Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Linn Sondek LP12? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg har kik på en Linn sondeck LP12 fra 1977/78 uden nogen modifikationer, jeg har selv en SME Serie V arm monteret med en Ortofon Jubii mc pickup, riaaen er via MC ingangen i min Opera reference 1.2 hvor riaen er bestyrket med 2 ECC 88 tubes.

Har aldrig lyttet til en linn og har søgt lidt på nettet og faldt bla. over stereophils test samt en del andre hifi tidskrifter som alle roser den til skyerne.

http://www.stereophile.com/turntables/513

som jo tyder ganske fint, men så faldt jeg over det modsatte fra en hifi freak på nettet, så nu vil jeg lige høre hvad brugerne her inde mener om den, er den bland reference værkene eller er den ikke? hvad er evt. dens udlemper.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hej Søren,

Linn LP 12 var/er jo en klassiker. Dengang først i 70'erne var den originale blandt det bedste. Havde selv en sådan i 14 år!  Siden er den jo nærmest modificeret og opdateret til ukendelighed. Prisen er så også steget til det 10-dobbelte.

Mange "Linn-o-philer" mener stadig det er verdens bedste. Du kan da sikkert også få en masse godt ud af den, men umiddelbart vil jeg sige din SME arm og Jubilee pickup fortjener noget lidt bedre. Uanset hvad, trænger den nok til en kærlig hånd og en del opdateringer.

Mange vil nok mene noget andet. Men sådan er det jo.

Husk også at LP 12 hører til typen "flydende ophæng". Enten er man til det, eller også er man ikke. Jeg hører til i den sidste kategori.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Uha, det er meget kompliceret, men prøv at se den bruger der hedder Janils hjemmeside. Den hedder vist nok pladespilleren dk.  

carsten

ups, der var jeg lige for sent på den kan jeg se.

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2012 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

hej

Jeg har lige været inde på siden men kan ikke finde test eller omtale af en linn LP12

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Hej Søren.

Først og fremmest skal du vide, at en del vinyltilhængere har en del til fælles med religiøse fantikere. Det man tror på er det eneste rigtige, og alle de andre tager fejl. Linn blev populær på et tidspunkt i halvfjerderserne, hvor der var en del billige direkte drevne pladespillere på markedet, som typisk var bygget i ALT for ringe kabinetter. Ivor Tiefelbaum (Manden bag Linn) beviste, at en fornuftigt bygget remdrevet pladespiller, er klart bedre end en ringe direkte drevet. Dette betyder naturligvis ikke, at Linn nødvendigvis er bedre end alt andet. Fænomenet er jo iøvrigt ret udbredt, der findes også mange som mener at Technics 1210 er verdens bedste, og der er også en del som mener at Rega er den eneste pladespiller nogen kan have brug for. Hvis man kan lide de farvninger lyden har med en LP12, så er det en fantastisk pladespiller, hvis ikke, ja så mener man nok som jeg, at det kan gøres LANGT bedre, og ofte til noget mere rimelige priser.

Men den kendsgerning at Linn på det tidspunkt absolut var et af de bedre bud, sammen med en nærmest hysterisk begejstring i den Britiske presse (Som sjovt nok både dengang og nu mener at Britisk udstyr ER bedst) blev startskuddet til Linn kulten.

Hvorvidt en fuldt udbygget LP12 er konkurrencedygtig i dag kan man jo altid diskutere, men det er helt sikkert, at en umodificeret 1978 model, er MEGET anderledes en en ny med Lingo motorstyring. Jeg har selv ejet både en original, og en een med Lingo og Ekos arm. Forskellen på de to pladespillere var enorm. Testen i Stereophile er i høj grad en beskrivelse af hvad en Lingo gør ved lyden. Og jeg er helt enig med stereophile i, at man så helt bestemt bør have en Lingo, hvis man skal bruge en LP12 til noget seriøst.

Da jeg havde den "gode" lp12, prøvede jeg iøvrigt at flytte Ekos armen over på en Thorens TD125, og jeg må erkende at jeg var noget forundret over at opdage at jeg faktisk foretrak lyden fra den gamle Thorens. Jeg skilte mig af med LP12 to uger senere. Jeg er med andre ord absolut ikke tilhænger af Linn.

Hvis du køber en 1978 model som er original kan du forvente følgende:

Et temmelig ustabilt ophæng, som kræver justering i tide og utide, samt en gengivelse med noget mangelfuld timing på grund af den utilstrækkelige motorstyring. Endvidere er bassen som nævnt i den test du linker til, noget problematisk på den originale model (Jeg var heller ikke imponeret med Lingo, men det var klart bedre).

Hvis den LP12 du har kig på, ikke er ualmindelig billig, så er jeg helt sikker på at du kan få en langt bedre spille, for nogenlunde de samme penge hvis du kigger efter noget andet. Eksempelvis forekommer en Sota mig at være et langt mere seriøst bud på en passende partner til en SME V. Og det er helt sikkert, at du kan få en Sota for langt mindre end det LP12 ender med at koste, hvis den skal have eftermonteret Lingo, og det SKAL den, hvis kombinationen med resten af dit udstyr skal give nogen mening.

Så kort og godt er svaret på om en LP12 er i referenceklassen efter min mening nej, selv hvis det er den seneste model (Det skal retfærdigvis lige siges at den nyeste topmodel jo altså også er temmelig meget billigere end eksempelvis en stor Transrotor, Verdier og lignende), og den er helt sikkert LANGT fra, hvis der er tale om en umodificeret 1978 model.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2012 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

har selv en sota sapphir, men syntes den er ringe og vil derfor gerne finde en der matcher arm og pick-up mere retferdighed, havde tidliger er Alphason Sonata og den har jeg fortrudt jeg solgte   hvilke sota tænkte du på..?

Den Linn jeg har på hånden er til 3000kr og vil ikke ofre meget mere på et værk og ikke mere end 5000kr

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Hej Søren.

Ja, jeg tænkte jo faktisk på Sapphire eller Star Sapphire (En Cosmos er jo en del dyrere).

Jeg har meget svært ved at tro at du kan finde et bedre værk end dit nuværende for max 5000, men det hjælper jo ikke hvis du ikke er glad for den. (Jeg vil så holde øje med KSB for at se om der kommer en "ringe" Sota billigt til salg).

Alphason Sonata ses undertiden til salg for nogenlunde rimelige priser, tilmed med Alphasons egen arm, som er relativt eftertragtet (Og som derfor burde være let at sælge fra), så snup dog en Alphason næste gang der er een til salg.

Men når det er sagt, så er det efter min mening en meget rimelig pris du er blevet tilbudt den LP12 til (såfremt den er i god stand), så prøv den dog. Hvis det ikke er noget for dig, er jeg sikker på at du kan sælge den igen uden de store problemer.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2012 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

lige et spørgsmål, kan en LP12 ikke rulle 45rpm ?

High sky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Hej Søren

Som tidligere nævnt, det er jo ren religion, men lyt til den nye Rega Rp6 og glem det i mine øjne noget besværlige ophæng på Lp12.

Ved godt at mange elsker at være efter Rega pladespillerne men efter at have lyttet til Rp6 må man bare overgive sig.

God weekend
Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 06:42 | IP-adresse registreret  

Hej, jo den kan gost køre 45 rpm men der skal sådan an lille adaptor ring på pullyen (motor træk hjulet). Hvis du finder en der er opgraderet med lingo psu så kan den skifte mellem 33 og 45 rpm med start/stop knappen, man kan også få en meget rost herkules psu (ikke et linn produkt) på ebay, den har samme funktion.

Du skriver at det skal være en af de gamle, du bør være klar over at de gamle er født med et nylon center leje hvilket har det med at gå med tiden, jeg kan ikke huske hvilket årstal de lavede det om men de lavede et nyt let løbs leje i metal som var standart efter et hvis årstal, de aldere kan så opgraderes med dette leje, det er en ret væsentlig opgradering, hvis du finder en ældere der har fået opgraderingen så hedder det at den har fået et cirkus kit.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Highmass skrev:

Ivor Tiefelbaum (Manden bag Linn)

Han hedder Ivor Tiefenbrun.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:

hej

Jeg har lige været inde på siden men kan ikke finde test eller omtale af en linn LP12

Nej ikke specifikt om LP12, men mere generelt om pladespillere.

Men måske en god idé med lidt materiale om "klassikerne" - Linn LP 12, Thorens TD 124, Garrard 301 og 401 (som der ligger en del om) samt selvfølgelig også Technics 1200 m.fl.

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Linn er generelt svært at finde noget om. Andet end det som vi alle ved.

Den er tricky at sætte op, den er grobund for større religions krige end DD vs. bæltedrevet.

Jeg har så personligt oplevet skridtet nærmere mit lydideal med min Linn.

Den er std. 1990 med Akito tonearm. Ingen opgraderinger, andet end de forbedringer der var kommet til i 1990.

Når det så er sagt er jeg blandt dem som bor i det af regeringen udråbte "udkantsdanmark". Så jeg er på herrens mark når det gælder en proff. justering. Men med snilde og gå på mod spiller min yderst hæderligt.

Jeg kan ikke forstille mig hvad jeg skulle med en anden/vildere pladespiller. Går da og overvejer lidt opgraderinger, ikke fordi jeg har behov for det. Men fordi som hifi freak er det jo sjovt at tweake sit gear.

Hvis jeg skulle komme med et råd så gå efter en nyere model. Hvis det endelig skal være en Linn. Jeg ville uden at blinke købe mig en micro seiki, technics eller thorens fra 70erne. Men med Linn er der stor chance for at det en blevet justeret/pillet for meget ved.

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Juni 2012 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Hej Søren,

Min vinylkæde er følgende: Thorens TD 321 MK II, Mørch UP4 (originalt kabel), Ortofon HMC 30, DALI RIAA. Intet af ovenstående har nogensinde været i nærheden af at dufte af High end - heller ikke da det var nyt. Alligevel spiller det himmelsk i mine ører!  

Jeg har hørt forskelligt, der var lysår bedre, men jeg lever med det, da jeg også ved at, hvis det skal være MEGET bedre, så er priserne også X 10 - X 100 Der er gået så meget "kult" i vinyl, at brugtpriserne på de "ægte" klassikere, efter min mening er overdrevne.

Det lader til at du er til flydende ophæng? Dette er, efter min mening, også at foretrække, hvis man (som jeg) ikke kan byde et, uophængt værk ideele betingelser. Men inden du handler, så overvej lige om du kan lave en solid væghylde på en beton/murstensvæg eller stille et solidt rack på spikes på et meget solidt gulv (beton under gulvtæppe), eller på anden måde give gode betingelser for et uaffjedret værk. for dermed er der også en del nyt i prisklassen at kigge efter.

Derudover kan jeg kun anbefale dig at få hentet mælkekasserne med plader ned fra loftet i en fart; vinyl er bare fedt, med wow, flutter, statisk elektricitet, ridser fed lyd og god musik!

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2012 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Nej så ringer er Sotaen nu heller ikke, men Alphasonnen var nu bedre og ville gerne tweake den Sota så den kome et tak op, mon ikke det kan lade sig gørre ? og så glemme den Linn for tror ikke det er bedre ud fra det jeg har læst om den.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 17 Juni 2012 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller også på en Thorens TD321 med en Helius Aurum arm, påmonteret en Benz Micro Gold, hvis signal sendes i gennem en Acurus P10 riaa. High End.....nope......men det spiller ret godt. Men skal jeg forslå dig en værk til din arm/pu/riaa skulle det være en moppedreng af en Denon DP75.

PS. Lencofyn * Hvordan går det med din Benz Micro Gold?

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2008
Sendt: 17 Juni 2012 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Jeg solgte min Sota Star Sapphire efter 25 år til fordel for en Thorens TD124. For 28 år siden solgte jeg min Linn til fordel for
en Mørch GS6a som jeg helst ville have beholdt, men måtte sælge da jeg i en årrække boede i Canada. Ind imellem havde jeg
en Garrard 401 som med den samme arm og pickup (Mørch DP6 og Ortofon MC7500) lød mindst lige så godt som SOTAen.
Thorensen har en Gammel Ortofon arm og SPU Gold. Meget bedre.....
Til top Vis his047's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af his047

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes