Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 14:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Metalvæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chrotto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 Maj 2015 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Hej folken

I forbindelse med at jeg skal flytte, har vi i husstanden snakket om at lave lidt sjovt, hvor snakken faldte på en metalvæg.

Tanken er så at sætte træpladerop, spænplader eller MDF, og sætte metalplader udenpå for at give et råt look. Min tanke er så, hvordan vil det påvirke lyden, når jeg sætter mine gulvhøjttalere op ad væggen? Det skal siges at der er basport bag på højttalerne, og disse vil blive sat cirka 10 cm fra væggen.

Er der nogen som har erfaring med det, og kan fortælle om det giver for meget mislyd/forvrængning?

Til top Vis Chrotto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chrotto Besøg Chrotto's Websted

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Maj 2015 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart er det en meget reflekterende flade du får der....som kan dæmpes hvis du vil? Men hvorfor bo i en container?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

Chrotto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2015 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Gekkofinger skrev:
Umiddelbart er det en meget reflekterende flade du får der....som kan dæmpes hvis du vil? Men hvorfor bo i
en container?

Ah, container.. jeg ved ikke helt.. Vi har en trævæg nu, men det gør jo ikke huset til et brændeskur?
Men det er jo også kun én væg, som jeg påtænker at smide metal på. Hvordan vil du dæmpe det, hvis ikke det skal sidde på
ydersiden?
Til top Vis Chrotto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chrotto Besøg Chrotto's Websted

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 Maj 2015 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Det kunne faktisk se ret sejt ud

Jeg ville nok gøre det, at jeg monterede metalpladerne på en ramme af regler, hvor der er rockwool i firkanterne bag metalpladerne - mere så de
ikke står og rasler mod en hård flade. Du kunne evt vælge at lave pladerne, så de var 40x80 eller ligende. Så kan du evt vælge at lade nogle af
pladerne være perforerede, så de er en absobent. Ellers så vil jeg forslå dig af lime noget bitumen eller ligende bag på pladerne for at gøre dem så
tunge som muligt og derved dæmpe deres resonansfrekvens. Det kan være, at det er nok at lade rockwoolen presse lidt mod pladerne, men pas på,
at pladerne ikke kommer til at bule ud. Ellers, så skal du være opmærksom på, at du ikke må lade hårde flader møde hårde flader, da dette vil
komme til at rasle. Har du mulighed for det, så ville jeg kippe vægen ca 15 grader ud i toppen, for at modvirke stående bølger.
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Sendt: 05 Maj 2015 kl. 05:44 | IP-adresse registreret  

Chrotto.

En spændende ide, som vil give dig en "spændende" lyd. En hård overflade - og det kan man vel godt kalde en metalvæg - vil reflektere lyden som et spejl vil reflektere lyset.

Læser du diverse tråde på dette forum omhandlende akustisk lydforbedrende tiltag, vil du se, at man gør alt muligt for at komme længst mulig bort fra det du har til hensigt. For dig bliver det valget mellem god lydgengivelse og spændende anderledes design.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 05 Maj 2015 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

Hvis du rent faktisk laver en bølget væg som på en container vil du få en ok diffuser.
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Sendt: 05 Maj 2015 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

En hård overflade, som eks en beton væg, vil virke som et akustisk spejl - da energien sendt mod den ikke arsoberes og derfor reflekteres. En tyk
metalvæg vil naturligtvis virke på samme måde, eller hvis pladerne bliver monteret på en hård og stiv konstruktion. Ved at montere metalpladerne
(her går jeg ud fra at godstykkelsen ikke er flere milimeter) på rammer i stedet for en hård flade, så får du en membran - som vil arsobere en del
af lyden. De dele/frekvenser af lyden der vil blive arsoberet afhænger så af membranens masse og størrelse.
Ved at kippe vægen, så kan man desuden modvirke stående bølger mellem vægen og den modstående væg.
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Maj 2015 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Det kommer vel også an på, hvor tykke metallet bliver. Jeg mener . . . der er forskel på en jernplade, der kan bære en lastvogn og så bladguld. Det er begge metaller, men . . .

Så hvis metallet er tyndt nok, vil det kunne bevæge sig lige så frit som det, det sidder fast på.

Der findes dog også teknikker, der går på at male sig til et udseende, så det ligner jern. Se bare på dem, der maler kunst på biler med airbrush . . .

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

SlotCarsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Maj 2015 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Husk lige at WIFI vil få nogle problemer med at gå gennem væggen.
Måske og måske ikke et problem.
Til top Vis SlotCarsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SlotCarsten

Chrotto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2015 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Det er nogle spændende betragtninger i kommer med!
Tanken var hverken bladguld eller kontruktionsstål, men en stålplade på 2-4 mm, så pladen i sig selv ikke er alt for tung.
I forhold til wifi, er det ikke et problem, for den væg det eventuelt skulle op på, vil være ind mod naboen :-)

Men selvom jeg er rimelig vild med tanken, af rene design mæssige årsager, springer jeg nok fra. Til det lille rum er der nok for
mange faktorer som skal medtænkes, hvis det skal blive en god løsning, uden mislyd.

Tak for god feedback!

Henrik B.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 April 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Maj 2015 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Tværtimod Chrotto! Hvis det laves rigtigt, kan det faktisk hjælpe rigtig meget på akustikken i dit lytterum!
Det er faktisk en kæmpe fordel med to forskellige materialer (træ og metal) sat sammen, da de "svinger" ved forskellig frekvens. Og hvis du "limer" dem sammen, får du en decideret "absorber", som opsluger/dæmper resonans i dit rum.
Så hvis du er vild med udseendet, så go ahead, det er rent win-win!

M.v.h.
Til top Vis Henrik B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik B. Besøg Henrik B.'s Websted

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 07 Maj 2015 kl. 05:09 | IP-adresse registreret  

Henrik B. skrev:
Tværtimod Chrotto! Hvis det laves rigtigt, kan det faktisk hjælpe rigtig meget på akustikken i dit lytterum! Det er faktisk en kæmpe fordel med to forskellige materialer (træ og metal) sat sammen, da de "svinger" ved forskellig frekvens. Og hvis du "limer" dem sammen, får du en decideret "absorber", som opsluger/dæmper resonans i dit rum.

Du har helt ret i dine betragtninger, Henrik. Men ...... kun hvis der er tale om et rum hvor væggens primære konstruktion har til formål at dæmpe støjen (musikken) til omliggende rum. Dit forslag kan med fordel også bruges til dæmpning af højttalerkabinetters vibrerende flader.

Som jeg har forstået det er indretningen af rummet tænkt til at spille musik i. Den hårde overflade vil uundgåelig reflektere lydene i rummet på en akustisk uhensigtsmæssig måde.

"Og hvis du "limer" dem sammen, får du en decideret "absorber", som opsluger/dæmper resonans i dit rum", skriver du. Absorbere=opsluge, optage. Ja hvis pladen og den underliggende vægflade er tynd nok, kan den absorbere baslyde. Det sker ved, at væggen giver efter for trykket, men mellemtone og især diskantlyde vil reflekteres udæmpet afhængig af overfladens glathed.

Akustisk set vil lyden blive en parallel til det visuelle indtryk fra et rum med spejle på væggene, hvor metalpladerne placeres.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 07 Maj 2015 kl. 05:48 | IP-adresse registreret  

Chrotto.

Skal det se råt ud og lyde godt samtidig er der muligheder. Metalplader kan jo udformes på mange måder. Du kan få et råt look og en effektiv akustikregulering ved at anvende perforerede metalplader (netstruktur) i stil med billedet. Overfladen vil ikke reflektere lyden i nævneværdig grad og placerer du nettet udenpå et lag af stofbeklædt glasuld eller lignende vil du få en væg som opfylder de akustiske krav og dermed måske begge dine ønsker.

Denne konstruktion absorberer lyden i stedet for at reflektere den. Overfladen, hullerne og det bagved liggende materiale gør den store forskel.

Chrotto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2015 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Chrotto.

Skal det se råt ud og lyde godt samtidig er der muligheder. Metalplader kan jo udformes på mange måder. Du kan få et råt look og en effektiv
akustikregulering ved at anvende perforerede metalplader (netstruktur) i stil med billedet. Overfladen vil ikke reflektere lyden i nævneværdig grad og
placerer du nettet udenpå et lag af stofbeklædt glasuld eller lignende vil du få en væg som opfylder de akustiske krav og dermed måske begge dine
ønsker.

Denne konstruktion absorberer lyden i stedet for at reflektere den. Overfladen, hullerne og det bagved liggende materiale gør den store forskel.

Det var et interessant alternativ!
Vi går efter et råt look, men lige nu hælder vi imod genbrugstræ.

Tak for jeres svar!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes