| Forfatter |
|
muzak Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 77
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej derude,
Jeg har anskaffet mig denne pladespiller - Ariston RD 40 - kvit og frit. Ja, faktisk har jeg fundet den i storskald. Jeg synes
umiddelbart den ser ud til at være i fin stand: motoren kører, tallerken virker balanceret og stabil. Der mangler en drivrem.
Sådan én har jeg nu bestilt:
Jeg har et par spørgsmål. da jeg ikke er særlig kyndig på området. Er denne spille noget værd. Jeg kører pt. på low budget,
så alternativer er det så som så med lige nu.
Er der nogen som kan gennemskue hvad det er for en arm der sidder på?
Der sad en bøjet pick-up på, da jeg fandt den. Denne er nu faldet ud, formentlig knækket pga. denne bøjning. Huset sidder
der stadig. Her står der 910 IGC på og mærket er goldring. Jeg noget at teste, at der kom lyd ud af pickuppen, så godt jeg
kunne med håndkraft - den mangler som bekendt drivrem. Skal jeg anskaffe mig en ny pickup eller blot en ny nål. Hvilket
typer skal jeg i så fald kigge efter? Gerne en rimelig low-budget, da jeg ikke vi smide for mange penge efter en sådan, hvis
jeg ikke er tilfreds med spillen.
På forhånd mange tak
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, og tillykke med din RD-40. Det er en udemærket spille, især til den pris du har fundet den til :) Havde selv sådan en som
min første spille.
Armen kender jeg ikke, men hvis den virker er der vel ingen grund til at gøre noget ved den lige med det samme.
Hvis du er på et stramt budget, kan jeg anbefale denne pickup:
http://williamthakker.eu/Audio-Technica-AT-95-E-AT95E-Tonabn ehmer_c32-384-388_p7361_x2.htm
. Under 200 kr leveret med posten. Den
spiller fortrinligt, og der er flere tweaks til den.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
Hejsa, og tillykke med din RD-40. Det er en udemærket spille, især til den pris du har fundet den til :) Havde selv sådan en som
min første spille.
Armen kender jeg ikke, men hvis den virker er der vel ingen grund til at gøre noget ved den lige med det samme.
Hvis du er på et stramt budget, kan jeg anbefale denne pickup:
http://williamthakker.eu/Audio-Technica-AT-95-E-AT95E-Tonabn ehmer_c32-384-388_p7361_x2.htm
. Under 200 kr leveret med posten. Den
spiller fortrinligt, og der er flere tweaks til den.
mvh
Præsten |
|
|
Lige for at komme af med min misundelse  Hvorfor s##an finder jeg ikke noget som helst brugbart på min losseplads? Folk smide kun gamle pc'er og billedrørs fjernsyn ud på fyn... ARRRGHHH Når det så er sagt, tillykke med den. Om den er god skal jeg ikke kunne sige, men ville godt have den stående og så til den pris. Og kan støtte om ved den ebay forretning præsten linker til. Har handlet der flere gange. Og de er hurtige og billige.
|
| Til top |
|
| |
muzak Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Præsten: Tusind tak for info. Jeg har nu bestilt en Audio Technica AT 95 E. Så må vi se om jeg kan få det til at spille :)
@Lencofyn: Ja, man kan godt være heldig. Men PC'er og TV er der nu også mange af herovre. Og der er langt i mellem de
interessante fund. Men de er derude. Jeg har tidligere fundet et Juno keyboard. Hvis du ikke spiller musik og kender til dette, så
kan jeg fortælle dig, at det er et velanset vintage instrument, som er i ret høj kurs. Det er pt. mit bedste fund. Og jeg tror ikke
ejeren har vist hvad han smed ud.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
den arm er da et mysterie - gimbal leje - snore styret antiskate der ser lid hjemmelavet ud - det må da ringe en klokke - gammel mission ? gammel Linn? anyone?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
muzak skrev:
@Præsten: Tusind tak for info. Jeg har nu bestilt en Audio Technica AT 95 E. Så må vi se om jeg kan få det til at spille :)
@Lencofyn: Ja, man kan godt være heldig. Men PC'er og TV er der nu også mange af herovre. Og der er langt i mellem de
interessante fund. Men de er derude. Jeg har tidligere fundet et Juno keyboard. Hvis du ikke spiller musik og kender til dette, så
kan jeg fortælle dig, at det er et velanset vintage instrument, som er i ret høj kurs. Det er pt. mit bedste fund. Og jeg tror ikke
ejeren har vist hvad han smed ud. |
|
|
Det er sgu skægt... Jeg fandt, for en del år siden, uafhængigt af hinanden, 2 Greco telecaster lawsuit fender kopier. Spilbarhed og lyd fuldt på højde med Tokai's lawsuit guitarer fra samme tidspunkt. Men som du selv siger, der er lang mellem snapsene. Men omvendt, man kan jo se hvor meget crap folk forsøger at sælge som guld på qxl og dba. Men smid nogen billeder op når du har fået shinet den op og testet den. Er vildt spændt på dine vegne.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! Tillykke med fundet! Før du monterer den nye rem bør du rengøre dyret omhyggeligt (alu rengøres bedst med en W5 bio cleaning stone fra Lidl til kr 25?). En AT95E er særdeles god til prisen, men heller ikke mere. Rengør også lejet og påfyld et par dråber VÅBENOLIE (Beretta!, dyrt men godt), denne olie tørrer ikke ud og er absolut syrefri kr 50 i sportsforretninger.
MvH
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej det er en super fin pladespiller, sådan en har jeg osse haft.
Der er lidt indstillinger du skal være opmærksom på, før den spiller godt.
Den er flydende ophængt, det skal justeres på skruerne oven på fødderne, så den hopper gnidningsfrit op og ned, ved den mindste berøring med tallerknen.
Nu har den været smidt ud, så du skal nok os lige tjekke farten, du skal bruge en strobedisc, også kan du pille 2 plastic propper ud ved siden af on/off kontakten, derinde gemmer sig 2 potentiometre her kan farten justeres til den passer.
Armen kender jeg ikke
ps: autosol til polering af chrom olign kan gøre den ret flot igen __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
Nilsson Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej armen er den der hørte med den fra den var ny
pick-up er super, køb en ny nål ,nålen er sleppet som en skære-nål ,den kommer helt ned i rillerne hvor andre pickuper ikke har været før, ha selv haft 920 på den grammerfon og købte den inde på HC ørstedvej
og RD 40 har jeg i nu, bare med en denon 160
mvh
|
| Til top |
|
| |
Nilsson Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
pick-up ligner en 920 da den er blå jeg mener at 910 er gul
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejlig spille - godt du fik reddet den!  Det er synd og skam hvad folk smider væk
|
| Til top |
|
| |
muzak Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Lencofyn: Jamen, så er det jo ikke kun PC'er og billedrørsfjernsyn du falder over :)
@hullevad: Det vil jeg gøre, men vores lokale Lidl kendte ikke til W5 bio cleaning stone ... Tænker at jeg vil prøve med
husholdningssprit og wienerkalk.
@Per N: Umiddelbart synes jeg ikke der er nogle plastikpropper som kan tages ud, med mindre du mener hele pladen, som
er fastspændt med skruer?
@Nilsson: Du kender godt denne arm? Du har set den før? Kender du navnet? Mht. pickup, så har jeg allerede bestilt en AT95E, men det kan være jeg vender tilbage til at teste denne. Der står dog 910 og den er blå. Hvordan skaffer man sådan
en nål og hvad koster det?
@tunghør: Ja, det virker tåbeligt, men på den anden side er der tale om vores gårds storskrald og den var stillet frem, så
det så ud som om, at ejeren ville, at man skulle få øje på den.
|
| Til top |
|
| |
muzak Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har læst lidt op på Goldring G910. Burde måske nok have smidt pengene efter en ny nål til denne i stedet. Hmmm...
|
| Til top |
|
| |
Nilsson Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
som jeg skrev sidder armen på da den var ny,købte min i topsound i tidernes morgen, 920 og 910 passer godt til armen og den er ikke dårlig
det kunne godt være at nålen er en 920 det er sæt på huset ,den er lige til at trække af
købte pickupen hos anders på hc ørstedsvej
|
| Til top |
|
| |
muzak Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes bare jeg har læst at den blev solgt med valgfri arm i sin tid, hvorfor den eksisterer med mange forskellige.
Jeg læste et sted at G920 var sølv med blå, mens 910 var guld med blå, men det kan du måske kaste lys over?
Hvilken er mon bedst - 910 eller 920?
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
muzak skrev:
|
|
|
Tillykke! Du får en fremragende pickup. AT-95E er den bedste ikke-dyre pickup på markedet. Rent faktisk spiller den adskillige PU'er i flertusindkronersklassen af banen så let som ingenting! Mvh. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Nilsson Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
910 er best
jeg købte RD 40 med den arm for mange år siden
tag pickupen med ind til anders han ved alt om den
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
muzak skrev:
@Per N: Umiddelbart synes jeg ikke der er nogle plastikpropper som kan tages ud, med mindre du mener hele pladen, som er fastspændt med skruer?
|
|
|

Dette er et billede af min, de røde markeringer er plastpropper man kan tage ud, derinde gemmer potentiometre til fart kontrollen sig. Men det kan jo være din er en smule anderledes, men de ser nu ret ens ud.
(Det er jo heller ikke sikkert den står forkert, det skal du nok lige tjek først )
Min så ca. ud som din da jeg fik den, autosol, fåes ved thansen og andre bilbutiker gør underværker.
__________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 26 Januar 2011 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
muzak skrev:
@tunghør: Ja, det virker tåbeligt, men på den anden side er der tale om vores gårds storskrald og den var stillet frem, så
det så ud som om, at ejeren ville, at man skulle få øje på den. |
|
|
Det var da godt - så har de nok bare ment at den skulle koste gratis, og at den rigtige ville samle den op  Mht pick up, så er sådan en AT95 et rigtig godt sted at starte, og da det jo er en sliddel, så kan du altid senere købe en nål til din Goldring, skulle du få lyst. Når man er helt grøn til vinyl, så kan man også tit komme til at være lidt hård ved PU'en i starten, indtil man lige lærer det rigtige håndelag - og så er det jo meget rart at det ikke er noget alt for dyrt det går ud over
|
| Til top |
|
| |
muzak Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Per N: Den ser virkelig godt ud! Jeg tror jeg skal have pladen af for at justere tempo, men det er vel egentlig ikke så lige til
uden strobe disk og særligt lys eller hvad?
Nå, men jeg er allerede røget ind i første problem. Prøvede at smide en pickup på fra en anden spille, og her opdagede jeg til
min skræk at den armen skøjtede mod centrum og altså ikke tog fat. Jeg kender ikke meget til det, men er det her anti-skate
kommer ind i billedet? Hvad har jeg af muligheder, hvis overhovedet nogen?
|
| Til top |
|
| |