| Forfatter |
|
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle,
Nu har jeg fået kigget lidt på min gamle luxman PD-288 og skal have den til at spille..
Den køre fint, den kan også spille, men ved ikke om den er korrekt indstillet. Anyways jeg har følgende spørgsmål:
1) Hvilken arm sidder der normalt på en Luxman pd-288? (producent, model)
2) Lige nu sidder der en Dynavector 23RS på, jeg har kun spiller 10-20 timer med den, men ved ikke hvor langtid den tidligere
ejer har brugt den så jeg kunne forstille mig den er lidt slidt. Kan man købe en replacement stylus og hvis ikke, hvad skal jeg
så smække på den istedet af PU?
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger


Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan jo sidde alt muligt på den - uden et billede af armen er det rent gætværk - er den lige, eller S-formet ?
Din PU er da en MC, så der er nok ikke erstatningsnåle, men måske en spinkel chanche for at finde nogen der kan "re-tippe" den
Jeg turde ikke håbe... men finde f.eks en værdig afløser, der passer til min smag.
Jeg kender ikke din smag, derfor ingen forslag herfra
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret, et billede ville hjælpe, så her er et par:
omkring PU: ah ok, vidste ik at MC ikke kunne udskiftes.
Min musik er alt undtagen klassisk, men hvad skal jeg op i af PU, for at få en af samme kvalitet som KARAT 23RS?
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en Luxman TA-1 arm lavet af Micro Seiki
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger


Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke om vi ønsker det samme lydbillede, jeg kører med en Ortofon 2M bronze på den ene rilleræser - (en ældre JVC QLY3F) og en MC3 på Denon'en - den sidste er en MC High Output så begge kan køre på samme RIAA
Din PU ligger jo nok en klasse eller 2 over mine.
2M Black imponerer mig, men prisen er også heftig. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal indstille den til et overhang på 16 mm (det nålespidsen rage ud over centertappen på pladetalerkenen når arme fører ind over denne) og bruge pickupper der vejre fra 4 til 13 gram - nåletrykket kan justeres fra 0-3 gram
Jeg ville umiddelbart tro at en high out put denon dl 160 ville være fin til den arm - den koster omkring 1000 kr. og står prismæssigt meget godt til pladespilelrens kvalitet
andre har andre bud ??
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps. Når du ikke hører klassisk kan det være at den lidt billigere denon dl 110 til 799 vil kunne være rigeligt
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for de hurtige svar og den fine indsigt.
Det er synd at den gamle KARAT 23RS nok er nedslidt, den skulle vidst have været god :/
Jeg kigger på opstilling af armen, tak...
Nu når jeg har jer guru´er, så køre jeg for tiden primært på min Arison RD11s, med SME3009 og 2M rød PU.
Men det er noget jeg undre mig over, antiskating (bias?) på min arm, er den sat korrekt?
I mit fysik hoved, så vil jeg mene antiskating burde virke i modsat retning af hvad min armen gør? Jeg illustrer mit setup i
tegningen nedenunder og krafternes indflydelse. Burde det ikke være sådan at antiskating kraften går ind mod centrum for
at
ophæve den radiale kraft (sort kraft) og mit setup så addere den til den radiale kraft (hvid kraft). Når jeg skal sætte min
pickup ned så har den det med at glide ud fra pladens centrum (ok mit gummi er os gammelt ;). desuden er linen sat så den
give mest mulig "antiskating kraft" hvilket skulle passe i PU tryk vægte, 1.6 gram på begge!? *ret* forresten loddet sider
90deg vinkel til antiskating stangen når PU´en er inden over ydre delen af pladen, ik som på billedet hvor den er ~60deg.
Hvad mener i?? burde antiskating ik bede PU om at går mod centrum og ikke væk fra? Nu når vi er i teorien, hvordan ligger
højre/venstre lydspor egentlig i en LP rille? på hver sin side af "V"ét og antiskating påvirker derfor stereo perspektivet?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
din antiskating skal presse din arm væk fra centrum af pladen
Har du en plade uden riller og placerer armen på den uden på monteret antiskating vil din arm bevæge sig inden ad mod centrum
balancen er at finde den indstilling hvor den hverken bevæger sig ind eller ud
tommelfingerreglen er samme vægt på antiskating som nåletryk men det holder ikke altid - på nogle arme ser du også forskellig antiskating for elliptisk / konisk nål
HiFI news har lavet en glimrende test plade hvor du kan lytte dig frem til hvornår din antiskating sidder lige i øjet
Antiskating er mest kritisk i inderste lydspor - i nogle tilfælde har jeg når jeg har optaget musik ændret den en lille smule når jeg skulle optage det inderste spor
Antiskating er ligegyldigt når du spiller med tangential arm
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps. jeg ville også have troet at armen bevægede sig modsat indtil jeg så det selv
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja det går lidt imod den normale opfattelse, så planeter skulle bevæge sig ind mod solen og en stang tennis bold vil efter at
have skudt til bevæge sig mod centrum? det ville se sjovt ud. Anyways, det må være noget med friktionen der gør at de kan
bevæge sig mod centrum på en plade spiller.
Ok, i det tilfælde jeg har sat den korrekt, måske ikke præcist, men korrekt ;)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Antiskating er kun virksom, når nålen er i rillen med musik signal. Der opstår en kraft, der trækker armen ind mod centrum. Den skal typisk stå på samme gram som sporingskraften, gerne mere. Den skal indstilles med musik på, ikke på en tom glat lp. Den skal sørge for at forvrængningen er ens for de to kanaler. Eller rettere, nåletrykket er ens i begge kanaler. En god erstatnings pick up kunne være en model fra Audio Technica. Denne her er måske lidt for dyr, men der rigtigt fine eksemplarer, at vælge imellem.
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er fin, men lidt dyr ja.. ;) tror nok hellere jeg ville smide den på min SME arm.
Er der nogle fordele / ulemper mellem MM og MC? indtil videre kan jeg forstå MC har lavt output og ikke kan skifte nål? Så må
de vil lyde bedre siden de stadig laves? ;)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zwonkie skrev:
Den er fin, men lidt dyr ja.. ;) tror nok hellere jeg ville smide den på min SME arm.
Er der nogle fordele / ulemper mellem MM og MC? indtil videre kan jeg forstå MC har lavt output og ikke kan skifte nål? Så må
de vil lyde bedre siden de stadig laves? ;) |
|
|
Der er ikke noget gammelt over mc kontra mm. Det er blot to måder at fremstille pick upper på. Mc typerne leverer mere strøm, hvor mm giver mere spænding. Det har noget at gøre med, at mm har en lille bitte magnet siddende på nålefanen bagtil og sidder i centrum af fire spoler med et par tusinde viklinger på. Det giver en høj impedans og højt output, som også gør den uoverfølsom for brum og støj. Men den er tilgengæld følsom for ændringer hvad kapaciteten angår. Her kan man ændre klangen lidt ved at øge/sænke den. Pick upperne kan lyde ret godt, men ikke altid lige dynamisk. Med en mc pick up, er det lige omvendt. Her sidder der et sæt meget små spoler på nålefanen bagtil omgivet af en stor kraftig magnet. Her er der typisk få viklinger på 20-50 stk's, lidt flere på udgaver med højt output. De er følsomme for ændringer af impedansen og kan afgive en del støj og brum. Men dette kan undgås typisk ved at bruge en aktiv step up istedet for en trafo, Så er det kun kablerne, der kan give problemer med støj. Men det kan undgås, jeg har ingen støj og brum, bortset fra lidt sus her og der. Mc pick upperne er ofte mere slagkraftige og dynamiske og ofte mere klare og gennemsigtige i lyden. Men der dog store forskelle på begge typer pu'er. Alt efter pris og konstruktion kan en mm lyde bedre end en mc, derfor må man prøvelytte på sin egen arm/værk/riaa.  Impedansen kan ændre klangen og dynamikken i diskanten, så her er det godt at kunne variere den, så mc pu'en klinger bedst muligt i dine ører.  En mc kan ikke skilles ad som en mm, defor skal den s  kiftes helt eller retippes. Det kan Audio Consult og Audio Art hjælpe med.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Zwonkie,
Forskellene på MM og MC (samt alle de andre principper) kan du læse om på min hjemmeside. Her er antiskating også forklaret. Se i min autosignatur.
Mht. til din Karat sender jeg en PM (man må ikke annoncere her i forum).
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak janils og allanowich
Må jeg så spørgere hvad prisen kan være ved en retippening?
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener Van den Hul koster ca. 3.000,- men det er nogle år siden jeg sidst havde en pickup den vej. Har en Ortofon MC5000 hos ClearAudio p.t. - her koster nye nålefane og nål samt renovering ca. 4.000,-.
Din DV23R kan heller ikke renoveres, da den har rubin nålefane. Den kan de ikke sådan lige udskifte eller sætte en ny nål på.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
So its a long goner? der er intet at gøre?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zwonkie skrev:
| So its a long goner? der er intet at gøre? |
|
|
Grunden til din Dynavector ikke kan retippes, skyldes at både nålefane, spoleanker og safiren, er lavet ud i et. Man kan derfor ikke få safiren af. Normalt limes/klemmes diamanten fast i fanen.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |