Emne: SME V på Alphason Sonata ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Søren Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 01 Juli 2012 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har anskaffet mig en Alphason Sonata værk som er monteret med Alphason HR-100S arm.
Jeg har desuden en SME serie V arm som jeg meget gerne vil have monteret på værket, men er der nogen der ved om det er lige til at gå til ? skal jo bruge en konverter og her vil jeg gerne have lidt hjælp, nogen der ved hvad jeg skal bruge, om det findes i dag? __________________ Vh. Søren
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 01 Juli 2012 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren,
Det er en vanskelig opgave. Har selv værket (som du véd), og jeg har også en SME/Oracle 345. Jeg har end ikke overvejet at montere 345'eren på Alphasonen (da jeg har en Alphason HR100MCS, som naturligvis skal sidde på, da den giver den perfekte armgeometri - såkaldt Linn-standard).
Jeg vil godt lige have lov til at fundere over muligheden, men det er helt sikkert, at en adapter ikke er hyldevare og i givet fald skal specialfremstilles. Det bliver nok pænt dyrt, med mindre du er gode venner med det lokale maskinværksted.
Umiddelbart vil jeg mene, at du ikke kan finde plads til SME-armens monteringsskinner, som vil komme i karambolage med værkets topplade. Udskæringen er ganske enkelt ikke stor nok.
Men jeg kigger på det og vender tilbage ...
Fortsat god lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |
Søren Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 02 Juli 2012 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv haft en Alphason med selv samme SME arm monteret på fra nyt, men kan ikke helt huske monteringen, mener det var en tynd plade (adapter) som blev monteret via umbraco bolte nedefra lige som alphason`s arm er, på adapteren kunne SME monteres, ikke meget plads til HTA justeringen pga. den tårn lige til højre for armen, men det kunne lade sig gørre med lidt snilde.
men kan altså ikke lige huske det precist, kunne det tænkes at SME laver disse adapter, eller var det Alphason som lavede dem ?
__________________ Vh. Søren
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 02 Juli 2012 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Andersen skrev:
|
Har selv haft en Alphason med selv samme SME arm monteret på fra nyt, men kan ikke helt huske monteringen, mener det var en tynd plade (adapter) som blev monteret via umbraco bolte nedefra lige som alphason`s arm er, på adapteren kunne SME monteres, ikke meget plads til HTA justeringen pga. den tårn lige til højre for armen, men det kunne lade sig gørre med lidt snilde.
men kan altså ikke lige huske det precist, kunne det tænkes at SME laver disse adapter, eller var det Alphason som lavede dem ?
|
|
|
Hej Søren,
Ja, du har jo selv givet svaret på dit spørgsmål: Hvis du har haft en Alphason, hvor SME-armen var monteret på, så kan det godt lade sig gøre ...
Jeg er ret overbevist om, at det må have været Alphason, der producerede adapteren (hvorfor skulle SME dog gøre det?), men jeg er også overbevist om, at du kan få SME til at lave en adapter til dig ... hvis du vel at mærke vil betale for arbejdet. De er ekstremt servicemindede og har produktionsfaciliteterne til at producere hvad som helst efter kundens ønske, men de tager sig også betalt for det.
Hvis du ikke kommer med en færdig idé (dvs. beskrivelse, måltegninger osv.), så skal de bruge tid på både at tænke og producere for dig, og med timepriser i størrelsesordenen 750-1.000 kr., så bliver det hurtigt en dyr adapter.
Hvis jeg var dig, så ville jeg købe en færdig "spacer" i aluminium eller akryl på eBay - se fx http://www.ebay.co.uk/itm/Spacer-for-SME-Tone-Arms-Garrard-3 01-Garrard-401-/200781942577?pt=Turntable_Parts_Accessories& amp;hash=item2ebf894f31 - og få det lokale maskinværksted til at lave de nødvendige gevindhuller på undersiden. Spaceren er ikke dyr og maskinværkstedet kan sikkert lokkes til at gøre arbejdet for i underkanten af 500 kr.
Jeg kan selvfølgelig også gøre det for dig, men så skal du vente 200-300 år 
Du skal også lige overveje, om du kan få armgeometrien til at passe. Alphasonen er konstrueret, så den passer til arme med LINN-geometri, dvs. armen skal placeres, så armens omdrejningspunkt har en afstand til centrum af pladetallerkenen på 211mm, mens en SME V kræver 215,35mm. Det betyder, at SME'en skal forskydes 4,35mm yderligere væk fra centrum. Jeg vil tro, at Alphasonen har plads til det, men du skal i hvert fald sikre dig, at forskellen mellem monteringshullets diameter og diameteren på SME'ens højdejusterbare armtårn er mindst 8,7mm (diameteren på monteringshullet skal m.a.o. være mindst 8,7mm større end diameteren på SME'ens højdejusterbare armtårn), så denne forskydning er mulig. Ellers vil du aldrig få optimal armgeometri.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|