Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 02:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Udvide sweet-spot (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Kære forum,

Jeg har et 4.1-setup med to fronthøjttalere (B&W 602 S3), to baghøjttalere (B&W 600 S3) og en subwoofer (B&W ASW600). Lytterummet er relativt lille og aflangt og en af de lange vægge er en skråvæg (taget). Der er godt med bøger og møbler i rummet og lyttepladsen er en sofa, der desværre står op ad bagvæggen med de to baghøjttalere på hver side af sig.

Når man sidder midt i sofaen og læner sig tilbage, er lydkvaliteten helt utrolig (efter mine beskedne forhold). Lydene hænger præcist i luften rundt om lytteren, lyden har fylde og definition med tilpas meget bas. Mængden af bas skyldes helt sikkert, at hovedet hviler ca. 30 cm fra bagvæggen.

Men når man læner sig bare lidt frem eller ud til siden - eller går rundt i lokalet - er oplevelsen slet ikke den samme - bassen forsvinder og lydene har slet ikke samme præcise tilstedeværelse i rummet. Det kan jo ikke overraske, da alle højttalere har et sweet spot (sweetspot).

Imidlertid gør det det vanskeligt for to personer at nyde musikken på samme tid, og jeg sidder heller ikke altid på den bedste plads. Er der en måde, hvorpå jeg kan udvide det felt? Lige nu lever den indbyggede forstærker i min receiver langt fra op til højttalerne - faktisk mister den pusten lige så hurtigt, som jeg får skruet op for den. Ville det hjælpe på størrelsen af mit sweet-spot med noget mere power?

Og hvordan får jeg bassen fra min subwoofer (der jo har sin egen forstærker) til at fylde mere i rummet uden at blive ulideligt høj nær ved bagvæggen?

Tak
Til top Vis dalgard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalgard

Poshy911
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 November 2010 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst at man kan udvide det ved at gøre brug af to subwoofere, men det kræver selvfølgelig at man køber mere udstyr
og ikke bare et tweak af det nuværende. Jeg har selv samme problem og er ikke lige interesseret i at købe endnu en
subwoofer, så jeg følger nysgerrigt med her...
Til top Vis Poshy911's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poshy911 Besøg Poshy911's Websted

dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2010 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har også gjort mig den overvejelse, at mit lytterum simpelthen er for lille. Det giver jo sig selv, at man ikke får samme oplevelse, hvis man sidder helt ude i siden mellem fronten og baghøjttaleren... Nu bestiller jeg en XPA-5 og en UMC-1 fra Emotiva - så får vi se :)

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 02 November 2010 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Prøv at vinkle højttalerne endnu mere indad, således at deres deres "veje" krydser lidt foran dig. Det har jeg prøvet en gang, og det synes at give lidt større sweetspot, men dog ikke nødvendigvis bedre lyd når man lyttede alene.

dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Det lyder faktisk som et rigtig godt tip - det giver i hvert fald mening med en meget enkel model om lyds udbredelse :) Vil prøve det en af dagene.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Sendt: 04 December 2010 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

4.1? er det stereo + 2 eller hvordan?

Bruger du surround? så vil jeg på det kraftigste anbefale en GOD centerhøjtaler. Helst en med diskant over mellemtone og så basser i siderne fremfor diskant flanket af 2 bas/mellemtoner. Førstnævnte vil have bedre spredning og det må da afhjælpe din sweetspot problematik, hvertfald i surround.

Mht bassen. Med mindre du kan EQ? er den eneste vej til bedre bas at flytte rundt på den. Selvom det lykkedes at få det bedre vil det ALTID være et kompromis da du i princippet kun kan få fornuftig bas i præcis et spot i rummet. Alternativt skal du smide STORE basstraps i hvert hjørne at rummet og håbe på det kan dæmpe dit rum peak.

Hvad er dimensionerne på rummet?

Flere subs vil helt klart hjælpe men gør det også mere komplekst og jeg vil bestemt anbefale enten EQ eller massive basstraps ved brug af subs. Rummet styrer alt mht lyden og særligt fra 200 hz og ned er du i de stående bølgers magt:)

Jeg har selv omkring 10db forskel i ca 45hz hen over min sofa og der er vitterligt intet jeg kan gøre, andet end et kompromis ved, at måle og indstille og flytte rundt mv.

Har lige vedlagt graf. Her kan du se problematikken. Der er 4 linier, den sorte er gennemsnittet. De andre er henholdsvis midt sofa og left/right sofa.

Indstillingen her er min "super sub hot" + 10 setting for extra fun :)

http://lh5.ggpht.com/_lQIUSgiULvs/TOzGAcC39YI/AAAAAAAAASg/VU _-Qm8HkXs/22%20nov%20sub%2Bmains%20average%20respons%20over% 20coach%201%20third%20smoothing.jpg

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes