Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Tegn på ringe pickup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
irvall
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2012
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Godeftermiddag, brugere på HIFI4ALL!

Jeg købte mig for nylig en Rega RP1 pladespiller med dertilhørende preforstærker (Phono Box II USB) af mærket Pro-Ject,
der skulle køre via min NAD 356-forstærker. Så langt, så godt. Dette er min første pladespiller, og jeg er ganske ny til dette
pladeræs, så mit nuværende setup er ud fra bedste overbevisning samt lidt manualkiggeri. Overall lyder det hele rigtig
godt ift. hvad jeg er vant til af pladespillere. Især bas og mellemtoner får man virkelig et kick. Jeg bemærkede dog
langsomt, at ikke nok med at de diskante/høje toner lød mindre godt, havde de også en metal-dåse-lignende knasen, der
lyder anstrengt/ikke optimal. Da jeg er bekendt med, at Rega RP1 starter med en relativ budget-orienteret pickup (Ortofon
OM 5E ~ 300 kroner), begynder jeg jo at tænke dé veje. Hvad tror I, lyder det som hvad man kan forvente af en "billig"
pickup - eller er diskantproblemer typiske ift. dårlig opsætning?

Kort version, for de travle: Skyldes dårlig diskant-gengivelse med en pladespiller typisk billig pickup - eller
dårlig opsætning af udstyr?

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen,
irvall
Til top Vis irvall's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af irvall

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Hej Irvall
Velkommen til vinyl verden, jeg lader de helt kloge hoveder svare på dine spørgsmål !

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

OM 5e er i min verden ikk nogen god pickup. Hvis den tillige med er brugt er det meget sikkert at den står for udskiftning.
Hvad du så skal vælge er et budget spørgsmål.
Et godt bud ville være ortofons 2M red. Eller den blå fra samme serie.
Det er virkelig vellyd til fornuftgige penge.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Lencofyn skrev:
OM 5e er i min verden ikk nogen god pickup. Hvis den tillige med er brugt er det meget sikkert at den står for udskiftning.
Hvad du så skal vælge er et budget spørgsmål.
Et godt bud ville være ortofons 2M red. Eller den blå fra samme serie.
Det er virkelig vellyd til fornuftgige penge.

Eller en Audio Technica AT-95E, bargain for en billig mm pick up, spiller langt bedre, end prisen indikerer. Men ellers har du ret, OM-5E er det billigste, der kan opdrives fra Ortofon, og af samme årsag næppe værd at "skrive hjem om".

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hej Irvall!

En pickup er nok den vigtigste komponent på en pladespiller (der er helt sikkert nogle, der er uenige). Og selv de billigste pladespillere kan sagtens bære en bedre pickup, end den de bliver leveret med. Desværre sparer producenterne ofte på den pickup, der følger med, for at holde den samlede pris nede.

RP1 koster 2500,- og trækker man de 300,- fra for OM5E, så har man et værk til 2200,-. Det er så min erfaring, at du kan bruge op til samme beløb på en god pickup.

Og du skal ikke lytte til dem, der siger at du skal købe en billig "killer" pickup, som slår meget dyrere konkurrenter af banen... for det gør de altså ikke! De lyder måske lidt bedre end deres konkurrenter, men træerne vokser ikke ind i himmelen.

En god løsning kunne være en af Rega's egne pickup'er, eller en 2M fra Ortofon. F.eks. Rega Elys 2 eller Ortofon 2M Blue. De koster begge ca.1200,- Og vil du rigtig gi' den gas, så er Ortofon 2M Bronze et udmærket valg.

Hold dig til MM (Moving Magnet) pickup'er, da de giver mest valuta i denne prisklasse!

Og få forhandleren til at montere den, hvis du ikke har prøvet det før.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Forudsætningen for at få det optimale ud af en pick up, altså få den til at arbejde 100% på at få informationerne "suget" op af rillerne, er en tonearm der ikke påvirker pickup'ens arbejde. Uanset hvor god en pickup er, så overvinder den ikke friktion eller slør i en tonearm.

Nu tror jeg ikke, at det er pick uppen der afstedkommer "metallisk knasen" jeg tror, at du skal regulere antiskatingsskydeknappen (pyh !) den sidder under armrøret og skal stå mellem 1 og 2 Prøv om ikke det hjælper på det der lyder som dårlig sporing. God fornøjelse

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Bent er inde på noget her, ellers vil jeg forslå en lille rense børste til både pladen og en anden slags til pick-up nålen, Project laver begge dele.

Mht pu opgradering så kan en bedre nål monteres på din Ortofon hele OM programmet passer fra 3 til 40, men det er næppe dikamanten er der spidt allerede

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

hejsa

en billig pickup henter ikke de samme detaljer ud af rillen
en dårlig riaa hjælper heller ikke
riaaen skal kunne klare de kraftige signaler fra ens pickup, diskanten er de kraftigste signaler, hvis den overstyres så bliver
det også lidt metallisk

nåltryk
sporing
den rette vinkel af pickup over pladen
alt sammen vigtig
og så naturligvis selve pickuppen, den rette nål slibning osv

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 Oktober 2012 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

hej irvall et af kendetegnene på en slidt pick-up er netop en blikagtig diskant
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 12 Oktober 2012 kl. 07:06 | IP-adresse registreret  

Og meget rillestøj...
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Oktober 2012 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

En OM5 har en indfattet sfærisk diamant der bestemt ikke henter alt op af rillerne. En OM40 nål vil være en stor forbedring. Lad dig ikke friste til at købe noget som kun er lidt bedre, pris og kvalitet hænger for det meste sammen.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

dhad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Oktober 2012 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg oplever som trådopretter, de samme problemer i diskaten. Især høje toner, som står alene og er optaget ved høj volumen.

Efterhånden er jeg kommet til den opfattelse, at flere faktorer kan spille ind: indspilningens kvalitet, det faktum at støj høres nemmere gennem en klar diskant-tone og pladens stand (jeg køber en del brugte plader, hvor man jo ikke ved, hvad de har været udsat for.). Og hvis man har set hvordan en plade bliver presset, rettes en del tvivl også mod produktionsmetoden... :-)

Jeg underkender ikke, at pickup'en ikke også kan være en spiller, men jeg har efterhånden prøvet 3-4 forskellige pickup'er og pladespillere (dog entry-level), og alle producerede dette knas på de samme plader. Jeg har eksperimenteret med opsætningen af pickup og pladespiller - vta, antiskating og tracking weight, alt uden resultat. Senest har jeg forsøgt med en fabriksny Pro-ject RPM1.3 Genie med fabriksmonteret ortofon 2m red, uden hørbar forbedring af diskant knas.

Det er muligt en nål i tusindkronersklassen kan eliminere knaset, men den slags penge skal jeg kigge langt efter.. (synes min kone! :-) )

Mvh Peter

Til top Vis dhad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dhad

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 13 Oktober 2012 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Focus på knas og støj kan også skyldes for meget øvre mellemtone. Det kan også give den omtalte metalliske biklang. En rigtig god riaa del kan være vejen frem.

irvall
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2012
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2012 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Hej igen, allesammen

Dér fik jeg en hel spand gode svar. Fedt!

Well, først og fremmest skal det vel nævnes, at jeg ikke har tænkt mig at beholde min nuværende cartridge OM 5E i
en livsalder, men da jeg starter på studier næste år m.m., virker min nuværende plade-løsning som den, hvor kvalitet og
pris ligesom mødes. Derfor er det også, at jeg har fulgt nogle af de råd - Medlyds heriblandt - hvor jeg reelt kan foretage
mig noget med min nuværende opsætning. Umiddelbart har jeg fået en mere bred og mindre diskant lyd af at sætte ASS-
knappen mellem de anbefalede 1-2 gram. Så, nu må vi se, hvor længe det holder denne her gang.

Tusind tak for samtlige indlæg - de vil helt klart set tilbage på, når jeg inden for en overskuelig tid skal investere mig i en ny
nål til maskineriet.

Mvh,
irvall
Til top Vis irvall's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af irvall

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Nu har OM5e en eliptisk diamant ikke sfærisk

http://www.ortofon.com/products/cartridges/cartridges-omomp- series/om-5e

Det ændre ikke ved at det er en entry model, men huset kan jo tage en bedre nål/diamant, så...
2M red/blue kan også være et valg afhængig af hvor mange penge du smider i løsningen.
Du kan jo låne en riaa hos din pusher for at vurderer om det hjælper.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes