Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 01:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pro-Ject 2Xperience Acryl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 28 Februar 2013 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Så er der vinyl i stuen og det er bare fedt. Men jeg bruger jo de medfølgende kabler indtil videre. Er der nogen, som
har en ide om, om det kan betale sig, at kaste en stak penge efter andre kabler? Eller er dem, som følger med Pro-
Ject af ok kvali? Jeg har læst et andet sted, at de får lavet deres kabler af en meget anerkendt producent, men kan
ikke finde ud af hvilken. Det skal siges, at de er noget kraftigere, end alm. "lakridser" og indtil videre, har jeg ikke
oplevet nogle problemer med støj eller brum. Det er sådan nogle her, som er med:
https://www.henleydesigns.co.uk/UI/product/product-details.a spx?ProductID=847

Ydermere, så har jeg sat den direkte til min reciever(Onkyo TX-NR5010). Er der nogen, som ved noget ang.
kvaliteten af den indbyggede RIAA? Vil jeg kunne hente noget af betydning ved, at købe en separat RIAA?
Til top Vis Crackhead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crackhead

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 28 Februar 2013 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Jeg er sikker på du sagtens kan høre forskel på forskellige pick upper som den er nu med de oprindelige kabler, så det behøver du egentligt ikke tænke på. Men en separat riaa af høj kvalitet kan til gengæld sagtens løfte lyden et helt tandsæt. Men riaa'en i Onkyo's forstærkere/receivere er tit af ret god kvalitet. Dette ses også i form af ret pæne målinger, selvom dette dog ikke siger så meget om lyden. Har du mulighed for at låne dig frem til eksterne riaa'er, så gør det. Det kunne jo være du synes den indbyggede klarer det fint og kan bruge pengene til plader og rødvin.

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2013 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Ok, tak for respons. Jeg vil prøve at eksperimentere lidt med div. kabler og RIAA'ere, hvis jeg kan låne nogle med
hjem. Min pick-up er en Ortofon 2M Blue, så den tror jeg ikke at jeg vil opgradere foreløbigt.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 28 Februar 2013 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Med en pladespiller har man et noget lavere output end f.eks. en CD-afspiller, og derfor kan kablet betyde en hel del, både hvad angår indstråling/brum og lyden i sig selv.

Jeg ville selv vælge et kabel med to interne ledere og separat skærm. Så undgår man, at selv signalet løber i skærmen, og at støj får mulighed for at blande sig.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2013 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu prøvet med en Pro-Ject Phono Box S og jeg må sige, at forskellen fra den og den indbyggede RIAA er så
lille, så jeg har svært ved at bestemme, om det er til den gode side. Så jeg tror, at man skal op i en noget mere
bekostelig RIAA, for at få en gavnlig effekt ud af det... Så man må jo konstatere, at Onkyo's indbyggede ikke er af så
dårlig kvalitet endda.

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Sendt: 01 Marts 2013 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok også vente med at bruge penge på kabler (eller helt lade være).

Jeg var selv meget hooked på at bruge penge på kabler for nogle år siden, men jeg må nok modvilligt indrømme at jeg ikke
kan høre forskel (så længe det ikke er de allerbilligste, der kan brumme o.lign.)

Jo ældre jeg bliver, jo mindre tror jeg på betydningen af kabler for lyd. Jeg vil mene (og andre er velkomne til at være
uenige) at alle andre komponenter har mere at sige, så længe at dine kabler leder, er skærmet og sidder fast. Jeg har selv
valgt at købe kabler i omegnen af 200 kr de sidste par gange jeg har manglet.

Det lyder som om at du er godt kørende indtil videre; eksperimenter med højttalerplacering og køb nogle plader, hvis du har
penge der brænder hul i lommen på dig :)

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Marts 2013 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Brug pengene på en god RIAA i stedet for kabler. RIAA'en er langt vigtigere, og der er virkelig noget at hente. At din PU
indgang i Onkyoen spiller lige op med ProJect RIAA'en skal du være glag for. ProJect'en er nemlig en fin RIAA til prisen. Til
gengæld er jeg overbevist om, at vil blive overrasket over hvor meget mere der er a hente ved at gå lidt op i pris. Tænk på at
RIAA'en skal håndtere de mindste signaler, har et kæmpe gain, og samtidig skal forestå en 40 dB frekvenskorrektion. RIAA'en
er den vigtigste del af forstærkerkæden.

RIAA'er begynder at blive rigtig sjove fra ca. 7000 kr i nypris. Du kan gøre nogle gode køb på brugtmarkedet. Jeg vil nok
anbefale dig at beholde Onkyoen indtil du har råd til noget rigtig godt, i stedet for at vælge en mellemløsning i 3000 kr klassen.
Det vil blot give dig "blod på tanden" og være en kortsigtet investiring.

Personligt foretrækker jeg rørbaserede RIAA'er, men der er efterhånden mange gode transistorRIAAer på markedet også.

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2013 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Bevensee skrev:
Brug pengene på en god RIAA i stedet for kabler. RIAA'en er langt vigtigere, og der er
virkelig noget at hente. At din PU
indgang i Onkyoen spiller lige op med ProJect RIAA'en skal du være glag for. ProJect'en er nemlig en fin RIAA til
prisen. Til
gengæld er jeg overbevist om, at vil blive overrasket over hvor meget mere der er a hente ved at gå lidt op i pris.
Tænk på at
RIAA'en skal håndtere de mindste signaler, har et kæmpe gain, og samtidig skal forestå en 40 dB
frekvenskorrektion. RIAA'en
er den vigtigste del af forstærkerkæden.

RIAA'er begynder at blive rigtig sjove fra ca. 7000 kr i nypris. Du kan gøre nogle gode køb på brugtmarkedet. Jeg
vil nok
anbefale dig at beholde Onkyoen indtil du har råd til noget rigtig godt, i stedet for at vælge en mellemløsning i
3000 kr klassen.
Det vil blot give dig "blod på tanden" og være en kortsigtet investiring.

Personligt foretrækker jeg rørbaserede RIAA'er, men der er efterhånden mange gode transistorRIAAer på
markedet også.

Det var også min tanke. Jeg skal på et tidspunkt også prøve noget med rør. Men det bliver ikke lige nu. Tror at jeg
bliver slagtet af fruen, hvis jeg kaster 7000+ efter mere grej pt;-)

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2013 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Der er noget jeg glemte: En god opgradering kunne være en Pro-Ject speed box. Jævn hastighed er meget vigtigt for lyden på en pladespiller, og
speed boxen skulle være en markant forbedring for en lav pris. Det bliver nok mit næste køb.

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2013 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Jep, Speed box'en er jeg obs på. Den kommer også til på et tidspunkt.

dhad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst at speed box'en har tendens til at introducere en hel del brum.

Jeg kan ikke selv lige gennemskue hvorfor, når pro-ject pladespillerens opbygning er, som den er (seperat motor), men der er
flere rapporter om det på nettet...
Til top Vis dhad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dhad

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

dhad skrev:

Jeg kan ikke selv lige gennemskue hvorfor, når pro-ject pladespillerens opbygning er, som den er (seperat motor), men der er

Det er grotesk, at det i dag mere er reglen end undtagelsen at man er nødt til at købe "ekstraudstyr" til en pladespiller for at få en acceptabel gangkonstans. Også i de temmelig høje prisklasser.
Sikke noget skrammel der kommer på markedet i vore dage.
Producenterne burde skamme sig...

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
dhad skrev:

Det er grotesk, at det i dag mere er reglen end undtagelsen at man er nødt til at købe "ekstraudstyr" til en pladespiller for at få en acceptabel gangkonstans. Også i de temmelig høje prisklasser.
Sikke noget skrammel der kommer på markedet i vore dage.
Producenterne burde skamme sig...

Mvh.
Niels

Lige netop. Det er da at tage måsen på kunderne.

Crackhead
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Indtil videre, køber jeg heller ikke noget, før jeg har testet det grundigt på eget setup. Har lidt på fornemmeren, at
en del af det er "placebo"-effekt...og det er da sjovere at bruge pengene på nogle skiver

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2013 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Det er heldigvis ikke så kompliceret at tjekke om din pladespiller kører i den hastighed den bør. Man kan downloade "skiver" af papir som man printer
ud og kører i stedet for en plade (uden at sætte pu'en på, selvfølgelig ;) ), for derefter at lyse på den med en almindelig glødepære der kører 50hz fra
væggen. Den (skive/pladen) skulle gerne se ud som at den står stille (ligesom den funktion man ofte ser på Technics DD pladespillere). Jeg har ikke
et link klar, men det var ikke svært at finde sidst jeg kiggede.

Taget i betragtning af at (visse) folk gladeligt bruger mindre formuer på strømstik o.lign., så synes jeg overhovedet ikke at det er absurd at overveje
at opgradere den vej.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Ørstrøm skrev:
Det er heldigvis ikke så kompliceret at tjekke om din pladespiller kører i den hastighed den bør. Man kan downloade "skiver" af
papir som man printer
ud og kører i stedet for en plade (uden at sætte pu'en på, selvfølgelig ;) ), for derefter at lyse på den med en almindelig glødepære der kører 50hz fra
væggen. Den (skive/pladen) skulle gerne se ud som at den står stille (ligesom den funktion man ofte ser på Technics DD pladespillere). Jeg har ikke
et link klar, men det var ikke svært at finde sidst jeg kiggede.

Taget i betragtning af at (visse) folk gladeligt bruger mindre formuer på strømstik o.lign., så synes jeg overhovedet ikke at det er absurd at overveje
at opgradere den vej.

Gid det var så enkelt!

Jeg tjekkede lige netfrekvensen i denne husholdning omkring kl. 17.30. Den lå ret konsekvent og svingede mellem 52,9 og 55,2 Hz, dvs. mellem 5,8
og 10,4 pct. højere end referencefrekvensen.

Under forudsætning af, at min måling af netfrekvensen har almindelig gyldighed, så betyder det, at en almindelig elpære alt andet lige er ganske
uegnet til at måle omdrejningstallet fra en stroboskopskive, da glødepæren i sig selv giver en fejllæsning af pitch på op til i hvert fald 10 pct., hvilket
er absolut hørbart, hvis man taler tonehøjde.

Hvad værre er, så betyder det også, at mange pladespillere, der benytter ac-synkronmotorer uden fancy motorregulering af nogen slags (som det fx
er tilfældet med min NAS Hyperspace) konsekvent kører lidt for hurtigt. Af samme grund benytter jeg en Clearaudio syncro, der kan
frekvensreguleres, så pladespillerens omdrejningstal ligger klippestabilt. Til indjustering benyttes en dedikeret stroboskoblampe.

Gangstabilitet er ikke ligefrem et problem på en Hyperspace, men når omdrejningstallet er "lige i skabet", så falder PRaT i den grad på plads, hvilket
er befordrende for det musikalske budskab (hvad det end måtte være) og den musikalske nydelse.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvad du måler med men er du sikker på at du har målt rigtig ? Forsyningsnettede er jo bundet sammen så det er vigtigt at kraftværkerne holder de 50Hz. På min frekvenstæller er afvigelsen fra 50Hz ude på 2 decimal. Jeg har prøvet at sende det ind i en FFT analysator med 6Hz span og max hold i en time, der ser jeg heller ikke andet end at de 50Hz holder fint. En afviglese på 10% vil også være ret generende for de ure der er låst til netfrekvensen (de fleste standart clock radioer, jeg ved godt at de samler perioder op i løbet af døgnet men alligevel)   
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2013 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

@Analogueman: Hvis det er tilfældet, så giver jeg dig fuldstændig ret; så er metoden ikke meget bevendt. Det lyder dog ret voldsomt (uden at jeg
har nogen speciel forstand på området). Jeg havde indtrykket af at frekvensen i danske hjem var relativ konstant. Jeg har hørt skrækhistorier om
store variationer i spænding i USA, dog.

dhad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

I min skoletid lærte vi, at frekvensen ikke nødvendigvis var 50hz, men af hensyn til ure osv. var gennemsnittet over et døgn
nogenlunde 50hz. Men det er også 25 år siden... :-)
Til top Vis dhad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dhad

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du godt man kan regne med at de 50Hz passer fint. Jeg har kigget lidt på Speedboxen og mit gæt er at at det motoren der begynder at støje, jeg har været igennem et par indlæg om emnet og det laver til til at være USA relateret, der skal man skifte remmem over til 45 trappehjulet når man kører 33 omdrejninger og for at få det til at passe skal motoren forsynes med 44Hz AC, det er jo noget under de 60Hz den er beregnet til og mit gæt er fasen mellem de viklinger ikke passer mere (jeg har tidligere beskrevet hvor vigtig den er). Man burde måske sætte mit lille print i produktion, det er så vidt jeg kan se en bedre løsning end det Project tilbyder og prismæssigt heller ikke.    
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes