Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 11:27   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Slidt pickup. Hvilken ny?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 12 Februar 2012 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har i noget tid bemærket at min diskant knaser en smule.
Har ikke lagt mere i det, end at det med stor sandsynlighed var en slidt plade.

Men så i dag blev det direkte irriterende. Mellem to plader.

Jeg begyndte så at udelukke fejl opsætning, og testede lyden med et stille spor fra en test plade.

Men lige meget hvad, diskanten knaser.

Pickuppen er en DL-103 og har 500+ timer bag sig. Har haft den fra ny. Og ja, jeg hører usandsynlig meget vinyl. Minimum 1 time dagligt. Andre gange hele dage.

Hvad skal jeg prøve istedet?? Gå en tand op i pris, eller er der noget i samme leje der er "bang for the buck"??

Har en shure med ny stylus som gør det fint fint, men det er ikke det samme lækre lydbillede som jeg er vant til.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 12 Februar 2012 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Lencofyn skrev:
Jeg har i noget tid bemærket at min diskant knaser en smule.
Har ikke lagt mere i det, end at det med stor sandsynlighed var en slidt plade.

Men så i dag blev det direkte irriterende. Mellem to plader.

Jeg begyndte så at udelukke fejl opsætning, og testede lyden med et stille spor fra en test plade.

Men lige meget hvad, diskanten knaser.

Pickuppen er en DL-103 og har 500+ timer bag sig. Har haft den fra ny. Og ja, jeg hører usandsynlig meget vinyl. Minimum 1 time dagligt. Andre gange hele dage.

Hvad skal jeg prøve istedet?? Gå en tand op i pris, eller er der noget i samme leje der er "bang for the buck"??

Har en shure med ny stylus som gør det fint fint, men det er ikke det samme lækre lydbillede som jeg er vant til.

 

500 timer burde ikke betyde noget for en DL103, men det kan være der efterhånden har opbygget sig en del aflejringer omkring din diamant.

Så hvis du er til DL103 lyden vil jeg rense nålen og spille videre.

 

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 12 Februar 2012 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Tro mig, den er blevet passet og plejet efter alle kunstens regler.

Smed en ny shure M-75e og vupti fresh lyd igen.

Men er som sagt ude efter at prøve noget nyt. DL'eren er den første jeg har kørt i bund.


Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
Mr. Brownstone
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 118
Sendt: 12 Februar 2012 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige skiftet fra en Denon DL-304 til en Ortofon Vivo Blue (til ca. 2000,-), og jeg er meget godt tilfreds. Den gør det virkelig godt til prisen, og lyder bedre end Denon'en, da den var på toppen.

__________________
I used to do a little but a little wouldn't do, so the little got more and more
Til top Vis Mr. Brownstone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Brownstone
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Har skiftet til en ny shure og jeg må sige at der er hul igennem.

Shure'en er dog ikke så delikat i fremstillingen af lydbilledet som Denon'en.

Men indtil der bliver råd til at smide penge efter en ny er det ok.

Men kom med indspark til hvilken pickup, mm eller mc der lyder fint til 1000-2000,-
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Synes at Benz Micro Gold eller Silver er gode valg. Gold=normal output og Silver=High output        

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Hvis dine plader ikke er absolut rene kan der have opbygget sig en klat snavs. Kan fjernes med fint sandpapir! Hvis ny MC pickup vil jeg foreslå en Denon DL-301mk2! Den er langt bedre end en 103. Minder ved første kig om 304, men er mere tilgivende med hensyn til stepup. Faktisk er den ikke ret dyr at købe hjem fra det store udland. Jeg holdt min under 2kkr med slæb ( Post DK+moms). Den er selvfølgeligt ikke så god som deres topmodel DL-S1 som jeg også har, men den koster også ca usd 1000,-. Alle pengene værd, den er næsten lige så god (mulehår) som Dynavectors XX2.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Har sendt dig en PB.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3923
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Synes at Benz Micro Gold eller Silver er gode valg. Gold=normal output og Silver=High output        
Jeg har selv haft en mc micro gold på en gammel thorens td320 mk.II, på den var lyden for svampet men den er måske fin på en pladespiller hvor nålen får lov at taste lidt hårde.

__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

dan a.

Ok. Men det kan jeg dog ikke nikke genkendende til. I gennem min Acurus P10 og Aurum arm, har jeg et godt smæk i hele basområdet. Her er fint med detaljer og transiente forløb. Strøgne kontrabas og cello (solo) står også ganske spændstigt i klangen på Benz MC Gold.  



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Jeg havde i 85/86 en mc trafo, der hed No name. den kostede 2500kr i Gold version med fine phonobøsninger på. Kunne også fås i sølv. Lidt off topic, er der nogen her der husker den? Lød godt, var ikke så stor og helt i tyk metal og var tung.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Denne her P.U. til meget få kr/ører, får mange et chock over, når de hører hvad den kan.

Intet mindre end fabelagtig til pengene

Klik her

__________________
Basti@live.dk
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
Mastodont
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 04 November 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Denne her P.U. til meget få kr/ører, får mange et chock over, når de hører hvad den kan.

Intet mindre end fabelagtig til pengene

Klik her

Den er lidt dyr... Men prisen er vist generelt steget lidt. Hvor man før fik den for lige godt 200 kr. inkl. forsendelse fra William Thakker i Tyskland, så er man nu nødt til at købe den i England (også William Thakker). Her bliver prisen lige knap 270 kr. inkl. forsendelse, hvor RedCoon koster 408 plus levering m.m., i alt 474 kr.

http://www.ebay.com/itm/Audio-Technica-95-E-AT95E-Cartridge- NEW-/200510112265?pt=Turntable_Parts_Accessories&hash=it em2eaf558209

Til top Vis Mastodont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastodont
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

allanowhich, kender stadig en af gutterne, der lavede dem.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
.....Hvis dine plader ikke er absolut rene kan der have opbygget sig en klat snavs. Kan fjernes med fint sandpapir! ................

Øehh -  sandpapir ?  hvor ?



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
allanowhich, kender stadig en af gutterne, der lavede dem.
Ok. No Name trafoen altså. Jeg brugte den sammen med et STD M værk og Ortofon MC200 pick up på en SME 3009R arm. Den var til pick upper på 3-10ohm. Har du et foto af den?

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Mastodont skrev:

highenden skrev:
Denne her P.U. til meget få kr/ører, får mange et chock over, når de hører hvad
den kan. Intet mindre end fabelagtig til pengene n%C3%A5le">Klik her


Den er lidt dyr... Men prisen er vist generelt steget lidt. Hvor man før fik den for lige godt 200 kr. inkl. forsendelse fra William
Thakker i Tyskland, så er man nu nødt til at købe den i England (også William Thakker). Her bliver prisen lige knap 270 kr. inkl.
forsendelse, hvor RedCoon koster 408 plus levering m.m., i alt 474 kr.


pt=Turntable_Parts_Accessories&hash=item2eaf558209"> http://www.ebay.com/itm/Audio-Technica-95-E-AT95E-Cartridge- NEW-
/200510112265?pt=Turntable_Parts_Accessories&hash=it em2eaf558209



Den er pænt billig i forhold til en ny DL 103

__________________
Basti@live.dk
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg en lille besked og efter nogen timers moden overvejelse besluttede jeg mig.

Der er en Benz Micro Gold på vej til min DD5'er. Ser frem til et glas malt whisky kombineret med fine tuning i weekenden.

Glæder mig til at skulle nyde Julian Bream og John Williams....

Takker for inputs. AT pickuppen har jeg også overvejet nogen gange. Tror det bliver den jeg må have nogen stykker af, når jeg skal sælge ud i mine blandede grammofoner.
Konen syntes at de 8 stykker jeg har er lidt overkill

Det er svært når jeg kun har en regel når jeg går på genbrugsplads rov, ikke tag noget B&O med hjem.
Og der er faktisk mange sjove ting fra de gode gamle dage.

Indtil videre har den budt på Lenco, 2 * micro seiki, garrard og en dual. Og så er der loppemarkederne.... Venter stadig på at brugt markedet skal slå igennem på Bornholm.


Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Jamen til lykke, Lencofyn/bornholm.

allanowich, nej ingen billeder, har aldrig haft en selv, men edt skulle ikke undre mig, om de ikke havde en enkel eller to til at ligge stadigvæk.



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Lencofyn... din indbakke er fuld

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes