Forfatter |
|
henrik002 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 39
|
Sendt: 18 April 2010 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
har lidt problemer med den øvre mellemtone/nedre diskant er lidt skinger, jeg vil købe nogle langhåret gulvtæpper for a prøve at dæmpe trægulvet men jeg har store vinduer, med metal persienner bag ved højtalerne, ville et par "tunge gardiner" hjælpe med monstro ?
|
Til top |
|
|
sbille Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
Sendt: 18 April 2010 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er bange for at du famler det forkerte sted..Uden at vide hvad du spiller på/med så ligger problemet oftest i CD spiller eller forstærker..Hvis du ikke kan kable dig ud af problemet , så lån grej indtil på finder forsageren..Og husk..Kritiker rost grej er oftest på netop dette punkt for " lyst".. Mvh Søren
|
Til top |
|
|
henrik002 Forum Bruger

|
Sendt: 18 April 2010 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
er rimelig sikker på vi snakker om et akustisk problem da anlægget spiller dejligt ved meget lavt styke om aften, problemet opstår sådan set først når man virkelig lukker op så jeg tror det er rummets akustik der driller ( trægulv/glasbord/stort vindueparti/manglende gulvtæpper mv.) mit set er som følger. nad c565bee nad 165bee 2* nad 272 brokoblet B&W 604 s3 QED silver spiral, van de hul the hybrid.
|
Til top |
|
|
gask Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
Sendt: 18 April 2010 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik002 skrev:
har lidt problemer med den øvre mellemtone/nedre diskant er lidt skinger, jeg vil købe nogle langhåret
gulvtæpper for a prøve at dæmpe trægulvet men jeg har store vinduer, med metal persienner bag ved højtalerne, ville et par
"tunge gardiner" hjælpe med monstro ? |
|
|
Jeg tror selv du har givet svaret. Med tanke på metalpersienne gyser jeg, så se at på dem skiftet eller få nogle tykke gardiner.
|
Til top |
|
|
Gaba Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 18 April 2010 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg kender alle dine stumper ret godt, og BW diskanterne i S2 og S3 har tendens til at fløjte lidt, dvs t-s lyde, så de kan godt være lidt svære at få styr på. Med hensyn til dit forstærker værk, så er en brokobling aldrig en fordel for lyd kvaliteten, de lyder altid noget mere anstrengt i bridge mode. Så jeg vil foreslå dig at prøve at bi-ampe dit setup istedet, så du bruger dine forstærkere i stereo igen, en til basser og en til mellemtone/diskanterne.
Hvis du gør det samt måske kigger lidt efter noget højttaler kabel der kan trække det i rigtig retning, så tror jeg du vil få rimeligt styr på det anstrengende område.
Ht kabler kunne være vdh cs122 eller magnim hybrid, der begge er effekttivt i dette område.
VH
|
Til top |
|
|
henrik002 Forum Bruger

|
Sendt: 18 April 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
takker for alle svarene går lige i tænkebox og vender tilbage med løsninger/nye problemer
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 18 April 2010 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik002 skrev:
takker for alle svarene går lige i tænkebox og vender tilbage med løsninger/nye problemer  |
|
|
Drop brokobling. Den smule ekstra effekt du får, bliver som regel 'opvejet' af en dårligere lyd. Brug hellere horisontal bi-amping; Én forstærker til mellemtone/diskant i begge kanaler, og én forstærker på samme måde til bas. På denne måde får du endda mulighed for at jonglere med de helt rigtige kabler til de forskellige frekvensområder. Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 19 April 2010 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Akustikregulering er en god ide. Man kan købe nogle billige "lodrette" gardiner der kan hejses ned fra oven Når de er hejst
op, fylder de ca. 15 cm ved vinduets top. De dæmper diskant/mellemtonereflektion OK.
Langluvet tæppe plejer jeg at købe i IKEA. Også en god ide.
Ved stereo er meningen at man skal have 2 lydkilder. Med tidlige refleksioner kan man have måske 4 gange så mange
(for/bag/th/th for HT) - og så bliver stereo noget rod.
Med tæpper, reoler, gardiner kan man reducere de fleste af disse refleksioner. Har selv også to 60 x 60 cm akustikplader på
loftet for at tage refleksion derfra. Og et tæppe bag lyttepositionen (sidder lige op ad bagvæg).
Få hjælp til at vurdere hvor refleksionerne kommer fra. Det er let: sid i din lytteposition. Hjælper klapper højt een gang lige
foran din HT. Lyt efter hvor refleksionen kommer fra. Dæmp den refleksion. gentag klap osv.
|
Til top |
|
|
JesperKirt Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 54
|
Sendt: 22 April 2010 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har store vinduespartier i hele den ene side af stuen, i højre side af min lytteposition. Der er en tydelig reflektion af specielt diskantområdet. Vi købte lamelgardiner i jysk, med lameller af kraftigt stof. De var billige, men det hjalp betydeligt.
__________________ Holfi Xara DC, Holfi Pre-8, LC-Audio The End Millenium m. dobbelt PSU. Pioneer PL-L1000A. Benz micro silver. Nad S100 DIY RIAA. DIY højttalere med Eton, Seas og Scanspeak enheder, Jensen filter.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 25 April 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Akustikregulering er en god ide. Man kan købe nogle billige "lodrette" gardiner der kan hejses ned fra oven Når de er hejst
op, fylder de ca. 15 cm ved vinduets top. De dæmper diskant/mellemtonereflektion OK.
Ved stereo er meningen at man skal have 2 lydkilder. Med tidlige refleksioner kan man have måske 4 gange så mange
Med tæpper, reoler, gardiner kan man reducere de fleste af disse refleksioner. Har selv også to 60 x 60 cm akustikplader på
loftet for at tage refleksion derfra. Og et tæppe bag lyttepositionen (sidder lige op ad bagvæg).
Få hjælp til at vurdere hvor refleksionerne kommer fra. Det er let: sid i din lytteposition. Hjælper klapper højt een gang lige
foran din HT. Lyt efter hvor refleksionen kommer fra. Dæmp den refleksion. gentag klap osv. |
|
|
Det dér klapperi er nok for unøjagtigt...! ;-) Det er langt mere effektivt, hvis du kan få en kammerat til at lægge et spejl på mange forskellige steder på dine vægge (og gulv). Alle steder hvor du fra lyttepositionen kan se dine diskant/mltoneenheder, er der brug for diffusion eller absorbtion. Markér disse steder. På den måde risikerer man heller ikke så nemt at overdæmpe et lytterum. Det er både billigere og nemmere at koncentrere indsatsen til de steder hvor det virkelig gør nytte. Mvh. Niels L.
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 25 April 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
ulrikmm skrev:
foran din HT. Lyt efter hvor refleksionen kommer fra. Dæmp den refleksion. gentag klap osv. |
|
|
Det dér klapperi er nok for unøjagtigt...! ;-)
Det er langt mere effektivt, hvis du kan få en kammerat til at lægge et spejl på mange forskellige steder på dine vægge (og gulv). Alle steder hvor du fra lyttepositionen kan se dine diskant/mltoneenheder, er der brug for diffusion eller absorbtion. Markér disse steder. På den måde risikerer man heller ikke så nemt at overdæmpe et lytterum. Det er både billigere og nemmere at koncentrere indsatsen til de steder hvor det virkelig gør nytte.
Mvh. Niels L.
|
|
|
Fuldstændig enig  Det kan være meget effektivt at dæmpe eller diffusere på førstereflektionerne. Det har jeg selv erfaret i min stue... __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
Kenneth_P Branchemedlem

Anmelder i Fidelity og på nomono.dk
Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
Sendt: 25 April 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad du selv, ulrikmm og Nilau er inde på, ville jeg klart også mene, er hvad du burde gøre. Fremgangsmåden som Nilau beskriver (med spejlene) ville jeg også mene er den bedste. Det vil klart fjerne en del (hvis ikke det hele) af dit problem med skinger øvre mellemtone/nedre diskant. Desuden vil du også opleve et langt bedre stereoperspektiv, da du "eliminerer" alle de refleksioner der kommer fra vægge, gulve osv. Akustisk set kaldes problemet oftest "comb filtering"; den direkte lyd fra højttalerne bliver mikset med alt for mange refleksioner fra rummet, så hvad du egentlig hører er dine egne højttalere + dine egne højttalere reflekteret op til flere gange. Selvfølgelig er refleksionerne så tidsmæssigt forsinkede i forhold til den direkte lyd fra dine højttalere, hvilket vil fuldstændig ødelægge stereoperspektivet mm. Sakset fra Wikipedia: "However, comb filtering can sometimes arise in unwanted ways. For
instance, comb filtering will occur where two loudspeakers playing the same signal at
different distances from the listener. Comb filtering occurs in acoustics.
In any enclosed space, listeners hear a mixture of direct sound and
reflected sound. Reflected sound, taking a longer path, constitutes a
delayed version of the direct sound and a comb filter is created where
the two combine at the listener. " Håber det vil hjælpe dig lidt...
__________________ Mange hilsner,
Kenneth
Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 25 April 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nilau - i første omgang har jeg som alle altid anbefaler dæmpet 1. refleksionen fra gulv, fra sidevægge, fra vægge bag
HT, fra væg bag lytteposition. Var ikke tilfreds, og gik videre med at dæmpe 1. refleksionen fra loft. Desværre var der stadig
lyd, der kunne køre rundt i underlige positioner i lytterummet. En form for lydudtværing. Vha. klappemetoden kunne man
identificere at det kom fra hjørnerne væk fra HT. Og så gik jeg videre med at dæmpe der. De akustikreguleringsmidler jeg
bruger i mit rum er: Reoler med bøger. 2 gulvtæpper. 1 uldtæppe på stang til bagvæg. 2 rockfon plader. 2halve
troldtektplader. gardiner. Puder. 2 mindre ægte vægtæpper. 2 kelimtæpper i en rulle i hjørnerne væk fra HT. Lytterummet er
lidt rustikt, men hyggeligt, og rigtig rart både at høre musik og tale i.
En vigtig pointe omkring god akustik i lytterum er hvordan tale lyder - altså en selv, og dem man taler med. Et klap er i
øvrigt en transient, der har et bredt frekvensområde, og ekkoet fra klappet kan derfor også benyttes til at vurdere lyden
med.
Jeg synes også metoden har været meget nyttig hos en bekendt, der bor i et glas og beton palads. Her blev afsløret en form
for stående bølge igen i et hjørne ved siden af lyttepositionen.
I har sikkert gjort meget ud af akustikken - men prøv for sjovs skyld at benytte et-klap metoden sammen med en bekendt.
Og se, om der kommer lyd fra mere en de 2 HT. Det koster ikke noget, og kunne måske give nyttige oplysninger om
akustikreguleringen.
|
Til top |
|
|