Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 19:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Skift til stereo ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kimkaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2012 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Er i tvivl om jeg skal skifte til Stereo, da jeg gerne vil ha' en pladespiler, lige nu har jeg Denon ARV-1912 og DBP-1611.
Denon har som surround-receiver en pladespillerindgang, men som jeg har læst flere steder, kan en surround-receiver ikke
spille "godt" HiFi-stereo ? så derfor lidt i tvivl, og hvilken pladespiller vil passe til ? Høre en del musik, som Pink Floyd,RPWL,
Gazpacho,Mike Oldfield, Jean Michel jarre. Altså mere musik end Film, så måske et rent stereo set-up ????

Mvh Kim
Til top Vis kimkaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimkaj

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2012
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 Maj 2012 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Klart et stereo setup, hvis du hører mere musik end film. Film kan sagtens ses i stereo med godt resultat, specielt hvis det kun er en gang imellem du ser film på dit nuværende setup.

At du vil anskaffe dig en pladespiller siger da ihvertfald i mine ører, du gerne vil satse på musikken. Derfor syntes jeg også du lige så godt kan gå hele vejen og anskaffe dig et godt stereo setup.

Men mon ikke det smarteste er at anskaffe dig den pladespiller i første omgang og se om det er noget for dig. Ved ikke om du har spillet på pladespiller før. Det kræver lidt mere end bare at streame, bruge CD, men er bestemt det værd hvis du spørger mig.

Den indbyggede riaa i din surroundreciever er nok ikke meget værd, nok mere en feature end noget andet, så man da i det mindste kan spille vinyl.

En fornuftig riaa betyder meget for resultatet, men man kan sagtens få en fornuftig til en god pris, men hvis du skal til at udskifte til stereo, så kan man godt få en god indbygget riaa, selvom den bedste løsning tit er en ekstern, også hvis man har brug for en masse forskellige indstillinger osv.

Hvilke højttalere har du?

Til top Vis jmk74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jmk74

kimkaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2012 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Højttalere er ikke noget at råbe hurra for, hvis jeg skal skifte over til ren stereo, de hedder Gale 4040, idag hedder de
Argon fra HiFi-Klubben.
Har jo haft pladespiller før, for mange mange år siden og så kender jeg en der har et setup i Audio Research,
men så er vi oppe i en HEL anden klasse, men godt lyde det
Der skal jeg slet ikke op, vil bare nyde noget god vinyl.

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2012 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Ok, så ville jeg klart skifte til stereo, hvis du kender til pladespillere og det er den vej du vil gå.

En brugt pladespiller får du klart mest for pengene, hvilket også gælder resten af anlægget. Et godt sted at starte er at kigge på KSB/dba. Der er tit gode handler at finde.

Skal du beholde dine Gale 4040? Hvis ja, så er du heldigvis ikke begrænset i samme grad med hensyn til kvalitetsmatching, da en god forstærker ikke gør lyden dårligere, end hvis du havde højttalere af høj klasse med dårlig forstærkning. Results may vary.

Kunne forestille mig disse Gale 4040 lyder hårde i toppen, det har jeg oplevet tit med en mindre dyr højttaler, om det så er på tale i dette tilfælde ved jeg ikke. Match din forstærker så godt som muligt med dine højttalers lydsignatur, er de hårde i toppen, så kig efter en forstærker der kan rette op på dette.

Hvis du skal starte fra bunden med et nyt setup, jamen så sæt et budget og gå ud og lyt til forskellige bud, og der er rigtig mange. Der er mange forretninger der yder god rådgivning. Forklar dem dit behov, dit rums størrelse, musiksmag, budget osv.

Medbring noget musik du kender, så du kan danne dig et billede af lyden. Lån hjem hvis muligt, da lyden kan være meget forskellig for hvad du hører i forretningen ift. derhjemme.

Men som start, find en god (brugt) pladespiller med arm og pickup, køb en god stereoforstærker, evt med indbygget riaa (Rega kunne være et bud på forstærker med indbygget riaa), ellers find en ekstern, de kan købes brugt, ellers kan man finde nogle til omkring 500,- fra ny.

Så kan du jo altid opgradere de andre dele løbende hvis du føler behov.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Maj 2012 kl. 02:34 | IP-adresse registreret  

Sjovt det med stereo og flere kanaler, vi har da kun to ører

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Maj 2012 kl. 02:37 | IP-adresse registreret  

Stereo = value for money

kimkaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2012 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Jo jo...vi har godt nok to "øre" men prøv en forårs-morgen, at gå en tur i skoven, og lyt til fuglene, og du vil opdage at vores
øre, høre i Surround. Eller sætte The Dark Side Of The Moon i SACD.
Nå.....det var et lille sidespring, jeg må prøve at se om jeg kan finde et godt stereo setup som rigtigt skrevet, Stereo=
value for money

kimkaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2012 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Så har jeg været lidt rundt, og er faldet over de her to sæt, et fra Rega og Advance, godt-nok nyt og uden
pladespiller.

Rega Brio R.
Rega Apollo R
Rega Rs.1
Pris Hos Audiocompagniet. 14185,-

Advance Max 150
Advance Mcx 300
Advance K3
Pris hos SunAudio. 6900,-

Som i kan se Stor pris-forskel, er der nogen der kender til de to sæt ? og får man så meget mere god lyd hos Rega.
?

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2012 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Ja, der er forskel på pris. Umiddelbart er mit bud Rega, men selvom prisen måske er over dobbelt så dyrt hos Rega, bliver lyden ikke dobbelt så god. Der er dog sikkert en masse synergi imellem delene fra Rega. Desuden kommer Rega med en god indbygget riaa i entry level-klassen.

nomono.dk har testet Rega kombo'en, godt nok med DAC ikke CD, men Apollo CD høster en masse anerkendelse.

Advance Acoustic er fransk og får produceret sine dele i Kina. Det siger ikke noget om lyden, men snarere noget om omkostninger til produktionen, derfor i teorien kunne de måske få mere ud af hver betalt krone.

Advance Acoustic Max 150 kommer også med indbygget riaa og DAC. Yder ca. det samme som Rega, 2x 55w i 8 ohm.

I sidste ende ville det være dine ører der skal afgøre hvilket af disse 2 du vælger.

Jeg ved der er en masse der er glade for deres Avance Acoustic, og det man tit læser, er at man får rigtig meget for pengene. Mon ikke der er en der ejer Advance Acoustic som har nogle gode råd, da jeg aldrig har lagt øre til dem.

Edit : Så forresten nogle Rega R5 gulvhøjttalere, som lydstuen sælger til 3000,-. Måske var de værd at overveje. desuden en Rega Elicit til 9500,- (nypris 17.000,-) demo, samt man kan finde Rega Apollo til onkring 2000 - 2500,- = 14.500,- - det er value for money! Så kan Acoustic ikke følge med mere.

kimkaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2012 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Hejsa jmk74.

Jeg takke for de input du kommer med.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Maj 2012 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

jmk74 skrev:

Hejsa

Ja, der er forskel på pris. Umiddelbart er mit bud Rega, men selvom prisen måske er over dobbelt så dyrt hos Rega, bliver lyden ikke dobbelt så god. Der er dog sikkert en masse synergi imellem delene fra Rega. Desuden kommer Rega med en god indbygget riaa i entry level-klassen.

nomono.dk har testet Rega kombo'en, godt nok med DAC ikke CD, men Apollo CD høster en masse anerkendelse.

Advance Acoustic er fransk og får produceret sine dele i Kina. Det siger ikke noget om lyden, men snarere noget om omkostninger til produktionen, derfor i teorien kunne de måske få mere ud af hver betalt krone.

Advance Acoustic Max 150 kommer også med indbygget riaa og DAC. Yder ca. det samme som Rega, 2x 55w i 8 ohm.

I sidste ende ville det være dine ører der skal afgøre hvilket af disse 2 du vælger.

Jeg ved der er en masse der er glade for deres Avance Acoustic, og det man tit læser, er at man får rigtig meget for pengene. Mon ikke der er en der ejer Advance Acoustic som har nogle gode råd, da jeg aldrig har lagt øre til dem.

Edit : Så forresten nogle Rega R5 gulvhøjttalere, som lydstuen sælger til 3000,-. Måske var de værd at overveje. desuden en Rega Elicit til 9500,- (nypris 17.000,-) demo, samt man kan finde Rega Apollo til onkring 2000 - 2500,- = 14.500,- - det er value for money! Så kan Acoustic ikke følge med mere.

Du ka´ da godt få en lille opdatering m.h.t. Advance Acoustic herfra.
Har lige for et par dage siden fået et par MAA-1000 monoblocks, for at få noget mere smæk på mine Magnepan´er, de vil rigtig gerne ha´ meget strøm, og for pokker da, hvor skete der noget udover al forventnig, Kører dem i Kl.A mode og kan kun sige Thumbs Up, er rystet over hvad man kan få til fornuftige penge, er MEGA glad. Sun Audio sælger i maj måned deres største integrerede MAP 800II for 9.995,- hvilket må siges at være en top$$ bargain, udover det, har de en fantastisk financieringsordning, hvis man ikke lige har "skillingerne" her og nu.

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=16692

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Maj 2012 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også gå for Rega  og den nye Brio R  har samtidig en super god Riaa   også er Rega utrolig musikalsk
Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2012 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Ja nemlig, man skal shoppe lidt rundt, istedet for at gå efter listepris. Der er en masse at spare samt så meget at vinde i lydmæssig forstand, scan markedet for gode tilbud.

Man kan sagtens ende med at købe endnu bedre udstyr til samme penge eller mindre, selv inde for samme mærker, højere oppe i "rangstigen". Det er en jungle, så hold endelig tungen lige i munden. Hav en god ide om hvad du søger og har brug for og hvilke produkter der falder i din smag/lydfilosofi.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Maj 2012 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Man kan skam det hele:

amplifiers with processor input
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

kimkaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2012 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

ja ved at se lidt på Lydstuen, og hvis jeg holder mig lidt til Rega, pånær højttalerne.
Har de tilbud på.
Rega Apollo. 3900,-
Tannoy Eyris 1. 3300,-
Rega Brio R. Ny pris. 4495,-
Så der har jeg jo sparet 2490,- fra første sæt, jeg havde sat samme, og ja jeg kan nok blive ved at shoppe rundt, og spare, og
så ender man hos Elgiganten ( Griner )

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2012 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Det var jo nok ikke sådan ment med at shoppe rundt

Iøvrigt sælger Elgiganten Abrahamsen som ikke er helt uden evner.

kimkaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2012 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Nej jeg ved det godt !!!!
Kender slet ikke mærke Abrahamsen, troede først det var musik *G*
Man kunne jo også ta' et kig hos HiFi-klubben, selv om det er et "fy" ord her inde.......

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2012 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Ja, kom ud og lyt! Det er det bedste. Giv dig god tid til at lytte på forskellige ting rundt omkring, så du kan træffe det rigtige valg for dig.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes