Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 22:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Resonance Frequency (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ncraadk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 09 April 2011 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Godaften! :)

Jeg har på det sidste haft problemer med IGD (Inner Groove Distortion) og dette har sat lidt af en fejlsøgning i gang, med
dertilhørende læsning af en mulliard artikler om diverse foras eller 'oraklers' indsigt i emnet.

Udstyret: Clearaudio Ambient med 12" Unify (carbon) tonearm og en Denon DL-103R. Unify armen har en masse på 12g og
103R'eren vejer 8,5 gram. Med 103R'erens compliance viser samtlige 'beregnere' og formler jeg har besøgt, at Unify carbon
armen og 103R'eren ikke er et godt match i forhold til Resonance Frequency i det, det giver en frekvens på 15,9.

De fleste steder jeg har læst omkring emnet mener man, at resonans frekvensen skal ligge mellem 8 og 12 for at være
optimal; andre steder, at det ikke gør alverden hvor, mellem 8 og 20 den ligger, så længe Amplituden ikke er for voldsom.
Jeg har anvendt Hifi News testpladen og den giver en RF på 12 før der er synlig bevægelse i dyret. Jeg har benyttet
Clearaudios protractor til at indstille pu'en og der er skiftet rem på pladespilleren hvis dette skulle betyde noget; alle
indstillinger checker for så vidt fint ud.

Mit spørgsmål går på, i hvilket omfang I har oplevet IGD og i hvor stort omfang RF har spillet ind?; det skal lige siges at jeg
ingen problemer, whatsoever, har, på de første 2/3 af pladen, det er herefter det optræder i en eller anden grad, uanset
pladen eller dens alder eller vægt. Jeg vil den kommende tid forsøge at teste med en PU som bedre passer til armen i
relation til de gængse værdier, men kan det løses uden skifte af PU vil jeg selvf. være glad :)

PS: Jeg ved at mange, med eks. en RB300 arm, har måtte tilsætte armen yderligere masse for at få 103'eren til at spille
ordentligt; det kan for så vidt også komme på tale i mit tilfælde men det er ikke forsøgt endnu.
Til top Vis ncraadk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ncraadk
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4932
Sendt: 09 April 2011 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hej Nikolaj!

Alle PU'er støjer mere i inderrillerne, da sporingsvinklen er helt godnat, samtidig med at rillehastigheden er en hel del lavere i forhold til yderrillerne. Men det afhænger også af PU'ens slibning, og hvor dybt den "ridder" i rillerne.

Problemet ligger i din 103'er. Da den oprindelig er skabt til professionel brug - radiostationer og lign., så har den et ret stift ophæng, som er mere "langtidsholdbart". Samtidig benytter den en sfærisk nål, som "ridder" ret højt i rillen

Når den så rammer de inderste riller, skæv vinkel osv., så er sporingen simpelthen så "ringe", at du oplever en væsentlig større forvrængning af lyden. Det høres især på s- og t-lyde.

Hvis du er interesseret, så kan du låne en PU af mig, som har en mindre nål, som går væsentlig dybere i rillen, og derfor ikke "støjer" lige så meget i inderrillerne.

Da jeg lavede PU' stortesten, var netop inderrillerne et af mine fokuspunkter, fordi det fortæller en hel del om en PU's evne til at spore. Her var Ortofon Cadenza Blue helt fænomenal, mens Zu DL103 (Denon) kæmpede bravt i inderrillerne.

Håber det svarer på dit spørgsmål

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
ncraadk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 09 April 2011 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

That it does, good sir :)

Men en ting er jo PU'ens sporingsevne, en anden de omstændigheder den får til at udfolde sig, og med det mener jeg samspillet
mellem arm og pu. Jeg tror DL-103R'eren grundet dens meget lave compliance vitterlig kræver arme med en større masse
(Fidelity Research, tidlige SME arme) for at den kan spore ordentligt, så moralen er nok blot, at har man ikke det, så bliver det
ikke hjemme i stuen at DL-103R'ereren fortjener sit ry :)

Jeg vil mægtig gerne låne en PU og teste og hvis andre derude har erfaring med at øge armens masse og derved skabe bedre
muligheder for 103R'eren hører jeg gerne fra jer, mens jeg sparer op til en ny PU, hehe :)
Til top Vis ncraadk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ncraadk
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4932
Sendt: 09 April 2011 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Det er helt korrekt at en PU med lav compliance kræver en "tung" arm, med høj masse.

Det er bl.a. derfor at nogen modificerer deres 103 med et tungere hus. Den Zu jeg havde til test, vejer næsten det dobbelte af en original 103'er. Andre bruger en mønt, som de fæstner til tonearmen over PU'en.

Men der er efterhånden en vis forståelse i pladespiller-"branchen", som betyder at langt de fleste PU'er har en middel compliance, og at de fleste tonearme er "mellem-vægtere". Det gør samspillet, og dermed mulighederne større. På dette punkt er 103'eren lidt bedaget...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes