| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 20 Juli 2015 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bag den måske lidt kryptiske overskrift ligger der et ønske om at få en sidevæg til at forsvinde ved at benytte absorbere/diffusere...
Min udfordring er at jeg har et lytterum, hvor der er en åben dobbeltdør til venstre side lige foran højttalerne.
Det betyder at der kommer reflektioner fra højre sidevæg, men ikke ret mange fra venstre, da det meste af den væg er åben grundet dørene.
Det er ikke en løsning at lukke dørene (glasdøre) eller skulle sætte en stor plade op hver gang der skal lyttes.
Så mit projekt er at simulere en åben dobbelt-dør på højre side ved hjælp af akustik-manipulation på højre sidevæg.
Jeg har en ide om at montere nogle absorbere på væggen, som skal "æde" førstereflektionerne.
Jeg har kigget på en lang række produkter, men vil gerne høre andres input til opgaven.
Lige p.t. har jeg kig på disse:
http://gikacoustics.co.uk/product/gik-acoustics-242-acoustic -panel/
De kan også trimmes lidt ved at "opgradere" dem med diffusere fra GIK.
Hvor jeg vil montere tre af dem på væggen, hvor de første reflektioner fra højttalerne rammer.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4902
|
| Sendt: 20 Juli 2015 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et par 2 cm tykke rockfon-paneler i "spejlningen" på væggen vil gøre en stor forskel.
Alternativt er par tynde plader med fast mineralsuld, som du selv betrækker med noget stormasket stof, hvor lyden kan trænge igennem, f.eks. indisk bomuld.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 20 Juli 2015 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden løsning kan være at "vinkle" reflektionen væk fra retningen imod lyttepladsen (-erne) og reflektere den et sted hen, hvor lyden forsvinder ud eller ind i noget absorberende.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2015 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
| En anden løsning kan være at "vinkle" reflektionen væk fra retningen imod lyttepladsen (-erne) og reflektere den et sted hen, hvor lyden forsvinder ud eller ind i noget absorberende. |
|
|
Det lyder til at blive noget kompliceret, og hvor skal det absorberende så være?
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2015 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Et par 2 cm tykke rockfon-paneler i "spejlningen" på væggen vil gøre en stor forskel.
Alternativt er par tynde plader med fast mineralsuld, som du selv betrækker med noget stormasket stof, hvor lyden kan trænge igennem, f.eks. indisk bomuld. |
|
|
Kender du til nogen dokumentation for absorbering af lyd i mineraluld?
Måske har nogen lavet praktiske tests med målinger?
Jeg kan nemlig ikke selv finde noget, andet end udtalelser om at det virker dæmpende
Jeg har før testet det i andre sammenhæng, og det virker nogenlunde, men her vil jeg gerne have en ret høj dæmpning, og der har jeg ikke indtryk af mineraluld er nok - selv med ret tykke paneler (10 cm mineraluld + 10 cm luft).
Man kan selvfølgelig bare teste det, men jeg ville nu gerne undgå at skulle bruge en masse tid og penge på at teste mig frem, hvis nu nogen allerede havde en løsning __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4902
|
| Sendt: 20 Juli 2015 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en absorbent med mineraluld på væggen bag sofaen i lytterummet , og den dæmper altså ret effektivt! Jeg føler nærmest, at jeg mister hørelsen på det ene øre, når jeg drejer hovedet, så det ene øre er mod væggen, og det andet mod anlægget... så jo, der skal ikke ret meget til.
Du kan se dem i denne anmeldelse:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=2807&zoneid=3
Du skal også passe på, at du ikke får dæmpet for meget, da det vil lyde som en forskydning af balancen i lydbilledet!
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2015 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
boholm skrev:
| En anden løsning kan være at "vinkle" reflektionen væk fra retningen imod lyttepladsen (-erne) og reflektere den et sted hen, hvor lyden forsvinder ud eller ind i noget absorberende. |
|
|
Det lyder til at blive noget kompliceret, og hvor skal det absorberende så være?
|
|
|
Det kan det blive. Og det skal selvfølgelig være lige så absorberende som de åbne glasdøre ( -> ∞ )
Hvor meget plads har du? Og hvor meget vil du gøre ud af det? __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 20 Juli 2015 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne da også hænge noget stof på de fløjdøre dér, og så lukke dem ved lytning.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2015 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et forslag: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51882
__________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 20 Juli 2015 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med en støjskærm? Der netop kan opstilles efter behov
Lidt inspiration
Størrelsen kan du selv bestemme, og fruen kan bruge den til afklædning
Med venlig hilsen
Birger
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2015 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke en praktisk løsning at afskærme den åbne dobbelt-dør. Der ville også skulle en del mere til end sådan en skærm __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2015 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Du kunne da også hænge noget stof på de fløjdøre dér, og så lukke dem ved lytning.  |
|
|
Det vil ikke være nok.
Selv meget tunge gardiner (f.eks. dem man bruger i en bio), er ikke nok.
Og jeg vil ikke have en mobil væg som jeg skal slæbe frem og tilbage, hver gang jeg skal høre lidt musik __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2015 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
daniels skrev:
boholm skrev:
|
|
|
|
|
Det kan det blive. Og det skal selvfølgelig være lige så absorberende som de åbne glasdøre ( -> ∞ )
Hvor meget plads har du? Og hvor meget vil du gøre ud af det? |
|
|
Egentlig vil jeg jo nok være tilfreds med at det er så absorberende som muligt, og ved godt at ∞ bliver det ikke
Jeg har akustikplader i loftet til at fjerne lidt efterklang - og jeg har en del måleudstyr til at måle det hele efter.
Diverse diffusere har jeg også testet uden den store succes til mit formål (Svanø, Acoustic Weave 3D Tiles og diverse DIY plader).
Jeg tror jeg søger lidt noget dæmpemateriale som er gennemtestet til formålet, men det lader ikke til der er den store reelle erfaring derude (slet ikke med målinger til at bakke udtalelser op med).
Måske skal jeg endnu en gang til at opfinde den dybe tallerken, og selv teste mig frem... __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 20 Juli 2015 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den nemmeste udvej er absolut at absorbere. Diffusion kan blive rigtig godt, men er svært at forudsige.
De GIK du har kig på minder meget om Rockfon og lignende produkter akustisk set. Den store forskel er at de GIK er 67 mm dybe hvorimod Rockfon i standardmål er 50 mm dybe. GIK dæmper effektivt fra ca. 400 Hz og op hvorimod Rockfon dæmper fra ca. 500 Hz og op. Ift. Tykkelsen på produktet har jeg ikke set produkter der gør det meget bedre.
Det bedste vil jo egentlig være at få den effektive dæmpning til at gå dybere endnu, men det bliver bare så hurtigt grimt da dine absorbenter skal være væsentlig tykkere. Ovennævnte bør give en gevaldig forbedring.
Jeg har selv brugt Rockfon og alm. rockwool til formålet. Rockfon er super godt og er den jeg vil vælge igen. Alm. rockwool gør fuldstændig samme job, men er mindre effektivt hvis man ser på materialetykkelse kontra dæmpningseffektivitet og hvor dybt de rækker. Jeg har haft en måling på alm. rockwool men kan ikke lige finde den på iPad'en. Derudover skal Rockwool inddækkes bag stof eller lignende, hvorimod Rockfon er nemt at arbejde med.
Har desværre ikke hands on erfaring med GIK.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2015 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en ide om at bygge en akustik væg på B=120 x H=210 og tykkelsen omkring 15 cm (max). Så jeg har planer om at montere pladerne på et skinnesystem, så der er luft ind til væggen. Det bør kunne give lidt mere i dybden. Jeg tror ikke det er nødvendig at dæmpe ret meget længere ned end 2-300Hz, for at simulere at væggen er "væk" i musikken. Jeg har en bunke plader som jeg mener er Rockfon-plader, som oprindelig har siddet i loftet på et kontor, men kender ikke typenummeret. De er vist også kun 20mm tykke. Jeg synes bare ikke de har været helt så effektive længere ned i frekvens. Man kunne måske lave en kombi af de Rockfon plader og mineraluld (?) Det vil jeg overveje om jeg skal teste. Det lyder som om mineraluld måske er vejen frem(?) Jeg ville bare have troet at de "professionelle" løsninger var en tand bedre, og de behøver ikke være så dyre endda. F.eks. Hofa Vicoustic __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1138
|
| Sendt: 21 Juli 2015 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fantomdøre?.....nu trænger i til at komme ud i sommervejret og blive regnet til! Jeg ved godt, at hifi kan drive én til grænsen af
vandvid. Og selvfølgelig kan dit anlæg ikke så anderledes i rummet og du har ikke en andet rum til formålet? En spejling med
dæmpning kan da prøves af?....det bruges også i miljøterapi....
Undskyld mit franske....vil ikke formærme nogen...prøv da de plader af? Og lad os høre om det her....
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 21 Juli 2015 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
At lave noget absorberende er det nemmeste, men vil måske give andre udfordringer med på vejen.
For ved den åbne side der har du luft og plads som lyden kan fise rundt i. Absorberer du så den anden side, så lukker du for luften
(og efterklangen/ reflektionerne), men det vil kunne høres meget tydeligt i lydbilledet.
Det mest rigtige vil være at diffuserer, men det er også lidt mere tricky.
Jeg kender til en løsning som vil hjælpe, men den er dyr.
http://www.acusticaapplicata.com/ecodaad.php?lang=eng Disse ECO DaaD´r de vil diffuserere og absorbere en smugle, men
bibeholde energien i lydbilledet. Jeg har selv deres store modeller til hjørnerne bar højtalerene og der er 6 stk på vej hjem til mig af
disse ECO`r som skal sidde på bagvægen bag lyttepos.
Jeg har prøvet at havde noget absorberende og noget let diffuserende bag lytte pos og det er generalt for dræbende af lyden.
Dynamikken/ energien forsvinder, men med disse eller nogle fra SMT V-Wing der bibeholder man energien.
__________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Peter X Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 336
|
| Sendt: 21 Juli 2015 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til sammenligning af Absortion i forskellige materialer, anvendes ofte en metode beskrevet i ASTM C423 og giver en Koefficient man kan sammenligne.
Eksempel
Absorption for Rockwool
Der hvor pladerne skiller sig ud er i området øvre bas - nedre mellemtone (200Hz-400Hz) hvor specielt plader med en tæt perforeret over flade kan give bedre ydelse.
Og materialet gør det ikke alene.
Mvh Peter
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2015 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gekkofinger skrev:
Fantomdøre?.....nu trænger i til at komme ud i sommervejret og blive regnet til! Jeg ved godt, at hifi kan drive én til grænsen af
vandvid. Og selvfølgelig kan dit anlæg ikke så anderledes i rummet og du har ikke en andet rum til formålet? En spejling med
dæmpning kan da prøves af?....det bruges også i miljøterapi....
Undskyld mit franske....vil ikke formærme nogen...prøv da de plader af? Og lad os høre om det her....
|
|
|
Nej, jeg har ikke et andet rum til formålet, og det bliver ikke bedre af at flytte rundt på det, så kommer der blot flere udfordringer.
Men det er jo grunden til jeg skriver her; jeg gider ikke spilde tiden på en masse projekter, der ikke får mig i mål - om ikke andet, vil jeg gerne ramme så præcist som muligt i første forsøg.
Mit formål med at skrive her er at drage nytte af andres praktiske erfaringer (ikke teorier og meninger - dem har jeg masser af selv  ) og dermed ikke begå samme fejl som andre allerede har lært af.
Når jeg så er nået i mål, vil jeg dokumentere det her, efter bedste evne, så andre kan drage nytte af det __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juli 2015 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter X skrev:
Til sammenligning af Absortion i forskellige materialer, anvendes ofte en metode beskrevet i ASTM C423 og giver en Koefficient man kan sammenligne.
Eksempel
Absorption for Rockwool
Der hvor pladerne skiller sig ud er i området øvre bas - nedre mellemtone (200Hz-400Hz) hvor specielt plader med en tæt perforeret over flade kan give bedre ydelse.
Og materialet gør det ikke alene.
Mvh Peter |
|
|
Interessant læsning!
Ud fra de tal, så er Rockwool jo ret effektivt ved f.eks. en tykkelse på 75mm - selv ret langt nede i frekvens.
De tal ser i hvert fald lige så pæne ud, som tal jeg ser fra de "professionelle" akustik-plader...
Dog pudsigt der er koefficienter på over 1, når de selv beskriver 1 som "100% of the sound is absorbed" (?)
Men det har mange akustikplader dog også...
|
| Til top |
|
| |