| Forfatter |
|
Mortus Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 03 Oktober 2012 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære alle
I kølvandet på en flytning har jeg fået et problem med min pladespiller, som jeg tror kan spores tilbage til det gode gamle frygtede tonearmsressonans. Problemet opstår ved afspilning af plader ved en vis volumen, hvor membranerne på mine højtalere pludselig kan stå og vibrere voldsomt og ukontrollerbart. Det forsvinder langsomt, når jeg skruer ned igen. Det er ikke et problem, jeg havde det gamle sted, jeg boede.
Umiddelbart er der et par få men væsentlige forskelle på det nye og det gamle sted. Først og fremmest hænger pladespilleren ikke længere på en dedikeret hylde, men står på en reol, der er fyldt med plader. Grunden til, at jeg ikke har hængt den op, er, at gulvet i den nye lejlighed er langt mere stabilt og plant. Derudover er der betonvægge det nye sted, modsat murstensvægge. Det nye rum i sig selv kan med andre ord være en faktor.
Men det store spørgsmål er selvfølgelig, hvad kan man gøre ved problemet? Jeg har slået et subsonic filter til min riaa (project tube boxII), men det har ikke løst problemet. Vil løsningen være at hænge pladespilleren op på væggen, eller kan man mon evt sørge for ekstra afkobling der hvor den står?
Alle råd modtages med kyshånd
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 03 Oktober 2012 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du døjer med, kaldes akustisk tilbagekobling, og har ikke noget med armresonans at gøre...
Kort fortalt går lyden fra dine højtalere tilbage i pickup'en via gulvet (eller nogle gange luften). Lyden - især bassen - forstærkes igen, og dette får dine basenheder til at "blafre".
Det forklarer også hvorfor symptomet forsvinder, når du skruer ned... så er signalet ganske enkelt ikke kraftigt nok til, at vandre gennem gulv og reol. Så noget tyder på, at dit gulv ikke er så stabilt alligevel! 
Løsning? Op på væggen igen!
Beton eller ej, så hjælper det ikke hvis du har "flydende" parketgulv, som de fleste moderne hjem har. Mange oplever også, at højtalerne buldrer og brager, når de står på flydende parket. Så må de op på nogle tunge fliser.
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 03 Oktober 2012 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt klart, op på væggen :-)
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 03 Oktober 2012 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har nu i aller højeste grad også noget med armresonans at gøre, da det bla er den der bliver anslået. Men når det er sagt, er kuren ganske rigtigt at sørge for at pladespilleren isoleres for vibrationer, f.eks ved at få den hængt op på en væg.
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 03 Oktober 2012 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været helt konsekvent. Ikke blot er min pladespiller tung og afkoblet - den står også i et andet rum end der hvor der spilles! DET VIRKER.
Prøv at flytte din pladespiller til et andet sted i stuen. Stående bølger og resonanser kan også være med til at provokere (gennem luften). En "sandkasse" eller anden afkobling/tilkobling kan også virke positivt.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 03 Oktober 2012 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med Janils.
Har også flyttet min pladespille ind i naborummet (hedligvis har min spille indbygget riaa og liniesignal konvertering. så der var enkelt at forlænge kablet med en rca stereokabel 
kan nu spille meget højere uden at basserne "subsonic" wobler 
Eneste anke, er at man skal "gå langt" for at vende LP'erne 
|
| Til top |
|
| |
Mortus Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2012 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, tak for inputs
Det bliver nok ikke ligefrem aktuelt at placere pladespilleren i et andet rum (hvad sker der også for dén løsning? Hifi-entusiaster en gang i mellem, altså.. ). Det er - af forskellige årsager - også ret besværligt at sætte den på væggen, men det må kunne lade sig gøre, hvis det er nødvendigt. Men hvis problemet er luftbåret, så at sige, vil det vel ikke løse meget at fjerne forbindelsen til gulvet?
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 04 Oktober 2012 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 04 Oktober 2012 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet skyldes sandsynligvis akustisk tilbagekobling, så løsningen med at få pladespilleren op på væggen, er den mest oplagte.
Alternativ kunne du finde noget tungt, at stille pladespilleren på, inden du begynder at bore huller i væggen. Det kunne f.eks. være en lille betonflise eller et stykke granit.
Idéen er, at bryde resonans-mønstret. Dine højtalere er af træ, dit gulv er af træ, og din reol er af træ. Og er du rigtig "uheldig" er din pladespillers chassis også af træ. I så fald kan resonanserne vandre frit hele vejen op til tonearm og pickup.
Men lægger du en flise under højtalerne eller pladespilleren, så bryder du med stor sandsynlighed dette "mønster".
Held og lykke med projektet! 
|
| Til top |
|
| |
Mortus Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2012 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er en flise det bedste at forsøge sig med? Jeg tænkte noget svampagtigt ala de der Valhalla-feet, men engang har kunne købe i i hvert fald Hifiklubben. Men tror faktisk, at jeg har nogle fliser liggende - så kan jeg jo starte med dem.
Og tak
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 04 Oktober 2012 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordelen ved en flise er det forhøjede masse, så resonanserne ikke kan føres videre.
Skum-fødder eller lign. kan måske også benyttes, men hvis de "mættes" pga. af deres lave masse, så er det ikke sikkert at de hjælper.
Men det nemmeste er at prøve skum-fødderne først, og virker de ikke, så kan du jo prøve med flisen... 
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 04 Oktober 2012 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mortus Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Perfekt, D A O! Den artikel vil jeg dykke ned i ved lejlighed.
Jeg kunne ikke finde de fliser, jeg troede, jeg havde i kælderen, så forsøgte mig i første omgang med hvad, jeg lige kunne finde: Et par Euroman-magasiner
Men det hjalp faktisk, uden at jeg dog kom helt i mål. Nu kan den tåle noget mere på volumen, før enhederne går i selvsving
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 06 Oktober 2012 kl. 04:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
:-) håber det hjælper dig, og ofte er der ikke andet at gøre end at forsøge sig frem, fordi der er så mange variabler og den
eneste der kan finde det optimale i dit hjem er dig :-)
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |