Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2025 | 09:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Ingen bas??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Hej - jeg placere dette indlæg under akustik, og ikke højttalere, da jeg tror mit problem er pga. mit lytterum. Og altså ikke højttalerne.

Er lige flyttet i ny lejlighed, købte så også nye højttalere. Yamaha Soavo 1.

Specifikationer

Type 3-vejs gulvstående højttalersystem
Basenheder To 16cm Advanced PMD membran
Mellemtone 13cm Advacned PMD membran
Diskant 3cm aluminium dome
Frekvensgang 35 Hz-50 kHz
Nominel indgangseffekt 50 W
Max. indgangseffekt 200 W
Følsomhed 89 dB/2.83 V/1 m
Delfrekvens 500 Hz/5 kHz
Impedance 6 ohm
Mål (B x H x D) 349 x 1,051 x 487 mm
Vægt 27 kg/stk.

Desværre lyder det ikke særligt godt hos mig. Jeg har simpelthen ingen bas eller dybde. Det på trods af denne melding i Lyd og bilde. Hvor de også blev test vinder.

"Bassfundamentet hos Yamaha Soavo-1 PN er et helt annet enn hva de andre høyttalerne i denne testen klarer å få frem. Bassen er frodig og dyp, med rikelig med slagkraft. Vi blir minnet på at selv Sissel Kyrkjebø har undertoner, og høyttalerne gjengir dessuten hennes øvre register forbasket detaljert og naturtro. Dette er også de høyttalerne i testen som best får frem fundamentet i mannsstemmer. Leonard Cohen låter herlig rustent, samtidig som stemmen får sofaen til å dirre under oss."

Efter sådan en udmelding, så forstår jeg ikke de lyder sådan hos mig. Det runger desværre en del i min lejlighed. Mangler at få gardiner op. Skal også have et tæppe 2 x 3 meter, til placering foran højttalerne. Det vil, alt andet lige, være med til at dæmpe lyden lidt. Samt forhåbentlig også den list hårde/høje diskant. Men om det vil kunne betyde bassen træder mere frem, tja, det tvivler jeg på.

Normalt synes jeg folk har problemer med for meget bas. Nogen som har problemere med for lidt? Og ved hvordan det skal løses?

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:

Hej - jeg placere dette indlæg under akustik, og ikke højttalere, da jeg tror mit problem er pga. mit lytterum. Og altså ikke højttalerne.

Er lige flyttet i ny lejlighed, købte så også nye højttalere. Yamaha Soavo 1.

Specifikationer

Type 3-vejs gulvstående højttalersystem
Basenheder To 16cm Advanced PMD membran
Mellemtone 13cm Advacned PMD membran
Diskant 3cm aluminium dome
Frekvensgang 35 Hz-50 kHz
Nominel indgangseffekt 50 W
Max. indgangseffekt 200 W
Følsomhed 89 dB/2.83 V/1 m
Delfrekvens 500 Hz/5 kHz
Impedance 6 ohm
Mål (B x H x D) 349 x 1,051 x 487 mm
Vægt 27 kg/stk.

Desværre lyder det ikke særligt godt hos mig. Jeg har simpelthen ingen bas eller dybde. Det på trods af denne melding i Lyd og bilde. Hvor de også blev test vinder.

"Bassfundamentet hos Yamaha Soavo-1 PN er et helt annet enn hva de andre høyttalerne i denne testen klarer å få frem. Bassen er frodig og dyp, med rikelig med slagkraft. Vi blir minnet på at selv Sissel Kyrkjebø har undertoner, og høyttalerne gjengir dessuten hennes øvre register forbasket detaljert og naturtro. Dette er også de høyttalerne i testen som best får frem fundamentet i mannsstemmer. Leonard Cohen låter herlig rustent, samtidig som stemmen får sofaen til å dirre under oss."
Efter sådan en udmelding, så forstår jeg ikke de lyder sådan hos mig. Det runger desværre en del i min lejlighed. Mangler at få gardiner op. Skal også have et tæppe 2 x 3 meter, til placering foran højttalerne. Det vil, alt andet lige, være med til at dæmpe lyden lidt. Samt forhåbentlig også den list hårde/høje diskant. Men om det vil kunne betyde bassen træder mere frem, tja, det tvivler jeg på.

Normalt synes jeg folk har problemer med for meget bas. Nogen som har problemere med for lidt? Og ved hvordan det skal løsses?

Har du mulighed for at tilslutte de gamle højttalere? Dem kender du jo.
Det er lidt ærgerligt at du både skiftede lejlighed og højttalere på samme tid.

Har du tjekket at højttalerne er korrekt forbundet mht. plus og minus? Hvis højttalerne er tilsluttet i modfase giver det en meget reduceret bas og generelt et temmelig diffust lydbillede.

Prøv at spille lidt musik med masser af bas, men spil kun på den ene af højttalerne. Hvis du får mere bas med én højttaler end du gør med begge, kan du være ret sikker på at én af højttalerne er forkert tilsluttet.

Det kunne også tænkes, at basenhederne er tilsluttet forkert inde i selve højttaleren! Men prøv ovenstående først...

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Hej,
Træls at have de problemer...det kender jeg alt for godt!
Jeg har selv haft samme problem som dig da jeg købte mine første nye gulvhøjttalere.
Jeg købte Dali 6006 dengang, med 3x 6½" bas/mellemtone og de kunne spille massevis af bas i butikken og i anmeldelser, men ikke hos mig desværre. Jeg prøvede alt syntes jeg - forskellige forstærkere, cd-afspillere, kabler, forskellige opstillinger, afkoblinger af højttalere osv.. Intet virkede - faktisk var det så slemt, at et par System Audio reolhøjttalere med 1x 5" bas/mellemtone, som jeg også ejede, spillede med langt mere dybde og bas. Men det værste var, at hvis jeg satte noget musik på og skruede godt op med mine Dali 6006, og så gik ind i værelset ved siden af og lyttede, så kunne jeg tydeligt høre bassen.

Så stiftede jeg bekendtskab med begrebet (og et af de mest irriterende hifi-problemer) kaldet "stående bølger". Det betyder i bund og grund, at lydbølgerne fra højttalerne reflekterer for meget i dit lytterum, og derfor rammer "sig selv" og reducere og udligner sig selv, så lyden forsvinder.

Dette kan du gøre noget ved! Sørg for at bryde de hårde flader. Sørg for at have møbler i lytterummet, og noget på væggene. Du kan evt. bruge lydisolerende skum, som der bruges i studier og øvelokaler. Og der er helt sikkert hundrede andre gode forslag til at komme dette problem til livs på!

En ting du dog også skal være opmærksom på, er at hvis du har store højttalere i et lille lytterum, vil de ofte ikke kunne performe til deres fulde potentiale, da de slet ikke har plads nok at udfolde sig på. Direkte sammenlignet med et sæt mindre højttalere, kan de små højttalere lyde af mere, simpelthen fordi de har pladsen til at udfolde sig på.
Og nogle gange må man bare se i øjnene, at ens højttalere måske ikke går "i spænd" med ens lytterum, mens andre gør..

Jeg håber du får løst dit problem, held og lykke med det

Mvh. Krog

Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Det kommer jo meget an på rummet og det tilknyttede udstyr. Det er tankevækkende at High Fidelity kunne konkludere at
Dynaudio Sapphire var meget slankt lydende, men Stereophile konkluderede at den var big-bottomed Det var ikke
forskelle i deres eksemplarer, for deres målinger (an-echoic) af højttaleren var identiske.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Sidder du lige midt i rummet eller hvordan er din opstilling?

Prøv evt. at tegne din stue med mål og det hele.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Juni 2010 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for jeres svar/indlæg.

Skylder så lige at sige de spiller rigtigt godt nu.

Man skal simpelthen ikke undervudere det af højttalere skal tilspilles. Tilspilning og det jeg fået et tæppe på foran højttalerne, har i fællesskab gjort det.

Så fra at være meget tæt på at oprette en salgsannonce på et par højttalere efter 4 dage, har jeg nu nogen som jeg er MEGET tilfreds med. Svært ved at se hvilke andre til ca. 20.000 som jeg ville bytte med.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes