Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 19:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Valg af pladespiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Benja-bob
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har længe godt kunne tænke mig en pladespiller, men har i bund og grund ingen viden om emnet. Nogle som kan hjælpe?
Jeg har et max beløb på ca. 1400, og den skal kunne tilsluttes mine "almindelige" anlægs højtalere.
Men noget helt andet er; jeg har engang hørt at bassen skulle være rigtig dårlig på pladespiller, er det rigtig? Og i så fald kan jeg ikke forstå at der bliver udgivet electronisk musik på vinyl.

Benjamin.

Til top Vis Benja-bob's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benja-bob
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

bas-spor i en analog plade fylder ret meget (Store bølger), derfor er de undladt.

Din RIAA laver derfor selv noget bas. Der kan sagtens komme fed bas ud af en pladespiller, og også ofte langt mere
dynamisk musik sammenlignet med hvad der smides på CDer. Smed en gammel plade med Jethro Tull på den anden
dag, og skruede ret højt op fordi nummeret startede lavt. OG jeg lover dig for jeg blev blæst væk da nummeret
startede rigtigt.

Hvad du skal købe for 1400 ved jeg ikke, men jeg vil foreslå noget ældre, hvis det skal lyde nogenlunde ok :)
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
eggers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 414
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Bassen under 25 Hz skæres væk i vinyl masteringen. Frekvenser over 25 Hz ryger igennem RIAA korrektions kurven hvor bass
dæmpes og diskant forstærkes – ved afspilning gennem en RIAA kurve forstærker er præcis den modsatte kurve hvor bassen
forstærket tilbage til dets rigtige niveau.

Man kan sagtens få bass ud af vinyl. Jeg har vinyler med meget dyb og kraftig bass, det er ikke noget problem. "Problemet" er
snarere at bruge en billig pladespiller, arm, pickup og RIAA-forforstærker – så kan der være problemer med at få god lyd. Man
skal op i et vist niveau før vinyl er bedre end CD, og det niveau koster mere fordi alle elementerne (pladespiller, arm, pickup
og RIAA-forforstærker) hver skal være gode.
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers
 
Benja-bob
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

okay, så har vi den på plads.
Har i et forslag til en pladespiller med en 'ok' bass? har som sagt kun omkring 1400.
Til top Vis Benja-bob's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benja-bob
 
pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 269
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

1400 kr. er godt nok ikke mange penge når vi snakker pladespiller. Du er næsten nødt til at kigge på brugtmarkedet og
samtidig være rigtig heldig. Det ville være en langt bedre forretning for dig at sætte lidt flere penge af eller spare lidt op, så
du måske har 3 kilo i stedet.

Da jeg selv er Rega-freak kan jeg ikke lade være med at anbefale deres RP-1, da den har fået meget fine anmeldelser. Men
der er vi oppe på 2495 kr. Det kan næsten ikke blive billigere uanset mærket, hvis du også skal have noget du kan holde ud
og høre på. Måske kan man få en brugt RP-1 til meget få penge og så få sat en ny pickup på - og så kører det.

Ellers kan man også kigge på f.eks. Pro-Ject. Dem kender jeg dog ikke så meget til. Det er nok ikke helt så hi-tech som
Rega på mange områder, men det er muligt at de laver noget der er bedre i den lavere ende af pris-skalaen - det ved jeg
ikke - og så er det jo en smagssag. Men det er da værd at undersøge om det skulle være noget.

En helt anden mulighed er at du kigger på en brugt Technics SL-1200 (mener jeg nok den hedder) - men de er nok ikke så
nemme at få fat i til en god pris, sådan som jeg forstår det. Fordelen ved denne er at den er lavet til DJ-brug og den er lavet
med direct drive frem for remdrev, hvilket i denne prisklasse betyder det at lyden måske kan være strammere og med mere
"rigtig" bas, så hvis det er vigtigt for dig, så er det måske sådan en man skal kigge på.

Hvis jeg selv skulle have en god og relativt billig pladespiller, så ville jeg vælge en Rega P3-24, da jeg synes det er der, den
gode lyd begynder. Her snakker vi ca. 4 kilo + pickup. Du kan senere opgradere den med en ekstern strømforsyning og
opgradere drivremmen - så vil du få en væsentligt strammere lyd som især kan høres i bassen. Jeg ved ikke om de kan fås
brugt til gode priser - men det er værd at undersøge. Så kan du sætte en billig pickup på til at starte med. Denne pladespiller
har vundet mange awards og den går man ikke galt i byen med. Den gør det hele rigtigt - især i prisklassen. Det er også en
pladespiller man kan vokse lidt med og sætte en bedre pickup på - og ja, så er den sikkert også nem at sælge hvis du vil
opgradere til noget andet eller finder ud af at vinyl ikke lige var dig.

Ja, som sagt er 1400 kr. ikke meget i pladespiller-verdenen, men jeg ønsker dig held og lykke - nu har jeg givet nogle råd
der kommer fra min egen erfaring - der er helt sikkert også andre muligheder, men det er der sikkert nogle andre herinde
på forummet der kan være behjælpelige med.

__________________
Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
Til top Vis pvh1987's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pvh1987
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Du får ikke meget pladespiller for 1.400,-.
OK du kan nok få noget der kan spille, men det blev næppe bedre end din CD-afspiller ... hvor meget har den kostet?

Som tommelfingerregel vil JEG mene at der som minimum skal investeres:
2.000 i værk med arm
500 til 1.000 i en god pickup
500 til 1.000 i en RIAA.

Totalt skal du altså op omkring 3.500,- til 4.000,- for at få noget der kan hive det magiske ud af pladerillerne.

Køber du brugt får du mere for pengene, men da du ikke ved noget om det kan det nemt gå galt.

Få lidt flere tip og vejledning her:  LINK



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

ved ikke så meget om de forskellige mærker, så jeg bare ud af det blå kan foreslå dig en. kommer nok bare til at
mislede i stedet for at vejlede, så det vil jeg holde mig fra. Kører selv med en oldsag af en denon, og den er jeg
godt tilfreds med.

Kig lidt i KSB. Kan se der er noget rega i dit prisleje :) God jagt.
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
Benja-bob
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg kigget mig lidt omkring på dba.dk og diverse forretninger og guides.
@pvh1987: Ville en Rega Planar 2 være et godt valg? Har fundet den skal ca. 2500 for ny (ved ikke om dette er den korrekte pris), det er dog ikke de 3-4000 i anbefaler den skal ligge på, men ville det være en start for en knap så rutineret?
Til top Vis Benja-bob's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benja-bob
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

En Rega er absolut et godt bud.
Du skal dog også have en RIAA ... hvis ikke du har det i forvejen.

Mener den fra ny kommer med en Rega pickup af absolut rimelig kvalitet.

Held og lykke med investeringen!



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Benja-bob
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Hvad er en RIAA?

Til top Vis Benja-bob's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benja-bob
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Hvad er en RIAA .... gentager linket fra ovenfor   HVOR SKAL JEG BEGYNDE?

Lidt mere detaljere og nørdet her;  RIAA FORSTÆRKEREN

... spørg endelig, hvis noget ikke er til at forstå. Så er det mig som ikke formår at beskrive det ordentligt!



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Miniforstærker. Signalet fra en pladespiller er meget svagt. du kan læse mere om det i det link janils postede..

Dog kan du være heldig at der sidder en i din forstærker. Typisk hvis det er en ældre forstærker :)
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
eggers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 414
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

En RIAA er den specielle forforstærker som pickuppens signal skal equalizeres og forstærkes af. Nogle gange er den
indbygget i forstærkeren og hedder 'phono' indgangen. Der findes to slags: Moving Magnet (MM) og Moving Coil (MC) phono
indgange. Det er til de to forskellige typer pickup: MM og MC. MM pickupper er generelt billigere og har et højere output som
kræver mindre forstærkning. MC pickupper er typisk dyrere og har ofte et meget mindre udgangssignal som skal forstærkes
meget mere – så MC-RIAA forstærkeren skal være af god kvalitet (støjfri m.m.). Man kan også bruge en speciel transformer
mellem MC pickuppen og MM-RIAA forstærkeren.

Med hensyn til absolut billigste løsning for en god pladespiller vil jeg foreslå følgende:
Køb en brugt Lenco L70 eller L75. De fås for omkring en 500 lap for et velholdt eksemplar. Afmonter armen (den er skod),
og køb en brugt Rega RB250 eller RB300. De ligger vel på omkring en 8-900 kr (gør de ikke?). Den arm skulle passe i det
eksisterende hul. Lav så en ny plinth af lag af krydsfinér plader. Kig på LencoHeaven for inspiration. De har også PDFer med
udskæringsplaner, så det er let at gå til. Her er et par eksempler:
http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=1215.0
http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=4761.0
http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=3208.0
http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=5553.0

Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
Bassen under 25 Hz skæres væk i vinyl masteringen.

Hvor har du den information fra ?

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 September 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 223
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

her er et rigtig godt bud rp2

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=191116



__________________
morten
Til top Vis morten8620's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morten8620
 
High sky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 279
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Den nye Rega RP1 for ret flotte anmeldelser rundt omkring i den store verden, men hvis du er nede i 1400,- skal du gå DIY vejen eller brugt. Jeg ville vælge en brugt Rega 2 eller 3. Det er super lyd til ret små penge. Jeg har sågar hørt om folk som ejede en Rega 3, som synes den nye Rega RP1 lød lige så godt.

Forresten synes jeg også at Lencoheaven siden er ret inspirerende. Mange vildt flotte løsninger.

Generelt synes jeg godt man kan sige at der er mange flere faktorer som spiler ind for at få en pladespiller til at lyde godt, tænker her på RIAA, PU, placering af pladespiller (ophængt) osv.

Go kamp
Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky
 
eggers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 414
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

eggers skrev:
Bassen under 25 Hz skæres væk i vinyl masteringen.


Hvor har du den information fra ?


 



Det er sådan rimelig standard procedure når der skæres vinyl. Bassen bliver også summéret til mono under en hvis frekvens.
Nogle gange bliver diskant også summéret til mono over en given frekvens. Det sker når programmaterialet er problematisk,
og det er noget vinyl mastering manden gør fra den master han har modtaget, umiddelbart før signalet fødes til cutter-head
forstærkeren.

Der er lidt om det her: http://www.youtube.com/watch?v=v0bMI2JB-vY&feature=player_de tailpage#t=365s
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers
 
Benja-bob
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpe drenge, nu er jeg så langt. Så skal der bare spares op

Til top Vis Benja-bob's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benja-bob
 
eggers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 414
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Hvis man vil vide mere om vinyl mastering er det AES antologien DISK RECORDING VOL.1: Groove
Geometry And The Recording Process
man skal have fat på.

Ellers der er en fin gennemgang i The Story of
Stereo
(pp. 91–112), og i The Recording and Reproduction of Sound (kapitler 1–10).
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
jan_stevns skrev:

eggers skrev:
Bassen under 25 Hz skæres væk i vinyl masteringen.

Hvor har du den information fra ?



Det er sådan rimelig standard procedure når der skæres vinyl.

resten snippet

ok - de der youtube "forklaringer" ville jeg nok ikke vægte så højt at kalde det "standard" , men lidt sandhed er der jo i det, når man skal skære syntetisk musik.

Skærer man "normal musik" behøver man ikke kompensere (ret meget) for programmaterialets elendigheder :)  

Forresten rart at gense Neumann udstyret i klippet du linkede til - det er jo næsten "state of the art"

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes