| Forfatter |
|
Boldspilleren Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 23 Maj 2011 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
Jeg er i gang med et mindre projekt, hvor jeg håber at få lidt assistance. Jeg har "arvet" en gammel pladsspiller af min far
og min drøm er at få noget lyd ud af den og lytte til nogle gode gamle Bob Dylan plader. Pladespilleren er en gammel model
(Philips AF-729), men skulle eftersigende stadig fungere upåklageligt!
Mine spørgsmål består så i hvad I kan anbefale af forstærker + højtalere og om det kræver en speciel forstærker at få noget
lyd ud? Jeg har læst mig frem til at der skal bruges en RIAA og at det er billigst at købe en ekstern da nyere forstærker ikke
har dette indbygget? Anlægget skal helst ikke være så stort (jeg tænker minianlæg/microanlæg), da jeg ikke har meget
plads at gøre godt med.
Jeg har vedhæftet et billede af de stik (komposit er det vel?) fra pladespilleren, da jeg ikke er klar over om de vil passe i
enhver forstærker eller
RIAA?
Håber I kan hjælpe mig :)
mvh
Troels
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 23 Maj 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
De stik der er på billedet er RCA stik og passer til alle nye RIAA - der skal dog helst også være en tynd ledning med "stel" som man fæstner på en stel skrue på forstærkeren eller på Riaaen
gode billige Riaa der vil løse dit " til husbehov" med et lille anlæg kunne være en "Project Phonoboks" eller en Cambridge - de helt billige til 300 kr. som kan købes sammen med antennesktik etc. i blister pack i elgiganten er simpelt hen ikke gode nok
Din pladespiller - hvis den er i orden - er ganske udmærket og den kan du sagtens få glæde af
Skal du have et mini anlæg skal det have en AUX indgang til signalet fra dene ksterne Riaa og der skal du igen bruge et RCA - han til han kabel
Da vi tale om minianlæg og ikke high end mega behøver du ikke at investere i andet en standard RCA kabler til en 50er
Gode minianlæg kunne fx være TEAC men der findes mange på markedet - hitter du noget der ser fornuftigt ud kan du jo lige poste hvad du har i tankerne inden du køber
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
| Sendt: 23 Maj 2011 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
HiFi-klubben har en række ok "mini" anlæg til priser fra ca. 3000,- start der. De sælger også RIAA forstærkere.
Men man kan også finde meget godt på dba.dk og lignende steder, hvis man ved lidt om hvad man skal gå efter.
For at være mere specifik, må vi vide mere, f.eks. budget og hvor meget plads du har.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 23 Maj 2011 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yamaha og Onkyo laver prima mini/midi hifi og har som regel en ekstra indgang.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Boldspilleren Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 24 Maj 2011 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de gode svar - det har givet mig en bedre indsigt :)
r-l-b skrev:
De stik der er på billedet er RCA stik og passer til alle nye RIAA - der skal dog helst også være en tynd
ledning med "stel" som man fæstner på en stel skrue på forstærkeren eller på Riaaen |
|
|
Stel er der.
r-l-b skrev:
gode billige Riaa der vil løse dit " til husbehov" med et lille anlæg kunne være en "Project Phonoboks" eller en
Cambridge - de helt billige til 300 kr. som kan købes sammen med antennesktik etc. i blister pack i elgiganten er simpelt hen
ikke gode nok |
|
|
Budgettet er desværre lidt trængt, så tror jeg må nøjes med én til 300 kroner.
BertelB skrev:
HiFi-klubben har en række ok "mini" anlæg til priser fra ca. 3000,- start der. De sælger også RIAA
forstærkere. Men man kan også finde meget godt på dba.dk og lignende steder, hvis man ved lidt om hvad man skal gå
efter. For at være mere specifik, må vi vide mere, f.eks. budget og hvor meget plads du har. |
|
|
Anlægget må max koste 1500 kroner - jeg ved desværre det er lidt begrænset hvad man så kan finde af kvalitetsprodukter,
men det er nu engang det budget jeg har at gøre med. Jeg har fundet dette anlæg (http://cdon.dk/hjemme-
elektronik/samsung_mm-c330-14101624), og det er den størrelsesorden jeg har tænkt mig - og det samme med prisen,
men kan anlægget bruges?
Har I nogle forslag til nogle andre anlæg der kunne være interessante? Som sagt er budgettet på 1500 og størrelsen ca.:
Dimensioner (BxHxD) Set 230 x 151 x 251 mm
Fronthøjtalare (1-Piece) 144 x 260 x 190 mm
Tak på forhånd
Troels
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 24 Maj 2011 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 24 Maj 2011 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brugt er selvfølgelig det bedste, men jeg ved ikke om du er interesseret i det?
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 24 Maj 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Boldspilleren Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 24 Maj 2011 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig gode forslag!
Jeg bor tæt på elektronik lavpris i Århus, så jeg tror lige jeg smutter derind og kigger lidt.
Det var også en idé at købe én med indbygget RIAA - jeg troede bare de var ret dyre, men kan se at en brugt ikke sprænger budgettet! Nu er jeg ikke klar over hvordan du er kommet frem til, at der er indbygget RIAA?
Flere forslag er meget velkomne.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 24 Maj 2011 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alderen på receiverne - dengang havde alle forstærkere indgang til pladespiller - søgte også på modellen og så at den har phonoindgang  Få nye har phono indgang.
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
| Sendt: 24 Maj 2011 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.dba.dk/effektforstaerker-jvc-ax-r741/id-74230777/
http://www.dba.dk/system-audio-905-brune-70-w/id-73655709/
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
| Sendt: 24 Maj 2011 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er også en forstærker der ser interessant ud her:
http://www.dba.dk/forstaerker-technics-model/id-74010998/
|
| Til top |
|
| |
Dennisk Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 24 Maj 2011 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
| Sendt: 24 Maj 2011 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nice Luxman der!
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 24 Maj 2011 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luxman er (næsten) altid godt
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 25 Maj 2011 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luxman Marantz Sansui Pioneer B&O ...... osv
Der blev produceret en del rigtig godt dengang ultimo 70érne primo 80érne, som nu fås for en slik med indbygget "RIAA".
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 25 Maj 2011 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |