| Forfatter |
|
Jaco Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 216
|
| Sendt: 08 Marts 2011 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle 
Faldt lige over dette og fik lyst til at poste det.
Test: Gør vinylsamlingen digital for under en tusse
Med Ion Profile Pro kan du billigt få overspillet alle dine gamle vinyler til computeren. Men hvordan bliver kvaliteten? Og hvordan klarer den regulær afspilning af lp'er? Vi har testet.
|
| Til top |
|
| |
kimz Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 128
|
| Sendt: 08 Marts 2011 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kvalitet tror jeg ikke det bliver !
|
| Til top |
|
| |
Fralle Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 08 Marts 2011 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 08 Marts 2011 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu har lavet et indlæg på det rivaliserende forum til Hifi4all, som jeg desværre ikke må nævne navnet på (men mon ikke de fleste kender siden?), vedrørende digitalisering af vinyl. Det er et ret omfattende og seriøst projekt, men hensigten har vist også været, at opnå den absolut bedste lydkvalitet. Han har endda lagt et par samples op, så man selv kan høre resultatet - endda i 24/192 (mener jeg). Det har dog hverken været den nemmeste, eller billigste vej at gå. Men det er nu meget sjovt at høre, hvor godt et resultat man rent faktisk kan opnå.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 08 Marts 2011 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
det absolut bedste resultat jeg har opnået er med en revox b790 tangentialarmspladespiller med en Ortofon OM30 pickup - riaaen i en Revox B750 MK II og så direkte over i en tascam CD brænder
Tangentialarmen har ingen fejlsporingsvinkel - OM30 er en meget neutral pickup som kan være kedlig til almindelig lytning men som giver en meget god aftastning til digital overførsel - med hverken for lidt eller for meget af noget - Riaaen i revoxen er neutral - og tascam cd optageren har en glimrende ADC og DAC således at den færdigindspillede CD bliver meget fin
Jeg har sammenlignet fabriks indspilleder remasterede CDer og så de jeg har overført fra Vinyl - og oftest er det fra Vinyl langt det mest homogene at lytte til
Jeg bruger ingen filtre - og det kommer ikke ind over computeren
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 08 Marts 2011 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se der er et vist problem hvis man ender med at blive 100 år og stadig har samme hørelse, og dermed samme glæde af sin pladesamlig. Det nytter jo ikke meget hvis samlingen er slidt op.
Men hvem faen regner med at blive så gamle og så stadig kunne nyde dybden og fylden der er i en lækker liveudgivelse?????
I min verden er digitalisering af vinyl spild af tid. Kvaliteten af en overspillet udgivelse kræver en fejlfri original. Og jeg syntes det er ømt at høre mp3'er der knitrer.
Er det bare mig der har det sådan??? Eller skal alt kunne digitaliseres og pakkes ind i nuller og et taller.
|
| Til top |
|
| |
rørgrej Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 08 Marts 2011 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lencofyn!
Vinyl knitrer ikke?
mvh
Søren
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 08 Marts 2011 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har eksperimenteret med ripning af LP til 96kHz/24 bit. Resultatet kan være rigtigt godt - ingen tvivl om det. MEN .. for der er et stor MEN. Måneden efter fik jeg ny pickup. ½ år efter en ny arm og sidenhen en bedre RIAA. Siden da er der sket en løbende opgradering. Med andre ord, så skulle alle mine LP'er (jeg har +2000) rippes igen hver gang det bliver "bedre".
Men ikke nok med det. Jeg har ca. 20 pickupper, 2 pladespillere og 7 arme, samt flere RIAA forstærkere. Kombinationerne bliver uendelige. Hvis alt skal konverteres (in real time!) så får jeg jo slet ikke tid til at lytte til musik!
Nej - digtial afspilning for sig og analog for sig - det passer mig helt fint.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 08 Marts 2011 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
| Har eksperimenteret med ripning af LP til 96kHz/24 bit. Resultatet kan være rigtigt godt - ingen tvivl om det. |
|
|
Jeg prøvede også. Først rippede jeg til 24/192 og så var planen at efterbehandle det rippede, men allerede ved første gennemlyt var magien væk. Jeg kæmpede lidt med det, men lyden var bare mere kedelig, så Led Zeppelin høres stadig sammen med de andre LP'er fra pladespilleren
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 08 Marts 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
rørgrej skrev:
Hej Lencofyn!
Vinyl knitrer ikke?
mvh
Søren |
|
|
Korrekt. Men som det bliver fremhævet længere nede, kvaliteten af grejet, kombination, støv og statisk elektricitet. Det er faktorer som spiller ind, og faktorer som gør at jeg syntes det ikke ender som en optimal løsning.
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 09 Marts 2011 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor i alle dage skal man konvertere sin LP samling til digital? Bliver det ikke bare en masse bøvl med eksterne harddiske
der går i stykker, spildt tid foran en skærm og mindre musikglæde. OK, måske hvis man har nogle plader man vil have med sig
på sin ipod. Vinylen du haver nu spiller lige så godt i mange generationer fremover. Digitale formater kommer og går, analog
afspilling er for fremtiden
Puma
|
| Til top |
|
| |
rørgrej Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 09 Marts 2011 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
Hvorfor i alle dage skal man konvertere sin LP samling til digital? Bliver det ikke bare en masse bøvl med eksterne harddiske der går i stykker, spildt tid foran en skærm og mindre musikglæde. OK, måske hvis man har nogle plader man vil have med sig på sin ipod. Vinylen du haver nu spiller lige så godt i mange generationer fremover. Digitale formater kommer og går, analog afspilling er for fremtiden
Puma |
|
|
Det var netop det jeg mente med, at lpér ikke knitrer.
Jeg har det meste af Beatles produktion, købt da de udkom, og der er ingen knitren eller andet. Ordentlige lpèr kan spilles i en uendelighed uden at ta´ skade - så hvorfor overføre dem til digital?
mvh
Søren
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 09 Marts 2011 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ligesom r-l-b lavet nogle ret gode optagelser fra min EMT til min Tascam optager. En optager som Tascam er nok det mest idelle hvis man skal overføre vinyl til digital.
|
| Til top |
|
| |