgsmål om du vil have LP ved siden af den Cd afspiller du har i
forvejen. Og det er da mange år siden LPen har udgjort noget reelt alternativ. Men vinyl er hyggeligt, så vi har det selvfølgelig
stadig i reolen, og det er da et fremragende supplement til CDer.

Jeg har en Denon DP 47f som er fuldautomatisk og som giver fremragende lyd til en rimelig pris. Det at den er fuldautomatisk
gør betjeningen nemmere, og det resulterer ihvertfald i mit tilfælde i at jeg får den brugt mere, for den skal hele tiden
konkurrere med Cden. Jeg har også prøvet REGA, og den er god lydmæssigt, men helt umulig betjeningsmæssigt, så den røg
ud. Men du må se dig for og høre forskellige og overveje hvad du kræver af betjeningen. Du kan fint også få nye Thorens eller
Denon der har automatik. Hvis du køber brugt skal pick uppen muligvis skiftes ud, så det er en extra udgift.

lisborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2011 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

vil prøve og tage ind i tape connection og lytte her i løbet af ugen så. er der ellers andre der har forslag.

mit setup består nu af harman kardon --> Gamut c2r --> Plinius Sa-103 --> dali 850

Noget helt andet det er jeg vel os mangler en riaa, ved ikke om gamuten har det indbygget men tvivler

Mvh.
Alexander Lisborg

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Tape Connection...

Så kommer du til at vente længe. Butikken lukkede for et godt stykke tid siden. Prøv evt. KT Radio, Vesterbrogade eller Topsound Hifi, Østerbrogade.

C2r har intern RIAA for MM.

lisborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2011 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Scatcat skrev:

Tape Connection...

Så kommer du til at vente længe. Butikken lukkede for et godt stykke tid siden. Prøv evt. KT Radio, Vesterbrogade eller
Topsound Hifi, Østerbrogade.

Hehe var nok godt jeg lige fik det af vide, inden jeg tog derind af og inde på pladespilleren.dk forstod jeg at MM var for
et specielt værk så jeg ville kunne købe en pladespiller og tilslutte den direkte hvis det er

Mvh.
Alexander Lisborg

Cannonballs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

For ca. 2000,- kan du få en fin brugt Technics SL-1200/1210MKII - de sidste 1000,- kan du bruge på en ny pickup!
Jeg har den selv med en Denon DL-110 PU, og i mine øre lyder det fantastisk

ludvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2009
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Scatcat skrev:

Tape Connection...

Så kommer du til at vente længe. Butikken lukkede for et godt stykke tid siden. Prøv evt. KT Radio, Vesterbrogade eller Topsound Hifi, Østerbrogade.

Tape Connection har IKKE lukket! Du kan udmærket bruge ovenstående link til forretningen.

Venlig hilsen Ludvig

Til top Vis ludvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ludvig

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Det er vel ikke et valg mellem LPer eller CDer. Det er vel et spørgsmål om du vil have LP ved siden af den Cd afspiller du har i
forvejen. Og det er da mange år siden LPen har udgjort noget reelt alternativ. Men vinyl er hyggeligt, så vi har det selvfølgelig

Kan ikke lade være med at trække på smilebåndet.
I min verden er Cd'en supplementet til vinylen. Og som supplement til begge dele er min ipod.

Men føler kun at jeg hører musik for ALVOR er når pladespilleren er kilden.

Men for at hjælpe tråd starter på vej.
Du kan stort set ikke gå galt med noget i prislejet nyt til 3000,-
Hvad med en REGA??? Eller en Project???

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Alle ovennævnte forslag er helt OK. Er dog ikke enig med Hermann. Det er 100 år siden jeg har haft en automatisk pladespiller (med andre ord ALDRIG) og jeg spiller plader hver dag.

Lyt og lær. En pladespiller til 3.000,- vil helt sikkert spille anderledes end din cd-afspiller. Hvad du så foretrækker er noget helt andet. I sidste ende er det musikken som tæller.

Du kan dog købe brugte LP'er for ca. 5 kroner på loppemarkeder rundt omkring - det er en god måde at udvide sin musiksmag. Om du så vil blive hooked på vinyl og investere flere penge, er noget helt andet. Det kan du kun du selv og tiden vise.

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart syntes jeg også den lille Project med en Ortofon 2M red er et godt bud. Jeg mener at brugte grammofoner oftest udbydes til for høje priser. De fleste af dem har en del år på bagen, så en ny pickup skal der nok ligges oven i prisen, og skulle noget gå i stykker kan man for det meste ikke få reservedele til dem. Jeg vil også mene at vinyl et suplement, men en god pladeindspildning lyder aldeles fantastisk. Det er værste er at hvis man bliver bidt af det, kan det godt gå hen og blive en halvdyr affære

J_mil

Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

ludvig skrev:

Tape Connection har IKKE lukket! Du kan udmærket bruge ovenstående link til forretningen.

Venlig hilsen Ludvig

Nu var det så butikken på Vesterbrogade jeg mente.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg ville først se på en Technics SL1200MKII - som er referencen indenfor pladespillere. Derefter kan du sammenligne med alt det andet. KT Radio plejer at have en stående.

Generelt vil jeg anbefale en spille med Direct Drive.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=janils]Alle ovennævnte forslag er helt OK. Er dog ikke enig med Hermann. Det er 100 år siden jeg har haft en automatisk pladespiller (med andre ord ALDRIG) og jeg spiller plader hver dag.

Man kan vist trygt sige at Hermann kører i den samme rille når det gælder fuldautomatik og det faktum at han bedre kan lide cd'er - jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor han altid blander sig i pladespillertråde nu han er så begejstret for cd

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Jeg har en Denon DP 47f som er fuldautomatisk og som giver fremragende lyd til en rimelig pris. Det at den er fuldautomatisk
gør betjeningen nemmere, og det resulterer ihvertfald i mit tilfælde i at jeg får den brugt mere, for den skal hele tiden
konkurrere med Cden. Jeg har også prøvet REGA, og den er god lydmæssigt, men helt umulig betjeningsmæssigt, så den røg
ud. Men du må se dig for og høre forskellige og overveje hvad du kræver af betjeningen. Du kan fint også få nye Thorens eller
Denon der har automatik. Hvis du køber brugt skal pick uppen muligvis skiftes ud, så det er en extra udgift.

Vrøvl, "Hermann"... 

Fuldautomatik er udmærket, hvis man er decideret motorisk udfordret eller har små børn der også skal kunne spille grammofonplader når de er alene hjemme...

At en REGA skulle være "helt umulig betjeningsmæssigt" er svært at tage helt alvorligt. Medmindre at man, som anført ovenfor, har uoverstigelige fin- og grovmotoriske problemer.

Generelt er der vel ikke mange der har taget skade af en smule manuelt arbejde! 

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Er enig i Rega er rimelig umulig betjeningsmæssigt, den har ingen reel substans, et ret primitivt produkt.

Halvautomatisk er ganske praktisk, skulle jeg ud og købe idag ville jeg nok overveje en brugt halvautomatisk fremfor en ny SL1200. Det at den selv løfter armen når pladen er færdig er ret anvendeligt.

Jeg ville se på denne automatiske SL1600MKII:
http://www.dba.dk/pladespiller-technics/id-70896575/

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Hermann. skrev:
Det er vel ikke et valg mellem LPer eller CDer. Det er vel et spørgsmål om du vil have LP ved siden af
den Cd afspiller du har i
forvejen. Og det er da mange år siden LPen har udgjort noget reelt alternativ. Men vinyl er hyggeligt, så vi har det
selvfølgelig

Jeg har en Denon DP 47f som er fuldautomatisk og som giver fremragende lyd til en rimelig pris. Det at den er
fuldautomatisk
konkurrere med Cden. Jeg har også prøvet REGA, og den er god lydmæssigt, men helt umulig betjeningsmæssigt, så den
røg
ud. Men du må se dig for og høre forskellige og overveje hvad du kræver af betjeningen. Du kan fint også få nye Thorens
eller
Vrøvl,
"Hermann"...  Fuldautomatik er udmærket, hvis man er decideret motorisk udfordret eller har små børn der også skal kunne
spille grammofonplader når de er alene hjemme...At en REGA skulle være "helt umulig betjeningsmæssigt" er svært at tage
helt alvorligt. Medmindre at man, som anført ovenfor, har uoverstigelige fin- og grovmotoriske problemer.Generelt er der vel
ikke mange der har taget skade af en smule manuelt arbejde!  Mvh.Niels

Når der vælges musik i reolen er tilgængeligheden væsentlig, og det er lettere at hente en CD i en håndevending end at
sætte en plade på. Derfor er det væsentligt at gøre pladespilleren så praktisk som muligt, for så er den ikke særlig meget
dårligere end CDen på det punkt, og lydmæssigt er de begge fine. Problemet er om vinylerne er gode nok for de har efter
hånden en del år på bagen, det er jo et temmeligt gammelt format, men hyggeligt er det.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

@Hermann
Jeg gik selv over til CD i sin tid - primært fordi de pladespillere jeg havde ikke kunne klare der blev skruet godt op, det gik i selvsving m. støj i de stille passager etc. Gennem nogle år fik jeg indkøbt de gamle vinyler på CD - men - for et par år siden begyndte de at fejle   Det fik mig igang med vinyl igen - nu med en SL-1200MKII som løser alle problemerne.

Det jeg ville kommentere - nu da jeg har meget af min musik både på vinyl og på CD, er det min konstatering at de fleste CD ikke lyder som pladen - CDén er ofte indspillet fra en ringe kilde, og lyder lidt som under dynen. Desto nyere årgang pladen er, desto mindre forskel er der. Jeg formoder man har haft svært ved at få fingre i et mastertape ved de lidt ældre plader, og har måttet "skære" CD-end fra noget andet.

Derfor gir vinyl mening. Min Grand Funck, Closer to Home, lyder meget bedre på vinyl end på CD.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Jeg køber klassiske plader fra min lokale korshærs butik for 10 kr. stykket - de er som nye - mange af disse store komponisters indspilninger med ligeså store dirigenter og orkestrer har jeg også på CD og det er sjældent at CD erne kommer op på siden af lyden fra LP

Jeg nyder at rejse mig op og vende pladen ligesom jeg nyder det store format hvor der er plads til flot grafik - nogle pladecoveres er jo rene stykker kunst og kulturhistorie på en gang

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes