Forfatter |
|
James Rabundus Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 338
|
Sendt: 16 Februar 2013 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvor kan i anbefale at købe nye dele til sin pladespiller ???
Fysiske butikker og www
Jeg tænker på en ny motor og evt arm & kabler...
På forhånd tak
__________________ Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 16 Februar 2013 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer jo lidt an på, hvilken pladespiller du har. For du kan jo ikke bruge den samme reservedel til samlige pladespillere. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
Sendt: 16 Februar 2013 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 16 Februar 2013 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueseduction.net er også en mulighed.
Men som allanowich allerede har nævnt, så må det i høj grad afhænge af, hvilken pladespiller du har.
|
Til top |
|
|
Janop Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 16 Februar 2013 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
High End- Sound, der kan du få både motor og tonearme, der kan passe på de fleste pladespillere, og i de fleste tilfælde vil det
være opgradering __________________ Jan O. Pedersen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Februar 2013 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er jo denne her "Plattenspieler", Audio Block PS-100, købt af en tysk "Plattenslager".....
Da den ankom larmede motoren meget kraftigt, totalt uudholdeligt, og efter en længere tids palavren frem og tilbage, blev vi
enige om at jeg sendte motoren retur (for min regning, naturligvis) og han ville kigge på den.
Det er så her det sørgelige er.
Da den kommer retur er skruerne ikke fastspændt, hvilket i det mindste indikerer at nogen har haft den i hånden, og nu larmer
den helt vildt meget, den er ubrugelig....
Jeg gider ikke at skrive mere med det tyske plat-firma, så derfor spørger jeg hvor jeg kan købe en ny motor.
Den "gamle/nye" er ca 110 mm i diameter og ca 120 mm høj, så noget lignede søges.
Takker igen __________________ Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 18 Februar 2013 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey J R, ked af at høre om dine besværligheder, var selv lige ved at "ryge i gyngen", indtil jeg besindede mig, og røg på kineserspillen i stedet. Plat-firma kan jeg så nikke genkendende til. De skrev om den, at den ville blive produceret i 1000 nummererede eksemplarer, så den ville garanteret med tiden blive et efterspurgt samlerobjekt. Den danske forhandlers sidste annonce: NU PÅ LAGER IGEN, de første 1000 blev revet væk  . Hvis det ikke er at ta´ rø**n på folk, så ved jeg s´gu snart ikke  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 18 Februar 2013 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
James Rabundus skrev:
Ja, det er jo denne her "Plattenspieler", Audio Block PS-100, købt af en tysk "Plattenslager".....
Da den ankom larmede motoren meget kraftigt, totalt uudholdeligt, og efter en længere tids palavren frem og tilbage, blev vi
enige om at jeg sendte motoren retur (for min regning, naturligvis) og han ville kigge på den.
Det er så her det sørgelige er.
Da den kommer retur er skruerne ikke fastspændt, hvilket i det mindste indikerer at nogen har haft den i hånden, og nu larmer
den helt vildt meget, den er ubrugelig....
Jeg gider ikke at skrive mere med det tyske plat-firma, så derfor spørger jeg hvor jeg kan købe en ny motor.
Den "gamle/nye" er ca 110 mm i diameter og ca 120 mm høj, så noget lignede søges.
Takker igen |
|
|
Hvilken type motor benytter din pladespiller?
Hvis det er en DC-motor, så har Origin Live en serie DC-motorer med tilhørende elektronik. Nu vil jeg jo ikke her foretage ubetalt reklame, men et
nordjysk hififirma har dem vist på programmet
Hvis det er en 240 Volts AC-synkronmotor, så har RS Components den klassiske Premotecmotor, der har været benyttet i et utal af pladespillere (eller
i forskellige inkarnationer under navne som bl.a. Philips og Airpax).
Hvis du er på udkig efter en løs motor, så skal du helst finde en med samme specifikationer ihvertfald hvad omdrejningstal angår, da du ellers skal
dreje et nyt trappehjul til remmen eller elektronisk kunne regulere hastigheden.
Det er svært for mig at komme det nærmere, når du ikke er mere konkret omkring den motor, der sidder i kineservidunderet. Det lyder som om de
oplyste mål er for motorhuset og ikke selve motoren
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Februar 2013 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boydk
Det skal lige siges at jeg ikke kender den danske forhandler og derfor ikke har noget negativt at sige om ham, overhoved, det er
udelukkende det tyske platfirma.
Jeg har søgt her på siden i gamle tråde, i håbet om at emnet om selvbyg af pladespillere, og derved reservedele, var at finde.
Jeg menes at ku huske det, men jeg havde ikke heldet med mig.
Hvis nogen af jer har noget brugbar information vil jeg blive glad. __________________ Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Februar 2013 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken type motor benytter din pladespiller?
Hvis det er en DC-motor, så har Origin Live en serie DC-motorer med tilhørende elektronik. Nu vil jeg jo ikke her foretage
ubetalt reklame, men et
nordjysk hififirma har dem vist på programmet
 Ja og Scheu dc motor, men køb af ny spille og så rasle op med 3600 spir, hmm , men godt link, måske en mulighed.
Her
Hvis det er en 240 Volts AC-synkronmotor, så har RS Components den klassiske Premotecmotor, der har været benyttet i et
utal af pladespillere (eller
i forskellige inkarnationer under navne som bl.a. Philips og Airpax).
Hvis du er på udkig efter en løs motor, så skal du helst finde en med samme specifikationer ihvertfald hvad omdrejningstal
angår, da du ellers skal
dreje et nyt trappehjul til remmen eller elektronisk kunne regulere hastigheden.
Det er svært for mig at komme det nærmere, når du ikke er mere konkret omkring den motor, der sidder i kineservidunderet.
Det lyder som om de
oplyste mål er for motorhuset og ikke selve motoren
 Ja, det er huset  __________________ Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 18 Februar 2013 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det var min pladespiller, så købte jeg en Premotecmotor og monterede den i det eksisterende motorhus, og så drejede jeg ellers et nyt trappehjul
i delrin ( det skal siges, jeg har drejebænk og fræser i kælderen). Det ville stå mig i ca. 600 kr.
Så skulle jeg ganske vist skifte manuelt ml. 33 og 45 omdrejninger, men det er til at klare til den pris!
RS Components har også et stort udvalg i DC-motorer, så når du først har fået åbnet motorhuset (brug evt. en dåseåbner  ) og identificeret
motoren, så kan du muligvis finde en kvalitetssubstitut.
|
Til top |
|
|
Janop Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 18 Februar 2013 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvis du vil have den til at spille uden støj på motoren må du jo nok hoste op  Jeg har så selv motor fra Origin Live og
kan varmt anbefale den, hurtig opstart og støjsvag, og så kører den stabilt __________________ Jan O. Pedersen
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2013 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
J R, mit indlæg gik sør´me heller ikke på forhandleren, han sælger jo/vel bare, hvad der er til rådighed, men "plat" firmaet, der lover 1000 nummererede eksemplarer, og når de så ser en go´ forretning, skider på deres løfter, og masseproducerer bagefter. M.h.t alternativ motor er der vist givet adskillige gode bud  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 18 Februar 2013 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan tysk - hvilket jeg kan - så kan du i linket "fornøje" dig med at læse om alle elendighederne både hvad pladespilleren og det tyske firma
angår.
http://www.hifi-forum.de/viewthread-26-12912.html
Sådanne indlæg har det jo med at være meget personlige og helt ucensurerede, så de beskrevne erfaringer skal tages med en god portion salt. Men
apropos salt, så er det ikke for at gnide salt i såret, men såfremt bemærkningerne til pladespilleren (både under Audio Block-navnet, men den sælges
i Tyskland også som fx "Renovatio" - se http://www.destiny-audio.com/cms/de/plattenspieler/renovatio .html) på diverse tyske hifi-fora kan tages for
gode varer, så har du kastet dine penge i et sort hul og købt en bunke Kinaskrot, der er ommærket i eget navn af den tyske importør og videresolgt
med helt ublu fortjeneste.
Men hvis du vurderer, at især lejet er i orden, så har du et udmærket - og dyrt! - udgangspunkt for en DIY-pladespiller
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 18 Februar 2013 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
J R, mit indlæg gik sør´me heller ikke på forhandleren, han sælger jo/vel bare, hvad der er til rådighed, men "plat" firmaet, der
lover 1000 nummererede eksemplarer, og når de så ser en go´ forretning, skider på deres løfter, og masseproducerer bagefter. M.h.t alternativ motor
er der vist givet adskillige gode bud . |
|
|
Det er vel OK!?! Hvis de har solgt 1000 nummererede eksemplarer og så producerer yderligere, som sælges unummererede, så er den vel go' nok
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2013 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, hvis det var så vel  , men i følge den danske forhandler har de fuldstændigt og uden hæmninger nummereret dem forfra fuldstændig magen til den første serie, så guderne må vide, hvor mange stk af nr. 0001 der ender med at findes  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 19 Februar 2013 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 19 Februar 2013 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil se et lille udvalg af DC-motorer ...
http://premotec.home.xs4all.nl/coreless.htm
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 13 Marts 2013 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fandt tilfældigvis frem til den kinesiske producent af Blockpladespilleren ... "German Engineering" my ass (ja, undskyld min sprogbrug)!
http://trade.e-to-china.com/company-cFE33/Huason_Electronic_ Corp_Ltd/productList.html?ProdCategory=+High-end+Phonograph+
Nå, men ifølge Huason Electronic Corporation Ltd. - dette meget tyske firma - benyttes en hollandsk DC-motor, og jeg tør næsten æde en gammel
pladebørste på, at det så må være fra Premotec. Den skulle være til at skaffe. Så hvis du ikke har opgivet ævred, så pil motoren ud af motordåsen og
se, om du ikke kan skaffe en ny via en leverandør eller direkte fra fabrikken.
Best of luck!
|
Til top |
|
|
hewi Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 163
|
Sendt: 13 Marts 2013 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Fandt tilfældigvis frem til den kinesiske producent af Blockpladespilleren ... "German Engineering" my ass (ja, undskyld min sprogbrug)!
http://trade.e-to-china.com/company-cFE33/Huason_Electronic_ Corp_Ltd/productList.html?ProdCategory=+High-end+Phonograph+
Nå, men ifølge Huason Electronic Corporation Ltd. - dette meget tyske firma - benyttes en hollandsk DC-motor, og jeg tør næsten æde en gammel pladebørste på, at det så må være fra Premotec. Den skulle være til at skaffe. Så hvis du ikke har opgivet ævred, så pil motoren ud af motordåsen og se, om du ikke kan skaffe en ny via en leverandør eller direkte fra fabrikken.
Best of luck! |
|
|
Det ser jo troværdigt ud, det er en kina spille, har set på den hjemmeside du linker til, man skal godt nok passe på selv om man køber hos "en såkaldt high-end forhandler" jeg tror der er masser af fup i branchen, ikke at kina ting er dårligere end andre men at give tingene ud for noget andet end de er er noget svineri.
Tror nok jeg tager de mistænkelige briller på næste gang jeg skal ud og købe, jeg ser meget sort på branchen og de er selv skyld i det, at sælge en lp spiller til 10000 som er bukkert over en bordplade er svindel, men det er nok ikke det eneste eksempel.
M.v.h.
|
Til top |
|
|