| Forfatter |
|
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 11 April 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville lige dele denne for mig nærmest ubegribelige forbedring af en brugt LP:I kan jo se lidt af historien nedenfor, men ganske kort så var jeg idag på besøg hos HighPerformance Morten i Bagsværd for at starte min søgen efter en kompetent pladevaskemaskine. Dertil havde jeg taget 3 LP'er med, en ny SpeakerCorner genoptryk af en gammel DECCA anno 1960, Ricci Rugierri, en meget meget meget beskidt "Friday night in SanFransisco og sidst men ikke mindst en Grieg Peer Gynt anno 1976 og det er den vi taler om. Denne plade har jeg i den grad prøvet at rense per håndkraft godt asisteret af en Nitty Gritty som tørremaskine. Her er hvad skete, jeg fandt navnet på den lydtekniker som havde lavet optagelsen, manden har selvfølgelig en Facebook profil og jeg beskrev hvad jeg oplevede: "
Hi Trevor, Just finished listening to the Griek Peer Gynt
Suite you recorded in 1976. My wrighting you is do to a peculiarity
that may be trivia to you but very significant to me. The big thing
right now in my musical life is rediscovering vinyl/LP which of coarse
mostly are sourced from carbootsales fleemarkets ect. That is why i am
looking for a recordcleaning maschine. In my search for a such
maschine i today tryed the Hanll Limited on your record (purchased for
aboet 50 Cents). After cleaning and playing it on my own system i heard a
very strange thing. A bird in the second movement Åse's Death right at
the end. Did you know that you recorded a bird way way back in the soundimage?
Best regards Asger
PS:By the way it is a very moving experience to listen to that perticular record :O)
Hi Asger, Thank you for you comments, it's interesting about the bird
but I was not aware of it, it may have been a bird on the roof of the
studio, I've certainly heard birds on some of my other recordings in
churches, the thing is you only ever hear them in the quiet passages and
at the silent endings.
I'm glad to see you are enjoying vinyl, sonically vinyl sounds better to my ears and more natural than CD.
Mike"
Ud over det med fuglen så er det ikke så meget støjen eller reduktionen af den som er imponerende, det er det som bare bliver maskeret eller gemt/glemt som følge af snavs i rillen. Nemmest kan det beskrives som om rummet pludselig bliver meget tydeligt, udklingning af instrumenterne og deri et eller andet sted gemte sig en lille fugl. Bare lige for at udelukke jeg var ved at blive "fjollet" lyttede jeg stedet igennem adskillige gange med hovedtelefoner, den sidder der sgu!!!
mvh. M
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 11 April 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.
Tror du skal lade være med,at ryge urten,og bare nøjes med LOTR.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 11 April 2011 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja man skulle næsten tro det, men hvad er LOTR egentlig?
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 11 April 2011 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lord of the ring. Filmen 
carsten
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 11 April 2011 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK Carsten drengen :O)
Nu kan jeg så se frem til en søvnløs nat hvor jeg så kan ligge og tænke på hvad der dog gemmer sig af hidtil uhørt kvalitet i rillerne på pladehylden.
mvh. M
Jeg havde godt hørt at man kunne forbedre lyden af selv nye plader, det skete på de samme parametre, men den med fuglen slog sgu benene væk under mig.
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 12 April 2011 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
" I'm glad to see you are enjoying vinyl, sonically vinyl sounds better to my ears and more natural than CD."
hehe sjovt som 16bitfolket går op i teoretisk dynamikområde fremfor lyd
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 12 April 2011 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
ginger skrev:
"I'm glad to see you are enjoying vinyl, sonically vinyl sounds better to my ears and more natural than CD." hehe sjovt som 16bitfolket går op i teoretisk dynamikområde fremfor lyd
|
|
|
Nu har jeg sammenlignet nogle vinyl-rips med de tilsvarende CD, SACD, DVD-Audio udgivelser. Oftest ligger vinylerne på omkring 20 dB i dynamik (fra RMS til peak). På de digitale er det omkring 16 dB (if you're lucky).
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 12 April 2011 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis man skal finde de "hemmelige" riller som nålen ikke kan se, så må dette grej være løsningen. omend kun for de få 
http://www.elpj.com/
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 12 April 2011 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Supercharger skrev:
|
hvis man skal finde de "hemmelige" riller som nålen ikke kan se, så må dette grej være løsningen. omend kun for de få 
http://www.elpj.com/
|
|
|
Ja, men kan den så "se" igennem det smudslag som "lægger sig imellem" pickup'en og den fysisk ægte rillevæg? Jeg tror det ikke, men hvis den kan er den rigtig dygtig .
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 12 April 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det afhænger vel af pladens "tilstand". De plader der næsten aldrig bliver spillet er fine og næsten nye - men de der er blevet spillet igen og igen de seneste 35 år, med øl, cigaret tåge, fester, klør fem der vender pladen i en brandert  - de plader er jeg ret sikker på en våd pladerens vil gøre underværker - det er desværre ret tydeligt på en del plader at der ligger en grød af støv, fedt og andet i rillerne. Har selv haft planer i nogen tid om at få fat i en pladevask maskine + nye hylstre, men det er lidt af et projekt med godt 250 plader. Hvis man nu var nogle stykker kunne man splejse til en fælles pladevasker .........
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 12 April 2011 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret mht.det med festerne,men der spillede jeg nu altid spole eller cassette bånd.Jeg tror nu ikke de lp´er til at rede,selv med vask og rens.
Ud af mine ca.700 lp´er,er der måske lidt støj på 5% af dem.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 12 April 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg var mest imponeret af var ikke fjernelsen af hørbart støj, men fritlægningen af for mig før uhørbare detaljer.
mvh. M
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 12 April 2011 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du sikker på at det ikke,er solsorten,for de laver temeligt meget ballade lige nu.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 13 April 2011 kl. 06:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Er du sikker på at det ikke,er solsorten,for de laver temeligt meget ballade lige nu. |
|
|
Antyder du jeg har fået "PIP"  . Pladen er: http://www.gramophone.net/Issue/Page/February%201977/50/8633 21/GRIEG.+ Peer+Gynt%E2%80%94Suites+Nos.+1+and+2,+Opp.+46+and+55+Cradle +Song.+Songs.+Elisabeth+Soder+strom+ %28soprano%29,+New+Philharmonia+Or+chestra+conducted+by+Andr ew+Davis.+CBS+Masterworks +76527+%28349%29+0+4076527+%28y.369%29.+Texts+and+translatio ns+Included.
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 13 April 2011 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
eggers skrev:
ginger skrev:
"I'm glad to see you are enjoying vinyl, sonically vinyl sounds better to my ears and more natural than CD." hehe sjovt som 16bitfolket går op i teoretisk dynamikområde fremfor lyd
|
|
|
Nu har jeg sammenlignet nogle vinyl-rips med de tilsvarende CD, SACD, DVD-Audio udgivelser. Oftest ligger vinylerne på omkring 20 dB i dynamik (fra RMS til peak). På de digitale er det omkring 16 dB (if you're lucky). |
|
|
 interessant info - burde være almen viden!
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 13 April 2011 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Allerede da jeg så overskriften til denne tråd på forsiden havde jeg gættet hvem der havde startet den.
Det er jo ganske logisk at fraværet af støj gør adgangen til fine detaljer knap så besværlig.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 13 April 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Allerede da jeg så overskriften til denne tråd på forsiden havde jeg gættet hvem der havde startet den.
Det er jo ganske logisk at fraværet af støj gør adgangen til fine detaljer knap så besværlig. |
|
|
Hej "Du gamle",
Det kan jeg kun være tilfreds med at man sådan har en klar "profil".
Jeg er helt enig med støjen, der hvor kæden hopper af for mig er at der må være noget "usynlig/uhørlig" støj som blander sig med signalet og maskerer dette noget. Og fraværet af dette blotlægger detaljer.
Nå, men hvis man skal prøve at omsætte oplevelsen til noget ja så vil jeg sammenligne forskellen mellem forskellige Ortofonpickuper, samme klangkarakter(sådan nogenlunde), men med varierende dynamik og huld igennem oplevelse.
mvh. M
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 13 April 2011 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
For lige at stramme op her,må vi lige høre,om det er en fugl du hører,eller kunne det tænkes,at der er flere fugle.
"Fuglene flyver i flok,når de er mange nok" 
carsten
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 13 April 2011 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
For lige at stramme op her,må vi lige høre,om det er en fugl du hører,eller kunne det tænkes,at der er flere fugle.
"Fuglene flyver i flok,når de er mange nok" 
carsten |
|
|
Er det egentlig ikke et Gruk, eller er det uddrag fra en vise? Nope en fugl og det lyder lidt som et åbent vindue den eventuelt sidder i eller flyver forbi. Nå, men hvis jeg på nogen måde kan finde en metode til at "fange" lyden på og digitalisere skal jeg nok bringe klippet her, ellers må man finde pladen brugt. mvh. M
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 13 April 2011 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |