| Forfatter |
|
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ser gennem mange indlæg, at vinylglade brugere har brugt mange penge på pladespiller og PU, ofte 2-3.000 på en PU, men uden at have "backup" bagud i fødekæden. Det gælder ved vinyl som ved de fleste andre sammenhænge - det svageste led.
Det svageste led er ofte de højttalere der bruges - ingen mening at ofre 10.000´vis af kr. hvis man har et par 1-værelses HT stående. Vinylens check-list er derfor efter min mening om ens anlæg overhovedet er gearet til vinyl, om man overhovedet vil kunne høre forskel på om nummeret er fødet fra Spotify eller en plade. Der er kun én måde at finde ud af det på - sammenligning.
Hvad man vil bruge som en sammenligning er naturligvis meget subjektivt, men et par vintage HT som eksempelvis L100 Century eller andre fra den tid, HT der måske blev brugt af produceren til at mixe dine plader er et godt bud. Disse HT er ofte til salg i dba, til små penge - køb et par, sammenlign og sælg videre når formålet er opfyldt.
De fleste vil opdage af halvdelen af detaljerne i musikken pludeselig kan høres - er det tilfældet må man på jagt efter et par nye HT - behold "reference" HT, og lån de nye hjem til en test. Når de nye HT er fundet, kan "reference HT sælges igen til det man gav, medmindre man vælger at beholde dem. Under alle omstændigheder drejer det sig om at sikre at man har det rette set-up der kan gengive detaljerne i vinylen - ellers kunne man ligesågodt tilslutte en MP3 spille. For mange vil første step være at opgradere det eksisterende anlæg inden vinylen overhovedet sættes igang.
Håber det giver input til forbedring af musik glæden i mange hjem.
|
| Til top |
|
| |
Kasper/Lolland Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 112
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes at du vrøvler, men du skal da have lov til at have din mening i fred!
Hvis du mener, at det er optimalt, at benytte nogle højttalere fra perioden hvor den lyttede LP blev indspillet, kan det jo kræve nogle gevaldige investeringer på højttalerfronten, da det ikke er unormalt, at have LP-samlinger, der spænder over 40-45 år! Og de er sgu'tte indspillet over noget østkyst klums ( næh, Vestkyst klums ) som JBL allesammen! __________________ De bedste hilsner
Kasper
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL er vestkyst klums
vinyl kan lyde skønt på en fuldtone enhed til 50 kr
at købe en monitor kan ofte resultere i at mindre fejl i vinylen og dårlig optage teknik afsløres
synes man det er fedt - at gå på fejl jagt - så er det selvfølgelig rigtigt
jeg vil altid anbefale en god højtaler til vinyl, men det gør ikke noget at den er tilgivende overfor kildematerialet - for så kan du
nyde din pladesamling - kaldet lytteglæde -
men det er så bare min mening __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper/Lolland skrev:
Jeg syntes at du vrøvler, men du skal da have lov til at have din mening i fred!
Hvis du mener, at det er optimalt, at benytte nogle højttalere fra perioden hvor den lyttede LP blev indspillet, kan det jo kræve nogle gevaldige investeringer på højttalerfronten, da det ikke er unormalt, at have LP-samlinger, der spænder over 40-45 år! Og de er sgu'tte indspillet over noget østkyst klums som jbl allesammen! |
|
|
Bemærk ordvalget "subjektivt"  - men bortset fra det, er kærnen at skaffe en fornuftig "reference" der både er tilgængelig og til en fornuftig penge, og som er omsættelig. At sikre at man hører hele musikken, og ikke kun dele af musikken, inden man bruger en formue på PU, guldkabler, betonhylder, iso-fødder, pladespille, super RIAA, rørforstærker etc.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 02:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
JBL er vestkyst klums
vinyl kan lyde skønt på en fuldtone enhed til 50 kr
at købe en monitor kan ofte resultere i at mindre fejl i vinylen og dårlig optage teknik afsløres
synes man det er fedt - at gå på fejl jagt - så er det selvfølgelig rigtigt
jeg vil altid anbefale en god højtaler til vinyl, men det gør ikke noget at den er tilgivende overfor kildematerialet - for så kan du
nyde din pladesamling - kaldet lytteglæde -
men det er så bare min mening  |
|
|
Det er naturligvis også en måde at anskue verden på - selv går jeg meget op i den musikalske kvalitet - da jeg efter en del år gik tilbage til vinyl ( CD begyndte at fejle en efter en ), fandt jeg at mange at de CD jeg før hørte, viste sig at være for ringe hørt på et "rigtigt" anlæg ( et par Dantax HT blev erstattet af JBL L100A, integreret forst blev erstattet af Marantz 2252B, CD-spille erstattet af Technics SL-1200 ). Idag lytter jeg primært til plader hvor indspilningskvaliteten og den musikalske kvalitetet er i top - dvs typisk plader hvor man har valgt professionelle musikere - typisk plader før 1979-1984, før perioden hvor der skulle spares, og de professionelle musikere blev afløst af en freak der generede musikken elektronisk. Plader inspillet elektronisk og ikke "analogt" med rigtige musikkere, kan man lige så godt høre ved at tilslutte en MP3 spille - andet er overkill. Men det opdager man kun ved at sammenligne. Mange plader fra 90érne og op, giver det overhovedet ingen mening at spille på et ordentligt anlæg og slet ikke på vinyl - musikken er indspillet til at blive hørt på gethoblastere og minianlæg - hørt på et rigtitg anlæg og HT nedsmelter til underboen pga bass-enhance og de øvrige tricks for at få det til at lyde godt på et minianlæg. Går man på loppemarked og køber 20 plader fra 90érne og frem, er de 19 ikke værd at høre på kvalitetsmæssigt. Køber man 20 fra 80érne er de 12 ikke værd at høre på. Kvaliteten i vinyl - på pop, rock, soul etc - koncentrerer sig fra ca 1970 - 1980, af den enkle grund at vinyl var et gigantisk marked, man brugte cost-no-issue på professionelle studie musikkere og hele orkestre, hvilket høres på pladerne. Der er tusindevis af plader fra denne tid med detaljeret og professionel musik som ikke længere ( sjældent ) indspilles - det er for dyrt idag, vi er i discount musikkens epoke. En musik-skat der er til at blive samlet op på loppemarkeder og i diverse religiøse butikker.
|
| Til top |
|
| |
Britney Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man læser, hvad du skriver og ser, hvordan du i din signatur gør meget ud af at datere dit grej og din musik, er det tydeligt, at du mener, at alt var bedre i gamle dage. Det er bare ikke rigtigt.
Hvor gammel er du selv, om jeg må spørge?
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun bekræfte at LP plader fra ca -67 og frem til 82 gennemgående var af rigtig god kvalitet. Det er nemt at konstatere på et godt vinyl setup. Ikke fordi det behøver at koste en formue, men "skotøjsæske" højttalere gør det sig ikke på. Gamle red-book CDer lyder også bedre end det der indspilles i dag (bortset fra mindre danske studier som stadigvæk leverer tålelig kvalitet). Musikbranchen er selv skyld i at det er gået så galt. Deres "kopisikring" har kun den effekt at lyden bliver dårlig, hackerne er lysår foran dem og så er det ikke nemt at tjene penge når kopiering florerer som den gør. At man så oven i købet har indført "loudness wars" gør det endnu mere utåleligt. Det eneste håb om bedre lyd nu om dage er blu-ray som kan lyde fantastisk godt. Nu vil jeg gå ind og sætte Santana´s koncert fra Montreux 2011 på, underboen er taget på arbejde. Santana SKAL spilles højt.
Ps. SACD kan også lyde rigtigt godt, det er en skam at udbuddet er så småt! Men når man gen-gen-gen-gen udgiver optagelser fra 1959 med Louis Armstrong på SACD er bunden nået!
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Britney skrev:
Når man læser, hvad du skriver og ser, hvordan du i din signatur gør meget ud af at datere dit grej og din musik, er det tydeligt, at du mener, at alt var bedre i gamle dage. Det er bare ikke rigtigt.
Hvor gammel er du selv, om jeg må spørge? |
|
|
Der er sund fornuft bag galskaben Medmindre man er parat til at hive 80 - 100.000 op af mulvarpeskinnet, er brugt vintage eneste løsning vil man ha et optimalt vinyl setup. En tilsvarende spec opsætning som den du ser listet vil koste kassen hvis det skal købes fra ny. HT, et par tilsvarende fra ny koster 20 - 30.000, mindst. ( mine kostede 2.500 i dba ) Forstærker, tilsvarende fra ny koster 20-30.000, mindst. ( Marantzen kostede 1.200 i dba ) Pladespiller er lidt for sig, idet denne vintage stadig kan købes fra ny - men er man imod vinylens og Hi-Fiéns guldalder, og mener nyt fås bedre i en tid hvor vinyl og Hi-Fi er en skygge af hvad det engang var - ja så smid endelig 40k efter en lavteknologisk "moderne" pladespiller. ( SL-1200 kostede mig 450 euro + PU i 2008 ). Min egen pragmatiske begrundelse er, analogt fra nål til HT, at Hi-Fi toppede ultimo 70érne - herefter gik man ind i fattig 80érne, med både discount musik og udstyr - ergo søgte jeg selv efter hvad der var toppen af poppen ultimo 70érne. Marantz 2252B var et tilfælde, den var til salg i dba til 1.200 kr, det kunne ligesågodt have været en Sansui eller tilsvarende. Marantzens 50W er ægte watts, ved halv styrke ringer naboen til politiet. 1978 fordi jeg har en begrundet formodning om at udstyr udviklet ca. samme år, passer bedst sammen. En vintage forstærker har derudover indbygget phono forstærker, typisk to stk. ( det man idag kalder RIAA ). Hvorfor skulle man dog slippe 10.000 for en middelmådig forstærker samt en ekstern RIAA, når en langt bedre fås til under 2.000, ofte til under en tusse ? Søg lidt rundt på nettet om brugeres erfaringer, eksempelvis her: http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=65139
|
| Til top |
|
| |
Luggelaj Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhh...?
så 5% af alle nyere udgivelser er noget hø, og gamle højtalere er det eneste der kan levere den virkelige lyd fra vinyl?
Er det lig med at nye plader, som måske er inden for de 5% af gode plader, der spilles på nye højtalere lyder fint, men så lyder LA woman med Doors ikke godt?
A127, jeg syntes det er en fair betragtning du har som indgangsvinkel til denne tråd. Jeg sidder dog som 26 årig bag min skærm og tænker at dit udgangspunkt i hvilken musik du har som præference gør dit indlæg lidt snæversynet og lidt tosset. Dog henvendt til den gruppe som kun dyrker vintage og vinyl.
Selv spiller jeg på en blanding af nyt og vintage, og min nyere silver mt. zion vinyl,(som dog var ret grim fra ny og måtte renses) lyder i mine øre lige så godt som min Meddle eller Stones - Rolled Gold. - Min smag. Selvfølgelig.
Jeg vil dog give dig ret i at mange 90'er plader er noget hø, men det er nok mere et udtryk af et efterlevn fra slut 80'ernes musikstil og produktion. Det er dog skiftet og meget nyt er vel produceret og hvis man ikke kan lide noget der er indspillet elektronisk så giver din betraktning jo fino mening.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej A127,
Kan man få lov at høre dit fantastiske setup :O)
Jeg tager gerne nogle plader med, jeg hører mest jazz og klassisk gerne gamle skiver.
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan godt følge dig i at man ikke får noget ud af et anlæg med mindre højttalerne kan følge med.
Kan også følge dig i (tolker det som) at man skal give rimeligt meget for de mekaniske transducere som pickup og højttaler for at få en god kvalitet.
Men herfra hopper drivremmen / DD-motoren af. Forstår ikke rigtigt at man absolut skal have gamle højttalere for at kunne høre kvalitet. Lidt det samme kan siges om softwaren. Jeg er enig i at de gamle plader kan have ubestridelige kvaliteter, men har også oplevet det på mange nye plader. Måske fordi jeg ikke har de rigtige højttalere? 
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tosse-tråd!
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
I love my 1-værelses.
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke om det er fordi mange ikke kan overskue tekst der overstiger twitter ord grænsen - for ikke at besvare og rette alles indlæg, her svar til janils: Det er ikke hos mig elastikken er hoppet af eller sprunget ( har en DD spille  ). Hvis du læste mit indlæg ville du opdage at indlægget handler om at teste ens opsætning inden man poster 10.000´vis i vinyl - mit forslag er at bruge vintage HT til sammenligning - billigt, tilgængelig, og omsætteligt - svaret her er godt nok over twittergrænsen for ord, men håber det går. Det er også muligt teksten er en tand for teknisk for mange. Nyt afsnit, selv har jeg valgt et par vintage HT til 2.500 fremfor et par nye til 20 - 30.000 - intet sted fremgår det at man nødvendigvis skal have vintage HT for det lyder godt - har man lige 20- 30.000 no problem, fyr dem af på et par nye HT. Nyt afsnit, der er sågar en der vil komme og vise hans jazzplader - lyt til dem selv. Find de HT du synes lyder bedst til din egen opsætning, find et par at sammenligne med ( det er det indlægget handler om ) - til 30.000 eller 3.000, det må du selv om.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
@luggelaj
"men så lyder LA woman med Doors ikke godt?"
Det nummer har jeg ikke - men en Star Collection dobbelt LP købt tilbage i 70érne tror jeg. Desværre er indspilningkvaliteten ikke særlig god, det kan være pga det er en "collection" LP, men det tror jeg nu ikke. Men hører Doors alligevel med glæde på trods den ret dårlige kvalitet.
De 4 Grand Funk plader er desværre ej heller af bedste kvalitet, de 10 Ten Years After plader ej heller, Santana "SANTANA" ( den med løven ) er ej heller helt i top men dog bedre end de nævnte, svinger lidt fra nummer til nummer. "Band on the Run" er fint indspillet. Amanda Lear pladerne ret god kvalitet. Donna Summer pladerne generelt ok kvalitet. BonyM ret god kvalitet. Grace Jones pladerne er godt indspillet. Carl Douglas Fu Fighting en genial plade, med top professionelle musikere som er en fornøjelse at lytte til. Heldigvis kan L100A grave detaljerne ud af rillerne, ellers ville det lyde endnu værre. Hullevad gav en god idé, at gå på jagt efter koncertplader. Derimod er en del andre delvis ukendte plader fra 70érne det jeg faktisk spiller mest, pga indspilningskvaliteten og den musikalske kvalitet.
|
| Til top |
|
| |
Kasper/Lolland Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 112
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
| Heldigvis kan L100A grave detaljerne ud af rillerne, ellers ville det lyde endnu værre. |
|
|
Næh, det kan de ikke! De kan allerhøjest formidle det signal, det øvrige udstyr i afspillekæden genererer - startende med hvad pick up'en på pladespilleren har gravet frem! L100A er så det sidste led i formidlingen, og man kan så vurdere, om man kan lide det eller ej, men at hævde, at udviklingen stoppede med JBL-kasser og Technics SL-1200, den skal du længere ind på vintagelageret med! __________________ De bedste hilsner
Kasper
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
 __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gad vide hvad man (ifølge A127) skal gøre hvis man både kan lide musik fra den såkaldte "guldalder" og musik der er lavet i
1993 og 2012, skal man så have tre forskellige anlæg? Eller kan det tænkes at de "perler" som A127 har fundet, primært er
"fremragende" fordi de er billige og gamle?
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære A127!
er det muligt du på et eller andet tidspunkt har slået hovedet?

|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 05 Marts 2012 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
   __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |