Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2025 | 04:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Roksan TMS pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 September 2011 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg pønser på at købe en Roksan TMS pladespiller i Storbritannien. Se link: http://www.2ndhandhifi.co.uk/analogue/roksan-
reference-tourai-moghadden-signature-series/

Er der nogen der kender den? Kan den spille noget bas? Engelske pladespillere er nogle gange lidt tilbageholdende her - en
undtagelse er selvfølgelig Garrard 401, som jeg har nu.

Søren         

Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
Til top Vis Søren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 18 September 2011 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Jeg tror bestemt det er en seriøs sag men din bemærkning om den kan "noget bas" virker lidt enøjet udtalelse for mig og en snert af uvidenhed om Engelske pladespilleres bas formåen skinner igennem dine kommentarer, er du bas freak så bare køb en ekstra sub. Det er svært at gengive korrekt dyb basgengivelse som holder noten og rytmen i musikken, meget svært. Resten af dit setup skal kunne det for at signalet når hele vejen igennem., Ellers dyre højtalere du har, jeg har ingen anelse om de kan det der med bas og jeg har ingen anelse om hvor seriøs du bedømmer din egen viden ? 

Der er masser af det kostbare analoge grej på markedet så jeg ville undersøge priser og alternativer samt hvor let der er at sætte op, påkrævet service osv..Roksan har tidligere svigtet kunder mht sagging af den originale Xerxes så du kan komme på dybt vand 

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2011 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Sikke en svada

Min forsigtige vurdering af engelske pladespillere går på at jeg tidligere har haft en Gyrodec/rega RB300/Ortofon MC 30
Super II,
Gorb/Rega RB300/Ortofon MC 30 Super II og Avid Volvere/SME 309/Benz LP. Med dem havde jeg alle et udfordring med at
de spillede på en lidt tynd vis som lidt fjernede det engagerende ved at være lidt tilbageholdende i basregionen (subjektivt
vurderet). Min vurdering jeg iøvrigt passer iøvrigt sammen med en tilsvarende konklusion (om filosofien bag engelske
pladespillere) som det norske Fidelity havde for nogle år siden - så vidt jeg husker da de anmeldte en SME 10.

Jeg er ikke i tvivl om at de engelske pladespillere typisk spiller mellemtone på en overbevisende vis - derfor spørger jeg
specifikt til om der er nogle der har hørt Roksan TMS og kan bidrage med en vurdering i den anledning.

Tak for tippet om sagging - det har jeg også læst et sted om armboardet. Jeg har her tænkt at det burde være muligt at løse
på en eller anden vis.

AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music

Damnit
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 September 2011 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

kvickly skrev:

Roksan har tidligere svigtet kunder mht sagging af den originale Xerxes så du kan komme på dybt vand 

Jeg aner ikke om Roksan decideret har svigtet kunderne mht. "sagging plinth" på Xerxes modellen - det kan da godt være. Det er dog vist noget der er opstået lang tid efter modellens udgivelse - og her siger de fleste producenter jo fra.

Det er dog ikke et issue på de nuværende modeller, dvs. efter den originale Xerxes. Desuden synes Roksan's service-niveau at være på samme højde som de bedste producenters p.t. Mange af de forbedringer der har været lavet gennem tiden på både Xerxes og TMS kan indarbejdes på ældre udgaver, både som factory upgrade (dog ikke nødvendigvis helt billigt) eller som tilkøb (blobs, plademåtte, m.m.). Roksan har dog lige så mange quirks og egenheder som alle andre - det slipper man ikke for, og hos Roksan er de lidt mere interessante end de fleste andres  Touraj virker også som en forbandet kompetent konstruktør, der virkelig har udforsket næsten alle muligheder, også de små.

Jeg er glad for min Xerxes 20+ med Artemiz2 arm. Jeg var blevet træt af mine Origin Live arme hvor der var nye versioner indenfor samme model hvert år (skiftende filosofi, med bekostelig opgraderingspris til følge), og jeg havde tidligere været meget tilfreds med en Radius 5, så valget var egentlig nemt, da jeg også var træt af masse-pladespillernes størrelse. Min Xerxes spiller med rytme og timing, og lader mig basalt set bare høre musikken. Den har nok ikke helt den bas-vægt som en masse-pladespiller har, men det har jeg nemt kunnet se bort fra.

Den TMS der linkes til er dog ikke den seneste version, hvilket også forklarer prisen. Det betyder ikke nødvendigvis noget negativt - men man skal være opmærksom på at der så er mange muligheder for at opgradere. Strømforsyningen er jeg lidt i tvivl om - TMS'en kaldes 1.5, hvilket kunne betyde at den har fået DSU 1.5 strømforsyningen - men den fås vist stadig som standard og reference. Kabinettet nævnes dog som halv bredde, så er det måske ikke den alligevel.

Og så er armboard'et så vidt jeg kan se ikke helt "originalt", det plejer vist kun at have det runde hul til en Artemiz. Det passer så vist til gengæld til forskellige længder af tonearme, men dog stadig med den dimension som det nu har.

Seneste version er TMS 3, og forskellen er sikkert betydelig - det er den i hvert fald på Xerxes modellerne, når der kommer nye. Plus at Roksan som noget nyt ikke fremstiller TMS længere - markedet er ikke til det (en ny koster i nærheden af 100.000 kr.), men Roksan kan vist levere både modellen og reservedele i lang tid fremover, de har sørget for at producere, men nye laves ikke.

Der står meget på Roksan's hjemmeside (www.roksan.co.uk), og priser kan ses på Henley Design's hjemmeside (www.henleydesigns.co.uk). Efter Hifi4real's lukning herhjemme ved jeg ikke om Roksan har en dansk forhandler p.t. (det var tidligere www.sunaudio.dk, der stadig er virus-ramt), men Roksan svarer som regel nogenlunde hurtigt på alle de spørgsmål man måtte have - også om gamle modeller.

Til top Vis Damnit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Damnit

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2011 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Tak for alle oplysningerne - det var noget der hjalp. Den pladespiller jeg har kig på er en TMS med Artemiz er den her:

http://www.midlandaudiox- change.co.uk/index_frontscreen.htm (under SPECIAL OFFERS, ANALOGUE)
- jeg kom bare til at sætte det forkerte link ind da der er ihvertfald to til salg i UK.

Har du tilfældigvis et forhold til klangen i de Garrard 401 baserede pladespillere og så Roskan TMS?

AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music

Damnit
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 September 2011 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Søren skrev:
Tak for alle oplysningerne - det var noget der hjalp. Den pladespiller jeg har kig på er en TMS med Artemiz er den her:

http://www.midlandaudiox- change.co.uk/index_frontscreen.htm (under SPECIAL OFFERS, ANALOGUE)
- jeg kom bare til at sætte det forkerte link ind da der er ihvertfald to til salg i UK.

Jeg fandt en - det var den forkerte

Det er vist strømforsyningen til venstre. Jeg genkender ikke kabinettet, min strømforsyning er huset i et DX2 kabinet, dvs. et der ligner deres forstærkere osv. Spørg eventuelt til hvilken version det er, så du er sikker.

Utvivlsomt en lækker pladespiller med en gennemtænkt konstruktion. Men som du selv er inde på bør du nok være sikker på at stilen passer til din smag.

Søren skrev:
Har du tilfældigvis et forhold til klangen i de Garrard 401 baserede
pladespillere og så Roskan TMS?

Beklager, så heldig er du ikke med mig

Til top Vis Damnit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Damnit

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2011 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Damnit skrev:

Søren skrev:
Tak for alle oplysningerne - det var noget der hjalp. Den pladespiller jeg har kig på er
en TMS med Artemiz er den her: http://www.midlandaudiox- change.co.uk/index_frontscreen.htm (under SPECIAL OFFERS,
ANALOGUE) - jeg kom bare til at sætte det forkerte link ind da der er ihvertfald to til salg i UK.

Jeg fandt en - det var den forkerte

Det er vist strømforsyningen til venstre. Jeg genkender ikke kabinettet, min strømforsyning er huset i et DX2 kabinet,
dvs. et der ligner deres forstærkere osv. Spørg eventuelt til hvilken version det er, så du er sikker.

Utvivlsomt en lækker pladespiller med en gennemtænkt konstruktion. Men som du selv er inde på bør du nok være sikker
på at stilen passer til din smag.
Søren skrev:
Har du tilfældigvis et forhold til klangen i de Garrard 401 baserede
pladespillere og så Roskan TMS?

Beklager, så heldig er du ikke med mig

Jeg har ladet mig fortælle at når strømforsyningen kommer ned i et lille kabinetstørrelse så hedder det DS5 istedet for
DS1.5. Så det er nok forklaringen...

Er der nogen der har erfaringer med både Garrard-baserede pladespillere og f.eks. Roksan Xerxes? Det ville være rart med
en ide om klangforskelle før jeg slår til

AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 19 September 2011 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Roksan Xerxes har fået en rigtig god anmaldelse i High Fidelity i 89' vist nok. Bestemt en god rille spille.

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2011 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Roksan Xerxes har fået en rigtig god anmaldelse i High Fidelity i 89' vist nok. Bestemt en god rille
spille.

Jep og Roksan TMS (1,2,3) skulle ifølge engelske og tyske anmeldelser være noget af det bedste der er lavet for penge
inden for pladespillere - ja, jeg har surfet lidt

Men min Garrard 401 med min egen plint er også fin og jeg tæller lige mine knapper...

Se selv: Garrard 401

AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 21 September 2011 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Søren

Det må man sige....det en flot rillespille du har fået banket ned dér. Nappede lige et foto til samlingen.

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 September 2011 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Søren skrev:

Men min Garrard 401 med min egen plint er også fin og jeg tæller lige mine knapper...

Søren... det er ikke fair at vise de billeder, flot flot, nu har jeg overskud af mundvand en hel formiddag, og skal have hængelås på baglommen - fy 

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2011 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:

Søren skrev:

Søren... det er ikke fair at vise de billeder, flot flot, nu har jeg overskud af mundvand en hel formiddag, og skal
have hængelås på baglommen - fy 

Jeg prøver lige at sætte billederne ind her - ja let er det jo ikke

Pladespilleren består at to niveauer begge af finsk birkekrydsfiner. Øverste niveau bærer selvfølge Garrarden. Selve armen
sidder på nederste niveau i en klods jeg har lavet af Finsk birkekrydsfiner med store hulrum som indeholder blyhagl og blødt
lim. Mellem de to niveauer er der hårde gummiklodser, som jeg har eksperimenteret mig frem til.

Pladespilleren er - ligesom så mange andre pladespillere - lidt følsom overfor hvilke ben den står på. Jeg har prøvet med
Ceraball Universal, hvilket så fedt ud, men som gjorde lyden lidt for slank. Det bedste har vist sig at være ben der også er
lavet af krydsfiner   

Jeg har også skiftet lejet til Kokomo MK II, hvilket har fået pladespilleren til køre helt stabilt - måske sammen med at jeg
også servicerede motorens lejer.

AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 06 November 2011 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Spændende.

Hvordan er så den TMS i henhold til 401?

Har selv haft Xerxes i 97 tallet, den var ikke særlig god til at spille bass, men jeg synedes det var en fin spillere på mange
måde og har ofte tænkt på hvordan den TMS er i forhold til den.

Har forøvrig en garrard 301 nu i bland andre spillere og meget tilfreds med den.

Søren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2011 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Kristjan skrev:
Spændende.

Har selv haft Xerxes i 97 tallet, den var ikke særlig god til at spille bass, men jeg synedes det var en fin spillere på mange

Har forøvrig en garrard 301 nu i bland andre spillere og meget tilfreds med den.

Hej

Nu har jeg fået min TMS op at køre og jeg må sige at det er en fin pladespiller.

Jeg var jo oprindeligt lidt bekymret over om lyden blev for tynd på sådan en fætter baseret på mine tidligere erfaringer med
engelske pladespillere med flydende ophæng. Ophænget på TMS / Xerxes er ikke decideret flydende i traditionel forstand
men alligevel.

I praksis viste bassen sig så fyldig at jeg var nødt til at sætte pladespilleren op på en ekstra plade afkoblet med Ceraball
Universals for at få den afstemt. Hvis den står direkte på min væghylle er bassen for dominerende. Det skal siges at jeg
spiller med Koetsu Black, som er en bas-stærk og varmt lydende pickup.

Direkte sammenlignet med min Garrard 401/12” Jelco så vil jeg sige at de spiller ret ens men at TMS’en er mere åben i
toppen….

Alt i alt super. Jeg kunne nok tænke mig at prøve en lidt mere åben pickup. På den anden side så kan sådan en Koetsu sgu
få de fleste af mine plader til at lyde engagerende og nærværende.   

AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 29 November 2011 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Søren skrev:
Kristjan skrev:
Spændende.

Hej

Nu har jeg fået min TMS op at køre og jeg må sige at det er en fin pladespiller.

Jeg var jo oprindeligt lidt bekymret over om lyden blev for tynd på sådan en fætter baseret på mine tidligere erfaringer med
engelske pladespillere med flydende ophæng. Ophænget på TMS / Xerxes er ikke decideret flydende i traditionel forstand
men alligevel.

I praksis viste bassen sig så fyldig at jeg var nødt til at sætte pladespilleren op på en ekstra plade afkoblet med Ceraball
Universals for at få den afstemt. Hvis den står direkte på min væghylle er bassen for dominerende. Det skal siges at jeg
spiller med Koetsu Black, som er en bas-stærk og varmt lydende pickup.

Direkte sammenlignet med min Garrard 401/12” Jelco så vil jeg sige at de spiller ret ens men at TMS’en er mere åben i
toppen….

Alt i alt super. Jeg kunne nok tænke mig at prøve en lidt mere åben pickup. På den anden side så kan sådan en Koetsu sgu
få de fleste af mine plader til at lyde engagerende og nærværende.   

Jeg kunde godt lige transientene og hurtigheden i lyden på min gamle Xerxes, den TMS ser meget spændende ud.
Ihht. pu så havnede jeg på en Lyra Delos men har prøvet en del pu'er og synes den passer fint i mit setup.
Ellers så byttede jeg ud trust path'en med en kugle i bronze og det gav en fin løfte i øvre frekvensområdet, mere åben i
lyden nu, sammen med min kuzma stogi ref 313VTA og Lyra Delos så spiller min 301 som en drøm.

Hilsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes