Emne: CD vs. vinyl? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Rene_49 Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 195
|
| Sendt: 17 September 2012 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haløj
Jeg har aldrig hørt Vinyl, men har hørt meget godt om det, og har længe leget med tanken om at man skulle invisterer i
en pladespiller.
lige. pt kører jeg altid mit musik digitalt til NAD'en og så fungere den som D/A, synes jeg fungerer rigtig godt. Musikken
er selv tabsfri, (apple Lossless)
Men hvad er jeres erfaring med vinyl, i forholdt til digital cd lyd?
Og hvad koster det at komme ordentlig i gang med pladespiller?
har hørt lyden er varm og sprød, hvilket tiltaler mig meget! love it..
god aften , ser frem til at blive klogere!
Rene
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 17 September 2012 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uh pas på ... du rører ved en krudttønde. Du kan risikere at det hele eksploderer.
Vinyl lyd er hverken varm eller sprød. Den kan være grim, blød, rund, sød, varm, agressiv, forvrænget og lige meget. Men den kan også være dynamisk, åben, fantastisk, detaljeret, letflydende og generelt meget nem at lytte til.
Som med digital lyd kommer det an på hvor godt det gøres. Det kan gøres på forskellige niveauer. Hvor meget det koster, afhænger af de krav man stiller. Du kan evt. læse mere på min hjemmeside.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Rene_49 Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 195
|
| Sendt: 17 September 2012 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for et godt svar hehe
"kurdttønne"
jeg vil ligge på dit site :)
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 17 September 2012 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, en krudttønne, jeg turde bare ikke at skrive det, da jeg ikke ville skræmme den unge mand. 
carsten
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 17 September 2012 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her handler det nok også om personlige præferencer, for begge dele kan være helt igennem fine systemer.
Jeg har satset på CDen fra starten, og jeg synes det var et genialt system ved introduktionen i midt firserne. CDen er praktisk, den kan bruges overalt, lydkvaliteten er generelt helt igennem fin.
De sidste 5 år har jeg også haft vinyl igen, og vinyl er hyggeligt og nostalgisk, men nok også lidt bøvlet. Det har jeg kompenseret for ved at vælge en fuldautomatisk pladespiller, for jeg har også haft en manuel (REGA 3) og den passer ikke til mit temperament, så den røg ud pga kummerlig betjeningskomfort. LPerne har også generelt fin lyd, men der kan være lidt knas af og til, og det hører man nok mere når det normalt er CDen der lyttes til. Så jeg vil mere kalde Lper et supplement til CDer end et alternativ, når man bevist fravælger streaming.
Samlet set vinder CDen for den kan bruges meget mere flexibelt, både på kontoret, i stuen og ikke mindst i bilen, men som supplement er LPen fin.
Jeg har købt 3/4 af CDerne fra ny, de andre brugt enkeltvis, samtlige LPer er købt brugt, hvis jeg skal købe nyt musik er det udelukkende CDer jeg køber, købte lige Mark Knopflers nye til 9 GBP hos WOWHD idag, hvis det skulle have været en LP ville den have kostet det tredobbelte. Jeg har ingen former for transportabel musik, streaming eller lign, og har absolut ingen planer om at få det. Og jeg har absolut fulgt den gamle regel om at bruge 2/3 på musikken og 1/3 på anlægget, for vi har jo anlægget for at høre musikken og ikke omvendt.
Du kan få gode pladespillere fra ny fra godt et par tusinde + en RIAA hvis den ikke er indbygget i din forstærker. Jeg ville vælge en Thorens hvis den skulle være ny eller en brugt en tung fuldautomatisk japansk pladespiller som ex Denon eller Thorens. Du kan få mange fine pladespillere brugt, men så skal pick uppen ofte skiftes. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 17 September 2012 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man har en stor pladesamling er det nok fornuftigt at investere i en god pladespiller. Hvis man derimod ikke ejer en eneste LP, må en sådan investering skyldes at man keder sig, har lyst til at få en "ny" hobby -( man kan bruge oceaner af tid på at rode med disse afspillere) eller fordi det er lidt trendy blandt hifinørder at lytte til LP'er. Der er for tiden noget nærmest esoterisk ved vinylafspilning - lidt som at blive medlem af en frimurerloge.
Selv har jeg brugt mange penge på at få den absolut optimale cd-afspilning. Og der skal en meget dyr pladespiller til at slå denne -hvis det overhovedet er muligt.
|
| Til top |
|
| |
k.s.p Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 17 September 2012 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm tror ikke dem der siger at cd lyder bedst har hørt en god pladespiller.
Spiller man på en billig tjubang pladespiller vil cd nok lyde bedst.
Vil komme med den påstand at en god pladespiller ikke overgåes af nogen cd / streaming.
|
| Til top |
|
| |
jukuluff Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 17 September 2012 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil sige det primært kommer an på hvornår musikken er blevet indspillet. Hvis musikken er indspillet før der var noget der hed CD, så lyder den som regel bedst på vinyl.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 18 September 2012 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er i hvertfald noget rigtigt hygge over det.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 18 September 2012 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
LP er fantastisk Men det bliver dyrt!
Hvis du ikke ejer nogle LP`r og skal ud og købe alt musikken, så skal du have den store pengepung frem. Du kan købe det meste brugt til en halvtresser, men de mere interessante udgivelser de begynder at koste. Lige fra 150,- til 500,- og meget dyrere.
50 albums, det er ikke meget og man bliver hurtigt træt at mediet, da ens udvalg er så begrænet. Jeg hoppede selv tilbage til LP for 18-20 måneder siden og jeg må sige at det, for mig, er blevet mere end 3-4 gange så dyrt end jeg havde regnet med. Det skylde tildels at jeg ikke havde regnet med at jeg skulle købe LP`r
Men der bliver faktisk ikke spillet andet en LP, cd`n er nærmest gået på pension herhjemme.
En ting man skal gøre op med sig selv fra starten er om man vil Lp`n eller om det bare er til hygge. Er det til hygge, så drop det og brug pengene på et bedre digitalt setup. Vil man det, så gå all in. Både med lp-vasker så ens lp`r lyder rene og uden knasen, massere af musik og så stille og roligt få bygget lpsamlingen op. Ellers så bliver LP sekundær og man ender tilsidst med at sælge den igen. Og så er vi tilbage til at pengene kunne havde være brugt bedre 
Den bedste investering og nok også den dyreste jeg har gjort, var klart at hoppe på LP mediet igen. Men det er dyrt 
__________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
mugge Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 18 September 2012 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
90 % af min musiklytning foregår med LP'er, og jeg er faktisk lidt ked af, at jeg ikke får hørt så megt af den gode musik, jeg har på CD. Jeg vil nok sige, at hvis man overvejer at stå på vinyl fra bar bund, skal man gøre op med sig selv, om man kan lide lyden, om man er tolerant overfor lidt knas ind imellem og om man kan forlige sig med den noget mere besværlige betjening. Samtidig er pick-up'er noget ømfindtligt noget. Pladerne skal også behandles noget mere forsigtigt end cd'er.
Hvis du har en ven , med pladespiller og en lp-samling kan du jo prøve at få lov at spille lp'er på hans set-up en hel aften og så se , hvad du syntes.
|
| Til top |
|
| |
chillipepper Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 215
|
| Sendt: 18 September 2012 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa det kommer bestemt and paa hvor meget du vil bruge, jeg har selv kobt en Bringmannn Bardo med bellcanto phono
amp til og der kan cderne altsaa ikke vaere med, det er lyd i topklasse men det koster ogsaa en bondegaard
__________________ MVH
chillipepper
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 18 September 2012 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, jeg har holdt fast i vinyl og har først for nylig anskaffet mig en billig cd-afspiller - som en midlertidig løsning pga. små pilfingrede drenge. Har ganske vist ingen cd'er, men bibliotekerne i lokalområdet har rigeligt, så jeg får lånt og hørt en masse musik (via skattebilletten), så det er en fin løsning for en periode.
Lydmæssigt er det muligt at nå rigtig langt med begge medier (eller kort for den sags skyld - begge medier kan lyde lige godt og lige forfærdeligt), men som Pierre er inde på, så er "softwaren" til en pladespiller noget dyrere end ditto til en cd-afspiller, og du kan ikke i samme omfang (hvis overhovedet) låne dig til musik.
Jeg har alle dage været fascineret af (fin-) mekanik, så kombinationen lp/pladespiller/pick up/tonearm har klart størst appeal i min verden. Cd'er og cd-afspillere er desuden en noget forkølet oplevelse på såvel det processuelle som rituelle plan, men omvendt også noget mindre krævende at omgås i hverdagen.
Som Mugge rigtigt skriver, så er det en voldsomt god idé at alliere sig med nogen i din omgangskreds, som har/bruger en pladespiller dagligt. De vil kunne øse af deres erfaringer, og du vil kunne se/høre/røre - altsammen med henblik på at kunne træffe et kvalificeret valg, om du skal kaste dig ind i vinylkampen.
God fornøjelse!
|
| Til top |
|
| |
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 18 September 2012 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om du skal hoppe ud i vinyl? Hvis du hører meget musik fra vinylens tid, så gør det. Fordelen ved vinyl er, at du kan få rigtig meget musik rigtig billigt. Hvis du skal købe nye vinyler, så vil det dog koste knaster. En pladespiller kan du få fra 2.000 til 200.000 kr, så det show styrer du selv. Personligt vil jeg hellere (og det er også sådan mit mønster har været fra jeg var ca 15 år) bruge penge på musik og mindre på udstyr. Jeg vil anslå, at jeg har brugt 75.000-100.000 kr. på musik, mens det udstyr, jeg hører musik på i dag koster ca. 15.000 kr. inkl. en Pro-Ject pladespiller til ca. 3.000 kr. Jeg startede på vinyl tidligt, fordi mine forældre (heldigvis) havde masser af 60'er-70'er-vinyl. Man kunne altid finde en god plade i Accord til billig penge - og det kan du sikkert stadig. Det var jo før the internet, og det var og er helt fantastisk at stå og grave i plader i den lokale pladeforretning og finde the one. Og helt fantastisk at komme hjem med et kup og sætte nålen i. Lydmæssigt er lossless milevidt foran vinyl i mit setup, men det handler mest om, hvor du bruger pengene. Du kan få fantastisk lyd på cd, lossless og vinyl, men på charme og nostalgi vinder vinylen!
|
| Til top |
|
| |
jmk74 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2012 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 18 September 2012 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er ordentlig igang - er det så du bare kan spille plader, så er en billig løsning oplagt. Dog skal du ikke regne med den store åbenbaring.
Ingen grund til at over do it, hvis resten af kæden ikke kan følge med. Køb brugt da du får mest for pengene. Rega er vel et godt sted at starte, ellers er der Thorens, Pro-ject og hvad de ellers hedder.
Min erfaring er jo mere du bruger på vinyl setup jo bedre lyd, lad det være PU, riaa, arm osv. forudsat du køber så tingene passer og komplimenterer hinanden (synergi).
Hjemme hos mig kører vinyl som det eneste, streaming/CD er i kikkerten, men kun som supplement og baggrundsmusik. Har 2 andre anlæg der kører med digital lydkilde og vinyl er klart at foretrække hos mig.
Har haft billige pladespillere og lidt dyrere pladespillere, kvaliteten følger klart med mérinvesteringen. Iøvrigt også i resten af kæden.
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 18 September 2012 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
I har helt ret det kan være en krudtønde hvis overskriften skal være cd vs. vinyl. Jeg synes dog overskriften på denne tråd er misvisende og undskyld
for det trådstarter!! Jeg kan jo fornemme at du er interesseret i vinyl lyden da du har hørt at den kan have nogle kvaliteter som er positive set i
forhold til det vi alle søger nemlig at komme så tæt på virkelig lyd som muligt. Men jeg fornemmer også du er glad for dit digitale setup og bliv ved
med at være det også. Det kan nemlig også lyde rigtig godt men kræver også omhu og viden for at optimere dette. Hvordan du har tænkt dig at gribe
analoglyden an ved jeg ikke og kender heller ikke din økonomi. Tag ud og hør forskellige pladespillere, pickupper, riaa's og døm selv. Du kan godt
være heldig at finde noget der ikke behøver at koste så meget der kan spille rigtig godt. Der bliver noget hjemmearbejde før du kan danne dig et
rimeligt overblik. Men tro mig, det er værd at bruge tid på da den endelige lyd virkelige kan rykke i positiv retning.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 18 September 2012 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hos Dan's TV kan du for en meget lille penge, købe en Dual pladespiller i flot lyst træ. Den leveres med en ok Ortofon pick up. Den kunne jeg anbefale dig, at starte med og så købe/låne* (*af bekendte) lidt plader hen ad vejen. Har du ikke en RIAA indgang på den forstærker kan en løs købes. Dan's tv ligger også inde med et par valg her til mindre penge. Ellers kan du købe en Creek OBH-15 Riaa hos www.tapeconnection.dk .  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 18 September 2012 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt være at LPen lyder marginalt bedre under helt optimale forhold, men forholdene er sjældent optimale, så gennemsnitligt lyder CDen lige så godt.
Jeg kan huske da CDen kom på markedet, og vi læste alt om den, for den syntes vi var rigtigt smart. Jeg viste stolt min nyindkøbte Philips CD 104 frem på kollegiet i 86, og jeg var nok en af dem der pressede på for overgang til CD. For dengang opfatte jeg CDen som LPen fuldstændig overlegen og det gør jeg egentlig stadig. For den flexibilitet CDen har finder, man ikke hos LPen. Personligt hører jeg 50 % eller mere af musikken i bilen, og jeg tager i praksis 2 cder med fra reolen hver morgen. Derudover er der ingen problemer med ridser, og alle de 600 - 800 CDer jeg har i reolen virker stadig perfekt selv om nogle er mere end 25 år gamle. LPen er 50er teknik, men den er hyggelig og nostalgisk og rigtig sjov ved specielle lejligheder, og derfor bliver de stående i reolen, men noget alternativ til CDen, har de ikke udgjort i mere end 20 år.
I sidste uge havde JP en lang artikel om pladeindustriens krise, CD salget falder, men det er ikke vinylplader der købes, det er download ofte i MP3 format. Artiklen sluttede af med oplysningen om at vinyl kun udgør 1% af musik omsætningen, så det er stadig de brugte plader der driver vinyllytningen. For det er få der reelt køber ny vinyl, når salget kun udgør 1%, for den gruppe bruger til gengæld mange penge på musikken.
Men egentlig er alle os der køber musik på faste formater i samme båd, for konkurrenten er i alle tilfælde helt upersonligt download, og det siger mig absolut ikke noget som helst. Men mon ikke vi også kan købe CDer og måske vinyl om 20 år, jeg tror det. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 18 September 2012 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes egentlig ikke din kommentar passer så godt til det tråden handler om idet trådstarter egentlig ønsker at høre nogle kommentarer omkring en
evt. overgang/supplement til den måde han hører musik på nu nemlig digital lyd. For mig lyder det som om du vil fraråde pladespiller som en god ide.
Jeg kan ikke se det er så vanskeligt at få et godt løbeværk påsat en god arm og derpå sætte en pickup og få det til at lyde godt. Så svært er det altså
ikke hvis man ellers gider sætte sig ind i grundprincipperne. Jeg vil dog dig ret i den større fleksibilitet og brugervenlighed en cd har i forhold til vinyl.
Det kan ikke diskuteres at det er mere besværligt at bruge vinyl i forhold så at sige alle digitale medier. Til gengæld synes jeg det er synd hvis der er
interesse fra trådstarter ikke at prøve at se om det for ham kan lykkes at finde en god start kombination i analog lyd og derved få nogle forhåbentlig
fremtidige gode hifi oplevelser som jeg i min opsætning slet, slet ikke kan få på samme måde med digitallyden.
Hermann. skrev:
Det kan godt være at LPen lyder marginalt bedre under helt optimale forhold, men forholdene er sjældent optimale, så
gennemsnitligt lyder CDen lige så godt.
Jeg kan huske da CDen kom på markedet, og vi læste alt om den, for den syntes vi var rigtigt smart. Jeg viste stolt min nyindkøbte Philips CD 104
frem på kollegiet i 86, og jeg var nok en af dem der pressede på for overgang til CD. For dengang opfatte jeg CDen som LPen fuldstændig overlegen
og det gør jeg egentlig stadig. For den flexibilitet CDen har finder, man ikke hos LPen. Personligt hører jeg 50 % eller mere af musikken i bilen, og jeg
tager i praksis 2 cder med fra reolen hver morgen. Derudover er der ingen problemer med ridser, og alle de 600 - 800 CDer jeg har i reolen virker
stadig perfekt selv om nogle er mere end 25 år gamle. LPen er 50er teknik, men den er hyggelig og nostalgisk og rigtig sjov ved specielle lejligheder,
og derfor bliver de stående i reolen, men noget alternativ til CDen, har de ikke udgjort i mere end 20 år.
I sidste uge havde JP en lang artikel om pladeindustriens krise, CD salget falder, men det er ikke vinylplader der købes, det er download ofte i MP3
format. Artiklen sluttede af med oplysningen om at vinyl kun udgør 1% af musik omsætningen, så det er stadig de brugte plader der driver
vinyllytningen. For det er få der reelt køber ny vinyl, når salget kun udgør 1%, for den gruppe bruger til gengæld mange penge på musikken.
Men egentlig er alle os der køber musik på faste formater i samme båd, for konkurrenten er i alle tilfælde helt upersonligt download, og det siger
mig absolut ikke noget som helst. Men mon ikke vi også kan købe CDer og måske vinyl om 20 år, jeg tror det. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
sold Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 18 September 2012 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
| Jeg kan huske da CDen kom på markedet, og vi læste alt om den, for den syntes vi var rigtigt smart. Jeg viste stolt min nyindkøbte Philips CD 104 frem på kollegiet i 86, og jeg var nok en af dem der pressede på for overgang til CD. For dengang opfatte jeg CDen som LPen fuldstændig overlegen og det gør jeg egentlig stadig. |
|
|
Jeg var af samme opfattelse dengang i 1989 hvor jeg købte min første cd-afspiller. Min pladesamling var ikke astronomisk, men ok - min cd-samling blev hurtigt meget større. Jeg har dog senere skiftet holdning - dog ikke pga. lydkvalitet, men fordi cd blev FOR nemt, det blev FOR nemt at skøjte hen over numre der ikke lige fængede i de første 10 sekunder, og så føltes de heller ikke lige så personlige som lp-plader med deres håndtering og til tider hengivne cover-designs.
Hermann. skrev:
| Personligt hører jeg 50 % eller mere af musikken i bilen |
|
|
Jeg kører nogle lange ture hver uge, og hører også musik i bilen - dog sjældent helt op til 50%. Heldigvis er min musiksmag i bilen en helt anden end derhjemme i stuen - på motorvejen egner "rytmisk" musik sig bedst, mens det i stuen står på jazz, klassisk og de finere ting, noget der ikke egner sig til at blive hørt i en bil hvor grundstøjen er for høj til nuancerne. Sidstnævnte nydes også bedre med et godt glas vin 
Hermann. skrev:
| For den flexibilitet CDen har finder, man ikke hos LPen |
|
|
Og
Hermann. skrev:
| LPen er 50er teknik, men den er hyggelig og nostalgisk og rigtig sjov ved specielle lejligheder, og derfor bliver de stående i reolen, men noget alternativ til CDen, har de ikke udgjort i mere end 20 år. |
|
|
Jeg elsker håndteringen af plader, at de skal være vanskelige, at de er klenodier, at de skal vaskes, at de er skrøbelige - i min verden langt mere personlige. Jeg har aldrig haft det samme personlige forhold til mine cd'ere som jeg har haft det til lp-plader, vel både pga. nostalgien, men også pga. håndteringen. Jeg hader flexibiliteten ved cd, hvorved jeg forstår nem håndtering og ikke mindst nem konsumering - pga. sidstnævnte hader jeg streaming til alt andet end musik som jeg f.eks. skal arbejde til eller bare hører når jeg sidder ved pc'en. Det er konsum og hurtig glæde, ligesom den lette vin, hvor den tunge giver mig en større glæde, fordybelse og mæthedsfornemmelse.
For mig er cd'en, eller digital musik i det hele taget, ikke et alternativ, andet end i bilen og når jeg sidder ved computeren. I stuen høres der kun vinyl, jeg køber de ny-udgivelser jeg ønsker, og dem jeg ikke kan få på vinyl undværer jeg. Derudover har jeg en efterhånden lidt større pladesamling der fylder godt et par rumreoler af 4x4 typen. Men jeg er nu nok også en af de få der er så snæversynet.
Lige nu hører jeg Peter Gabriel's New Blood fra iTunes, rippet i WAV-kvalitet, ud over hovedtelefonudgangen på min bærbare, ind i et par Sennheiser IE80... Bevares, det er da udmærket, men laaangt fra samme glæde som jeg opnår derhjemme i stuen med nålen i rillen. Ok, hovedtelefonudgangen er sikkert ikke hifi, vel ikke engang fi, men jeg føler heller ikke det samme for musikken - det er faktisk for let.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|