Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Mørch GS6A (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2012
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Fandt en Mørch GS6A med Mørch Silver UP4 til 1000,- til min ven - det er så uden PU - og den er i super stand.

Er det ikke en ok pris?

Til top Vis jmk74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jmk74

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Det er en helt og aldeles fin pris!

Når han bliver træt af det tydeligt hørbare rummel fra mellemhjulet og den lette ringen fra pladetallerkenen, så kan han givetvis videresælge den for
ca. det dobbelte ... for værket alene. UP4-armen kan han så passende montere på et bedre værk
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

jmk74
Jo hvad mener du selv
Du er da bare heldig

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Jamen, jeg er da glad på min vens vegne, at han endelig har en pladespiller, specielt her i Grønland hvor der er langt imellem brugtsalg af hifi.

Nu har han en pladespiller og jeg håber da det er et godt køb, jeg var selv tæt på at købe den til mig selv, men har simpelhen ikke plads til alt det hifi - jeg tror sælger har forsøgt at sælge i mange år uden held, da markedet ikke er særlig stort heroppe.

Hvor god er armen Silver UP4, og mon nogen kan komme med et godt bud på en PU som passer godt sammen med armen? Prismæssigt tror jeg han tænker i den lavere ende.

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Det er en rigtig fin pladespiller du der har fundet til din ven. Jeg har selv en, med en DP-6 arm på. Den er jeg rigtig glad for.

Hvad angår mellemhjulet, så kan Svalander i Sverige give det ny belægning, til en meget rimelig penge. Det er det absolut værd.

UP-4 armen er også rigtig godt, at få den og værket itl 1000,- er absolut et scoop. Hvilken pickup der passer til, kommer lidt an på armrøret. De kan nemlig skiftes på Mørch-armene, så de er virkeligt fleksible. Forrest eller bagerst på armrøret er en lille prik, der angiver vægten: Grøn, gul, rød eller blå.
Hvad det betyder for tonearmen og valg af pickup kan du læse her:
http://www.moerch.dk/

Se under Instructions.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Præsten

Tusind tak for linket, og vil bestemt kigge på belægning af mellemhjulet, læste godt nok noget med der kunne være noget med denne.

Jeg må nok hellere undersøge pladespilleren nærmere, så jeg kan se vægten på armen.

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Mørchen rumler, på trods af hvad mange mener, ikke. Der er ingen grund til at skifte mellemhjul, Men det er extremt vigtigt at
holde motorakslen og mellemhjulet rene. Jeg bruger en glasfiberbørste til det (men vandslibepapir kan også bruges). For at
bringe rummelen ned har jeg haft min kørende uafbrudt i cirka 6 måneder...og nu er den mere stille end min gamle
(bæltedrevne) SOTA Star Sapphire.
Til top Vis his047's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af his047

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 10 Marts 2013 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

his047 skrev:
Mørchen rumler, på trods af hvad mange mener, ikke. Der er ingen grund til at skifte mellemhjul, Men det er extremt vigtigt at
holde motorakslen og mellemhjulet rene. Jeg bruger en glasfiberbørste til det (men vandslibepapir kan også bruges). For at
bringe rummelen ned har jeg haft min kørende uafbrudt i cirka 6 måneder...og nu er den mere stille end min gamle
(bæltedrevne) SOTA Star Sapphire.

Jeg benyttede stort set samme formel på mit Mørchværk for at holde det velkørende. Hvis mellemhjulet ikke viser tegn på slid eller har huller i
gummibelægningen, så er grundig rengøring af trappehjulet (og ikke motorakslen!) og mellemhjulets gummibelægning vejen frem. Tjek også
indersiden af pladetallerkenen, hvor mellemhjulet sidder. Der kan også sætte sig lidt snask der.

Når det så er sagt, er din bemærkning om, at Mørchværket ikke rumler ikke selvmodsigende, når du efterfølgende beskriver, hvordan du nedbringer
rumlen?

Har selv en SOTA Star Sapphire (som jeg dog kun benytter lejlighedsvist og primært af nostalgiske årsager), og jeg vil mene, at hvis dit Mørchværk er
mere stille end SOTA'en, så er SOTA'en ikke justeret optimalt og/eller lejet er defekt? Har du tjekket, at safirpladen ikke er flækket/ødelagt?
Tungstenlejekuglen i centerlejet kan også være deform - begge dele har jeg set nogle eksempler på.

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2013 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Ikke egentligt selvmodsigende: Jeg skulle nok have skrevet lidt klarere: "en renset og godt tilkørt Mørch rumler ikke.....".
Og, selvfølgelig: "trappehjulet" ikke motorakslen (Jeg bor i Skotland og derfor er det ikke hver dag jeg taler dansk og ordene
er begyndt at smutte).

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

his047 skrev:
Ikke egentligt selvmodsigende: Jeg skulle nok have skrevet lidt klarere: "en renset og godt tilkørt Mørch rumler ikke.....".
Og, selvfølgelig: "trappehjulet" ikke motorakslen (Jeg bor i Skotland og derfor er det ikke hver dag jeg taler dansk og ordene
er begyndt at smutte).

ordende smutter da også for de fastboende ..... :)

Bortset fra det, mente jeg da ellers de Mørch værker fik en temmeligt god indkøring ab fabrik - så lade den køre så længe lyder voldsomt.

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2013 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange indspark - planen er at gennemgå pladespilleren, når vi begge får tid, for at se hvad der evt. kan gøres, hvis der overhovedet er behov for at gøre noget - under alle omstændigheder skal en passende pick-up findes.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hvis nogen skulle være i tvivl om hvilken plattenspieler, der er tale om......der er jo flere der kigger med...... 

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 10 Marts 2013 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

his047 skrev:
er begyndt at smutte).

No worries, mate! Dit dansk er glimrende! Men man véd jo aldrig, om der er en derude, der tager dit råd for meget pålydende og begynder at rense
motorakslen på sin Pabst Außenläufermotor ...

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Der er en Mørch tråd, hvis det skulle være. Søg efter Bjergager. Her er en fin billedserie med modi og rengøring og justering.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Marts 2013 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
...Men man véd jo aldrig, om der er en derude, der tager dit råd for meget pålydende og begynder at rense motorakslen på sin Pabst Außenläufermotor ...

Så er man vidst også selv ude om det.

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2013 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Da jeg fik min var det nødvendigt at rense centerlejet som var smurt med "Molykote D" som Mørch brugte en overgang i
begyndelsen af firserne. Den havde også stået stille i lang tid. Så selvom der ikke er noget galt med den molybdændisulfat som
er smøremidlet, er bindemidlet desværre ikke godt: det tørrer ind til en klæbrig masse, som helst skal renses ud og erstattes af
en blanding as smørefedt og olie. Derfor den lange indkøringstid. Og som Ivor Tiefenbrun sagde om sin Linn Sondek: "it is built
to wear in, not to wear out"

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Marts 2013 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

his047 skrev:
Da jeg fik min var det nødvendigt at rense centerlejet som var smurt med "Molykote D" som Mørch brugte en overgang i
begyndelsen af firserne. Den havde også stået stille i lang tid. Så selvom der ikke er noget galt med den molybdændisulfat som
er smøremidlet, er bindemidlet desværre ikke godt: det tørrer ind til en klæbrig masse, som helst skal renses ud og erstattes af
en blanding as smørefedt og olie. Derfor den lange indkøringstid. Og som Ivor Tiefenbrun sagde om sin Linn Sondek: "it is built
to wear in, not to wear out"

Jeg troede du brugte Shimano PTFE smøremiddel beregnet til cyklelkæder i stedet for kombinationen smørefedt og olie? Du nævner anvendelsen af dette i anden tråd for Mørch produkter!

Er du gået tilbage til "the good old stuff" ?

Mvh

ASML
Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2013 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg bruger stadig Shimano's PTFE kædesmøring. Jeg skulle have skrevet "skulle" i stedet for "skal". (Og sådan som jeg
også husker det, sagde Mørch "Vaseline og symaskineolie" i 1986, men andre (jeg tror det måske var dig ASML) sagde
smørefedt og olie).

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Marts 2013 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt H.H. Mørch nævne begge dele ved forskellige lejligheder...

Det er korrekt at jeg har nævnt smørefedt og syrefri olie i kombination...

Hvis PTFE smøremidlet fungerer tilfredsstillende, er det rart at slippe for at skulle stå og "fedte" sine lodrette glatte flader til (spejl eller vindue) i forsøg på at ramme et fornuftigt blandingsforhold for kombinationen af smørefedt og olie...

Mvh

ASML
Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

his047
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2013 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Der er to Shimano smøremidler med PTFE: "Wet" (http://www.amazon.co.uk/Shimano-SHIMANO-PTFE-Dry-
Lube/dp/B00389O8AS/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1363036562&sr=8-1) og "Dry" (http://www.wiggle.co.uk/shimano-ptfe-dry-
lube-100ml/?
utm_source=Google&utm_medium=cpc&utm_term=shimano+ptfe+dry+l ube+exact&utm_campaign=RTC_shimano&referid=goo
gwig&utm_adgroup=P_Shimano_PTFE+Dry+Lube+100ml&gclid=CKXQ3vv K9bUCFW_KtAod9C8ASg)

Men nu når jeg tænker mig om, er denneher nok endnu bedre: http://www.wiggle.co.uk/finish-line-cross-country-wet-lubric ant-
60ml-bottle/.

Den er bedre fordi det er en olie uden tilsætningsmidler. Jeg har en fiks ide om at bronzelejet skal kunne "ånde", altså at ilien
skal kunne komme ind og ud af bronzen (ligesom i et "oilite"™ leje). Den har den rigtige konsistens og koster ikke alverden.        &nb sp;   

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes