Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 07:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Akustikloft eller gips? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
djrazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2015 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Har tidligere skrevet ang. et kælder lokale jeg vil lave om til hjemmebio. Problemet i dette lokale er at der er sten loft og vægge, samt
hårtræparketgulv så der er utrolig meget rumklang.

Den første ting jeg så vil gøre er at fikse loftet. Og der havde jeg oprindeligt tænkt bare at sætte et gips loft op, nogle reglar med noget isolering
også gips. Slut færdig.
Men har så siddet og kigget forskellige steder og man kan jo få et helt akustikloft til halv pris (hvis man køber brugt) og overvejer om det kan
være en løsning istedet. Her tænker jeg på en af disse skinne løsninger med f.eks. Ecophon plader. Får man et bedre eller bare det samme
lydbillede når der ikke er nogen isolering?
Eller kunne man evt. skrue den type plader direkte op på forskalling ligesom almindelige gipsplader? Og hvis man kan, skal de så også sidde i 2
lag? Evt. et lag almindelig gips og 1 lag akustikplade? Og stadig rockwool over eller?

Okay fik vist stillet et par spørgsmål der, men vil så gerne igang og har et minimalt budget lige pt så hvis man kan købe brugte plader til en
billigere penge vil det være at foretrække.
Til top Vis djrazz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af djrazz

djrazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2015 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Ingen respons?

Det bedste vil måske være bare at lave et 2-lags gips loft over det hele også montere akustikplader på refleksionspunkterne?

Det jeg bare gerne vil er at lave noget lidt pænere end et helt fladt kedeligt gipsloft. Om det så er med nogle akustikplader eller noget andet, det er
jeg i grunden ligeglad med. Så længe det er godt for lyden og ikke koster en bondegård.

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Januar 2015 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Jeg ville sætte nogle lægter op, isolere imellem lægter og så forskalle så det passede med troldtekt plader 60x120

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Januar 2015 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Diffusere i lofter er dyrt og godt. Så meget som muligt. Jeg bruger Svanø Akustik.
Jeg havde Rockfon over det meste af loftet, men valgte at springe ud i, at fjerne det helt og erstatte med diffusere. Det var et stort løft i lyden.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 20 Januar 2015 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
Diffusere i lofter er dyrt og godt. Så meget som muligt. Jeg bruger Svanø Akustik.
Jeg havde Rockfon over det meste af loftet, men valgte at springe ud i, at fjerne det helt og erstatte med diffusere. Det var et stort løft i lyden.

Kort og godt: Pas på med at dæmpe for meget. Dæmpning med måde, og diffosorer skal naturligvis også anvendes med omtanke.
Og husk på, at man ikke kan bruge alle mulige, og umulige, løsninger uden at have en meget klar idé hvad problemet er. Man kan købe sig fattig i
forskellige "akustikløsninger" uden at have den fjerneste idé om hvilke frekvenser man ønsker at "angribe".
Find ud af hvilke frekvenser der giver problemer og i hvilken målestok!

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Januar 2015 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Ja, kunne man dog bare finde foranstaltninger, som dæmpede ens, hele frekvens-området i samme proportioner, var det så meget lettere.
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2015 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Sven Palvig skrev:

Kort og godt: Pas på med at dæmpe for meget. Dæmpning med måde, og diffosorer skal naturligvis også anvendes med omtanke.
Og husk på, at man ikke kan bruge alle mulige, og umulige, løsninger uden at have en meget klar idé hvad problemet er. Man kan købe sig fattig i
forskellige "akustikløsninger" uden at have den fjerneste idé om hvilke frekvenser man ønsker at "angribe".
Find ud af hvilke frekvenser der giver problemer og i hvilken målestok!

Mvh.
Niels

Der er ingen grund til, at anvende gode diffusere med omtanke. Det er bare at bruge ørerne og lytte sig frem til, hvor de giver det bedste resultat. Hej tænker jeg på SMT diffusere fra Svanø. Man sætter dem ikke op for at forskellige frekvenser; men for at modvirke rummets negative indvirkning. Man fjerner uheldige refleksioner og omdanner dem til mange lave som ikke giver problemer. Man undgår også at fjerne lyd, som man har gavn af til efterklang og udbredelse af lyden i rummet.

djrazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2015 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Ville det så være smartere at droppe et forsænket gips loft helt, også bare sætte diffusere op direkte i betonloftet?

Husk på det er sten vægge- og loft, samt hårdt gulv.

Så min plan har hele tiden været i stil med at sætte et gips loft op med 50mm isolering bag, samt lægge gulvtæppe på også lytte mig frem til om
der var brug for et par dæmperammer.
Jeg vil nemlig gerne ha loftet op inden jeg begyndte at sætte elektronik op, så jeg ligger bare en masse rør klar i loftet jeg kan trække kabler i
bagefter som det måtte være nødvendigt.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2015 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

En fordel med at sætte gips plader op i loftet, er at det dæmper bassen. 2 lag er at foretrække. Vigtigt er det altid med isolering i hulrum. Det giver en lydisolering opad. Men det giver stadig en voldsom rungen.
Jeg har en tilbygning med de fleste vægge der har 2 lag og et loft der har 1 lag gips. Parketgulv på strøer med Rockwool under. Der var en voldsom rungen som var ulidelig. Jeg monterede Rockfon plader i loftet samt på frontvæggen under vinduerne samt noget isolering omkring et skab, Det gav en voldsom forbedring af lyden i rummet.
I dag har jeg fjernet Rockfon pladerne der var limet fast under loftet og erstattet med diffusere fra Svanø. Du kan se billeder deraf på
http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/71711-sv en_palvigs-lytterum-14.html

Jeg kender ikke dit rum og loftshøjden kunne være interessant.
At du bruger diffusere evt. betyder ikke, at du nødvendigvis kan undvære en dæmpning. Men jo flere diffusere i rummet betyder, at der måske slet ikke bliver det behov for dæmpning.
En måling af rummet vil være godt og her tænkes på bassen.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 24 Januar 2015 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Ja, kunne man dog bare finde foranstaltninger, som dæmpede ens, hele frekvens-området i samme proportioner, var det så
meget lettere.
mvh nils

Det er uhyre sjældent, at der er behov for ensartet dæmpning i hele frekvensområdet. Langt størsteparten af rum, hvor der ikke er tænkt over
akustikken, er jo netop præget af en (forfærdelig) ujævn frekvensgang - det er jo det, der giver alle problemerne!
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Januar 2015 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:

Det er uhyre sjældent, at der er behov for ensartet dæmpning i hele frekvensområdet. Langt størsteparten af rum, hvor der ikke er tænkt
over akustikken, er jo netop præget af en (forfærdelig) ujævn frekvensgang - det er jo det, der giver alle problemerne!

Dette udsagn er hverken anerkendt eller velset blandt selvudnævnte eksperter på nettet. Lad mig blot nævne Ethan Wiener og Barry
Diament, så kan du selv finde videoer på Youtube og eller opsøge information.

Det er dog muligt at lave et lille eksperiment selv, som ikke kræver den store indsats.

Du skal blot bruge 8 hynder fra havestolene. Sæt hynderne op ad sidevæggene i ét lag.

Havehynder er typisk 5 cm tykke og lavet af skum. De absorberer de høje frekvenser, men ikke mellemtone/bas.

Der sker tre ting når du sætter hynderne på ad væggene:

- Du påvirker frekvensgangen. Det bør være ret tydeligt at der er mindre lyd i den høje ende.

- Du reducerer efterklangen på de høje toner. Det kan du nemt efterprøve med klappetesten. Sluk for musikken og klap hårdt en enkelt
gang og hør hvordan lyden ringer ud. Prøv forskellige steder i rummet med og uden hynderne i rummet.

- Du ændrer på lydbilledet. Placer hynderne så du blokerer de første reflektioner. Læg f.eks. en hynde oven på hver højttaler. Du vil
sandsynligvis høre en ubalance, da de første reflektioner er med til at definere lydbilledet og du kun har absorberet i den høje ende.

Ethan Wiener forklarer yderligere fordele ved bredspektret absorbtion, men nu skal man huske på, at han lever af at sælge
akustikpaneler...

Det v
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Sendt: 24 Januar 2015 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Der kan da godt være en situation, hvor nogle frekvensområder "støjer" for meget, høres for kraftigt i forhold til andre.
Men f.eks : I min nuværende stue (50kvm og 2,8 til loft), runger det hele måske lidt for meget (mange nøgne trægulve, vægge), men
proportionerne er alt i alt, rimelig gode.
Sætter Anni så tykke gardiner op (istedet for de tynde), bliver lyden for mørk.
Og lægger jeg "for mange" gulvtæpper på gulvet, bliver bassen for svag.
Der er ligesom mere end en ting, jeg skal forholde mig til.
Alt i alt, hører jeg den lidt udæmpede lyd som mere "rigtig" (i rette proportioner), end lyden der fremstår med de midler jeg indtil nu har prøvet.
Men som Palvig jo skriver, er der nok meget man selv kan gøre.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

djrazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2015 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
En fordel med at sætte gips plader op i loftet, er at det dæmper bassen. 2 lag er at foretrække. Vigtigt er det altid med
isolering i hulrum. Det giver en lydisolering opad. Men det giver stadig en voldsom rungen.
Jeg har en tilbygning med de fleste vægge der har 2 lag og et loft der har 1 lag gips. Parketgulv på strøer med Rockwool under. Der var en
voldsom rungen som var ulidelig. Jeg monterede Rockfon plader i loftet samt på frontvæggen under vinduerne samt noget isolering omkring et
skab, Det gav en voldsom forbedring af lyden i rummet.
I dag har jeg fjernet Rockfon pladerne der var limet fast under loftet og erstattet med diffusere fra Svanø. Du kan se billeder deraf på
http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/71711-sv en_palvigs-lytterum-14.html

Jeg kender ikke dit rum og loftshøjden kunne være interessant.
At du bruger diffusere evt. betyder ikke, at du nødvendigvis kan undvære en dæmpning. Men jo flere diffusere i rummet betyder, at der måske
slet ikke bliver det behov for dæmpning.
En måling af rummet vil være godt og her tænkes på bassen.

Hmm ja har svært ved at vurdere det. Rummet er 7,5 x 4,7 m med en lofthøjde på 2,25. Derfor er dete begrænset hvor meget jeg kan tage af
loftet før det bliver kritisk. Det skulle gerne ikke være sådan at jeg skal bukke mig for meget for at komme ind.
Derfor havde jeg tænkt at almindeligt 2 lags gips loft med 50mm forskalling samt rockwool bagved da jeg så stadig har en loftshøjde på omkring
2,1m selv med gulvtæppe.
Grunden til jeg overhoved spørger ind omkring de har akustikplader er fordi jeg overvejer (har ikke noget at ha det i, derfor jeg søger input) at
det ville give en bedre lyd end rent gips loft.
Så tænker almindeligt 2 lags gips i siderne af lokale, også f.eks. nogle danopanel (http://knaufdanoline.dk/product-post/danopanel/) eller lign ned
gennem midten af lokalet. både for syns og lyds skyld. Men igen det er bare en idé jeg har fået, har ingen anelse om det vil have en positiv
effekt.

Det skal måske lige nævnes at jeg ikke vil dæmpe lokalet for at skåne de tilstødende lokaler, da det vil have minimal betydning. Så det er
udelukkende for at få god lyd i selve lokalet.
Pt. viser klappetesten at der er noget vej igen...

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2015 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

@djrazz

Du kommer til at gøre noget ved akustikken og loftet er et godt sted at starte.

En billig og nem løsning er Troldtekt. Pladerne fylder ca. det samme som to lag gibs og skal bare skrues i, så du sparer mange timers arbejde
med gibsloft/filt og mailing. Det er dog uhyre vigtigt at der er isolering bagved for at de virker ordentligt, så læs montagevejledningen grundigt.

Du kan også vælge Rockfon/Ecophon - plader lavet af komprimeret isoleringsmateriale. Pladerne er imidlertid ret dyre, specielt de effektive i
dobbelt tykkelse. Desuden er det ret få modeller man kan få i små mænger; Rockfon har normalt minimumsbestilling på 75 m2, men Rockfon
Sonar Activity 40 mm kan fås i kasser med 5 pl. på 60x60 cm for ca. 400 kr per m2. Pladerne kan selvfølgelig skrues i, men det ser sandsynligvis
ikke særlig pænt ud. Rockfon har diverse skinnesystemer til skjult montage, men de koster en formue. Men du kan muligvis udtænke dit eget
montagesystem i krydsfiner og lime det på pladerne med montagelim. Jeg har selv monteret 10 plader på væggen med et montagesystem
svarende til det man bruger til overskabe i køkkenet.

Sannerud
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynamax

Bruger siden: 28 Februar 2014
Sendt: 25 Januar 2015 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hej Djrazz

Du må endelig ikke begynde at skrue gipslofter og gipsvægge op på din beton. Det udgør nemlig en stor membran som bringes i resonans ved nogle frekvenser men ikke andre, næsten uanset hvor mange skruer du anvender. Og som du selv er inde på ryger loftshøjden.

Troldtek er muligvis godt men ligner noget man ser i industribygninger og moderne hestestalde.. visuelt hører det ikke til i en bolig med stil.

Der skal doseres med absorbenter og lidt diffusorer i rette målestok, som opsættes direkte på beton. Forsøg dig frem. Store basabsorbenter i hjørner (væg/væg og væg/loft..), mindre absorbere på kritiske flader, og gerne i kombination med diffusorer.

Hvilken højttaler type der skal anvendes i rummet har også betydning.

Og glem alt om at det kan gøres billigt. For det kan det ikke.. koster nemt 1.000 pr. m2 for et anerkendt og veldokumenteret produkt. Men hvad er værdien af udstyret der skal anvendes? Er det husmandshifi eller hjemmebio til samlet systempris på 10-20.000 kroner er det nok slet ikke besværet værd, men er det et relativt kostbart system, bør du betragte værdien af investeringen på ligeværdig fod/vigtighed med værdien af udstyret. Dyrt grej i akustisk dårligt miljø svarer til at købe en BMW M5 og kun kan køre i den på grusveje..

Og vær du lykkelig for at udgangspunktet er beton.  Udgangspunktet havde været markant dårligere hvis rummets lofter og vægge var træ/gips som typisk for bolig i stue/etageplan, hvilket er lig med en masse store flader der svinger med. Det gør beton vægge og gulve som regel ikke 

Hvis din vej en dag falder forbi storebælt/fyn/jylland, må du gerne gøre holdt ved mig i slagelse lige inden du når storebælt. Jeg bor 2500m = 2 minutters kørsel fra motorvejsafkørsel 40a, så kan du opleve akustikken i mine 2 kælderrum. De er i størrelse og form næsten lig dine. Jeg har så bare 2.40 i loftshøjde og har bibeholdt betongulv (pålagt marmorfliser..), og det har jeg fordi jeg IKKE ønskede bøvl med et trægulv på strøer der ALTID vibrere ved bastung musik. Jeg har biograf i det ene rum og stereo i det andet - det ene er af samme årsag dæmpet mere end det andet. Det giver ingen mening at lægge billeder op, det skal opleves med egne ører. At du hører effekten af indsatsen i mine rum vil spare dig tid med egne forsøg og samtidig give dig en ide om hvor lidt (eller hvor meget), du kan gøre. Jeg har brugt 8.000 i det ene rum og 50.000 i det andet på akustisk regulering.

Mvh Henrik
www.dynamax.dk

Til top Vis Sannerud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sannerud Besøg Sannerud's Websted

djrazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2015 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik

Okay det er så noget helt andet end hvad jeg har hørt før. Men din forklaring giver nu meget god mening, har da lagt mærke til nogle kedelige
svingninger i stuen når jeg har noget med lidt for meget bas og det er gipsvægge samt trækonstruktion.

Ja troldtekt har aldrig rigtig været løsning for mig. Synes på ingen måde det er pænt, og det blir en dyr løsning da man ikke bare kan smide dem
direkte op men også skal ha alt det bagvedliggende ligesom en gipsvæg.

Men mht til pris kommer 1.000 pr. m2 ikke til at ske. Ikke i første omgang under alle omstændigheder. Vi snakker teknik for 25.000 eller i det
leje til at starte med. Det bliver udelukkende på prøve og fanger det bliver de enkelte dele én efter én opgraderet.
Derfor regner jeg ikke med at bruge mere end højst nødvendigt, og lave absorbenter og diffusorer selv i den grad det nu lader sig gøre.

Ja min vej kunne godt falde den vej, er ret interesseret i at se og høre hvordan det kan lade sig gøre i et "stenrum". Ser gerne at jeg har
nogenlunde styr på hvad der skal gøres inden jeg går i gang. Har intet imod at prøve mig frem men har simpelthen ikke råd til at gøre det
om/starte forfra så prøver at få undersøgt det bedst muligt.

Sannerud
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynamax

Bruger siden: 28 Februar 2014
Sendt: 26 Januar 2015 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Du er som nævnt velkommen forbi da oplevelsen med egne ører i min stenbunker siger mere end 1000 ord skrevet på forum. Jeg siger ikke jeg har verdens bedste eller noget som måler lineært, men jeg er lykkedes med at forvandle nogle umulig akustiske forhold til noget brugbart, som nævnt for blot 8.000 i det ene af lokalerne..

Mvh Henrik
www.dynamax.dk 
Til top Vis Sannerud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sannerud Besøg Sannerud's Websted

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2015 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

djrazz skrev:

har da lagt mærke til nogle kedelige svingninger i stuen når jeg har noget med lidt for meget bas og det er gipsvægge samt
trækonstruktion.

Det er sandsynligvis stående bølger, som ogstår p.g.a.rummets længde, bredde og højde. De vil også opstå i beton - faktisk vil de sikkert
være meget voldsommere, da en gibs/isoleringsvæg vil absorbere en del bas.

djrazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2015 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
djrazz skrev:

har da lagt mærke til nogle kedelige svingninger i stuen når jeg har noget med lidt for meget bas og det er gipsvægge samt
trækonstruktion.

Det er sandsynligvis stående bølger, som ogstår p.g.a.rummets længde, bredde og højde. De vil også opstå i beton - faktisk vil de sikkert
være meget voldsommere, da en gibs/isoleringsvæg vil absorbere en del bas.

Nej det er nu svingerne i lyden men væggene jeg refferer til. De er simpelthen ikke bygget godt nok til at modstå bassen så den får dem til at
"svinge".

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2015 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Du skulle overveje at placere Pap-vinger fra Svanø Akustik som du skruer op i loftet. De har størrelsen 120 cm x 60 x 18 cm. Prisen er omkring 900 kr. pr. stk.

Du skal selv samle dem, derfor den lave pris..
De er ikke tunge og du kan afprøve deres effekt alle mulige steder i rummet og de vil bare forbedre lyden-

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes