Emne: Denon pladespillere ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 14 Oktober 2011 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denon var indtil slut 80erne en af de store pladespiller producenter. De producerede en række tunge direkte drevne pladespillere, som har været slidstærke og velfungerende. Jeg har selv en af de mest almindelige af de lidt tungere.
Denon m/ Orthofon MC 1 turbo pick up.
I forbindelse med en anden Hifi handel, fulgte der en pladepiller med nemlig denne:
Denon dp 300F m indb. RIAA og no name pu
Den ser ud som ny, helt uden brugsspor, sælger oplyste at den var et fejlkøb og den kun havde spillet max. 10 pladesider. Jeg har nu prøvet den i et par uger, og kan konstatere følgende:
- Den er nem i brug, den er fuldautomatisk og alt fungerer enkelt og ligetil.
- Den er remtrukket og ikke som normalt for Denon direkte drevet.
- Den indbyggede RIAA, som kan slåes fra og til under tallerkenen er OK, men ikke så god som den der sidder i min forstærker Denon PMA 1500. (den er tilgengæld også god.)
- Den medfølgende pick up er ikke god, og bør udskiftes. Det virker underligt at der på en pladespiller til 3k, sidder en pick up af lav kvalitet, for det trækker da det samlede indtryk af den iøvrigt udemærkede pladespiller ned, for lyden kan da aldrig blive bedre end den pick uppen sender videre.
- Pickuphuset har en anden fatning end DP 47f. Den bruger den som Orthofon også bruger til deres diskotekspickupper med integreret hus til montering direkte i armen.
Men det har alt i alt været et positivt bekendtskab, jeg har prøvet den både med MC 1 turbo og en ortofon 5E pick up.
Jeg vil købe en ny til omkring 1000 kr, hvad kan i foreslå udover de ortofon 2M blue og 2M red som jeg umiddelbart ville overveje. Jeg kan se på nettet at nogle anbefaler Shure M97xE, er den god ? __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2011 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har valgt at holde fast i veteranen og sælge 300F. Mekanikken virker simpelt hen meget mere lækkert på den gamle. Det er en fornøjelse at trykke på start og se armen bevæge sig lydløst til startpositionen.
Jeg overvejer om jeg skal bruge pengene på en ny pick up. Jeg kunne godt tænke mig at prøve en Moving Coil pick up, så Denon DL 103 må være oplagt, og den koster lige akkurat det jeg solgte 300f for. Kender i andre gode alternativer i prisklassen. Min forstærker har input for low output Moving Coil. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 11 November 2011 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann...... blot til info, jeg skiftede min Ortofon Kontrapunkt H med en Audio Technica AT-33 PTG-II, den kostede 549$ på Ebay fra en sælger i Japan der kaldersig Tanpopo, han var superflink, den kom i en kraftig boblekuvert med FedEx lige til postkassen på 5 dage  , det har jeg ikke fortrudt, umiddelbar sammenligning kom den ikke helt så pågående "ud af kassen" som Ortofon´en, men ved nærmere lytning/tilspilnig, går den afgrundsdybt i bassen, perspektivet er ligeså stort og dybt som Sydamerika  , og der er fuldstændig ro på, når der er stille passager, alt i alt megt mere harmonisk og ægte i sin musikalitet. Kan kun uhæmmet anbefale den   . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 11 November 2011 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
| ......Jeg overvejer om jeg skal bruge pengene på en ny pick up. Jeg kunne godt tænke mig at prøve en Moving Coil pick up, så Denon DL 103 må være oplagt........... |
|
|
Nu kører du allerede med en Moving Coil :)
Men en DL103 spiller såmænd også nydeligt i en DP47F ( i R versionen) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 11 November 2011 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio Technica AT-33 PTG-II til 549 dollars er en fin pris og pickuppen spiller op mod ortofons topmodeller
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 12 November 2011 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Akkurat Ginger  , og det endda selvom de koster 3-4 gange så meget  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
MrBakmann Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 01 December 2011 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
|
Jeg har valgt at holde fast i veteranen og sælge 300F. Mekanikken virker simpelt hen meget mere lækkert på den gamle. Det er en fornøjelse at trykke på start og se armen bevæge sig lydløst til startpositionen.
Jeg overvejer om jeg skal bruge pengene på en ny pick up. Jeg kunne godt tænke mig at prøve en Moving Coil pick up, så Denon DL 103 må være oplagt, og den koster lige akkurat det jeg solgte 300f for. Kender i andre gode alternativer i prisklassen. Min forstærker har input for low output Moving Coil.
|
|
|
Godt valgt har selv en DP-47F, som jeg for alt i verden vil beholde.
Jamen, nu vi snakker om MC-pickup'er, så var Denon jo én af de rigtigt tunge drenge på dén front også Og da DP-47 jo stammer fra præcis den tid, hvor man lavede de allerbedste MC-pickup'er, bør du - som absolut minimum - anvende DL-103. Selv, ville jeg gå et trin mere op, og avancere til DL-103D. Ja, den er 500 kr dyrere, men de er rigtigt godt givet ud 
Du kan med fordel kigge på ebay, idet du her også har mulighed for at finde andre udgaver af DL familien, som ikke er tilgængelige i Danmark (f.eks er DL-103 lavet i et par specialudgaver, som mig bekendt aldrig blev lanceret i DK).
Hermed givet videre 
|
| Til top |
|
| |
Westergaard Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 26 Februar 2012 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
vil en DP-57L være et godt valg for en vinyl nybegynder - og hvordan er den i sammenligning med DP47F?
|
| Til top |
|
| |
MrBakmann Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 28 Februar 2012 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Westergaard skrev:
| vil en DP-57L være et godt valg for en vinyl nybegynder - og hvordan er den i sammenligning med DP47F? |
|
|
Et gammel ordsprog siger, at man skal kunne krybe før man kan gå.
Men hvis du har været SÅ heldig, at få fat i en Denon DP-57L skal du bare vide at dette er PLADESPILLEREN for vinyl-entusiaster 
En af min fars venner havde denne model, og da han var typen der brugte 1000 kr om måneden på LP plader (for 30 år siden!) og helt konsekvent kørte med Denon DL-303/305 (MC-pickup til omkring 3000 kr dengang) - kan man ikke komme den ultimative lydoplevelse meget nærmere! Han har den stádig, og den spiller stadig pragtfuldt, selvom han har måttet skifte knapper et par gange gennem årene.
Jeg kan da også fortælle, at DP-57L var Denons top-model i midt-80'erne, og således er nummeret større end DP-47. En anden forskel er at DP-57L "kun" er halvautomatisk, mens DP-47 er fuldautomatisk (b.la autodetektering af pladestørrelse samt hastighed). Men begge modller er udstyret med Denon unikke quartz-control hastigshedsregulering, som sikrer minimal hastighedsafvigelse. OG sidst men absolut ikke mindst; Så er den jo hamrende gedigen og gennemført at se på
Men som angivet ovenfor, stiller DP-57L nogle krav; både med hensyn til valg af pick-up (ABSOLUT en MC-pick-up!) samt en forstærker med en god MC-del ELLER en udvendig step-up enhed. Hvis disse krav ikke opfyldes, får du ikke det fulde udbytte af denne pladespillers potientiale (svarer lidt til "nøjes med" at køre 100 km/t i en Ferrari).
Så om du som nybebegynder skal vælge DP-57L, vil jeg mene afhænger af følgende: - Hvilken forstærker har du? - Hvilken kvalitet er MC-delen i din forstærker (her tænker jeg på s/n ratio)? - Hvor meget vil du ofre på en pick-up?
Lad os høre, og vis os gerne et billede af "vidunderet" 
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 29 Februar 2012 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denons top pladespiller var da værket DP75 og den enorme plint. De var to delte. DP57 ligner den vist med kulørte knapper i stedet for aluminiums ditto på DP75. Eller husker jeg forkert hvad DP57 angår.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Februar 2012 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
MrBakmann skrev:
Hermann. skrev:
|
Jeg overvejer om jeg skal bruge pengene på en ny pick up. Jeg kunne godt tænke mig at prøve en Moving Coil pick up, så Denon DL 103 må være oplagt, og den koster lige akkurat det jeg solgte 300f for. Kender i andre gode alternativer i prisklassen. Min forstærker har input for low output Moving Coil. |
|
|
Godt valgt har selv en DP-47F, som jeg for alt i verden vil beholde.
Jamen, nu vi snakker om MC-pickup'er, så var Denon jo én af de rigtigt tunge drenge på dén front også Og da DP-47 jo stammer fra præcis den tid, hvor man lavede de allerbedste MC-pickup'er, bør du - som absolut minimum - anvende DL-103. Selv, ville jeg gå et trin mere op, og avancere til DL-103D. Ja, den er 500 kr dyrere, men de er rigtigt godt givet ud 
Du kan med fordel kigge på ebay, idet du her også har mulighed for at finde andre udgaver af DL familien, som ikke er tilgængelige i Danmark (f.eks er DL-103 lavet i et par specialudgaver, som mig bekendt aldrig blev lanceret i DK).
Hermed givet videre |
|
|
Jeg har sat en ny pick up lidt i bero. Jeg overvejede denon dl 103, og det gør jeg fortsat, men den High output moving Coil jeg har er absolut heller ikke dårlig. Sammenlignet med den fabriksmonterede på 300f modellen er den flere længder bedre. Og det er egentlig synd at den 300F ikke har bedre fabriksmonteret pick up, for det gør at pladespilleren ikke yder noget nær sit bedste. Så var det bedre at give rabat og sælge 300f uden pick up, og så lade kunden vælge pick up selv. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Fralle Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 29 Februar 2012 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
MrBakmann skrev:
Westergaard skrev:
| vil en DP-57L være et godt valg for en vinyl nybegynder - og hvordan er den i sammenligning med DP47F? |
|
|
Et gammel ordsprog siger, at man skal kunne krybe før man kan gå.
Men hvis du har været SÅ heldig, at få fat i en Denon DP-57L skal du bare vide at dette er PLADESPILLEREN for vinyl-entusiaster 
<snip en sjat> Men som angivet ovenfor, stiller DP-57L nogle krav; både med hensyn til valg af pick-up (ABSOLUT en MC-pick-up!) samt en forstærker med en god MC-del ELLER en udvendig step-up enhed. Hvis disse krav ikke opfyldes, får du ikke det fulde udbytte af denne pladespillers potientiale (svarer lidt til "nøjes med" at køre 100 km/t i en Ferrari).
Så om du som nybebegynder skal vælge DP-57L, vil jeg mene afhænger af følgende: - Hvilken forstærker har du? - Hvilken kvalitet er MC-delen i din forstærker (her tænker jeg på s/n ratio)? - Hvor meget vil du ofre på en pick-up?
Lad os høre, og vis os gerne et billede af "vidunderet" 
|
|
|
Nu KAN man jo faktisk også fint køre 100 km/t i en Ferrari, hvis økonomien ikke lige rækker til fartbøderne. Så jeg kan da umiddelbart intet se i vejen for, at manden skal slå til, hvis han har fået et godt tilbud og så smide en tilforladelig MM-pickup på til at starte med? Så længe det ikke er en gammel sportsvogn, der kræver en god mekanikererfaring og værksted, for at få den ud af garagen hver morgen ;-)
Nu tolker jeg måske forkert, men umiddelbart ville jeg gætte på, at når der spørges efter en et godt valg til en "nybegynder", menes der et valg, der ikke kræver den vildeste erfaring og kundskab i forbindelse med opsætning, justering og den slags? Men ret mig endelig, hvis jeg tager fejl...
I så fald vil vil jeg umiddelbart mene, der kunne findes langt "værre" grammofoner at starte med.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|