Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 18:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ny i gamet - Gammelt udstyr? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mamsut
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2013
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 03 November 2013 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Goddag til alle jer HiFi-eksperter!

Jeg må blankt indrømme, at jeg ikke ved meget om lyd og udstyr, og derfor håber jeg da også, at der sidder nogle, som kan
hjælpe mig med at få noget udstyr til at virke.

Jeg har erhvervet mig noget lidt ældre udstyr, som har været min mors, da hun var ung, samt en masse gamle plader.
Det drejer sig om følgende:

Pioneer DC-Servo Auto-Return PL-100
B&O Beocenter 1600
B&O Beovox S25
Technics FM/AM Stereo Receiver SA-101

Er det på nogen måde muligt med lidt arbejde at få sat dette op til at kunne afspille plader, eller skal jeg ud og investere i
noget helt nyt udstyr? Jeg er villig til at købe forskellige dele, der eventuelt mangler for at få det op at køre, men i starten vil
jeg helst ikke ofre for meget på det. Jeg er mere interesseret i at få det her til at spille nu og så senere måske opgradere og
investere i noget bedre udstyr.
Jeg har taget billeder af det og tager meget gerne flere, hvis i skulle være interesserede eller gerne vil se nærmere på de
enkelte dele.

Billeder af udstyret

Jeg tror desværre, at der er blevet klippet noget af ledningerne til højtalerne (se billedet), så det ikke er det originale stik i
enden. Tror I, at de kan erhverves igen på nogen måde, så de kan forbindes til B&O forstærkeren, hvis det er tilfældet?

Jeg håber, at der sidder nogle eksperter derude, som kan hjælpe mig.

På forhånd mange tak!
Til top Vis mamsut's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mamsut

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 November 2013 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hvis ellers alting virke så skulle pioneer technics og højtalere være lige til at sætte sammen.
Der kan være lidt problemer med Beocenter 1600 på grund af at den bruge andre stik (din-stik)
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 03 November 2013 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Technics receiveren har indbygget pladspiller indgang. De 2 phono stik isættes "phono in" og den lille kabelsko, som er stel ledning, skrues i den lille stel skrue ved siden af. Højttaler ledningerne på B&O højttalerne er afisoleret så du kan skrue disse i højttaler udgangen på receiveren. Der er en sort/blå stribe på den ene ledning i hvert af kablerne til højttalerne, som angiver "minus" ledningen. Denne sættes i den sorte og den anden i den røde i hver kanal. Så kan du spille plader. BEOCenter er nok brugt som båndoptager, da der jo er indbygget radio (tuner) i receiveren. Kan ikke forestille mig, du gider at spille kassettebånd. Men ellers skal du have en adapter som ændre fra DIN stik til Phono. Kan fås i en B&O butik.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 03 November 2013 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Du kan godt købe stik til højttalerne. De kan fås enten til loddemontage eller skruemontage, f.eks. her :

http://elektronik-lavpris.dk/p48833/W11241_Højttaler_DIN_sti k_han_SKRUE_HQ/

Du skal dog kun bruge dem hvis du vil bruge B&O´en. Og jeg tvivler på at båndoptageren stadig virker hvis den har stået stille i lang tid. Der er så mange mekaniske dele i den som bliver dårlige med tiden, så du skal være meget heldig hvis den spiller ok. Jeg mener altså ikke umiddelbart at du skal ofre for meget på stik og kabler til den for at prøve.

Der er sikkert også noget med en drivrem til pladespilleren og måske dårlige basenheder i højttalerne. Men det skulle være til at sætte sammen som allanowich beskriver, så prøv bare det først. Så kan vi altid tage de enkelte problemer når du har prøvet.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

mamsut
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2013
Sendt: 05 November 2013 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg prøvet at sætte højtalerene til Technics receiveren, og det ser desværre ud til, at kun den ene højtaler virker.
Jeg vil dog stadig gerne prøve, at få pladespilleren til at køre. Jeg er dog i tvivl mht. kabelskoen. Jeg har sat phono stikkene i,
men hvor skal kabelskoen monteres og hvordan? Det ser således ud

Her

allanowich skrev:
Technics receiveren har indbygget pladspiller indgang. De 2 phono stik isættes "phono in" og den lille
kabelsko, som er stel ledning, skrues i den lille stel skrue ved siden af.
Til top Vis mamsut's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mamsut

donjon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2012
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 November 2013 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Hej mamsut.

Det er den lille skrue kaldet Ground til venstre for det røde stik. Den løsnes og den lille kabelsko sættes bag skruen og spændes fast.

Til top Vis donjon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donjon

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 November 2013 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Kabeslkoen monteres på den tilslutning der er mærket "gnd" (populært oversat til Ground/jord).

Prøv at bytte rundt på højttalerne (sæt den der nu er monteret som højre i til venstre og omvendt). På den måde kan du afklare om det er den ene højttaler der ikke virker, eller det er forstærkeren der kun spiller i en kanal.

Hvis det er forstærkeren der er problemet, er det jo muligt du skal have fat i nogle stik, så du kan prøve B&O'en.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes