Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Sota Værk, kan den tweakes ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Sidder og spikuler over hvad der evt. kunne gørre min Sota Sapphire serie 3 bedre, her tænker jeg på diverse tweaks som kunne tænkes at give forhøjet lydkvallitet, måske nogle læsere af tråden der har rodet en del med pladespiller og kunne komme med nogle input eller ider.

Tænker selv på nogle

1, kuglelejet: her er en enkelt kugle som original er af stål, kan jo nemt skiftes med en keramisk, men ved ikke om det giver noget ?

2. bunden hvor lejet er monteret er en forhåldsvis tynd mdf plade ca. 12 mm, den kunne evt. udskiftes med en aluminiumsplade i samme tykkelse, med ved ikke om ophænget kan tåle det.

3. Selve boardet til armen er fremstillet i 10-12mm mdf og kunne måske også med fordel udskiftes med en i aluminium.

4. strømforsyning er en lille sort æske med et transformator, reste af elektronkken sidder i selve værket, måske nogen ved om der er noget at hente der.

Det var så lige de ting jeg lige kunne komme på....

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2012 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

........Glemte måske lige at nævne at armen er en Sme Serie V med monteret Ortorfon Jubilee

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Søren Andersen]

Sidder og spikuler over hvad der evt. kunne gørre min Sota Sapphire serie 3 bedre, her tænker
jeg på diverse tweaks som kunne tænkes at give forhøjet lydkvallitet, måske nogle læsere af tråden der har rodet en del med
pladespiller og kunne komme med nogle input eller ider.

Tænker selv på nogle

1, kuglelejet: her er en enkelt kugle som original er af stål, kan jo nemt skiftes med en keramisk, men ved ikke om det
giver noget ?

2. bunden hvor lejet er monteret er en forhåldsvis tynd mdf plade ca. 12 mm, den kunne evt. udskiftes med en
aluminiumsplade i samme tykkelse, med ved ikke om ophænget kan tåle det.

3. Selve boardet til armen er fremstillet i 10-12mm mdf og kunne måske også med fordel udskiftes med en i aluminium.

4. strømforsyning er en lille sort æske med et transformator, reste af elektronkken sidder i selve værket, måske nogen ved
om der er noget at hente der.

Det var så lige de ting jeg lige kunne komme på....

Jeg har lige solgt mit Sota Værk efter at have haft et i næsten 25 år. I den tid har jeg snakket lidt med Donna Bodinet om
modifikationer og har også prøvet en del:

1. Jeg kan ikke høre forskel på stål og Zirconium kuglen

2. Det nyeste subchassis er laver af finsk krydsfiner og har en U-formet bøjle imellem center-leje og armboard

3. Sotas Cosmos armboard er lavet af akryl, bly, og aluminium (seks lag i alt)

4. jeg kan ikke høre forskel med eller uden "The electronic Flywheel". Donna anbelfaler some den allervigtigste
opgradering at skifte til den nyeste motor og strømforsyning (som også styrer vacuum automatisk) men det er en dyr affære:
7000 kr (plus told og moms)

Til top Vis his047's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af his047

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2012 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Hej, kan du fortælle lidt mere om den ramme, hvad skal den gøre godt for, trode der var noget at komme efter, har for første gang haft den skilt ad og syntes konstruktionen ser noget bilka agti ud, hvis ellers ophænget kan holde så burde udskiftning af bundplade til samme tykkelse i Aluminium kunne høres.

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2012 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv tænkt på aluminiumramme, men opgav ideen til fordel for en gammel klassisk pladespiller (Thorens td124).
Det fundamentale spørgsmål er om dæmpning: hvis du bruger et enkelt materiale som f.eks. aluminium har du en plade med
en veldefineret resonans et eller ander sted i frekvensområdet. which su bruget mage lag (som SoTA gør med Finsk krydsfiner
og bly får du "constrained layer damping" hvor flere forskellige lag har forskellige resonanser som balancerer hinanden ud. du
har ret at en aluminiumsbundplade lyder forskelligt fra MDFpladen, men om den lyder bedre er ikke til at sige.

Oveni får du problemet med subchassisets masse som bestemmer fjedrenes egenresonans. Hvis du sætter den samme
tykkelse aluminiumsplade i vejer subchassiset mere end før og du risikerer at strække fjedrene længere end de kan tåle (det
skete for mig!). I værste tilfælde kan det kan ødelægge ophænget.

Aluminiumsprofilen stiver bundpladen af imellem arm og centerleje hvor stivheden er mest vigtig.

Du har ret at det ser "Bilka-agtigt" ud, men det er den endelige lyd der er vigtig. Prøv at sammeligne med Linn Sondek som
absolut er endnu mere Bilka: bukket plade, tyk plastik-foret centerleje, billig philips-motor, og et sub-chassis som duver som
et sejl i vinden og som skal forankres med pickuparmens ledning for at forhindre det i at snurre om sin egen akse. Vi kunne
sikker allesammen lave det bedre, men alligevel lyder den godt nok til at det er en af de mest solgte pladspillere nogensinde.

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2012 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Grunden til at jeg nævner Aluminium er at stortset alle tonearme er fremstillet i metaller af forskellige arter, i hvertfald matrialer der er meget stift og træ chasiet er jo i den modsatte grøft så at sige, syntes heller ikke bundpladen er dæmpet ud over krydsfineer pladen.

Den ramme, er det en opgradering eller noget du selv har lavet ? jeg syntes ikke jeg lagde mærke til den da jeg havde talerknen af.

Hved du iøvrigt hvilke motor der er monteret i Sotaen ?

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2012 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:

Grunden til at jeg nævner Aluminium er at stortset alle tonearme er fremstillet i metaller af
forskellige arter, i hvertfald matrialer der er meget stift og træ chasiet er jo i den modsatte grøft så at sige, syntes heller ikke
bundpladen er dæmpet ud over krydsfineer pladen.

Den ramme, er det en opgradering eller noget du selv har lavet ? jeg syntes ikke jeg lagde mærke til den da jeg havde
talerknen af.

Hved du iøvrigt hvilke motor der er monteret i Sotaen ?

HVis du ser på en Scheu arm er den lavet af træ ligesom den meget gamle Grado arm. Grace lavede også en træ-arm i
halvfjerserne.

Sota opgraderede bundpladen omkring 1990 hvor de skiftede til krydsfiner og inkluderede den U-profil du ser på mit billede.
MDF chassiset har den ikke. De lavede også en gennemføring af skruerne til arm-boardet helt ned igennem til et par t-
møtrkker i bundpladen.

Motoren er en Papst GS 38.09. Hvis du sende mig en Jeg kan sende dig en PB med en e-mail addresse kan jeg sende dig en
mail med en PDF fil med de oplysninger Papst sendte mig for nogle år
siden

vh Frederik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes