| Forfatter |
|
ronnih Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 11 Juli 2011 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften,
Hvordan renser i nålen / diamenten på jeres pickup?
Jeg har sådan en lille børste som fulge med til min gamle ortofon 2M black pickup - men synes at have oplevet at jeg har nogle
lange støvting som ikke går af.
Min ZYX må kun renses tørt - men findes der andre muligheder end den lille børse?
Jeg har læst i et gammel hifimagasin at man kunne bruge svovl fra en tændstikæske - men ved ikke om jeg tør :)
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 11 Juli 2011 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Isopropanol på en lille børste eller et stykke stof.(evt. Isopropylalkohol).
carsten
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 12 Juli 2011 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
En tæt kulhårs børste 

|
| Til top |
|
| |
Damnit Udelukket fra forum


Bruger siden: 16 April 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 12 Juli 2011 kl. 07:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Isopronanol/isopropylalkohol er jo nok ikke helt tørt, og børsten er formentlig magen til den børste der fulgte med den gamle 2M Black...
Normalt plejer vådrensning ikke at være et problem, men nogle pickup-fabrikanter sørger helst for at holde sig uden skyld hvis det skulle gå galt. Renseprodukterne siger som regel også at man kun må rense diamanten og ikke komme i kontakt med nålefane og limen - så er de også uden skyld. Men så længe man ikke anvender agressive ting kan det vel ikke gå galt, så en smule sæbevand hvis det skulle være - til at blødgøre med...
Ellers er der Onzow Zerodust: http://cgi.ebay.com/Onzow-Zerodust-Stylus-Cleaner-/290581069 946?pt=Turntable_Parts_Accessories&hash=item43a7fb407a . Et gel-materiale der tager fat.
Ellers findes der nogle ultra-cleaners hvor nålen stilles på en plade der vibrerer ultrasonisk, så skulle alt rasle af.
Der er også Linn's grønne sandpapir.
|
| Til top |
|
| |
Jan Post Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 344
|
| Sendt: 12 Juli 2011 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ronnih Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 13 Juli 2011 kl. 07:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allesammen,
Tak for de mange forslag.
Jeg har selv en kulhårsbørste, men synes ikke altid den kan fjerne det hele -
hvad angår vådrensning så tør jeg ikke - har allerede sådan en "mascare" børste til formålet, inkl. noget sprit agtigt til at rense
med.
Men den audiotechnica renser ser ret spændene ud - må prøve at holde øje med Ebay :)
vh
Ronni
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 13 Juli 2011 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger en glasbørste (købt hos Brinck) efter at en bruger på den anden side anbefalede det.
Se evt. n e r d s . d k hvor han fik lavet nogle før- og efter-billeder. Den børste tager alt!
Vh Jens
|
| Til top |
|
| |
ronnih Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 13 Juli 2011 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jens,
Kan du "deeplinke" til den glas(fiber)børste du nævner?
vh
Ronni
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 13 Juli 2011 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du tro. Jeg fandt siden, som egentlig også er ret interessant læsning.
http://www.nerds.dk/?page=viewtopic&t=5323&postdays=0&postor der=asc&start=0
Jeg vidste ikke hvad en glasbørste var før jeg læste dette, men det var noget de havde på lager
hos Birnck. Det er en kuglepens-lignende sag, hvor man kan skrue en masse fine glashår frem.
Den er yderligere beskrevet i linket, hvor der også uddeles erfaring med hvordan man anvender den.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 13 Juli 2011 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas på din nålefane, har brugt den hele mit radiomekanikerliv (ca. 30), dens slibevirkning er s´gu til at få øje på.  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 13 Juli 2011 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan også købes her:
http://www.butik4281.dk/butik/index.php?main_page=product_in fo&products_id=133
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 13 Juli 2011 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er klart at man ikke skal dyppe sin pick'up i isopropylalkohol,men blot rense diamanten.Det har jeg gjort i 40 år,og jeg har aldrig ødelagt nogle af mine mange pick'up'er i gennem tiden.
carsten
|
| Til top |
|
| |
ronnih Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 14 Juli 2011 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa allesammen!
Tak for alle jeres tips! Jeg tror jeg vil prøve at købe den glasfiberfætter - dens pris er til at overskue :)
|
| Til top |
|
| |
ronnih Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 15 Juli 2011 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så ankom glasbørsten!
Den er effektiv!
|
| Til top |
|
| |