| Forfatter |
|
Cesse Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 20 Juni 2011 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle
Jeg har været lidt i tvivl om hvor jeg skulle lægge denne tråd, men nu lægger jeg den her.
Mine forældre har en masse plader liggende på loftet og da jeg godt kan lide at lytte til gamle LP'er har jeg fundet nogle frem.
Men så er der nogle af pladerne der er blevet "skæve"  . Så vil høre om der kan gøres noget ved det, eller er de bare til at
smide ud?
Håber der er nogle der kan hjælpe
Hilsen __________________ Hilsen Cesse ;)
Nakamichi og DIY
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 20 Juni 2011 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
En fortalte mig engang at man kunne lægge dem mellem 2 glasplader og give dem meget lidt varme i en ovn (på max 50 gr)
Jeg ville nok prøve med pladen mellem 2 glasplader i alm stuetemperatur i nogle dage og se om det hjalp.
Evt må du ty til ovnen, men der skal man vist holde temmelig meget øje med dem.
Mht tid i ovnen, aner jeg det ikke, men prøv dig frem hvis ikke stuetemp er nok
|
| Til top |
|
| |
Cesse Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 21 Juni 2011 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for rådet Bantan
Det vil jeg da helt sikkert prøve om det virker, må ud og have fat i nogle glasplader __________________ Hilsen Cesse ;)
Nakamichi og DIY
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 21 Juni 2011 kl. 06:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bare haft lagt nogle i press i nogle dage - det hjalp rigeligt til at de var spilbare. Du skal ikke tro at lp'er nødvendigvis er helt flade som cd'er - de krummer ofte lidt. evt kan du bruge en vægt midt på pladen under afspilning - jeg kan ikke huske hvad denne anordning kaldes :)
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 21 Juni 2011 kl. 07:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 21 Juni 2011 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så er der den billige "dims" til at gøre skæve plader flade igen:
http://www.stereophile.com/content/vinyl-flat-affordable-rec ord-flattener
|
| Til top |
|
| |
Cesse Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 21 Juni 2011 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil først prøve om stuetemperatur/ovn virker, ellers kunne det være jeg skal ud og købe noget der kan lave det __________________ Hilsen Cesse ;)
Nakamichi og DIY
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 21 Juni 2011 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahhh - inden du begynder på ovne etc, prøv i første omgang at lægge pladerne på noget plant, med noget ovenpå der vejer ca 10kg. Eller hvis en stak plader, og der er en del, læg dem oven på hinanden, og de plejer at rette sig ud med tiden.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger


Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 21 Juni 2011 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
| Jeg har bare haft lagt nogle i press i nogle dage - det hjalp rigeligt til at de var spilbare. Du skal ikke tro at lp'er nødvendigvis er helt flade som cd'er - de krummer ofte lidt. evt kan du bruge en vægt midt på pladen under afspilning - jeg kan ikke huske hvad denne anordning kaldes :) |
|
|
Man brugte ofte førhen en såkaldt pladestrammer sammen med en let konkav plademåtte. De rigtigt fancy modeller kunne gribe fat i en lille rille man fræsede i centertappen.
kig godt nede af siden her :
http://www.audioconsult.dk/produkter/Clearaudio/CLEARAUDIO%2 0FORSTaeRKER.htm
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 22 Juni 2011 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
|
Ahhh - inden du begynder på ovne etc, prøv i første omgang at lægge pladerne på noget plant, med noget ovenpå der vejer ca 10kg. Eller hvis en stak plader, og der er en del, læg dem oven på hinanden, og de plejer at rette sig ud med tiden.
|
|
|
Er det bare en skrøne.... Jeg har fået at vide at når man stakker plader ovenpå hinanden vil de med tiden begynde at bue. Lidt ligesom hvis de står skævt i reolen år efter år.
|
| Til top |
|
| |