| Forfatter |
|
oz5afm Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2012 Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 21 December 2012 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne godt tænke mig, at få mere ud af mine gamle som nye vinyl skiver.
Mit nuværende setup er en Onkyo TX-NR 807 med indbygget Riaa forstærker og en Lenco 3807 pladespiller med en Sumiko Pearl pick up. Højttalerne er Definition DF6 fra svenske Dynavoice (front) som en del af mit surround setup.
Det er ikke tanken at skifte receiver og højttalere, da de fungerer fint i mit surround setup. Mine tanker går mere på at monterer en ekstern Riaa forstærker eller en anden pladespiller, måske begge dele.
Nogen gode ideer 
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 21 December 2012 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok kigge lidt efter en bedre pickup :)
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Søren77 Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 147
|
| Sendt: 21 December 2012 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror også, at jeg ville overveje en effekt til fronterne, hvis du vil til at bruge systemet til seriøs stereolytning.
Hvad RIAA angår, kunne en Cambridge 640 være en mulighed. Den bør du kunne finde brugt til rimelige penge. Hvad er dit
budget?
|
| Til top |
|
| |
oz5afm Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2012 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde en forventning om at komme et lille stykke af vejen for 2000 - 4000 kr.
|
| Til top |
|
| |
Søren77 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2012 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
For 4000 kr. vil du kunne nå ret langt. En billig, brugt RIAA (eks. den nævnte fra Cambridge), men andet omkring de 500-1000
kr. vil helt sikkert også være en mærkbar forbedring. En brugt effektforstærker - eks. en ældre NAD - til omkring 2000 kr. og
en ny PU - eks. en Ortofon 2M Blue (1000 kr.) vil hæve dit anlægs niveau markant. Effektforstærkeren dog, selvsagt, under
forudsætning af, at din receiver har preout.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 21 December 2012 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en ganske fornuftig RIAA til salg i køb og salg sektionen her på sitet. http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=237179
Tom Evans Microgroove X Riaaen vil kunne følge dig i lang tid, hvis du skulle blive bidt af vinylen. Denne Riaa kan sagtens følge med en bedre PU og en bedre pladespiller.
Hvor i mod Cambridgen kun er en ren begynder Riaa, ikke dermed sagt den er dårlig.
|
| Til top |
|
| |
Søren77 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2012 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er absolut ingen tvivl om, at trådstarter vil kunne finde bedre RIAA end den nævnte Cambridge (der dog igen, i min optik,
ligger væsentligt over de NAD Riaa´er, der ellers ofte bringes på bane, når det gælder "første-gangs RIAA´er). Jeg tror dog, at
den enkeltstående opgradering - hvis målet er bedre stereo og midlet er 2-4000 - vil være at indkøbe en effektforstærker til at
trække fronterne. Det vil give et meget markant løft, der i øvrigt også vil komme til gavn, når anlægget bruges som surround,
og deraf mit forslag, der samtidig åbner op for en RIAA, der vil være bedre end den indbyggede og en PU, der alt andet lige
ganske givet også vil opleves som en opgradering.
|
| Til top |
|
| |
oz5afm Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2012 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for refleksionerne indtil videre. Mine overvejelser går nu på at anskaffe en Cambridge 651P RIAA forstærker og en ny Pick Up, muligvis en Ortofon 2M Blue eller tilsvarende i samme klasse.
Jeg har egentlig også overvejet om jeg skulle skifte pladespilleren ud med en Project Debut III m/Ortofon OMB 30 pick up men ved ikke om jeg henter så meget ved i forhold til ovennævnte tiltag. Med hensyn til en ekstra effektforstærker så er jeg også i tvivl her, min receiver giver ifølge det oplyste 170 watt i hver kanal, dette burde være nok. Som surroundanlæg fungerer det fint til mine 30 kvadratmeter. Det er dog ikke utænkeligt at bassen i mine fronthøjttalere kunne få et boost med noget ekstra effekt.
|
| Til top |
|
| |
Søren77 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2012 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din receiver giver ikke 170 watt i hver kanal. Muligvis i én ad gangen, med høj forvrængning og med "prøvetone", men aldrig i
alle syv på en gang. Du vil kunne få væsentlig bedre lyd med en effektforstærker. Det kan, vil jeg gerne medgive, være svært
at gennemskue, men prøv at mærke på vægten på forskellige forstærkere næste gang du er ude og kigge. Dét, der virkelig
vejer, er strømforsyningen, og hér er der markante forskelle, uanset hvilke målinger producenten så end fremkommer med.
Men ellers gode overvejelser. Det bliver spændende at høre, hvad du synes om det.
|
| Til top |
|
| |
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
| Sendt: 03 Januar 2013 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg satte min xtz- forstærker til at trække mine frontht. Det var nærmest som at komme i Paradis. I forvejen har jeg en ret stor Yamaha surround, men den kunne sandelig godt lide at blive aflastet!
__________________ mvh
Jens-B
|
| Til top |
|
| |
Søren77 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2013 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præcis. Trådstarter vil kunne vinde umådeligt meget ved at få noget mere reel effekt på.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 03 Januar 2013 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren77 skrev:
| Præcis. Trådstarter vil kunne vinde umådeligt meget ved at få noget mere reel effekt på. |
|
|
Hvorfor i alverden tror folk der skal mere effekt til , uden at kende mandens højttalere ?? (gak!)
Trådstarteren kører med en Lenco 3807, og en Sumiko Pearl - hvis man investerer en god tudse +moms på en bedre pickup, giver det sågu mere vellyd end 10.000 hældt ud på en forskrækker __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
lrsn Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 03 Januar 2013 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis nogle af de lokale Hifi butikker har en "låneordning" kan det varmt anbefales. Jeg prøvede 4/5 forskellige RIA forstærkere hjemme hos mig selv da jeg var i samme situation.
Jeg endte med en Projekt TubeBox som var hørbart langt bedre end alle de andre jeg prøvede.
|
| Til top |
|
| |
oz5afm Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2013 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der monteret en Ortofon 2M Blue, på min Lenco 3807 justeret ind efter "The Technics Baerwald Arc Protractor", hvilket også lykkedes fint, når jeg selv skal sige det 
Om der er forskel på Sumiku Perl og Ortofon 2M Blue, det hersker der ingen tvivl om, jeg oplever det som en dybere og fyldigere bas samt en forbedret klang i de øvre toner.
Næste tiltag bliver en Dynavox TPR-2 som skal prøves som alternativ RIAA forstærker i stedet for den indbyggede i Onkyo TX-NR 807.
Jeg har iøvrigt lavet lidt om på opsætningen af højttalerne, de har fået Xindak kabler og Bi-amping som er muligt på forstærkeren.
Overvejer stadig en anden pladespiller men er i tvivl om hvilken type og model for at få en hørbar forskel i forhold til nuværende setup.
|
| Til top |
|
| |
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
| Sendt: 10 Januar 2013 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et sted, hvor du får virkelig meget for pengene, er med Project Genie 1.3, som sikkert med lidt god snak kan erhverves uden pick up. Jeg har den selv i mit sekundære setup, hvor den gør glimrende fyldest. Koster ca. 2400 med Ortofon 2m Red.
En af de næsten ubetalelig gode ting ved armen er, at vta er uhyre let at justere.
Tillykke med dine ændringer. Blue er en rigtig god pick up. __________________ mvh
Jens-B
|
| Til top |
|
| |