| Forfatter |
|
jacobwh Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 17 Februar 2014 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg har nu i alt for lang tid døjet med en mindre, elektrisk støj fra min pladespiller - og det er vanvittigt irriterrende.
Jeg har tidligere skrevet herinde og har prøvet de løsningsforslag som er blevet foreslået - uden held. Jeg tog derfor min
pladespiller og riaa ind til forhandleren hvor jeg købte den, og derinde forsvandt den elektrisk støj fuldstændig. Derfor har jeg
herhjemme prøvet at rykke rundt på alle hifi-apparaterne, vende stikkene osv. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre, og det er
voldsomt irriterrende.
Jeg har prøvet at:
-udskifte riaa'en
-fjerne-grounding kablet
-rykke på kablernes placering
-rykke på pladespillerens placering
alt sammen uden resultat. Men det skal nævnes at den elektriske støj reduceres en del når jeg med fingrene rører den del af
tonearmen som er lige ved PU'en når jeg fører tonearmen ind over pladen for at høre et nummer...
Nogle afsluttende forslag? Tænkte nemlig på om man kunne hive en hifi-fyr ud at kigge på det. Det dræber nemlig min lyttelyst
til de dejlige vinylskiver når jeg ved at den skide støj skyldes et eller andet specifikt som må kunne fjernes siden støjen var helt
fraværende da pladespilleren tilsluttedes i hifi-butikken.
Håbefulde hilsner Jacob
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 17 Februar 2014 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske jord skal der til?
Måske en fejl i forstærkeren?
Struktøren
Udsendt medarbejder på Bornholm
|
| Til top |
|
| |
jacobwh Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2014 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Struktøren
Har prøvet forskellige indgange på forstærkeren. Desuden kører aux og cd indgangen upåklageligt :)
Ja det virker som at der er noget i pladespilleren der ikke er groundet ordentligt, selvom at den elektriske støj forværres meget når
groundingen ikke er ordentlig tilsluttet
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 680
|
| Sendt: 17 Februar 2014 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvor tæt på din pladespiller har du andre elektriske installationer eller apparater stående ?
__________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 17 Februar 2014 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal have den groundet ordentligt
Du har den groundet fra pladespiller til riaa, har du prøvet yderligere fra riaa til forstærker?
Ellers virker det som om der er noget lavspænding der går tilbage, jeg er ikke elektriker, desværre, men det kan hjælpe med jord i kontakten, der har
jeg selv været
|
| Til top |
|
| |
jacobwh Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2014 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Medlyd
lige nu står pladespilleren minimun omkring 1 meter fra andre elektriske apparater. Men jeg har prøvet tidligere at flytte
pladespilleren op til 4-5 meter væk fra nogen andre elektriske apparater, uden nogen som helt ændring. Så jeg er begyndt at tvivle
på at det har noget at gøre med andre apparaters indvirkning på signalet.
@Struktøren
Jeg har ikke forsøgt at grounde fra riaa til pladespiller, det kan jeg prøve. Kan du fortælle mig hvor jeg får fat i et sådant kabel? Og
hvor på forstærkeren skal kablet tilsluttet?
Jord i kontakten vil jeg også prøve så, det er vel bare at udskifte strømkablerne til et kabler med jord?
Hilsner Jacob
|
| Til top |
|
| |
LM3886lover Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 14 Februar 2014 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 17 Februar 2014 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kabel du mangler er et helt almindeligt stykke ledning der går fra armbasen og hen til gnd på RIAAen og videre til
forstærkeren.
Armbasen kan sikkert løsnes lidt så du kan få ledningen til at sidde fast.
Hvilken pladespiller er der tale om ?
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 17 Februar 2014 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jacobwh,
Genopfrisk lige min hukommelse: Hvilken pladespiller/tonearm/p.u. har du?
Du kan benytte et ganske almindeligt stykke ledning/kabel til at etablere stelforbindelse ml. pladespiller og RIAA, men det er ikke sikkert, at det er nødvendigt. Hvis du fx har en Regapladespiller, så er stelforbindelsen etableret via dit tonearmskabel.
Forstår ikke helt din bemærkning vedr. jordforbindelse? Du skal have jord i dine netudtag/stikkontakter - har du det?
I og med, at din pladespiller/RIAA er støjfri, når den bliver tilsluttet hos forhandleren, så skal årsagen til støjen nok findes et andet sted i din afspillekæde. Har du evt. mulighed for at låne en forstærker et sted?
|
| Til top |
|
| |
jacobwh Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2014 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
@LM3386 & Analogueman
Okay, det må jeg jo så prøve.
setup: Project debut carbon (Ortofon stylus 30 mener jeg PU'en hedder, tonearmen er kulfiber, kender ikke navnet dog), NAD
PP2, NAD c326bee
Altså jord er vel bare "det tredje stik", right? :)) Det med at låne en forstærker må kunne lade sig gøre, har ikke lige en i
tankerne på stående fod, men det må vel kunne findes.
/Jacob
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 18 Februar 2014 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en ven der har en Project pladespiller og der var det et problem med rca hun stikken bag på pladespiller, De var
simpelthen for dårlige og hvad dårlig kontakt så måske er det der driller.
Efter skift af stikket på pladespiller til WBT stik har der ikke være problemer med den
Her er et rimeligt udvalg
http://www.dienadel.de/Stecker+-+Adapter/Einbaumaterial/Cinc heinbau/__________________ Vi hører alle forskelligt
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 18 Februar 2014 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk haft samme oplevelse med en lokal kunde.
NAD C326 med en PP2 og så en Argon TT1 pladespiller (Rega RP1).
Vi skiftede forstærker, RIAA, prøvede jording, skifte kabler, flytte enhederne 4 meter fra hinanden. Ingenting hjalp og det helt
samme setup spillede uden problemer i butikken og hos kundens nabo.
Til sidst ville kunden bare gerne høre plader og vi byttede RIAA+TT1 med en Denon DP300F. Det har kørt problemfrit siden.
Har du nogen andre enheder på samme fase i elnettet der kan skabe støj ?
|
| Til top |
|
| |
Cool Blade Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 18 Februar 2014 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender ikke den specielle model fra Pro-ject så godt men flere af Pro-jects pladespillere har et decideret stel kabel fra armen som bliver forbundet til jord skruen på pladespilleren. Tricket er at i de fleste af deres design er det ikke nok, så der plejer også at være en ledning fra selve lejet til enten stelskruen eller et sted på ledningen mellem stelskrue og arm. Den plejer at være meget tynd og kan nemt knække. Det er ikke sikkert at ledningen sidder direkte på lejet men et sted der har elektrisk kontakt til det. Prøv at kigge efter.
Worst case så kan du eventuelt måle, men gør det kun EFTER at du har hevet alle ledninger til pickupen. Ikke alle pickup'er der overlever et 9 volts batteri i et ohm meter..
Håber det hjælper
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3051
|
| Sendt: 18 Februar 2014 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jacobwh.
dine hifiapparater burde kunne stå indenfor almindelig afstand i forhold til hinanden.
du har stel til tonearm og du har stel til værk. tilslut dem begge, og er der stadig brum så pil stel til værk af.
tjek de 4 spadestik på puén.
er der stadig brum, er fejlen et andet sted.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 18 Februar 2014 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jacobwh,
Jeg vil gerne forsøge at hjælpe, hvis det er muligt. Vi holder vist begge til i København (krat og omegn). Send mig en personlig mail, hvis det har din
interesse. Så tager vi den derfra
|
| Til top |
|
| |
jacobwh Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2014 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
@The Real Wiz
Ja, dette problem har jeg også overvejet, men det må erkende at det virker ret usandsynligt efter at det nøjagtigt samme setup
ikke brummede hos hifi manden (også de samme kabler)
@Rysz
I udgangspunktet vil jeg ikke tro, men hvad afdækker begrebet elnettet præcist? :)
|
| Til top |
|
| |
jacobwh Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2014 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Nils Valla
Sådan som jeg forstår det er der en stelforbindelse - imellem riaa og pladespilleren. Jeg forstår ikke hvordan man tjekker om stel til
tonearmen, det må jeg erkende? De fire stik på PU'en burde sidde godt nok fast, sådan virker det i hvert fald. Men hvis jeg rører
dem forværres den elektriske støj en del!
|
| Til top |
|
| |
jacobwh Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2014 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan det passe at stelforbindelsen til tonearmen sidder som en lille skrue lige ved bagved PU-huset??
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 18 Februar 2014 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jacobwh skrev:
| kan det passe at stelforbindelsen til tonearmen sidder som en lille skrue lige ved bagved PU-huset?? |
|
|
Nej , det er normalt skruen, der spænder fatningen fast, så pu-huset sidder vinkelret. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Hans Mortensen Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 19 Februar 2014 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
- Det er et seriøst frustrerende problem du står med, og det er meget svært at forholde sig til, når man ikke kan manipulere med det direkte, men tag mit bud for det velmente indspark det er. 1) Systematisk set ved du, at det kan blive støjfrit! Det var det nemlig hos forhandleren. 2)Logisk set betyder det at problemet findes hos dig. De symptomer du beskriver peger på en stelsløfe - det vil sige en "dobbelt" stelforbindelse som gør, at du har et "uklart" stelpunkt og støjen kan derfor opkoncentres istedet for at blive lagt død ét signalmæssigt dødt sted. (Altsammen temmelig billedlig talt!) Dette sker typisk, hvis der findes to steder i kæden fra pick-up til effektforstærkerens indgang, hvor de to nulledere/skærme sluttes sammen. Man kunne forestille sig, at stel/nul i RIAA'en er koblet sammen i de to kanaler, men føres videre som to separate nulledere til effektforstærkeren, hvor de også kobles sammen, og så har du en stelsløje. Lige præcis på dette punkt kan effektforstærkere være meget forskelligt opbygget. Hvis disse præmisser holder betyder det, at du skal lede efter et sted, hvor du kan bryde en stelforbindelse i den ene kanal. Det lyder måske alt sammen noget spekulativt, men stelføring i kredsløb med så massiv forstærkening som fra en pick-up til en højttaler er virkelig alt andet end trivielt. Mange gange overraskes man over, hvor meget krudt, højtlønnede ingeniører, som udarbejder application notes, bruger på netop dette punkt. Go' jagt - og som sagt: Et velment indspark fra én der har sloges med det flere gange.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3051
|
| Sendt: 19 Februar 2014 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jacobwh.
en sidste ting du kan gøre inden du får undersøgt din forstærker er, tag den stelledning der kommer ud sammen med tonearmskablet (tonearms stel), og forbind den direkte på skærmen på et af stikkene på tonearmskablet.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |