Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 18:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: "Low budget" RIAA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 21 Maj 2011 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Hey..

Bare lige lidt vidensdeling.....

Jeg har igennem det sidste stykke tid, forsøgt at få min "forkærlighed" for vinyl tilbage :-)

Vi har en fornuftig pladesamling, som er blevet fundet frem, og da jeg ikke rigtig vidste om jeg blev "hook'ed on vinyl", var budget'et sat begrænset.

I den forbindelse blev der indkøbt en budget RIAA, en Pro-ject Phono box til kr. 575.-

Den har spillet igennem forskellige pickup forsøg, og egenligt fungeret fornuftigt, bortset fra at "ground" skruen brækkede af, og jeg måtte lodde ledningen direkte ind i box'en.

Jeg her her efterfølgende forsøgsvis indkøbt en anden budget RIAA, en REGA Fono mini til kr. 595.- som jeg i den grad er blevet positivt overrasket over. Lyden er væsentligt bedre fra denne REGA RIAA - mere detaljeret, og samtidig varmere.. Et helt klart bedre mix med min AT120E..

For lige at sammenligne komponenter, blev begge kasser åbnet og "inspiceret" :-)

Det er REGA til venstre og Pro-Ject til højre.

Uden at vide en hel masse om elektronik komponenter, virker REGA'en væsentligt bedre konstrueret....

I min vurdering mere "value for money" i REGA's budget RIAA.

mvh

chris-torb

 

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 269
Sendt: 21 Maj 2011 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Rega er et firma der laver rigtig gode produkter, hvor man på mange punkter kan føle at man får mere end man har betalt
for. Derudover er det håndlavet i England, ja - selv deres budgetkomponenter, så vidt jeg ved. Det er næsten utroligt at det
kan lade sig gøre til den pris.

Jeg har selv haft en Rega Fono RIAA i MM-udgaven indtil jeg skiftede til MC og så blev den udskiftet til en Rega Fono MC. På
et tidspunkt havde jeg lånt en Rega Fono Mini, som den du har, og den er også rigtig god - ikke mindst til prisen - den endte
jeg med at sælge videre til en ven, der havde brug for en RIAA. Man får klart mere RIAA i den almindelige Fono, hvilket du
også bør overveje. Den er så lidt dyrere, men efter min mening stadig godt inden for rækkevide - man kan vel sige den øvre
ende af budgetklassen. Det er tilgengæld en RIAA som man kan vokse med og den er god nok til de bedste (og dyreste) MM-
pickupper - den kan også bruges til MC hvis man har en stepup-transformer på, vil jeg tro. Mini-fonoen er stadig, efter min
mening, dobbelt så god som konkurenternes til samme pris. Og det gælder nok også for den almindelige Fono.

Da jeg startede med vinyl for nogle år siden, havde jeg en NAD PP2 - den var jeg ikke særlig glad for. Den almindelige Fono
løftede lyden mange klasser op. Hvis mini-fono'en havde været på markedet dengang, ville jeg da mange gange hellere
have haft den fremfor NAD'en. Så når folk spørger mig om en MM RIAA og den skal være rigtig billig, så er det fono-Mini'en.
Skal den være rigtig god og stadig til at betale, så bliver det MM Fono'en. Når vi kommer til moving coil, så ved jeg at der er
andre på markedet en Rega der laver noget i samme klasse som kan være bedre - i hvert fald på nogle punkter, men MC-
udgaven er stadig rigtig god til prisen. Ligenu må jeg vente til jeg har sparet op, så jeg kan få en Rega IOS - den er godt nok
dyr, men der får man noget der er ligeså godt eller bedre som dem der koster det dobbelte og opefter, hvis man skal
generalisere. Og den feeling har man generelt med alle Rega's produkter.

__________________
Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
Til top Vis pvh1987's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pvh1987
 
Protoss
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 21 Maj 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er en svær sammenligning når man ikke kan se alle komponenter i detaljer.

Den til venstre er gammel teknologi med en meget billig og dårlig pertinax printplade som er bestykket med HMD (Hole Mounted Device) komponenter. Der er en del elektrolytkondensatorer som er en komponent der "slides" hurtigt. Resten af komponenter ser ud til at være i god kvalitet.

Den til højre er ny teknologi på en kvalitets printplade lavet i glasfiber, formentlig den gængse type FR4. Komponenter er SMD (Surface Mounted Device) og de kan monteres og loddes inline på en automatisk, men højkvalitets linie. Dette gør montagen billigere uden det behøver at blive dårligere kvalitet. Det er umuligt at vurdere kvaliteten af de enkelte komponenter, så skal man have typenummer, men kondensatorerne kunne sikkert være bedre, de kan være svære at finde i den rette kvalitet som SMD. Til gengæld er der kun 4 elektrolytkondensatorer.

Designet af kredsløbene betyder nok mere end det du kan se ved en visuel sammenligning.



__________________
mvh Torben
Til top Vis Protoss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Protoss
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Rega er et firma der laver rigtig gode produkter, hvor man på mange punkter kan føle at man får mere end man har betalt
for. Derudover er det håndlavet i England, ja - selv deres budgetkomponenter, så vidt jeg ved. Det er næsten utroligt at det
kan lade sig gøre til den pris.

Jeg har selv haft en Rega Fono RIAA i MM-udgaven indtil jeg skiftede til MC og så blev den udskiftet til en Rega Fono MC. På
et tidspunkt havde jeg lånt en Rega Fono Mini, som den du har, og den er også rigtig god - ikke mindst til prisen - den endte
jeg med at sælge videre til en ven, der havde brug for en RIAA. Man får klart mere RIAA i den almindelige Fono, hvilket du
også bør overveje. Den er så lidt dyrere, men efter min mening stadig godt inden for rækkevide - man kan vel sige den øvre
ende af budgetklassen. Det er tilgengæld en RIAA som man kan vokse med og den er god nok til de bedste (og dyreste) MM-
pickupper - den kan også bruges til MC hvis man har en stepup-transformer på, vil jeg tro. Mini-fonoen er stadig, efter min
mening, dobbelt så god som konkurenternes til samme pris. Og det gælder nok også for den almindelige Fono.

Da jeg startede med vinyl for nogle år siden, havde jeg en NAD PP2 - den var jeg ikke særlig glad for. Den almindelige Fono
løftede lyden mange klasser op. Hvis mini-fono'en havde været på markedet dengang, ville jeg da mange gange hellere
have haft den fremfor NAD'en. Så når folk spørger mig om en MM RIAA og den skal være rigtig billig, så er det fono-Mini'en.
Skal den være rigtig god og stadig til at betale, så bliver det MM Fono'en. Når vi kommer til moving coil, så ved jeg at der er
andre på markedet en Rega der laver noget i samme klasse som kan være bedre - i hvert fald på nogle punkter, men MC-
udgaven er stadig rigtig god til prisen. Ligenu må jeg vente til jeg har sparet op, så jeg kan få en Rega IOS - den er godt nok
dyr, men der får man noget der er ligeså godt eller bedre som dem der koster det dobbelte og opefter, hvis man skal
generalisere. Og den feeling har man generelt med alle Rega's produkter.



Der er en check på vej fra importøren..!  


Mvh.
Niels


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Dvan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Marts 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]Der er en check på vej fra importøren..!   Mvh.Niels[/QUOTE]
Hahaha ja jeg havde også lidt tanken   
Til top Vis Dvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dvan
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 29 Maj 2011 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Hey..

I min søgen efter optimal indstilling og opsætning af "budget pladespiller anlægget", faldt jeg over denne gamle sag, fra starten af 80'erne.

Den ene side indeholder en indspilning i "direct cut" af Tivoli's symfoniorkester, som lyder rigtig fornuftigt.

På side 2 er der en masse test spor - channel separation test, silent groove test over til flere tracking ability test.

Selvom det er en ældre sag, er den stadig meget anvendelig, når man skal checke op på div. indstillinger og desværre får man hurtigt "øre" for begrænsningerne i "budget pladespiller anlægget"

 

mvh

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes