Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 14:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Spinkel lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 02 Juli 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

hej alle sammen! jeg har lige fået foræret de gamles plader og har fundet deres pladespiller (godt nok en meget billig en men den virker). nu har jeg så sat det hele til og fundet ud af at grunden til at lyden ikke er så høj er fordi jeg mangler en RIAA :)

men derudover syntes jeg også lyden er meget spinkel? dvs jeg mangler RIGTIG meget bass. det er ligesom der kun er diskant og mellemtone men bassen er der næsten ikke

er der nogen eksperter på området der kan hjælpe en nybegynder? :)

MVH jonas

Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 02 Juli 2011 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Riaa'en gør mere end at forstærke. Den forstærker også bassen mere end diskanten. 40 dB faktisk og det gør den efter - sjovt nok - RIAA standarden.

Så få du dig en riaa, så skal det nok falde på plads alt sammen.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 02 Juli 2011 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Super det vidste jeg så ikke

men så har jeg også læst at der er forskel på MC og MM RIAA? hvad er forskellen og hvordan ser man det? :)

Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 02 Juli 2011 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Outputtet fra en MC-pickup er svagere end outputtet fra en MM-pickup.

Du kan ikke umiddelbart se hvilken type pickup du har, men hvis du skriver typen her er der nok en der kan svare på det.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 02 Juli 2011 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

jeg kan ikke umiddelbart se det? det er en samsung pladespiller det er alt der står på den? den er måske 10 år gammel og kom med et stereoanlæg :)

Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 02 Juli 2011 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

LoudandClear skrev:

jeg kan ikke umiddelbart se det? det er en samsung pladespiller det er alt der står på den? den er måske 10 år gammel og kom med et stereoanlæg :)

Det var nok selve pickuppen du skulle kigge på :)  -  men det tyder nok mest på det er en MM pickup,  så en almindelig RIAA skulle kunne gøre suset



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 04 Juli 2011 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på meget - er det plader fra før ca 1972 kan kvaliteten af indspliningen være lidt "tynd". Kan du liste nogle plader med årstal ?

Bruger du den forkerte PU til den forkerte arm, betyder det også en del. Har du en pladespiller der ikke egner sig til at afspille vinyl kan det også være en del af forklaringen.

Bedst er at finde tilsvarende plade på CD eller tilsvarende og samenligne  - vel og mærke med brug af samme anlæg og højttalere.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 04 Juli 2011 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Det kommer an på meget - er det plader fra før ca 1972 kan kvaliteten af indspliningen være lidt "tynd". Kan du liste nogle plader med årstal ?

Bruger du den forkerte PU til den forkerte arm, betyder det også en del. Har du en pladespiller der ikke egner sig til at afspille vinyl kan det også være en del af forklaringen.

Bedst er at finde tilsvarende plade på CD eller tilsvarende og samenligne  - vel og mærke med brug af samme anlæg og højttalere.

   A127 er det ikke omvendt du mener,for efter 1972 kom oliekrisen,og op igennem 70'erne var 9 ud af 10 LP'er ikke for gode.Derimod er der mange gode fra 50-60'erne.Op igennem 80'erne blev de dog væsentlig bedre mht.lyd og kvalliteten af vinylen.

  Hvis det er indspilningen du tænker på så er der lavet rigtig mange gode,også fra før 72.men det kommer vel også an på hvad man lægger idet.

     carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 04 Juli 2011 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
 ..... Har du en pladespiller der ikke egner sig til at afspille vinyl kan det også være en del af forklaringen.

 

 Øehhhh ?



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 04 Juli 2011 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

A127 skrev:
 ..... Har du en pladespiller der ikke egner sig til at afspille vinyl kan det også være en del af forklaringen.

 Øehhhh ?

Så må vi være ude i noget med krystalpickup og 78´ere.   

Jeg tror dog ikke at Samsung har lavet den slags.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Major Tom
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 04 Juli 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  


Nåeh.. Jeg troede det var en Technics 1210
Til top Vis Major Tom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Major Tom
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 04 Juli 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

A127 skrev:
 ..... Har du en pladespiller der ikke egner sig til at afspille vinyl kan det også være en del af forklaringen.

 

 Øehhhh ?





__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 04 Juli 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Nu skal i være søde ved 127'eren  

  carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
hewi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 168
Sendt: 04 Juli 2011 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Major Tom skrev:

Nåeh.. Jeg troede det var en Technics 1210


Eller en spånplade Rega fra Silvan med tallerken fra Holmegaard "plingggg plingggg"
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes