| Forfatter |
|
Winther666 Udelukket fra forum

Tager også en pause!
Bruger siden: 28 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 31 Januar 2014 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har lige prøvet på at justeret det flydende ophæng på min TD-2001 og det lykkedes mig at skrue en af fjedrene "af" altså skrue den for dybt ned..... hvordan redder jeg den? Det værste er at den er ret godt i vatter (i følge min snorlibelle)
|
| Til top |
|
| |

Tager også en pause!
|
| Sendt: 31 Januar 2014 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå Jeg antager at jeg skruer ophænget sammen, tager pladetallerkenen af, binder tonearmen fast, Taper center hjulet fast? og vipper den på højkant og tager bundpladen af og fixer ophænget. Er der noget jeg har glemt? og er der eventuelt nogle faldgruber jeg skal vare mig for?
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 01 Februar 2014 kl. 06:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
En snorlibelle er desværre ikke verdens bedste til den slags, du kan kun bruge den som et fingerpeg
Det bedste er et lille vaterpas og måske en dåselibelle fra en anerkendt fabrikat/forhandler. Jeg har endnu ikke set snorlibeller uden minimalistiske fejl
Held og lykke med dit indgriben på din garanteret flotte pladespiller
Struktøren
|
| Til top |
|
| |

Tager også en pause!
|
| Sendt: 01 Februar 2014 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej måske ikke, men det er jo det der lige er til rådighed  Det spiller egentlig som den skal, den er bare blevet noget løs i ophænget. Jeg tænker nu også at der nok ikke er den store forskel på disse for eksempel andet end prisen: http://shop.seriqsign.dk/da/maleudstyr/1169-snorlibelle.html og http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=77&pr oduct_number=4733031
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 01 Februar 2014 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er meget stor forskel på præcisionen af diverse libeller! Jeg benytter selv en Starrett - hvor jeg før troede, at min pladespiller stod helt lige,
overbeviste Starretten mig om noget ganske andet. Som det fremgår af dens data, så er den med gradueringer, der kan fange afvigelser på 0,42 mm
pr. meter.
Man kan så fryde sig over præcisionen, hvis man er tilpas nørdet, hvilket jeg så er, og leve videre i visheden om, at pladespilleren står lige med en
afvigelse på ikke over 0,42 mm pr. meter. Ah, ikke flere søvnløse nætter
Starretten er dog ganske tung, så den egner sig primært til masseløbeværker (ingen flydende ophæng her, tak!).
http://www.starrett.com/metrology/product-detail/Precision-M easuring-Tools/Precision-Hand-Tools/Machinsts-Levels/Levels/ 98-6
|
| Til top |
|
| |

Tager også en pause!
|
| Sendt: 01 Februar 2014 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ser skam også lækker og tung ud! Nogen forslag til billigere libeller til flydende ophæng? Og mon ikke det går at spille plader på den en dags tid inden jeg får ophænget fikset?
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 01 Februar 2014 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej winter666.
skru din fjeder på igen os løs istedet de to andre fjedre en smule (hvis du kan det).
underchassiet stiller du i Water med et waterpas, som mindst har samme længde som pladespilleren.
efterfølgende justerer du ophænget så pladetallerkenen kun går ned og op (ikke sidevejs) i stempelbevægelser, når du forsigtigt slår inde på centertappen. pladetallerkenen ender op med nogenlunde at stå i Water.
det kan være en langstrakt proces, men sørg for at få det gjort ordentligt, for der er virkeligt noget at hente på lyden, især i bunden.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |

Tager også en pause!
|
| Sendt: 01 Februar 2014 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
hej winter666.
skru din fjeder på igen os løs istedet de to andre fjedre en smule (hvis du kan det).
underchassiet stiller du i Water med et waterpas, som mindst har samme længde som pladespilleren.
efterfølgende justerer du ophænget så pladetallerkenen kun går ned og op (ikke sidevejs) i stempelbevægelser, når du forsigtigt slår inde på centertappen. pladetallerkenen ender op med nogenlunde at stå i Water.
det kan være en langstrakt proces, men sørg for at få det gjort ordentligt, for der er virkeligt noget at hente på lyden, især i bunden.
mvh nils |
|
|
Hej Nils Jeg har nogenlunde styr på det, Jeg skal bare lige have rettet den fejl at skrue fjederen ud af gevind.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2014 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen Winter.
drop helt tanken om minilibeller, de misviser mere end de gør godt.
det er pladetallerkenens evne til kun at gå lige op og ned og falde til ro igen, der er det vigtigste.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2014 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Winter666.
jeg skulle måske tilføje, at når du har fundet dine stempelbevægelser, fintuner du så ballancen ved kun at skrue på fødderne.
ps. mange folk (især dem der ikke mere har flydende ophæng) aner sandsynligvis ikke betydningen af en ordentlig justeret affjedring. men det i sig selv afgører jo hverken om det er "bedre" eller "dårligere" med flydende eller stivt .(damerne foretrækker nok det sidste)
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 01 Februar 2014 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan en libelle her, er ganske god.  I øvrigt er der en god måde, at teste om de aflange små som større waterpas rammer rigtigt. Prøv, at vende den, den anden vej, når du har stillet emnet i Water. Her skulle den gerne vise det samme, men det gør den tit ikke. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 01 Februar 2014 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden man justerer på det flydende ophæng, skal man sørge for, at hele pladespilleren står i Water først, og derefter justerer man så på den flydende del. Så undgår man skævt træk mellem motor pulley og tallerken. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

Tager også en pause!
|
| Sendt: 01 Februar 2014 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
pladespilleren i self. i vater. og ophænget er også i vater med den fejlmargen der nu er med libelle  men skal i have fikset den løse fjeder.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2014 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej winter666.
en nøjagtig libelle er en selvfølge, hvis man vil bruge en sådan. prøv en hultafors (kan købes i et byggemarket).
det er en skidt ide med en minilibelle, for uanset hvor du sætter den, kan du altid få den til at vise noget andet et andet sted. det kan være støv, krummer eller bare ujævnheder i materialet eller en konkav tallerken.
juster plinten op ved hjælp af et (langt nok) waterpas, og tag det derfra.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |