Emne: Pickup til Thorens TD 2001 ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Vinylfan Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2013 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 402
|
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle!
Jeg er ny her på forrummet. Jeg søger lidt rådgivning vedrørende køb af ny pickup til min pladespiller. Pladespilleren er en Thorens TD 2001 med TP 90 arm (17 gram). Min RIAA er en Pro-Ject Tube Box med indgang til både MM og MC. Min forstærker er en PimaLuna ProLogue Two og mine højttalere er B&W Matrix 1. Jeg er mest til den varme lyd.
Jeg har været inde på Jan Nielsens fantastiske hjemmeside, hvor der er en formel til beregning af armresonans. Er det meget vigtigt, at armresonansens ligger omkring 10-12 Hz?
Jeg har prøvet, at beregne armresonansen for nogle for mig mulige pickupper. Det er følgende pickupper: Benz Micro Gold (armresonans 8,5 Hz), Denon DL-103 og Denon DL-103R (9,9 Hz), Goldring Eroica High og Goldring Elite (7,8 Hz), Grado Green1 (7,4 Hz), Grado Reference Platinum1 og Sonata1 (7,3 Hz), Ortofon 2M Red og Blue (7,2 Hz), Ortofon 2M BRonze og Black (6,8 Hz), Ortofon MC-3 Turbo og Ortofon X5-MC (9,5 Hz), Ortofon Rondo Bronze (7,8 Hz) og endelig Shure M97xE (6,5 Hz).
Er der nogen herinde, der har erfaringer med nogle af disse pickupper (både gode og dårlige), og hvilken ville I vælge i min situation (halvtung arm og varm lyd)?
Hvis I har andre forslag, er I også meget velkomne.
|
Til top |
|
|
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Vinylfan. Jeg kunne godt blive p***e misundelig på dig over den dersens TD2001 - synes den er super fed! Og så er B&W Matrix 1 da også et ægte retroklenodie! Muligvis husker jeg forkert eller har hørt dem i Audioscan/Lydkilden med noget lidt for billigt udstyr foran, men er Matrix 1'erne ikke lidt spidse i diskanten? Eller husker jeg helt forkert? Er diskanten nedarvet fra 801/802'erne? Men du kører jo med rør over hele linjen ser jeg, så hvis der var en tendens til spids diskant, så er den måske udkompenseret?
Nå, jeg købte selv en Ortofon HMC 30mkII af Jan. Sammen med en Mørch UP4 lå armresonansen lige i skabet - eller sådan ca. Og det er faktisk det set up jeg nogensinde har været i nærheden af, der giver mindst problemer (ingen problemer) med bulede plader - jeg har ikke andet - og akustisk tilbagekobling. De set up's vi havde i klikken i gamle dage, var måske lidt mere tilfædigt sammensat, og det var altså ikke det hele der kørte som Hans i Grethe dengang. Så jeg tror godt det kan betale sig at holde sig at holde sig nogenlunde i nærheden af idealet mht. armresonansen. Men om det så lige er 9,5 Hz gør nok ikke det store.
Jeg er selv stor tilhænger af Ortofon - nok mest pga. den nationale stolthed. Men decideret varme i lyden er de vel næppe. Ellers kender jeg kun Denon 103 på listen. Jeg kan godt lide lyden fra den, selv om den ikke er verdens mest neutrale eller detaljerede. Jeg vil vove den påstand at den er - ja nærmest lidt varm i lyden. Billig. Fornuftig armresonans...
|
Til top |
|
|
PINK Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 354
|
Sendt: 21 Februar 2013 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Vinylfan, og velkommen til. Thorens TD2001 har jeg hørt synge rigtig godt med en Benz Micro Gold, men om det er det rigtige for dig er selvfølgelig lidt svært at udtale sig om. Hvilken pick-up brugte du tidligere, og hvordan var denne i dit set-up? Indgangsimpedansen på din tube boks er så vidt jeg husker 100 ohm, og måske er det lige lavt nok for den Micro Benz Gold pick-up. Så med hensyn til impedansen passer en Denon 103 nok lidt bedre. Helt enig med DIYLard omkring Denon 103 pick-up'en - den har bestemt også min anbefaling
__________________ Venlig hilsen Pink
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 22 Februar 2013 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 100 ohm til en Benz Micro Gold er ikke for lavt, men er tit dette, der anbefales til den. Men det skader ikke, at prøve med lidt højere impedans. Har selv kørt med den med 100 ohm i lang tid, men afprøver den i øjeblikket med 300 ohm.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 22 Februar 2013 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Vinylfan,
Velkommen til!
Og du er også velkommen til at låne min Denon DL-103R (under visse forudsætninger og betingelser), hvis det har din interesse? Jeg benytter den
alligevel ikke i øjeblikket. Så kan du jo teste, om den har en lyd, du bryder dig om. Den vil passe fint til din halvtunge arm.
Send mig i givet fald en PM, så vi kan aftale nærmere.
|
Til top |
|
|
Vinylfan Forum Bruger

|
Sendt: 22 Februar 2013 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle!
Allerførst tak for den varme velkomst og alle de gode svar.
Det er rigtig, at Audioscan på et tidspunkt solgte B&W Matrix 1. Jeg hørte dem dog på et tidligere tidspunkt i en Hi-Fi forretning på Søborg Hovedgade. Jeg var helt solgt, da jeg hørte dem, men havde på det tidspunkt ikke råd til dem (8.000 kr. var mange penge dengang (ca. 1987) for et sæt højttalere). Senere (i 1989) kom de på tilbud i S&M Radio på Nørre Voldgade i København til 6.300 kr., og her lykkedes det mig at få det sidste par. Nogle af mine hi-fi venner mener rigtig nok, at de er lidt spidse i diskanten. Jeg synes det ikke selv (måske har jeg hørt for meget musik og for højt musik gennem tiderne) . Jeg har på et tidspunkt prøvet at udskifte dem med Dynaudio Excite X12, men jeg synes, at disse højttalere er mere til den lyse side. Jeg tror, at Matrix 1'erne fremhæver den nedre mellemtone en smule, og det giver denne her dejlige varme lyd. Jeg ved ikke om diskanterne er nedarvet fra 801/802'erne, men det er en mulighed.
Jeg har tidligere brugt Goldring Eroica (High Ouput). Jeg synes, at denne pickup passede rigtig godt til pladespilleren. Det ville selvfølgelig være det letteste at købe denne pickup igen, men det er jo altid spændende, om man ikke kan få set-uppet til at lyde lidt bedre. Den som intet vover, intet vinder . Jeg har også brugt Audio-Technica AT-OC9. Denne pickup er utroligt flot velopløst i diskanten, men jeg synes samtidig, at den er lidt for slank. Det er min opfattelse af den, men om det er korrekt, det ved jeg ikke.
Pink, du foreslår en Benz Micro Gold. Min Pro-Ject Tube Box, har flere muligheder for impedans vha. af nogle omskiftere i bunden. Den kan sættes (ifm. MC) til 100 Ohm/100pF, 220 Ohm/100 pF samt 1000 Ohm/100 pF med en Gain på 60 dB. Hvilken indgangsimpedans ville du vælge til Benz Micro Gold'en?
Analogueman, du tilbyder endda at låne mig din Denon DL-103R. Det er godt nok en tillidserklæring af de helt store. Tusind tak for det. Men jeg tør simpelthen ikke at låne andres pickupper med mine ti tommelfingre. Det er nervepirrende nok, når jeg skal udskifte mine egne pickupper. Men endnu en gang tak for tilbuddet. Det var virkelig noget, der gør, at man føler sig velkommen her på dette forum.
Jeg kan forstå, at I alle synes at Denon er et godt valg. Mener I her DL-103 eller DL-103R? Og jeg kan også forstå, at Benz Micro Gold vil være et godt valg. Spiller Denon'en med en bredere pensel? - og er Denon'en varmere end Benz Micro'en?
Jeg har også seriøst overvejet Ortofon 2M Black. Men denne pickup giver en armresonans på kun 6,8 Hz. Er det alt for lavt? Og er der nogen der har erfaring med Black'ens lyd?
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 22 Februar 2013 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da du jo har mulighed for at vælge impedans til f.eks Benz Gold, synes jeg du skulle prøve dig frem og lytte. Dit anlæg har jo også en lyd signatur og her passer en impedanserne jo godt ind i, ud fra hvad du selv kan lide. Jeg har ændret belastningen af min Benz Gold fra 100 til 300ohm. 1000 ohm er også prøvet. På mit anlæg giver 100 og 300 ohm det bedste match i den samlede klang, men det er jo ikke sikkert det er dette du selv ville foretrække. Jeg synes 1000 ohm bliver lidt for livligt i mit setup, men det kan jo være dette du har brug for. 47kohm bliver også forslået, men dette kan jeg slet ikke bruge. Der er for lidt output her. Så prøv dig frem, det skader på intet tidpunkt pick uppen.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Vinylfan Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2013 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle.
Er der nogen, der har erfaringer med Ortofon 2M pickupperne (red, blue, bronze og black) i en Thorens TP90 arm?
Og er der nogen, der i det hele taget har erfaringer med 2M-serien?
|
Til top |
|
|
Lav budget hifi Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2013 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1
|
Sendt: 25 Februar 2013 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Vinylfan
Kan se at du virkelig har nogle store overvejelser igang. Hvad blev der af dine x12er fra Dynaudio.
X12ner gør det ret godt hjemme hos mig sammen med min Projekt Debut Carbon med Grado Green pick up. Det er selvfølgelig os et anlæg i en helt anden prisklasse. Men det er svært at høre.
|
Til top |
|
|
Vinylfan Forum Bruger

|
Sendt: 25 Februar 2013 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lav Budget Hifi
Velkommen til dette forum. Jeg kan se, at du er helt ny bruger - næsten ligesom mig.
Mine Dynaudio X12 solgte jeg privat. Den dag jeg solgte dem, hørte vi Eva Cassidy, What A Wonderfuld World gennem min varme rørforstærker. Og
jeg må indrømme, at det lød helt vildt godt. Køber spurgte da også, om jeg var helt sikker på, at jeg ville sælge dem. Jeg var da også meget tæt på at
fortryde. X12'erne er simpelthen bare så gode til kvindestemmer. Nå - men jeg synes at mine B&W Matrix 1 lige er det lidt varmere i lyden, som jeg
godt kan lide.
Jeg har også hørt Project Debut Carbon med Grado Green, og den lyder virkelig godt. Det er det, der er sjovt ved Hi-Fi, at det nogen gange lykkedes
at få en virkelig god lyd ud af et forholdsvis billigt setup.
For at vende tilbage til mine pickup problemer. Er der slet ikke nogen inde på dette forum, der har erfaringer med Ortofon 2M pickupperne i en
forholdsvis tung arm (17 gram) / (Thorens TD 2001 med TP90 arm)?
Jeg har også læst en del positivt om Dynavector 10x5 og Benz Micro Ace. Er der nogen, der har erfaringer med disse pickupper? Og er det overkill at
sætte en Benz Micro Ace på en Thorens TD 2001 med TP90 arm?
|
Til top |
|
|
Vinylfan Forum Bruger

|
Sendt: 26 Februar 2013 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle.
Tak for alle jeres anbefalinger af pickupper.
Mit valg af pickup har nu indskrænket sig til (tror jeg i hvert fald) følgende:
Denon DL 103-R eller SA
Dynavector 10x5
Benz Micro Gold
eller hvis det skal være rigtig godt
Benz Micro Ace
Ortofon Rondo Bronze
Hvad vil I anbefale mig?
Og er der nogen, som har yderligere erfaringer/oplevelser med disse pickupper?
Og er der nogen, der ved, hvor man køber Denon DL 103SA?
Mvh
Vinylfan
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 26 Februar 2013 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej vinylfan
Denon 103 sa
Jeg har set den på en side, LP Gear  Men husk told!
Mvh. Struktøren
|
Til top |
|
|
Vinylfan Forum Bruger

|
Sendt: 28 Februar 2013 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Strukturen.
Tak for dine oplysninger.
Så vidt jeg kan se, kan man vist ikke købe pickuppen Denon DL-103SA mere.
Jeg har fået oplyst, at det var en pickup, man producerede i begrænset antal ifm. Denons jubilæum i 2010.
Nå, men så vidt jeg kunne se, blev pickuppen vist også lige dyr nok.
Så er der en mindre at vælge imellem :-)
Mvh.
Vinylfan
|
Til top |
|
|
Janop Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 28 Februar 2013 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du skulle bestemme dig for en Ortofon, skal du handle nu, priserne stiger 20% i morgen __________________ Jan O. Pedersen
|
Til top |
|
|
Vinylfan Forum Bruger

|
Sendt: 28 Februar 2013 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Janop.
Tak for oplysningen. Jeg synes godt nok priserne på pickupperne stiger og stiger.
Jeg kan se, at du har Ortofon Rondo Bronze.
Er du tilfreds med den?
Er det rigtigt, at den er varmere end andre Ortofon pickupper?
Og hvordan vil du beskrive lyden fra den?
Mvh.
Vinylfan
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 28 Februar 2013 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vinylfan.... Har sendt dig en PB  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 01 Marts 2013 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Janop skrev:
Hvis du skulle bestemme dig for en Ortofon, skal du handle nu, priserne stiger 20% i morgen  |
|
|
Ortofon har åbenbart besluttet, at priserne skal stige 20 pct., men jeg savner da i den grad en melding på, om det kun er
listepriserne/forbrugerslutpriserne, der stiger, eller om det også er B2B-priserne?
Nå, det får vi nok ikke noget at vide om, men hvor end prisstigningerne ligger, så kan forhandlerne jo vælge at undlade at foretage
prisovervæltningen
|
Til top |
|
|
Vinylfan Forum Bruger

|
Sendt: 01 Marts 2013 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle.
Eftersom det er svært finde en pickup (eller rettere sagt bestemme sig for en pickup) til min Thorens TD 2001 med TP90 arm, har jeg besluttet mig
for at teste nogle pickupper.
Jeg er startet i den billigere ende. Den spændende og lange tråd her på HIFi4ALL om Shure M97xE har inspireret mig til at teste denne pickup. Denne
pickup koster under 800 kr. Shure M97xE burde ikke have de bedste arbejdsbetingelser på TP90 armen. Konstellationen giver en armresonans på kun
6,5 Hz, men eftersom værkets egenresonans ligger på ca. 5 Hz har jeg vovet forsøget.
Jeg har importeret pickuppen fra Tyskland. Pickuppen ankommer i en flot aluminiumsæske med en del tilbehør. Tilbehøret består af pickupbørste,
skruetrækker, skruer, protractor m.m. På pickuppen er monteret en lille børste, der renser pladen lige før pickupnålen aftaster pladen. Ganske smart.
På pladespilleren sad indtil i dag en MC-pickup i ca. 5.000 kr. klassen. Denne pickup blev afmonteret og Shure M97xE pickuppen blev monteret.
Nåleforparten kan man tage af, og dette er ganske nyttig, når man monterer pickuppen. Så jeg undgik at ødelægge nålen.
Så blev der lagt en LP på pladespilleren, og den første LP blev spillet. Jeg må sige, at jeg blev meget positivt overrasket. Pickuppen spiller, som man
husker de gamle Shure pickupper. Man får den gode gamle musikalske og varme LP-lyd. Lige nu hører jeg Katie Melua, The House, og jeg må sige, at
hendes stemme står fantastisk godt. Bassen er volumtiøs, men er behagelig og let at lytte til. Diskanten er ikke så veloplyst, som man kan høre på
MC-pickupper. Man må sige, at pickuppen spiller med en bred pensel, og lydbilledet er utroligt sammenhængende. Fruen har lige spontant udbrudt, at
denne pickup lyder rigtig godt. Man får simpelthen lyst til at høre LP'er hele natten. Den eneste anke jeg har er, at bassen måske er en lille smule for
volumtiøs, men det skyldes måske armresonansen på kun 6,5 Hz. Jeg kan forestille mig, at denne pickup vil være perfekt i lette tonearme, som på
f.eks. en Dual CS 505-4. Men jeg må sige, at den også giver en fantastisk lyd på min Thorens TD 2001 med den forholdsvis tunge TP90 arm (17
gram). Alt i alt må jeg sige, at det er en fantastisk pickup til prisen, og jeg forstår til fulde begejstringen for denne pickup på den lange tråd her på
HIFI4ALL om netop denne pickup. Hvis man vil have en mere detaljeret lyd, kan man jo altid opgradere pickuppen med en SAS-nåleforpart fra Japan.
Jeg vender formentlig tilbage med en test af den næste pickup i rækken, nemlig Ortofon 2M Red.
Mvh.
Vinylfan
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende projekt
Ærgerligt at det er svært at få fat i headshells netop til denne arm...
Mvh. Struktøren
|
Til top |
|
|
Vinylfan Forum Bruger

|
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle.
Jeg vender hermed tilbage med en opfølgning af testen af Shure M97xE pickuppen. Efter at have hørt en del plader med kombinationen Thorens TD 2001 / TP90 arm / Shure M97xE, må jeg konstatere, at bassen ikke kun er volumtiøs, men at kombinationen mere eller mindre går i selvsving, og dermed forstærker de nederste frekvenser. Det kan derfor konkluderes, at pickuppen Shure M97xE ikke passer til armen TP90. Konstellationen giver da også en armresonans på kun 6,5 Hz, hvilket ligger langt fra det optimale på 10-12 Hz. Det må også kunne konkluderes, at reglen om at systemets armresonans skal ligge mellem 8 og 15 Hz, allerbedst mellem 10 og 12 Hz har sin fulde berigtigelse. Nå, men jeg kunne jo også bare have hørt efter, hvad Jan Nielsen og DIYLars har skrevet.
Jeg synes imidlertid, at Shure M97xE har så gode lydmæssige egenskaber, at den skulle have en chance til. Jeg kan regne ud, at den skal have en let arm for at få optimale arbejdsbetingelser. Der blev derfor tilvejebragt en Dual CS 505-4 pladespiller. Dette er faktisk en rigtig god pladespiller. Denne pladespiller blev introduceret i 1981 som CS 505-1 og er senere blevet opgraderet til 505-2, 505-3 og endelig til den version, som vi kan købe i dag CS 505-4. Den leveres i dag med en Ortofon OM10 pickup til samlet pris på 5.000 kr. Man kan tage headshellet af, når man skifter pickup. Det gør jo arbejdet lidt lettere. Ortofon OM10 pickuppen blev demonteret, og Shure M97xE blev monteret. Det viste sig dog, at pickuppen var så tung, at kontraloddet ikke kunne afbalancere pickuppen. Kontraloddet skulle simpelthen skrues så langt tilbage, at loddet faldt af armen. Nu var gode råd jo dyre, men lidt elektriker lærredstape klarede problemerne. Ca. 10 vindinger omkring kontravægten af lærredstapen var nok til, at kontravægten blev tung nok til at kunne afbalancere pickuppen. Lærredstapen kan købes i velassorterede byggemarkeder. Nu var Dual CS 505-4 med Shure M97xE klar til afspilning af den første LP-plade. Nu var den tidligere volumtiøse bas forsvundet, og pickuppen spillede rigtigt godt. Den spiller meget musikalsk og med en dejlig varme. Den lyder, ligesom man husker de tidligere Shure pickupper fra "gamle dage". Man kan kun blive i godt humør af denne pickup. Kombinationen Dual CS 505-4 / Shure M97xE er i mine øjne (øre) perfekt, når man lige ser bort fra det lille problem med lærredstapen. Men det er jo let at løse.
Den næste pickup, som jeg vil teste på Thorens TD 2001, er som tidligere beskrevet Ortofon 2M Red. Pickuppen er monteret og er under tilspilning. Indtil videre kan jeg kun sige en ting. TILLYKKE ORTOFON. FANTASTISK ENTRY LEVEL MODEL!
Mvh. Vinylfan
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|