Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: DD vs. Rem? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 07 April 2013 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Der er en del debat i div. Vinyl tråde omkring DD vs. rem drevne pladespillere.. Thorens VS. technics SL1200 osv.

Jeg spiller selv både med DD og remtrukne pladespillere, og har ikke direkte nogen farvorit på det punkt.

Der er mange andre parametre der udgør en pladespillers egenskaber. Lad os vende dem alle.!!

Jeg opfordre folk der interessere sig for emnet til at skrive om det i denne tråd, og være klar til at tage udfordringer op hvis der skal testes forskellige konstruktioner under forskellige forhold.

jeg er af den holdning at der er for mange lyssky personer bag tastaturet der har for lidt eller ingen erfaring, men opføre sig som om de har prøvet og ved alt.. Kom frit frem.. Åben jeres døre og vis hvad i kan..

Lad flertallets øre bestemme udfaldet.

Min foretrukne pladespiller her i huset er pt. Min Technics SL1000 med anden plademåtte og hjemmelavet arm base.
SME V arm og en VDH Grashopper MK III L GLA.

Men nu er vi jo ingen der har hørt noget der er bedre end det bedste vi har hørt..

Dermed sagt at... Hvis du syntes du har verdens bedste pladespiller er det måske fordi du ikke har hørt min. Eller den anden vej rundt..

Let the battle begin..!!

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 07 April 2013 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

De tre pladespillere, jeg har stillet op i mit lytterum, er en Technics SP-10 Mk. II, en Pierre Lurne Audiomeca Roma og en
Thorens TD 125 Mk. II. De er monteret med ens SME III arme men lidt forskellige pickupper (ten Dynavector Karat DV 17D,
en Dynavector DV 19 R Mk. II og en Denon DL 304.

I soveværelset står en Technics SL 1210, lyset i stroboskobet og pitch kontrol ser jo fedt ud i mørket, og den har en
selvlysende rød pickup, der passer lydmæssigt godt til pladespilleren (Ortofon DJ Scratch). God til hyggemusik.

I kælderen står en Ariston RD-40, en Kenwood KD 770, en adskilt Rega 3, en Beogram 6006, en reserve SL 1210 Mk. II (til
vejfesten, købte de to for 400 kr. sidste år) og en hjemmekonstrueret luftbåren pladespiller.

Som det fremgår eksperimenterer jeg stadig med at finde den bedste pladespiller. Jeg har nydt interessen i mere end 25 år.

Hvis jeg kun måtte tage een af mine pladespillere med til den øde ø: Så ville jeg nu nok vælge en remdrevet.

I mine ører er de bedste remdrevne mere levende, dynamiske og musikalske end de direktedrevne. Men at det skyldes drev
typen tror jeg ikke; de gode remdrevne er typisk vestlige, og med fokus på lejekvalitet, pladetallerkenkonstruktion og god
modstandsdygtighed mod akustisk og mekanisk tilbagekobling, hvorimod de direkte drevne oftest er japanske og har fokus
på motorer af høj kvalitet men negligerer vibrationsproblematikkerne.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 April 2013 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

Det er to forskellige "skoler", og subjektivt, dvs ikke noget at diskutere - men oplysning til at fjerne de værste fordomme,
skrøner og misinformationer kan man vel altid.

Diskussionen skåret ind til benet er, om selve spillen skal ha en "egenlyd" eller ej, dvs om trækassen skal influere på lyden i
rilleren eller ej.

Man må huske, high-end rem trukkede bruger > 40.000 på at fjerne "egenlyd", gøre alt så dødt som muligt, hvor mid-end
rem går meget op i trækassen skal "lyde" godt.

Derfor, står diskussionen såddenset først mellem brugere af high-end rem, og brugere af mid-end rem - når I har fået
afsluttet den diskussion internt rem-folket imellem, kan vi se på en evt diskussion rem kontra DD.

Min interesse er pt 1200 og tilsvarende, samt støjfri vinyl, ikke at diskutere ift trækasser etc, som er lidt tidspilde - hvad
andre bruger må de selv om.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 07 April 2013 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

@Stridsvognen: Skal vi ikke fokusere på at få den der Forsell helt op at køre. Jeg har 2 gode kompressorer, og den kan stå
varmt og tørt her i min stue.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 April 2013 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Endnu en hånden-i-en-hvepserede-tråd

Jeg er spændt på at se, hvordan tråden udvikler sig - mon ikke Mikkel bliver nødt til at lukke den på et tidspunkt, når gemytterne når (over)
kogepunktet

Jeg har i min analoge levetid kun prøvet én DD, nemlig en Micro Seiki DQX 500. Den blev - som jeg husker det - afløst af en Rega Planar 3 med et
kæmpe løft i lydkvalitet til følge. Om det så var værket eller armen, der gav forskellen, er jo ikke sådan at afgøre. Men det er sådan set også
ligegyldigt, da det jo altid er kombinationen af værk, arm og p.u. (samt resten af kæden), der lyttes på/til.

Jeg har efterfølgende kun haft remdrevne pladespillere - min primære pladespiller er en NAS Hyperspace, som bl.a. er valgt på grund af muligheden
for at montere op til tre tonearme (med lidt snilde - lige nu har den dog kun to arme monteret). Og så er den bygget som en kampvogn - den kører
nu på trettende år, og den har aldrig fået skiftet rem eller har været i stykker - og det med i gennemsnit to timers daglig drift. Den får dog skiftet
lejeolie en gang om året, men det får alle mine pladespillere.

Jeg føler ingen trang til at udskifte til en DD, men hvis jeg skulle, så ville mine valgmuligheder være yderst begrænsede pga. mit ønske om at kunne
have flere tonearme monteret samtidig. En ældre Micro Seiki DQX 1000 kunne være en mulighed, men jeg har ærlig talt ikke undersøgt det
yderligere, da jeg ikke ser nogen grund til at skifte.

Er i øvrigt generelt enig i ulrikmm's afsluttende bemærkninger. En Hyperspace er bare forbandet tung at medbringe til en øde ø
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2013 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

Som sagt, først må rem-folket ta diskussionen internt, selv synes jeg ikke diskussionen rem kontra DD er interessant, så hvis
tråden lukkes gør I det selv, igen

For at medhjælpe lidt med det praktiske, hermed Round 1.

I nederste ringhjørne "ingen-egenlyd", og i modsatte ringhjørne "egenlyd".

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 April 2013 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Hvem er ham der A127, en dommer? Eller hva' er det for fikse ideer han har?

1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 April 2013 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Det siges at A127 skulle have en masse forstand på vinyl men kun inden for et mærke vi andre er jo blevet kloger ikk. 1966
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted

Mulan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 April 2013 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Som sagt, først må rem-folket ta diskussionen internt, selv synes jeg ikke diskussionen rem kontra DD er
interessant, så hvis
tråden lukkes gør I det selv, igen

For at medhjælpe lidt med det praktiske, hermed Round 1.

I nederste ringhjørne "ingen-egenlyd", og i modsatte ringhjørne "egenlyd".

Og i midten dommeren A127 som tror han ved ALT.

Råd til andre i tråden, hvis denne ikke som tidligere skal køre af sporet, så lad være med at diskutere med A127.
Til top Vis Mulan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulan

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 07 April 2013 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Jeg tror DD ikke har fået forløst sit potentiale, grundet at de som regel var udemærkede drev med meget flotte data, men i
"kasser" som ikke var egnede til at levere varen. Jeg tænker på Technics, Denon mest her som seriøse spillere.

Derfor findes der en blomstrende undergrund af folk som prøver at ændre dette, masser af dejlige billeder i
Link

Her kommer et af dem.

Hvis man dog bare havde en garage/værksted/havestue så ville jeg spilde uendeligt med timer på at lave sådanne
kunstværker.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 April 2013 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

>A127: Du skulle lige kigge på den Thorens; der er nemlig ingen trækasse. Der er derimod to MDF-klumper, en plastklokke og en blikspand. Men hvis man kan tage et ældre High Fidelity til troende, så har du ret, selv om du tager fejl; de eksperimenterede med at fjerne blikspanden helt og montere plastklokken (låget), via beslag, på underlaget (i deres tilfælde en betontrappesten - mener den vejede +30 kg), og opnåede hvad der i følge beskrivelsen i artiklen, må siges at være en entydig forbedring af lyden.

Vi er nok nogle stykker, der som jeg selv, har besværet os med at fylde blikspanden (bundpladen) på en Thorens med diverse bitumenlignende materialer. Det giver også en entydig forbedring af lyden. Dog næppe lige så godt som HF's mere radikale løsning.

Helt uden hensyn til WAF, men bare af hensyn til mit eget øje, har jeg ikke lyst til at have betontrappesten eller den viste "Ingen egenlyd" stående. Jeg er faktisk så snobbet at Thorensen i sin tid vandt over en Sota Star Sapphire, da den ikke krævede plads til (stor) ekstern PSU, 110 - 220 V trafo samt vakuumpumpe.

Men en ny, bedre, subplint, som erstatning for blikspanden, samt et bedre låg (mere lyddødt a la Rega), er bestemt under overvejelse. Det kunne nok gøre det hele en tand bedre, men næppe forvandle Mid-Fi til High End.

Hvis man absolut vil sammenligne DD vs BD (Belt Drive), så kan man vælge f.eks. en Technics og en Thorens i samme prisklasse og prøve. Man vil bare ikke vide, hvad det er, der giver forskellen; tænk på alle de ting, der først og fremmest betyder noget for lyden, hvad er tættest på diamant/vinylkontakten? PU befæstigelse på tonearm, tonearmsvægt/resonans, tonearmens lejer og ikke mindst tonearmens montering i plinten!

Den anden vej rundt er det plademåtten, måttens kontakt til pladetalerkenen, centerlejets konstruktion, smøring, funktion: Som en slags forstørrelse af problematikken omkring centerlejet, så prøv at køre en snurretop på et ujævnt underlag - se hvordan den danser rundt. Og prøv så den samme snurretop på en glasplade. Så er det indlysende at dette leje skal være godt. Ellers er det ligemeget, hvor stor en klump stål, man har stoppet det ned i.

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 April 2013 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Mercury.
Tak for ovenstående link. Udover de plinte, er der jo en Guds velsignelse af fede links til alt muligt andet. TOP $$$ .

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2013 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Dejligt der er gang i tråden..
Kan se at A127 brilierre med sin overvældene viden på området allerede.

Så er spørgsmålet jo hvor vi skal mødes og teste udsagnene. og havad skal vi teste. Egenlyd.?

Og hvad er egenlyd.. Jeg vil jo mene at en Technic SL1200 har omvendt egenlyd.. den glemmer at gengive nogle signaler. Grunden vil jeg mene er den manglende vertikale stabilitet i tallerknen, og ligeledes tallerknens resonans, som må kaldes død.. nærmere absoberende.

Der er også tonearmen, hvor der forsvinder en del lyd i en technics.

Jeg har en glimrende klassisk plade fra Phillips, hvor der både er extrem højfrekvens som kun en line kontakt slibning kan spore, samt dynamik og detaljering i hele frekvensområdet som kan være utroligt svære at grave frem.

Jeg tror jeg ved hvad det er A127 kan lide ved SL1200, og det gætter jeg på er dens evne til ikke at formidle den støj der er på mange plader.

Det er nemlig en smagsag at sammensætte pladespiller arm og pickup, og det nemmeste er at smide en mm pickup på en technics og sige.. hør den støjer ikke.. korekt.. men der er jo, og vil altid være støj på en vinyl plade, og hvis man ikke kan aftaste det, er det ikke fordi man har en super duper spille, oftest tværtimod.

Men det er et helt ok at man ikke ønsker at høre alle elendighederne på flertallet af alle vinylpladerne.

Nå men for at komme videre skal vi bruge en let tilgængelig referenceplade, som alle kan finde i genbrugsbutikken, og jeg foreslår denne Phillips til 5-10kr De fleste man finder i genbrugsbutikkerne har aldrig været spillet.

http://www.cdandlp.com/item/2/0-1305-0-1-0/114418025/i-music i-roberto-michelucci-vivaldi-les-quatres-saisons.html
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 07 April 2013 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeps, et meget interessant link, Mercury.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 April 2013 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Kasselyd?
Det er da vist noget fra 70'erne, moderne pladespillere med plint er kompakt træ e.l.
Alternativt massiv metal spiller (uden kasse).
De har alle egenlyd, det kan være det der efterspørges ovenfor???

Rem eller DD, så er verdens top spillere vist alle med rem fra xx til way over 1 mio. kr. - gad vide hvorfor.
DD top modeller - Technics SP1000 / 10 og måske Kenwood L-07D (har sikkert glemt nogen, men...og ved godt at Brinkmann laver en DD, selvom hans top er rem).
Ikke fordi det giver løsning (tænker på prisen) men det bør give stof til eftertanke at verdens bedste er rem trukne (og ja selvfølgelig er top anmeldere i lommen på producenten... tror du selv på det).

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2013 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Jeps, et meget interessant link, Mercury.

Ohh yeah.. Det er drengedrømmen.. Men jeg er bange for jeg aldrig får råd til et MK3 værk

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2013 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

Kasselyd?Det er da vist noget fra 70'erne, moderne pladespillere med plint er kompakt træ e.l.Alternativt massiv metal spiller (uden kasse).De har alle egenlyd, det kan være det der efterspørges ovenfor???

Rem eller DD, så er verdens top spillere vist alle med rem fra xx til way over 1 mio. kr. - gad vide hvorfor.DD top modeller - Technics SP1000 / 10 og måske Kenwood L-07D (har sikkert glemt nogen, men...og ved godt at Brinkmann laver en DD, selvom hans top er rem).Ikke fordi det giver løsning (tænker på prisen) men det bør give stof til eftertanke at verdens bedste er rem trukne (og ja selvfølgelig er top anmeldere i lommen på producenten... tror du selv på det).

Jeg tror ikke de store pladespiller til 100kkr+ er så meget lavet for lydens skyld, mere wow effekten.. Og mange ligner også rene kunstværker.. Har dog hørt skrækkelige eksempler på solide metal konstruktioner med vacum sug og arm og pickup til flere penge end en alm ny mellemklasse familiebil koster.

Kasselyd.. Ja det er nok mest en 60er ting.. Jeg vil mene at alt vedrørende pladespillere er en balance.. Absobere eller resonere.. Begge dele en farvning. Store masive metal talerkner har jeg hørt kunne ringe sommersolen ned, med et knoslag.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2013 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Jeg tror DD ikke har fået forløst sit potentiale, grundet at de som regel var udemærkede drev med
meget flotte data, men i
"kasser" som ikke var egnede til at levere varen. Jeg tænker på Technics, Denon mest her som seriøse spillere.

Derfor findes der en blomstrende undergrund af folk som prøver at ændre dette, masser af dejlige billeder i
Link

Hvis man dog bare havde en garage/værksted/havestue så ville jeg spilde uendeligt med timer på at lave sådanne
kunstværker.

Men er hele dette stunt ikke fordi SP-10 er et værk og ikke en komplet spille - SP-10/15/1000MKII var jo "optakten" til den
endelige model, 1200MKII som blev produceret helt frem til 2010.

Om man kan lide moderen eller datteren er jo en smagssag - selv foretrækker jeg 1200 pga den er super kompakt, og full-
featured. Har haft et husalter stående, SME Plinth System 2000 med SME 3012 II ..... "seen it, used it, dumped it".

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 April 2013 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

fint link Mercury - der kan man få mange gode fif til at lave sin plint, ike kun til SP10 / 1000.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 07 April 2013 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Dette med, at en metal tallerken ringer, har vel ikke den store betydning i praksis. Lyden fra anlægget kan vel ikke anslå denne, på samme måde som en slag med hånden eller anden genstand. Og når der så måske er måtte på, så har den jo ikke en kinamands chance for at ringe.

Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes